Tayar 20 SUV teratas

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Tayar untuk kenderaan di luar jalan raya mempunyai sejumlah perbezaan mendasar daripada rakan mereka untuk kereta penumpang. Sebagai tambahan kepada dimensi keseluruhan, seperti diameter dan lebar, mereka dikenakan potongan tapak yang lebih dalam dan lebih besar, yang memungkinkan mereka merangkumi beberapa zon lalu lintas semula jadi sekaligus: jalan aspal klasik dan di luar jalan raya.

Segmen pasaran telah lama melangkah di lebih dari 200 syarikat pembuatan: beberapa di antaranya, untuk reputasi dan kemasyhuran dunia mereka, diwakili di hampir setiap kedai, sementara yang lain hanya menggunakan pengiktirafan tempatan, kandungan dengan lingkaran pelanggan yang terhad. Setelah meninjau rangkaian produk yang dibentangkan, para editor majalah telah menyediakan untuk anda penilaian 20 tayar terbaik untuk SUV, dibahagikan kepada 5 kategori utama. Senarai akhir calon dibuat berdasarkan penilaian dari pengguna, dan juga kesimpulan juri pakar dari kalangan profesional industri automotif.

Kedudukan tayar SUV terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Tayar musim panas terbaik untuk SUV 1 MICHELIN Pilot Sport 4 SUV 5.0
2 Toyo Proxes STIII 4.9
3 Yokohama parada spec-x 4.8
4 Continental ContiSportContact 5 SUV 4.7
5 Bridgestone Alenza 001 4.6
Tayar kotoran terbaik untuk SUV 1 BFGoodrich All-Terrain T / A KO2 5.0
2 HANKOOK TYRE DYNAPRO MT RT03 4.9
3 COMFORSER CF3000 4.8
4 Maju Safari 540 4.7
Tayar tanpa musim sejuk terbaik untuk SUV 1 Tayar Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 5.0
2 Yokohama Geolandar I / T-S G073 4.9
3 Bridgestone Blizzak DM-V2 4.8
Tayar bertabur musim sejuk terbaik untuk SUV 1 MICHELIN X-Ice Utara 4 5.0
2 Tayar Nokian Hakkapeliitta 9 SUV 4.9
3 GOODYEAR Ultra Grip Ice Arctic SUV 4.8
4 Continental IceContact 2 SUV 4.7
5 Hankook Tyre ipike RW11 4.6
Tayar SUV terbaik sepanjang musim 1 Yokohama Geolandar A / T G015 5.0
2 Cooper Discoverer A / T3 4.9
3 Toyo Open Country H / T 4.8

Tayar musim panas terbaik untuk SUV

MICHELIN Pilot Sport 4 SUV

Kedudukan tayar SUV: 5.0

MICHELIN Pilot Sport 4 SUV

Siri Pilot Sport 4 SUV adalah kegemaran di kalangan semua peminat perlumbaan pantas di trek dan trek yang disediakan khas, jadi anda tidak perlu terkejut dengan tempat pertama Michelin dalam ranking. Tidak seperti pesaing, tayar ini tidak simetri, yang dijelaskan oleh keinginan syarikat Jerman untuk membuat model yang paling responsif untuk beroperasi dalam cuaca apa pun. Jadi, blok tapak luar dibuat untuk meyakinkan pengendalian kereta dalam cuaca kering, sementara bahagian dalam berlaku jika berlaku pemendakan dan jalan basah.

Ujian trek rasmi menunjukkan bahawa jarak brek SUV Michelin Pilot Sport 4 adalah lebih kurang 1 meter lebih pendek daripada tayar generasi sebelumnya – menurut para pembangunnya, ini adalah hasil kerja yang sukar dan merancang semula corak tapak dari awal. Kelebihan utama model berbanding yang lain adalah ketahanan aktif terhadap penggulungan lateral, dan juga pergeseran gandar semasa manuver tajam. Walaupun dengan kos yang tinggi, Pilot Sport 4 SUV adalah pilihan yang tepat bagi mereka yang suka kawalan dan pengendalian total, serta perlumbaan berkelajuan tinggi di peringkat amatur dan profesional.

Kelebihan

  • corak tapak tidak simetri, bahagian luar dan dalamnya masing-masing bertanggungjawab untuk mengawal jalan kering dan basah;
  • jarak brek yang dipendekkan;
  • cengkaman yang sangat baik (kerana peningkatan patch hubungan);
  • kerentanan rendah untuk dipakai;
  • kestabilan ketika melakukan manuver.

keburukan

  • harga tinggi.

Toyo Proxes STIII

Kedudukan tayar SUV: 4.9

Toyo Proxes STIII

Tidak seperti Yokohama parada spec-x , tayar Toyo Proxes STIII telah direka khusus untuk SUV sporty dengan dinamik pemanduan tinggi dan pemanduan di luar jalan raya jarang. Oleh itu, terdapat ketidakmampuan untuk menunggang tanah, yang terdapat dalam semua model kelas ini, dengan cengkaman dan kestabilan yang sangat baik pada aspal.

Bahagian tengah tapak Toyo Proxes STIII dibuat dalam bentuk blok berbentuk kerucut dan berbentuk anak panah, yang mempunyai pengaruh positif terhadap kestabilan arah kendaraan, dan juga bertanggung jawab untuk mencengkam jalur basah. Satu siri sip 3D Multiwave dan kecondongan blok sisi mengurangkan keausan yang tidak rata dengan menghadkan anjakan dan ubah bentuk tapak semasa brek dan pecutan cepat. Semua ini menyumbang kepada kedua-dua ekonomi bahan bakar (4.1% dibandingkan dengan lelaran Proxes sebelumnya), dan peningkatan had kelajuan yang dibenarkan, dan penurunan kebisingan memandu (walaupun penunjuk ini mendapat penilaian pengguna rata-rata 3 mata daripada 5).

Kelebihan

  • tingkah laku yang sangat stabil di landasan;
  • memotong lamela dan serong blok sisi difokuskan untuk meminimumkan ubah bentuk dan keausan yang tidak rata;
  • tahap kecekapan yang tinggi;
  • tahap kebisingan rendah semasa memandu (keseimbangan kelembutan / kekerasan getah yang sangat baik).

keburukan

  • keadaan luar jalan yang lemah.

Yokohama parada spec-x

Kedudukan tayar SUV: 4.8

Yokohama parada spec-x

Tayar yang cukup mahal dari kelas utiliti sukan, sama selesa di luar jalan raya dan di jalan raya. Kelebihan utamanya adalah ketahanan terhadap keausan: bergolek secara berkala di permukaan kerikil dan semula jadi, digabungkan dengan pemanduan berkelajuan tinggi di atas aspal, praktikal tidak membahayakan tapak, sehingga memungkinkan untuk meluncur hingga 4-5 musim tanpa sebarang keluhan.

Yokohama Parada Spec-X mempunyai corak unik yang sangat tidak biasa – satu alur sepusat di tengah dan sip melengkung dalam, yang direka untuk menghilangkan buburan dan air serta-merta dari bawah zon hubungan roda dengan jalan. Harganya, jika dibandingkan dengan wakil kelas yang lain, sedikit melebihi purata, tetapi dengan mencari pengedar yang sukar, anda boleh menjatuhkan sehingga 1000 rubel dari setiap roda. Oleh itu, satu-satunya kelemahan model adalah kesan yang sangat buruk terhadap penggunaan bahan bakar semasa memasang konfigurasi ketinggian / lebar yang tidak disyorkan (pada spacer, dll.). Selain itu, walaupun terdapat petunjuk kestabilan yang baik di jalan raya, kami tidak mengesyorkan mempercepat lebih dari 150 kilometer sejam.

Kelebihan

  • sip dan alur yang sangat cekap di tapak untuk cengkaman yang boleh dipercayai di jalan aspal;
  • berbeza dengan ketabahan di lapangan;
  • sangat tahan pakai;
  • keseimbangan harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • jisim yang besar dapat meningkatkan penggunaan bahan bakar dengan ketara, terutamanya apabila kereta dilengkapi dengan getah tidak standard.

Continental ContiSportContact 5 SUV

Tayar SUV penilaian: 4.7

Continental ContiSportContact 5 SUV

Continental ContiSportContact 5 SUV diperingkat kerana keselamatan pemanduan yang lebih baik, yang diterjemahkan menjadi jarak pengereman yang lebih pendek dan daya tarikan yang sangat baik dalam semua keadaan cuaca. Sistem susunan cermin yang unik dalam kombinasi dengan empat alur untuk melarikan diri dari air dan kotoran memungkinkan untuk menyediakan jalan getah yang optimum dengan jalan secepat mungkin.

Walaupun prestasi cengkaman yang sangat baik, Continental ContiSportContact 5 SUV menawarkan rintangan putaran yang lebih tinggi, yang sedikit mengimbangi penjimatan penggunaan. Walau bagaimanapun, penjimatan masih ada, walaupun pada tahap 1.4% berbanding dengan sampel perbandingan lama syarikat. Juga diperhatikan bahawa Continental telah menangani masalah penghapusan kecacatan yang timbul semasa operasi getah. Untuk tujuan ini, dalam pembuatan model tayar ini, teknologi ContiSeal digunakan – alat untuk menutup tapak jika berlaku luka atau tusukan. Sekiranya penembusan roda, dasar likat di dalam akan membuat lapisan elastik yang mencegah udara keluar ketika memandu dengan kecepatan tertentu (60 km / jam). Ini cukup untuk sampai ke pusat servis terdekat dan menghilangkan kepincangan yang mengganggu.

Kelebihan

  • standard keselamatan yang sangat tinggi;
  • cengkaman aspal yang sangat baik dalam semua keadaan cuaca;
  • Teknologi ContiSeal;
  • Kecekapan 1.4% berbanding tayar Continental sebelumnya.

keburukan

  • harga tinggi untuk siri yang dikemas kini.

Bridgestone Alenza 001

Kedudukan tayar SUV: 4.6

Bridgestone Alenza 001

Tayar pengganti untuk Dueler H / P Sport, yang mentakrifkan semula keselesaan SUV di laluan bandar. Pendahulu terkemuka adalah pemain pasaran yang sangat kuat, tetapi dia tidak dapat menonjolkan ciri-ciri tertentu – kejayaan itu disebabkan oleh satu set parameter yang secara eksklusif. Tetapi Alenza 001, sebaliknya, dapat dibandingkan dengan petunjuk individu. Oleh itu, sebilangan besar pengguna (kira-kira 85%) pengguna benar-benar merasakan keselesaan model: sebabnya terletak pada empat alur membujur dengan sedikit tegangan biasa. Jalur hubungan dengan jalan tetap berkesan, dan kelembapan berlebihan secara berkala dikeluarkan ke luar.

Menurut hasil ujian, Bridgestone Alenza 001 juga menyumbang kepada penggunaan bahan bakar yang lebih ekonomik daripada lelaran getah SUV sebelumnya – sekitar 2.9%. Ini tidak banyak, tetapi dalam jangka masa panjang dapat menjimatkan beberapa ribu rubel. Ketahanan telah meningkat sebanyak 11% dan kelas cengkaman basah telah meningkat ke tanda 'A'.

Kelebihan

  • peningkatan daya tahan getah;
  • Lekapan berbentuk 3D 'M' mengurangkan ubah bentuk getah;
  • komposisi getah seimbang dari segi kelembutan;
  • peningkatan kecekapan (2.9% berbanding Dueler).

keburukan

  • nilai yang telah meningkat dengan peningkatan.

Tayar kotoran terbaik untuk SUV

BFGoodrich All-Terrain T / A KO2

Kedudukan tayar SUV: 5.0

BFGoodrich All-Terrain T / A KO2

Satu set tayar klasik untuk keadaan luar jalan yang teruk, satu-satunya kelemahan adalah harga yang tinggi. BFGoodrich All-Terrain T / A KO2 adalah penentu tren untuk tetulang lateral yang kuat yang terbuat dari sebatian yang melindungi getah dari tusukan di medan yang kasar, dan juga membolehkan anda tetap di jalanan dan meningkatkan cengkaman untuk meneruskannya.

Sebagai tambahan kepada getah yang kuat, seseorang dapat menambahkan fleksibiliti yang mengatasi siri ini dalam peralihan ke versi 2: pengekalan yang sangat baik di trek dengan penyimpangan minimum dari jalan dan tahap kebisingan yang rendah – ini pasti tidak diharapkan dari tayar off-road. Ya, tahap penggunaan bahan bakar sedikit lemas (meningkat rata-rata 0,5 liter), tetapi untuk 'penggelek' produktif seperti ini, ini tidak lebih dari sekadar perkara yang dibenarkan.

Kelebihan

  • sangat tahan terhadap kehausan;
  • bahagian sisi bertetulang, hampir tidak tahan terhadap tusukan atau memotong jalan;
  • keadaan luar jalan raya yang tinggi, tetapi pada masa yang sama petunjuk penggunaan yang boleh diterima di lebuh raya;
  • komposisi getah sederhana, tidak termasuk 'pemejalan' tayar semasa operasi dalam keadaan sejuk;
  • sehingga 100 ribu kilometer jarak tempuh mungkin dalam satu set.

keburukan

  • kos tinggi kit;
  • jisim besar satu roda (24 kilogram untuk konfigurasi 265/70 R17).

HANKOOK TYRE DYNAPRO MT RT03

Kedudukan tayar SUV: 4.9

HANKOOK TYRE DYNAPRO MT RT03

Tingkatan kedua peringkat menuju ke tayar TYRE DYNAPRO MT RT03 dari Hankook. Ciri utamanya adalah fleksibiliti, walaupun dengan mengorbankan kemampuan merentas desa di luar jalan raya. Walau bagaimanapun, ada juga kecenderungan untuk ini, dan semasa pengukuhan, ia mampu merangkak di mana akses kepada pesaing yang kurang 'siap' ditutup.

Kebisingan ketika memandu di atas aspal, tidak dapat dilihat – jika semuanya baik-baik saja dengan komponen penebat di kabin, maka anda tidak akan mendengar apa-apa yang menjengkelkan. Oleh kerana blok yang cukup tinggi dan tapak yang dalam, kereta ini tidak perlu melakukan peluncuran air: kemudahan dan kawalan semasa pergerakan berkelajuan tinggi di trek basah disediakan. Ini menguli kotoran pada tekanan stok (1,4-1,8 atmosfera) dengan baik, tetapi menampakkan dirinya lebih baik ketika berdarah ke 0,9 atmosfera. Dengan mod operasi 50/50 (aspal / jalan raya) dan penggantian tepat pada masanya lebih dekat dengan musim sejuk, Hankook TYRE DYNAPRO MT RT03 meliputi jarak sekitar 70-80 ribu kilometer. Petunjuk yang baik untuk harganya, serta pemilihan ciri umum.

Kelebihan

  • tahap kos yang boleh diterima;
  • fleksibiliti – sesuai untuk pemanduan di jalan raya aspal dan di luar jalan raya;
  • tahap kebisingan rendah (terutamanya semasa membrek dan menikung);
  • zero aquaplaning;
  • operasi jangka panjang – sehingga 70-80 ribu kilometer pada satu set.

keburukan

  • getah terdedah kepada keausan yang tidak rata.

COMFORSER CF3000

Kedudukan tayar SUV: 4.8

COMFORSER CF3000

Satu set tayar lumpur yang cukup murah, yang sering dan berjaya digunakan pada SUV di kalangan pengguna kenderaan domestik. Mungkin, ada, keseimbangan harga dan kualiti yang paling jelas: keseluruhan perbandingan akan didasarkan pada daya tarik untuk 'folk' Forward Safari. Jadi, salah satu kelebihan utamanya adalah komposisi lembut getah: walaupun pada suhu -30 darjah celcius, keanjalan tidak hilang, yang membolehkan anda melakukannya tanpa retak dan berkerut sepanjang tahun. Mereka lebih senyap, yang menjadikan mereka lebih selesa untuk digunakan walaupun ketika memandu di jalan raya di bandar.

Antara lain, COMFORSER CF3000 mengatasi keadaan luar jalan dengan sangat baik, dan jika perlu, cengkaman yang lebih yakin terukir di atmosfera 0.7 tanpa akibat negatif. Di antara kekurangan kit, seseorang dapat mengetahui ketahanan aus yang buruk: Safari yang sama, oleh sensasi, mempunyai margin keselamatan yang lebih tinggi dalam jangka masa panjang. Terdapat juga aduan tentang menjaga kereta dalam keadaan lurus dan keluar dari jalan yang tinggi. Namun, dengan tahap pemanduan yang tepat, semuanya dikompensasikan oleh kemahiran, dan harga pembelian yang rendah digabungkan dengan kelebihan yang ditunjukkan.

Kelebihan

  • kos rendah;
  • ergonomi yang baik (tahap kebisingan rendah);
  • getah lembut dan elastik yang tidak merosot apabila terkena suhu rendah;
  • terukir dengan sempurna dalam 0,7 atmosfera.

keburukan

  • pengekalan kereta yang lemah dari drift sisi;
  • rintangan haus yang rendah.

Maju Safari 540

Tayar SUV penilaian: 4.7

Maju Safari 540

Mari berikan baris keempat penilaian ke getah Safari 540 'orang', yang merupakan analog murah dari kit BFG Mud Terrain KM1 yang sangat baik. Tetapi kelebihannya merangkumi bukan hanya parameter harga: kehadiran tetulang sisi dengan tapak yang mendalam untuk menggali lumpur juga patut disebutkan. Ia memegang jalan dengan baik, tidak mengalami lereng sisi, tetapi pada masa yang sama membuat banyak bunyi ketika memandu di atas aspal.

Pada hakikatnya, masalah dengan kebisingan bergantung pada kekakuan getah, dari mana parameter ketahanan juga “menderita” apabila kit diubah menjadi musim sejuk kemudian. Sudah pada suhu -20 darjah Celsius, kehilangan kendali mulai terasa di roda kemudi, ketika getahnya tetap, dan setelah beberapa perlumbaan seperti itu, ia mulai 'merayap'. Tetapi tapak mempertahankan kedalamannya untuk waktu yang lama, yang juga dapat dikaitkan dengan nilai tambah. Oleh itu, untuk setiap kekurangan yang signifikan ada kelebihan yang signifikan, dan faktor keutamaan popular jelas membantah Safari.

Kelebihan

  • harga yang sangat rendah;
  • tahap ketahanan haus yang tinggi;
  • tapak dalam, sesuai untuk memandu di jalan raya yang kuat;
  • kehadiran peneguhan lateral;
  • pengekalan jalan dan landasan yang baik serta ketahanan terhadap pergerakan sisi.

keburukan

  • getah yang sangat keras;
  • tahap kebisingan yang tinggi semasa memandu di atas aspal;
  • di bawah pengaruh suhu rendah, dengan cepat kehilangan keanjalannya yang rendah.

Tayar tanpa musim sejuk terbaik untuk SUV

Tayar Nokian Hakkapeliitta R3 SUV

Kedudukan tayar SUV: 5.0

Tayar Nokian Hakkapeliitta R3 SUV

Sebenarnya, Nokian Tayar Hakkapeliitta R3 SUV adalah tayar geseran biasa, bukan tanpa kekurangannya ketika menggunakan teksi di atas ais atau salji yang lebat. Tetapi pada masa yang sama, dia secara aktif berusaha untuk meneutralkan kesan sampingan dari ketiadaan kancing dengan berinteraksi dengan sistem elektronik standard kereta moden, yang membantu menstabilkan SUV di trek, dan menambah kawalan pada selip kecil. Model ini sangat dekat dengan Geolandar I / T-S G073 dari Yokohama, tetapi dibuat dengan ketajaman Finland semata-mata dengan merujuk kepada keadaan cuaca yang lebih dekat.

Pada dasarnya, ciri-ciri kedua-dua tayar serupa: ia ringan, dan ekonomis, dan pelayaran minimum. Namun, kelebihan SUV Hakkapeliitta R3 terletak pada penegangan sisi yang lebih jelas, yang memberikan cengkaman yang diperlukan, misalnya, ketika anda perlu keluar dari jalan yang sejuk. Di samping itu, risiko pemotongan sisi atau tusukan roda secara tidak sengaja diminimumkan, yang memberi kesan positif terhadap jangka hayat perkhidmatan. Satu-satunya peringatan adalah harga yang tinggi, tetapi pencinta pengendalian dan kualiti harus menanggungnya.

Kelebihan

  • serupa dengan kelebihan Yokohama Geolandar I / T-S G073 …;
  • … + Dinding sisi yang diperkuat, yang memberikan cengkaman dan perlindungan terhadap kerosakan roda pada titik paling kritikal.

keburukan

  • kit getah mahal.

Yokohama Geolandar I / T-S G073

Kedudukan tayar SUV: 4.9

Yokohama Geolandar I / T-S G073

Salah satu tayar yang paling tahan lama di pasaran dunia, hayat perkhidmatannya (menurut ulasan pengguna) boleh sampai 10 musim. Geolandar I / T-S G073 dicirikan oleh corak tapak yang sangat menguntungkan, menunjukkan hasil yang sangat baik baik dari segi menghilangkan kelebihan dari bawah roda untuk mengekalkan cengkaman yang sangat baik, dan dalam kemampuan merentas kawasan yang diliputi salji (ia mendayung dan menghancurkan salji yang longgar). Velcro sangat lembut, tenang dan ekonomik kerana ringan – reka bentuk kilang dan kepekaan jurutera Jepun tercermin. Di samping itu, pengimbangan yang sangat baik menonjol – pada tahap Blizzak DM-V2.

Tetapi, tidak kira seberapa besar kelebihannya, terdapat juga beberapa kekurangan. Faktanya ialah, seperti semua Velcro, Yokohama Geolandar I / T-S G073 bergelung dengan cukup baik di atas ais, tetapi masalah sebenarnya berlaku dengan jarak pengereman. Ada juga pertanyaan tentang cengkaman itu, kerana dalam salji atau salji es, karet itu enggan keluar. Tetapi semua ini boleh dikaitkan dengan kos tayar tanpa stud, jadi kita tidak akan merosakkan reputasi 'sticky' Jepun yang sangat baik.

Kelebihan

  • sangat tenang dan lembut, tidak membeku walaupun dalam keadaan sejuk;
  • menjimatkan kerana ringan;
  • sangat tahan lama kerana perubahan musim;
  • cengkaman yang baik pada ais dan salji bergulung;
  • zero aquaplaning.

keburukan

  • harga tinggi untuk satu set;
  • jarak brek panjang di atas ais.

Bridgestone Blizzak DM-V2

Kedudukan tayar SUV: 4.8

Bridgestone Blizzak DM-V2

Blizzak DM-V2 adalah kes di mana tayar bandar nominal terasa sempurna dalam persekitaran yang sama sekali berbeza. Yang idealnya adalah lereng tanah yang pecah dan tidak rata yang terdapat di bandar-bandar kecil dan pinggir bandar, kerana hanya di persekitaran seperti itu mereka selalu dibersihkan dari bubur ais dan salji yang longgar. Berkat formula yang diperbaiki, getah ini dapat bertahan dengan baik pada suhu rendah, membeku sepenuhnya pada -20 darjah Celsius. Ini adalah elemennya, tetapi seseorang hanya perlu kembali ke panas, kerana ciri-ciri peluncuran air dan saliran air yang buruk dari zon hubungan memaksa pemandu untuk meraih roda kemudi dan mencegah pergerakan kejang ke sisi.

Ya, Bridgestone Blizzak DM-V2 diciptakan dengan mempertimbangkan semua keperluan keselesaan, dan ini tidak dapat dilepaskan daripadanya – kereta mengendalikan dengan baik dalam suhu subzero, dan getah menghasilkan sedikit bunyi. Senarai kelebihannya ditambah dengan pengimbangan kilang yang sangat baik bagi setiap tayar individu, serta jarak berhenti yang singkat bagi setiap set.

Kelebihan

  • berfungsi dengan baik pada salji yang longgar dan di bahagian jalan yang tidak rata;
  • prestasi yang sangat baik dalam cuaca sejuk (dari -5 hingga -30 darjah Celsius);
  • tahap kebisingan rendah;
  • mengimbangkan hampir dengan ideal;
  • jarak brek pendek.

keburukan

  • tingkah laku yang sangat tidak dapat diramalkan pada salji dan ais yang dibungkus;
  • keadaan operasi yang rendah dalam cuaca panas.

Tayar bertabur musim sejuk terbaik untuk SUV

MICHELIN X-Ice Utara 4

Kedudukan tayar SUV: 5.0

MICHELIN X-Ice Utara 4

Walaupun mendapat tempat kedua dalam ujian dari majalah Motor, MICHELIN X-Ice North 4 memberikan kesan subjektif yang lebih jelas, dan ia mempunyai beberapa kelebihan berbanding pesaing Finland. Reka bentuk tapak sapuan yang agak standard – dari tepi ke tengah – telah dilengkapi dengan bahagian kancing yang berganda, yang telah mengalami banyak perubahan sejak pengenalan X-Ice North 3. Kawasan hubungan dengan ais telah meningkat, sesuai dengan petunjuk kebolehpercayaan, itulah sebabnya pengereman, dan bergolek di permukaan ais ternyata jauh lebih terkawal. Dengan cara yang tidak dapat difahami, mereka berjaya mengeluarkan suara ke kawasan yang boleh diterima, mewujudkan keadaan pemanduan yang selesa.

Tetapi jurutera MICHELIN melangkah lebih jauh, menyusun semula komposisi getah yang sudah baik. Pengenalan sebilangan elastomer baru memberi X-Ice North 4 lebih banyak kelembutan dan manifestasi ubah bentuk elastik yang jelas untuk mengurangkan haus getah yang tidak rata melalui air mata dan geseran. Titik beku turun hingga -65 darjah Celsius, dan daya tahannya meningkat beberapa titik lagi. Serta harganya, yang menjadi satu-satunya halangan serius dalam melakukan pembelian.

Kelebihan

  • formula cengkaman tayar yang lebih baik di permukaan ais;
  • prestasi yang sangat baik dalam pelbagai keadaan jalan raya: dari buburan salji hingga asfalt kering;
  • tahap kebisingan rendah;
  • titik beku getah ialah -65 darjah celcius.

keburukan

  • harga tinggi.

Tayar Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Kedudukan tayar SUV: 4.9

Tayar Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Tayar dengan skor tertinggi dalam ujian rasmi yang dibenarkan oleh Persekutuan Automobil Norway (majalah Motor) – 95.9 daripada 100. Seperti yang dijelaskan oleh para pakar, jurang minimum (dua persepuluh dari X-Ice North) dikaitkan dengan pengereman dan pengendalian ais yang lebih berkesan. Tetapi kelemahannya dijangka bising – dengan komponen ini orang Finland tidak berjaya. Namun, jumlah kancing pada tayar jauh lebih tinggi daripada pesaing yang ditentukan.

Sebenarnya, selain daripada tahap kebisingan tinggi di Nokian Tires Hakkapeliitta 9 SUV, tidak ada yang perlu diketengahkan dengan tanda minus – menurut pengguna, kestabilan lateral dan prestasi merentas desa sangat baik. 'Herringbone' standard di bahagian tengah secara aktif menghilangkan salji dan bubur dari kawasan sentuhan tayar dengan jalan, dan permukaan sisi bertindak sebagai sokongan. Getah Finland semestinya mahal, tetapi, dengan mengikuti setiap kata-kata pakar, kami akan menjadikannya SUV Arctic Ice Grip GOODYEAR yang lebih tinggi.

Kelebihan

  • kawalan gulungan yang sangat baik pada ais terbuka;
  • prestasi brek yang lebih baik pada asfalt bersalji;
  • keupayaan luar jalan dengan salji dalam;
  • ketahanan kit;
  • getah berkualiti tinggi.

keburukan

  • harga tinggi;
  • tayar bising kerana banyak lonjakan.

GOODYEAR Ultra Grip Ice Arctic SUV

Kedudukan tayar SUV: 4.8

GOODYEAR Ultra Grip Ice Arctic SUV

Cukup murah, jika dibandingkan dengan Continental IceContact 2 SUV, roller yang memberikan cengkaman berkualiti tinggi di jalan dan di luar jalan dalam keadaan memandu. GOODYEAR Ultra Grip Ice Arctic SUV adalah gabungan dari langkah dalam tanpa pemisahan yang jelas ke bahagian tengah dan bahagian sisi, dengan susunan pejantan yang unik – dari pinggir ke tengah. Nampaknya tidak ada yang luar biasa, tetapi susunan ini mempunyai satu kelebihan yang sangat penting: tahap kebisingan yang rendah disebabkan oleh kedua-dua hentakan pada kekakuan dan pemilihan bersama tahap lonjakan relatif terhadap getah.

Bersedia untuk kereta berkelakuan berbeza semasa rehat – ini adalah salah satu keanehan dari Ultra Grip Ice Arctic. Pada masa akan datang, operasi akan berjalan dengan lancar, dan kawalan kereta di atas ais akan menyenangkan tidak kurang dari kemampuan merentas desa dalam salji yang dalam. Bersama dengan kos – pilihannya lebih disukai daripada Continental yang dijelaskan di bawah.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • cengkaman yang boleh dipercayai dalam apa jua keadaan;
  • kawalan pergerakan langsung pada ais yang baik;
  • tidak melayang ketika melalui bahagian penggulungan berkelajuan tinggi;
  • tahap kebisingan rendah.

keburukan

  • tidak ditemui.

Continental IceContact 2 SUV

Tayar SUV penilaian: 4.7

Continental IceContact 2 SUV

Kejayaan tempatan SUV Continental IceContact 2 disebabkan oleh dua faktor utama: pertama, corak tapak yang sangat berjaya dengan kancing, dan kedua, pemilihan komposisi dan sifat getah yang betul. Berkat penjelasan ini, tayar dapat memberikan cengkaman yang optimum, dan keuntungan dalam menjaga kereta dibandingkan dengan yang lain dihitung dalam puluhan persen. Bahagian yang dilindungi pesaing pada musim sejuk dengan kecepatan 80-90 km / jam, dengan getah ini, melepasi sekitar 110 km / jam … dan ini jauh dari had.

Seperti yang diketahui oleh pemiliknya, Continental IceContact 2 SUV memegang kancing dengan sempurna – selepas musim pertama, jumlah yang tercicir tidak melebihi 1-2 keping dari satu roda. Sekali lagi, masuk ke keseimbangan kelembutan / kekerasan mempengaruhi. Perkara lain ialah harganya sama: harga di pasaran dari saat pelepasan tidak turun di bawah 10 ribu rubel. Walau bagaimanapun, untuk kualiti dan kebolehpercayaan, harganya cukup diterima.

Kelebihan

  • berjalan dengan sempurna dalam apa jua keadaan jalan (di atas ais, di salji dalam, di kawasan bersih dan di bubur);
  • kelembutan optimum – tidak membeku dalam keadaan sejuk dan menahan duri dengan baik;
  • ketahanan tinggi kit;
  • sokongan lateral yang memuaskan.

keburukan

  • harga tinggi.

Hankook Tyre ipike RW11

Kedudukan tayar SUV: 4.6

Hankook Tyre ipike RW11

Tayar ikatik Tyre ipike RW11 menempati baris kelima penarafan tidak semestinya secara tidak sengaja – kemudahan penggunaannya di atas ais dan di kawasan bersalji dipersoalkan oleh banyak pemilik. Tetapi pertama mengenai kebaikan. Sekiranya keseluruhan operasi terhad untuk memandu di salji dalam, dan juga memandu di atas aspal yang bersih, maka anda tidak akan merasa ada masalah – kombinasi sip nipis dan blok dengan saluran keluar ke luar, dan juga kancing, membantu mendapatkan yang terbaik.

Tetapi sebaik sahaja jalan yang diliputi salji digantikan oleh buburan ais atau salji, prestasi pemanduan turun dengan mendadak, memperlihatkan titik-titik struktur yang paling lemah. Lapisan di sini dibuat sedemikian rupa sehingga tidak membiarkan diri membersihkan diri ketika diisi secara intensif dengan campuran air salji, kerana seluruh beban pengereman jatuh pada lonjakan. Di atas es, kadang-kadang duri tidak membantu – dengan tindakan yang ceroboh, ada kemungkinan untuk tergelincir, dan ada baiknya jika ia dapat dikendalikan. Oleh itu, jika musim sejuk di kawasan anda keras, bersalji, dan tidak menimbulkan kejutan dalam bentuk turun naik suhu hingga melebihi sifar, maka Hankook Tyre ipike RW11 akan menjadi pilihan yang tepat.

Kelebihan

  • getah berkualiti;
  • tidak mengeras dan tidak kehilangan keanjalan kerana kelembutan;
  • berfungsi dengan baik di kawasan bersalji atau asfalt bersih.

keburukan

  • tingkah laku yang sangat tidak dapat diramalkan di atas ais;
  • harga tinggi.

Tayar SUV terbaik sepanjang musim

Yokohama Geolandar A / T G015

Kedudukan tayar SUV: 5.0

Yokohama Geolandar A / T G015

Tayar yang sangat jahat dan murah dari siri Geolandar, memberikan kawalan yang sangat baik terhadap pergerakan dalam semua fasa – dari bergolek dalam garis lurus ke belokan dan keluar dari jalan. Yang terakhir dalam A / T G015 sememangnya kemahiran yang sangat berharga, kerana musim sejuk di bandar-bandar Rusia jarang berlaku tanpa jalan besar di jalan pintas. Semua ini disediakan oleh dinding samping yang sangat jelas, diperkuat lebih baik daripada pada Toyo. Benar, tidak ada pertanyaan tentang kekokohan: tidak seorang pun pemilik getah berkongsi pengalaman negatifnya dalam menikung.

Tetapi tahap kebisingannya dianggap tidak sesuai dengan konsep 'selesa'. Serta kelembutan: nampaknya bukan kualiti terburuk, tetapi dalam jangka panjang dapat menyebabkan pemakaian cepat dan kekurangan set untuk musim sejuk. Off-road Yokohama Geolandar A / T G015 berkelakuan aktif dan cekap, tetapi tidak mungkin dapat mengatasi keadaan luar jalan yang serius. Oleh itu, gelanggang luncur paling murah menunjukkan prestasi terbaik dan mendapat tempat pertama dalam penarafan.

Kelebihan

  • memberikan cengkaman yang baik;
  • berkesan pada ais;
  • harga terendah dalam penilaian;
  • dinding sisi yang diperkuat untuk kawalan pergerakan yang lebih baik;
  • mengatasi saluran air dengan baik;
  • kualiti kerja yang tinggi.

keburukan

  • agak bising dan lembut.

Cooper Discoverer A / T3

Kedudukan tayar SUV: 4.9

Cooper Discoverer A / T3

Kelemahan tayar Cooper Discoverer A / T3, menurut pengguna, adalah jisim yang sangat besar – dalam semua aspek lain, keseimbangan kualiti telah dipulihkan. Secara tradisinya, model yang kuat dengan dinding sisi yang baik dan boleh dipercayai, direka untuk mengemudi di tanah ringan dan jalan raya – apa lagi yang diperlukan untuk sepanjang musim. Oleh kerana pemotongan lamela kasar, ia cenderung membersihkan diri, hanya kadang-kadang menimbulkan masalah dalam bentuk kerikil atau batu kerikil yang tersangkut. Pembeli juga tidak mempunyai keluhan tentang kelembutan perjalanan, kerana ia menarik kereta dengan baik, meratakan ketidakseimbangan trek.

Gegaran yang sedikit di Discoverer A / T3 adalah perkara biasa, tetapi ia tidak kelihatan dan berpeluang untuk memasuki kelainan yang tidak terkawal atau menyebabkannya dilemparkan ke lorong yang berdekatan. Pengereman pantas, dan bukan hanya pada aspal kering, tetapi juga di atas ais, yang juga tidak jelas pada semua lekapan. Secara amnya, penggeleknya benar-benar baik, dan mereka tidak mengalami masalah dengan aksesibilitas – anda boleh membelinya di katalog khusus atau di pasar kereta terdekat, kerana modelnya sangat popular di Rusia.

Kelebihan

  • kos rendah dan berkualiti;
  • populariti tinggi di pasaran;
  • kami memberikan kelembutan dan pengereman yang baik pada ais;
  • mengatasi dengan baik di luar jalan;
  • pemotongan sipes secara meluas mendorong penyingkiran aktif kelembapan dan kotoran dari kawasan hubungan roda dengan jalan.

keburukan

  • jisim besar getah pelbagai komponen.

Toyo Open Country H / T

Kedudukan tayar SUV: 4.8

Toyo Open Country H / T

Tayar Toyo sepanjang musim adalah tayar biasa di luar jalan yang tidak keberatan dengan jalan raya, yang mana ia mendapat barisan ketiga penarafan kami. Perbezaan utama antara Open Country H / T dan pesaingnya adalah alur lebar yang membezakan blok tengah dari latar belakang seluruh roda, dan juga bertanggungjawab untuk membuang air dan buburan salji yang betul dari zon hubungan. Anda juga boleh menyerlahkan bahagian sisi yang hampir rata, yang berfungsi sebagai sokongan sisi untuk mengekalkan pergerakan pergerakan lurus. Tetapi, di sebalik semua nuansa positif dari langkah tersebut, seseorang akan mendapat kesan bahawa jurutera terlalu banyak melakukannya. Tidak, kereta tidak bergoyang dari sisi ke sisi, ia tidak bergerak dengan laju … nampaknya ia dengan berat hati memasuki belokan dengan kelajuan, sedikit memutar berbanding arah perjalanan yang sebenarnya.

Seiring dengan tingkah laku aneh Toyo Open Country H / T, pemilik getah memperhatikan kebisingan dan kelembutannya – ada kemungkinan bahawa setelah beberapa musim ia akan berubah menjadi musim panas yang eksklusif, kerana semua blok tapak akan 'dimakan' oleh aspal. Selebihnya adalah kepuasan sepenuhnya dengan pilihan, dan bahkan untuk jumlah yang dapat diterima.

Kelebihan

  • pegangan jalan yang sangat baik kerana adanya sokongan sisi;
  • lumpur dan salji dalam menetes dengan baik;
  • harga rendah;
  • penampilan dan kualiti yang boleh diterima.

keburukan

  • getah lembut dan bising;
  • dengan enggan memasuki putaran berkelajuan tinggi pada peringkat awal operasi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen