Tinjauan pil kolesterol

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Banyak orang percaya bahawa menurunkan kolesterol dengan pil, diet, atau cadangan untuk mematuhi gaya hidup yang sihat adalah tujuan bebas: kolesterol harus berada dalam batas normal yang ditentukan. Kolesterol benar-benar 'baik' dan 'buruk', dan kolesterol 'buruk' secara beransur-ansur disimpan dalam lumen saluran darah, membentuk plak, yang menyebabkan peningkatan risiko terkena bencana vaskular – serangan jantung dan strok.

Tetapi pengambilan ubat yang menurunkan kolesterol, atau ubat penurun lipid, terutama ditunjukkan bukan hanya untuk mengekalkan kolesterol normal, tetapi untuk pencegahan sekunder yang disebut pada pesakit dengan infark miokard. Pertama sekali, ubat-ubatan ini diperlukan untuk mengelakkan serangan jantung kedua. Terdapat banyak kajian klinikal yang boleh dipercayai di mana terdapat ratusan ribu sukarelawan yang menyatakan bahawa penggunaan ubat jangka panjang dari kumpulan statin mengurangkan risiko kematian keseluruhan setelah serangan jantung sebelumnya sekurang-kurangnya 30%. Di sini kita bercakap mengenai penggunaan jangka panjang, selama 3 atau 5 tahun.

Sudah tentu, peningkatan kolesterol darah, atau hiperkolesterolemia, bukan hanya faktor risiko serangan jantung atau penyakit jantung koronari. Ia mendorong kegemukan, tekanan darah tinggi, meningkatkan risiko diabetes dan pankreatitis.

Adalah penting bahawa hanya seorang doktor yang harus menetapkan ubat untuk mengurangkan kolesterol, dan taktik standard harus diikuti. Pada mulanya, seorang pesakit dengan peningkatan risiko serangan jantung dan strok harus mengikuti saranan diet, mengubah gaya hidup mereka, melepaskan tabiat buruk, dan hanya jika semua langkah ini tidak berkesan, terapi ubat diresepkan.

Mencapai jumlah sasaran kolesterol anda sangat penting. Sebagai contoh, orang yang sihat harus mempunyai nilai kolesterol total lebih rendah daripada 6.2 mmol / L. Pada pasien dengan penyakit jantung koroner, tingkat sasarannya, yaitu, kepekatan kolesterol dalam plasma darah, yang harus dicapai dengan meresepkan obat, harus di bawah 5 mmol / L.

Telah terbukti dengan pasti bahawa penggunaan statin jangka panjang mengikut petunjuk dan pencapaian nilai sasaran kolesterol total dan pecahannya dapat mengurangkan risiko serangan jantung, strok, dan kematian jantung secara tiba-tiba. Peringkat ini merangkumi pil kolesterol yang paling moden dan berkesan. Ini adalah ubat penurun lipid dari kumpulan statin, fibrate dan sequestrants asid hempedu.

Tinjauan pil kolesterol

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Statin moden untuk menurunkan kolesterol 1 Rosuvastatin – Crestor (Rosucard, Rosulip, Tevastor) 583 r
2 Atorvastatin – Liprimar (Tulip, Torvakard, Atoris) 226 r
3 Fluvastatin – Lescol Forte RUB 1,750
ubat-ubatan kumpulan lain untuk mengurangkan kolesterol 1 Ezetrol (ezetemib) RUB 1,695
2 Omakor RUB 1,546
3 Lipantil (fenofibrate) 906 r

Statin moden untuk menurunkan kolesterol

Beberapa generasi statin kini dikenali. Walaupun beberapa kelas ubat menurunkan kolesterol, statin adalah ubat preskripsi terkemuka di seluruh dunia. Mereka semua bekerja dengan cara yang sama, mereka menghalang enzim khas yang disebut 'HMG-CoA reductase'. Ia berfungsi di hati dan terlibat dalam sintesis kolesterol. Mari pertimbangkan pertama ubat kolesterol moden – statin generasi keempat terakhir.

Rosuvastatin – Crestor (Rosucard, Rosulip, Tevastor)

Peringkat populariti: 4.9

Rosucard

Ubat Crestor ditunjukkan untuk semua pesakit untuk mencapai nilai kolesterol sasaran yang berisiko tinggi mengalami kemalangan vaskular. Pesakit seperti itu termasuk penghidap hipertensi arteri, diabetes mellitus, penyakit jantung iskemia. Terdapat beberapa syarat: sebelum mengambil ubat, pesakit harus membuktikan bahawa dia dapat mengubah dietnya dan mengikuti diet yang bertujuan untuk menurunkan kolesterol. Tidak masuk akal untuk mengambil ubat jika pesakit tidak menjalani diet dan menggunakan banyak sumber kolesterol dari diet. Oleh itu, semua ubat penurun kolesterol memerlukan diet.

Dos standard Crestor adalah 5 hingga 10 mg sehari, dengan dos awal bergantung pada kepekatan awal kolesterol. Anda boleh meningkatkan dos hanya selepas sebulan. Dos harian maksimum ialah 40 mg sehari. Tablet tidak boleh dikunyah dan boleh diminum pada bila-bila masa sepanjang hari tanpa mengambil kira pengambilan makanan.

Crestor dihasilkan oleh syarikat Inggeris Astra Zeneca, dan pakej dengan dos minimum (tablet 5 mg) berharga 1.835 rubel untuk 28 tablet. Ini adalah kos minimum kursus bulanan ubat asal. Memandangkan seringkali diperlukan peningkatan dos secara beransur-ansur, angka lain dapat disebut sebagai contoh. Pakej yang sama dengan dos empat kali lebih tinggi, 0.02 g berharga 3925 rubel, ia juga direka untuk satu bulan kemasukan. Terdapat juga pilihan yang lebih murah. Jadi, pembungkusan ubat Rosart (Actavis) berharga 535 rubel, masing-masing 28 tablet 5 mg.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah aktiviti tinggi dan keberkesanannya yang terbukti. Pada orang tua, tidak perlu penyesuaian dos, dan biasanya fakta ini mesti diambil kira semasa menetapkan banyak ubat kepada orang tua. Anda juga tidak boleh mengubah dos untuk manifestasi ringan dari kegagalan buah pinggang.

Walaupun Crestor terbukti sangat berkesan dalam banyak kajian, ia mempunyai kontraindikasi. Ini adalah rawatan serentak dengan siklosporin, kehamilan dan tempoh penyusuan, kehadiran pelbagai miopati, dan pengambilan alkohol. Crestor boleh digunakan dengan berhati-hati sekiranya penurunan fungsi tiroid, serta gangguan endokrin dan epilepsi yang teruk. Walau bagaimanapun, dengan semua kekurangan, Crestor adalah salah satu ubat yang paling berkesan dan moden untuk mengurangkan risiko kematian mendadak dan kemalangan vaskular.

Atorvastatin – Liprimar (Tulip, Torvakard, Atoris)

Peringkat populariti: 4.8

Tulip

Liprimar adalah pil kolesterol yang sangat berkesan, tetapi tidak termasuk keempat, tetapi generasi ketiga statin sebelumnya. Bahan aktif adalah atorvastatin. Perbezaan utama antara statin generasi keempat dan ketiga adalah bahawa ubat generasi ketiga hanya berfungsi dengan baik dan mengurangkan jumlah kolesterol 'buruk', sementara ubat generasi ke-4, seperti Crestor yang dijelaskan di atas, masih meningkatkan kepekatan dalam darah 'baik' kolesterol. Tetapi Liprimar adalah ubat yang berkualiti tinggi dan asli.

Terdapat dalam empat dos: 10, 20, 40 dan 80 mg. Ini ditunjukkan untuk digunakan dengan peningkatan kadar kolesterol 'buruk' – dengan hiperkolesterolemia pelbagai asal usul, dalam pencegahan kompleks infark miokard dan penyakit jantung koroner pada pesakit berisiko tinggi, dengan pencegahan primer dan sekunder.

Liprimar digunakan, seperti Crestor, sekali sehari, pada bila-bila masa dan tanpa mengira makanan. Dosnya boleh berbeza dengan ketara antara 10 hingga 80 mg, dengan dos maksimum 80 mg sehari. Selalunya, rawatan bermula dengan dos minimum 10 mg sehari, dosnya meningkat secara beransur-ansur dan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Kos liprimar lebih rendah daripada Crestor. Pakej 30 tablet, dengan dos minimum 10 mg, dikira untuk kursus bulanan, boleh didapati di farmasi dari 350 rubel, dan harga rata-rata adalah 717 rubel setiap bungkusan. Liprimar dihasilkan oleh syarikat farmasi terkenal Pfizer.

Terdapat banyak analog Liprimar yang jauh lebih berpatutan pada harganya, termasuk atorvastatin domestik. Jadi, pembungkusan yang sama, yang hanya dihasilkan oleh Irbit Chemical Pharmaceutical Plant, akan berharga rata-rata 135 rubel. setiap bungkusan, tetapi jika dikehendaki, ia boleh didapati di farmasi dan dengan harga yang lebih murah daripada 60 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Liprimar adalah pengetahuan dan pengalaman antarabangsa yang baik, kecekapan tinggi, penggunaan yang mudah sekali sehari, dan kemampuan untuk mendekati perubahan dos secara fleksibel. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan besar kontraindikasi, kesan sampingan dan keadaan khas, yang merangkumi banyak interaksi atorvastatin dengan ubat lain. Oleh itu, Liprimar tidak boleh diresepkan dengan tahap enzim hepatik yang tinggi, wanita hamil dan wanita yang menyusui, orang di bawah 18 tahun, serta pesakit dengan disfungsi buah pinggang yang teruk, fungsi tiroid yang berkurang dan pelbagai penyakit otot.

Kesan sampingan seperti sakit kepala dan sakit tekak, sembelit dan kembung, pelbagai kesakitan pada otot dan sendi, peningkatan enzim hati, alergi dan peningkatan gula darah adalah perkara biasa. Liprimar berinteraksi dengan sebilangan besar ubat yang berbeza, jadi doktor mesti menetapkannya, dan juga memantau rawatan. Tetapi ubat ini, yang diresepkan mengikut petunjuk oleh pakar, dengan mengambil kira semua kontraindikasi, berfungsi dengan baik dan mengurangkan risiko kecelakaan jantung.

Fluvastatin – Lescol Forte

Peringkat populariti: 4.8

Fluvastatin

Lescol forte adalah ubat yang sangat berkesan untuk menurunkan kadar kolesterol. Ini ditunjukkan untuk pasien dengan penyakit jantung koroner, untuk tujuan pencegahan infark miokard primer dan sekunder, dengan kadar kolesterol jahat yang tinggi, termasuk yang berkaitan dengan kes hiperkolesterolemia keluarga. Lescol boleh digunakan sebagai monoterapi, selain itu, ubat tambahan tidak diperlukan.

Satu tablet mengandungi 80 mg fluvastatin, dan dari tablet ini ubat dibebaskan dengan perlahan, yang memungkinkan anda membuat kepekatan seragam dalam plasma darah tanpa turun naik pada waktu malam, yang menjelaskan harganya yang tinggi. Kesan maksimum dari pelantikannya berkembang dalam sebulan, pada masa yang sama adalah mungkin untuk menyemak semula dos yang ditetapkan dan mengubahnya ke atas. Sebelum memulakan rawatan, pesakit mesti menjalani diet penurun kolesterol, dan diet ini mesti diikuti sepanjang rawatan. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat farmasi Novartis, dan kos satu paket 28 tablet, dikira selama satu bulan, rata-rata 2800 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Lescol adalah kualiti tinggi, keberkesanan terbukti, pelepasan berterusan, yang tidak membenarkan turun naik kepekatan, dan juga kesan jangka panjang setelah pengambilan ubat. Tetapi Lescol dikontraindikasikan pada wanita hamil dan menyusui, dengan adanya proses patologi aktif di hati, yang disertai dengan peningkatan aktiviti enzim hati. Terdapat juga beberapa kesan sampingan. Gejala seperti sakit kepala, ketidakselesaan perut, dan loya adalah perkara biasa. Walaupun kecekapan tinggi, perlu dilakukan selama tiga bulan rawatan untuk menilai keadaan enzim hati menggunakan ujian darah biokimia. Ini dilakukan untuk mengawal hati terhadap latar belakang ubat yang ditetapkan.

Sebelum memulakan rawatan, anda perlu memastikan bahawa pesakit tidak mengalami hipotiroidisme, penyakit otot keturunan, dan tidak menyalahgunakan alkohol. Sekiranya semuanya diambil kira, dan rawatannya dikendalikan oleh pakar kardiologi, maka ubat ini akan membantu dalam banyak kes pesakit menyingkirkan 'kolesterol jahat', serangan jantung, strok dan perkembangan penyakit jantung koronari.

Ulasan kumpulan ubat lain untuk menurunkan kolesterol

Statin telah diasingkan dan dikaji secara berasingan kerana statin yang paling biasa ditetapkan. Tetapi selain statin, ada kumpulan ubat lain yang menurunkan jumlah kolesterol yang tidak diingini dalam plasma darah. Ini adalah asid nikotinat, resin pertukaran ion seperti kolestiramina, turunan asid fibrik seperti Clofibrate. Pertimbangkan beberapa ubat yang sering diresepkan oleh doktor dalam terapi kompleks hiperkolesterolemia pada pesakit dengan risiko jantung tinggi.

Ezetrol (ezetemib)

Peringkat populariti: 4.9

Ezetrol

Ezetrol adalah ubat yang menurunkan kolesterol plasma 'buruk' melalui mekanisme yang berbeza. Ia tidak mempengaruhi enzim hati, tetapi mencegah penyerapan kolesterol dari makanan di dalam usus. Oleh itu, dalam hati, cadangan kolesterol secara beransur-ansur habis setelah pelantikan Ezetrol, dan kemudian kepekatannya dalam darah juga menurun. Ubat ini ditunjukkan untuk rawatan aterosklerosis, hiperkolesterolemia, dan dapat digunakan secara bebas dan bersamaan dengan statin di bawah pengawasan doktor. Tetapi petunjuk utama adalah hiperkolesterolemia teruk, yang diwarisi secara genetik dan menampakkan diri dalam pelbagai kes keluarga.

Ezetrol diresepkan pada bila-bila masa sepanjang hari, tanpa mengira pengambilan makanan. Dos permulaan Ezetrol adalah 10 mg sekali sehari. Kos satu paket 28 tablet, dikira untuk kursus bulanan, rata-rata 2,000 rubel, dan Ezetrol dihasilkan oleh syarikat farmasi terkenal Schering-Plough. Sejumlah generik belum dikenal pasti untuk ubat ini.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Ezetrol akan menjadi mekanisme tindakan yang unik, toleransi yang baik. Kesan buruknya ringan dan sering diatasi tanpa penyesuaian dos atau penarikan rawatan. Kesan sampingan yang paling biasa dilaporkan adalah sakit kepala dan ketidakselesaan perut. Ezetrol mungkin dikontraindikasikan dalam kegagalan hati yang teruk, dengan hipersensitiviti terhadap komponen, dan juga mustahil untuk menggunakan ubat ini secara serentak dengan ubat dari kumpulan fibrate.

Ezetrol tidak disyorkan untuk digunakan pada wanita hamil dan menyusui, tetapi hanya dengan alasan tidak ada kajian yang dilakukan, tetapi ini adalah alasan yang cukup untuk menghentikan penggunaan ubat sekiranya kehamilan berlaku. Tetapi Ezetrol dapat digunakan bersamaan dengan statin, dan kemudian kecepatan permulaan nilai kolesterol sasaran jauh lebih tinggi daripada dengan penunjukan rawatan terpisah. Walau bagaimanapun, walaupun dalam hal pelantikan Ezetrol, pesakit mesti mengikuti diet yang bertujuan untuk mengurangkan jumlah kolesterol yang dibekalkan dengan makanan.

Omakor

Peringkat populariti: 4.8

Omakor

Omacor menurunkan kolesterol plasma buruk dengan cara yang sama sekali berbeza. Ini bukan lagi tablet, tetapi kapsul gelatin lembut, yang telus dan mengandungi cecair lemak kuning muda. Bahan aktif Omakor adalah asid tak jenuh Omega-3, iaitu campuran ester etil dua wakil asid ini.

Selain itu, kapsul mengandungi vitamin E, atau alpha-tokoferol, yang larut dalam lemak. Omacor mempengaruhi kepekatan lipoprotein berketumpatan sangat rendah (VLDL), dan mengurangkan jumlahnya. Ini mengurangkan kepekatan asid lemak bebas, dan banyak hasil penyelidikan menunjukkan bahawa pesakit yang secara berkala mengambil satu kapsul Omakor setiap hari selama 3,5 tahun menunjukkan penurunan kematian secara keseluruhan, dan mereka juga mengalami sedikit infark dan stroke miokard.

Omacor digunakan sebagai ubat pencegahan serangan jantung, dengan kadar kolesterol tinggi, sebagai tambahan untuk terapi ubat. Omacor juga boleh digunakan secara bebas, tanpa menetapkan ubat dari kumpulan statin. Tetapi pada masa yang sama, pesakit, sekali lagi, harus mula mengamati diet penurun kolesterol. Omacor dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Banner Pharma yang terletak di Jerman dan Belanda, dan satu pek 28 kapsul, yang dirancang untuk pengambilan bulanan, akan menelan belanja 1,657 rubel di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Omakor adalah fleksibiliti resep: pada pesakit dengan kadar kolesterol rendah, ia boleh diresepkan sendiri, dan sekiranya hiperkolesterolemia teruk, ia digunakan bersamaan dengan statin. Omacor telah terbukti keberkesanannya dan boleh diterima dengan baik. Ia akan dikontraindikasikan hanya semasa kehamilan, penyusuan dan kepekaan terhadap komponen ubat. Omacor dikontraindikasikan dengan pengambilan trigliserida yang signifikan bersama dengan makanan.

Walau bagaimanapun, ia harus digunakan dengan berhati-hati pada orang di bawah usia 18 tahun, pada orang tua, dan pada pesakit dengan masalah hati dan ginjal yang teruk. Juga, pengawasan perubatan khas diperlukan sekiranya berlaku serentak dengan fibrate. Daripada kesan sampingan, pelbagai fenomena dyspeptik, seperti ketidakselesaan perut dan kembung, paling kerap timbul. Omakor adalah agen pembantu yang baik, boleh dipercayai, untuk merawat sebarang tahap hiperkolesterolemia: dari bentuk keluarga yang teruk sebagai sebahagian daripada terapi kompleks, hingga ringan.

Lipantil (fenofibrate)

Peringkat populariti: 4.7

Lipantil

Fenofibrate tergolong dalam turunan asid fibrik, dan mengurangkan kepekatan trigliserida dalam darah, dan lipoprotein berketumpatan rendah, yang pada akhirnya diubah menjadi kolesterol 'buruk'. Ubat ini terdapat dalam kapsul, setiap kapsul mengandungi 200 mg fenofibrate. Ini adalah kaedah mempengaruhi metabolisme trigliserida. Hasil penggunaannya, sintesis asid lemak terganggu dan kepekatan kolesterol menurun. Lipantil juga meningkatkan kelancaran darah, dan sedikit menurunkan kepekatan gula plasma, sehingga dapat diresepkan pada pasien diabetes.

Kajian menunjukkan bahawa Lipantil menurunkan kolesterol total sebanyak 25%, dan itu ditunjukkan dalam terapi kompleks hiperkolesterolemia, yang tidak dapat diperbaiki dengan diet. Lipantil diresepkan dengan makanan, satu kapsul sehari. Tempoh kursus ditentukan oleh doktor. Lipantil dihasilkan oleh syarikat Perancis Rifarm, dan bungkusan 30 kapsul, yang dirancang untuk kursus bulanan, rata-rata berharga 1.000 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Lipantil dikontraindikasikan dalam patologi tisu otot, termasuk keturunan, kerosakan hati dan ginjal yang teruk, serta pada intoleransi fibrate. Ia tidak digunakan pada kanak-kanak di bawah usia 18 tahun, pada wanita hamil dan ibu yang menyusui, pada pesakit dengan kekurangan laktase. Ubat ini boleh diterima dengan baik, tetapi harus diresepkan oleh doktor, kerana jika digabungkan dengan statin dalam bentuk ubat sendiri, mungkin ada komplikasi pada tisu otot. Sekiranya pesakit menggunakan warfarin setelah serangan jantung atau strok, atau antikoagulan lain, mungkin ada risiko pendarahan. Lipantil tidak boleh diberikan dengan perencat monoamine oxidase (MAO). Semua langkah berjaga-jaga ini, jika diterapkan tepat pada waktunya, termasuk mengendalikan tahap enzim hati dalam serum darah selama rawatan, dapat mencapai penurunan kolesterol yang nyata.

Kesimpulannya

Kesimpulannya, satu perkara penting tetapi sangat sederhana mesti dinyatakan. Industri farmaseutikal moden menghasilkan sebilangan besar ubat yang mahal dan murah untuk mengurangkan kadar kolesterol, penggunaannya, menurut hasil banyak kajian, meningkatkan jangka hayat dan mengurangkan risiko kemalangan vaskular. Tetapi dalam setiap kes, perlu menggunakan obat, setelah disiapkan, dan persiapan pesakit harus mengubah gaya hidup, melepaskan kebiasaan buruk, dan yang paling penting, mengikuti diet dengan kandungan kolesterol rendah.

Perkara ini harus diingat oleh sesiapa yang berpendapat bahawa pengambilan pil boleh menggantikan diet. Pil tidak dapat menggantikan diet, dan penurunan risiko kematian dan peningkatan harapan hidup hanya dapat diandalkan dalam kasus ketika pasien tidak hanya minum ubat, tetapi juga sengaja melakukan dietnya sendiri.

Ini adalah sesuatu yang perlu diingat dan tidak bernilai membazirkan wang. Hanya jika pesakit menjalani diet sekurang-kurangnya tiga minggu atau sebulan, dan dia tidak mengalami perubahan dalam analisis kolesterol, maka perlu menghubungkan ubat. Sekiranya diet membuahkan hasil, maka anda perlu meneruskannya sehingga kolesterol berhenti turun. Dan jika dia tidak mencapai sasaran diet, maka hanya perlu menghubungkan ubat-ubatan yang termasuk dalam penilaian.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen