Sistem operasi mana yang hendak dipilih

Semasa memilih sistem operasi, anda perlu bermula dari tujuan yang anda rencanakan untuk menggunakannya.

Sistem operasi mana yang harus dipilih untuk komputer: Windows atau sistem operasi alternatif?

bagaimana memilih sistem operasi

Hari ini pasaran sistem operasi dapat dibahagikan kepada dua kumpulan – keluarga Windows dan semua yang lain, yang disebut alternatif. Yang pertama juga dibahagikan secara kondisional ke dalam lingkungan yang muncul sebelum Metro / Modern, dan dilengkapi dengannya.

Oleh itu, kita dapat membezakan:

  1. Windows 7;

  2. Windows 10;

  3. Pengedaran sejagat Linux – Ubuntu, Kubuntu, Elementary OS;

  4. Pengedaran khas NIX.

Pada satu komputer, anda boleh memasang dua atau lebih sistem operasi secara selari, yang akan berkongsi ruang fail yang sama.

Sistem operasi mana Windows untuk dipilih

Windows 7

Windows 7

Sistem operasi Windows 7, dilancarkan pada tahun 2009, tetap menjadi yang paling popular hingga kini. Ia menawarkan antara muka dan pengalaman pengguna yang biasa, keperluan perkakasan yang rendah, penggunaan sumber yang rendah dan keserasian yang paling luas dengan perisian pihak ketiga.

Walau bagaimanapun, sistem operasi ini tidak sesuai dengan teknologi perisian dan perkakasan semasa. Sebagai contoh, ia tidak menyokong perpustakaan DirectX 12 API, yang diperlukan untuk beberapa permainan. Sistem operasi ini juga tidak berfungsi dengan baik dengan pemproses moden Intel keluarga Core Kabu Lake.

Sistem operasi seperti ini sesuai untuk komputer lama atau komputer riba, serta pengguna yang tidak memerlukan yang tidak mahu menggunakan antarmuka Moden.

Windows 10

tingkap 10

Dalam sistem operasi Windows 10, syarikat Microsoft mengemas kini mekanik berinteraksi dengan perkakasan dan menguruskan proses latar belakang. Itulah sebabnya dapat mencapai produktiviti dan ekonomi yang lebih besar. Namun, peralihan ke persekitaran antara muka dan pelaksanaan aplikasi Modern (juga disebut Metro dalam versi sebelumnya) mengakibatkan sedikit komplikasi interaksi dengan sistem.

Jadi nilai tambah Windows 10:

  1. Perlindungan virus di peringkat sistem;

  2. Mekanik interaksi yang sangat baik antara sistem operasi dan perkakasan;

  3. Sokongan untuk teknologi paling moden seperti DirectX 12;

  4. Kemas kini berkala.

Kelemahannya adalah seperti berikut:

  1. Tidak cukup logik, antara muka yang tidak biasa;

  2. Sebilangan besar proses latar belakang, termasuk telemetri, yang memuatkan pemproses;

  3. Ketidaksesuaian dengan pemacu dan perkakasan yang ketinggalan zaman.

Akibatnya, Windows 10 adalah sistem operasi yang baik untuk komputer riba, komputer moden (termasuk permainan atau permainan khusus), 'hibrid', dll. Tetapi perlu diingat bahawa apabila beralih ke versi 'tujuh' atau bahkan versi lama, anda harus belajar semula.

Pengedaran sejagat Linux – Ubuntu, Kubuntu, Elementary OS

Linux - Ubuntu, Kubuntu

Sekiranya sistem operasi keluarga Windows dibayar (iaitu, anda perlu membeli lesen untuk menggunakannya), maka sebilangan besar pengedaran Linux adalah percuma. Di samping itu, mereka mempunyai pengalaman pengguna yang tidak asing lagi dan antara muka yang menarik dengan tingkap yang sama.

Beberapa sistem operasi ini yang tidak akan menimbulkan kesukaran walaupun untuk pengguna yang tidak berpengalaman termasuk:

  1. Ubuntu;

  2. Kubuntu;

  3. Linux Pudina;

  4. OS Elemen.

Mereka, antara lain, dibezakan dengan penggunaan sumber sistem yang optimum, prestasi yang cukup tinggi dan pelbagai peranti yang serasi. Walaupun begitu, untuk sistem operasi keluarga Linux, perisian yang diperlukan sering tidak dilepaskan – misalnya, terdapat sedikit permainan. Juga, pakej biasa seperti Microsoft Office, Adobe Photoshop atau Autodesk AutoCAD harus diganti dengan alternatif yang kadang-kadang tidak memberikan fungsi yang mencukupi atau pengalaman pengguna yang optimum.

Pengedaran NIX khas

Pengedaran NIX khas

Untuk beberapa tujuan, seperti membangun Linux – pengedaran, pengembangan dan penandatanganan iOS – aplikasi, menulis kernel untuk peranti IoT, dll. anda perlu memasang pengedaran khusus.

Ini termasuk, misalnya, Debian, Fedora, RedHat, puluhan dan ratusan yang lain. Sebagai pengagihan keluarga Linux, mereka biasanya universal dan dapat disusun oleh pengguna agar sesuai dengan keperluannya. Walau bagaimanapun, keistimewaan bekerja dengan perkakasan dan persekitaran waktu kerja menjadikan masing-masing paling sesuai untuk tugas tertentu.

Ringkasan

Pilihan sistem operasi selalunya terhad kepada pilihan tiga pengedaran – Windows 7, Windows 10 atau Ubuntu. Yang pertama sesuai untuk komputer lama, yang kedua berfungsi lebih baik pada yang baru, dan yang ketiga berfungsi dengan baik pada konfigurasi apa pun, tetapi tidak selalu mempunyai pemacu dan perisian yang diperlukan.

Anda perlu memilih berdasarkan spesifikasi penggunaan.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih kad video untuk permainan dan rahsia memilih gamepad.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen