Selimut cuci linen tempat tidur | Cadangan pakar

Sprei berkualiti tinggi dibezakan bukan hanya dengan tekstur yang menyenangkan dan penampilan yang sangat baik – ia menyediakan tidur yang selesa dan sihat. Agar produk dapat bertahan selama mungkin, perlu menyediakan penjagaan yang betul – mencuci tidak terkecuali. Bagaimana cara mencuci linen tempat tidur dengan betul? Pakar kami akan memberitahu anda mengenainya.

Linen

Ciri-ciri mencuci kain yang berbeza

Linen yang dipilih dengan betul akan membantu anda berehat sepenuhnya semasa tidur dan bagaimana anda harus berehat, dan mod pencucian yang dipilih dengan betul akan membantu memanjangkan hayat operasi produk

Kapas

Sekiranya kita bercakap mengenai set baru, lebih baik mencucinya dengan tangan untuk pertama kalinya, dan di dalam air sejuk. Di masa depan, anda boleh menggunakan pilihan mencuci manual dan mesin dengan selamat, menaikkan suhu hingga 90 ° C dan bahkan pra-pemutihan ketika datang ke set tempat tidur putih. Untuk linen berwarna, suhu air tidak boleh melebihi 40 ° C dan tidak diperlukan mendidih sama sekali.

Pengeringan. Pengeringan dalam alat khas hanya dibenarkan untuk produk yang mempunyai tanda yang sesuai pada label. Dalam kes lain, sprei dikeringkan secara semula jadi, jauh dari sinar matahari langsung, kerana merugikan bahan semula jadi.

Menyeterika. Kain kapas boleh disetrika, dan disarankan untuk melakukan ini sementara bahannya masih lembap. Sekiranya reka bentuk sulaman atau timbul, disetrika dengan cara purl.

Linen

Sebaiknya basuh bahan linen yang dicelup pada suhu 60 ° C, selesai (diresapi dengan sebatian khas) – pada suhu tidak melebihi 40 ° C dalam mod halus. Untuk mencuci seprai linen putih, anda boleh menggunakan bahan pencuci universal, untuk kain berwarna atau bercorak – hanya detergen yang direka untuk kain halus.

Pengeringan. Untuk bahan linen, hanya pilihan pengeringan semula jadi yang sesuai – apabila menggunakan pengering, bahan tersebut hanya akan 'mengecil'.

Menyeterika. Sebaiknya menyeterika linen anda ketika masih basah, dan biarkan seterika menjadi panas. Anda juga boleh menggunakan seterika untuk kain kering, hanya dalam hal ini diperlukan penyemburannya secara berkala dengan air dari botol penyembur.

Sutera

Sutera asli sangat berubah-ubah, jadi disyorkan untuk menggunakan perkhidmatan cucian kering untuk membersihkan sprei sutera. Walau bagaimanapun, jika anda mahu mencuci bahan ini di rumah, ikuti beberapa peraturan dengan ketat. Pertama, pastikan kain tidak luntur sebelum memulakan basuh. Basuh hanya dengan tangan menggunakan air sejuk (tidak lebih tinggi daripada 30 ° C) untuk jangka masa yang singkat. Kedua, jangan menggosok kain terlalu banyak (baik dengan tangan anda atau dengan berus). Ketiga, anda juga tidak boleh memerah produk. Ingatlah untuk membilas set tempat tidur anda dengan teliti: gunakan air suam terlebih dahulu, kemudian air sejuk.

NASIHAT. Untuk menyegarkan warna bahan sutera, anda boleh menambah sedikit cuka pada akhir cucian (pada kadar 1 sudu teh selama 3 liter air).

Pengeringan. Dibolehkan hanya dalam keadaan semula jadi – tidak ada mesin pengering atau sinar matahari terbuka.

Menyeterika. Produk sutera disetrika dari sisi yang salah (semasa masih basah) dengan besi yang dipanaskan sederhana. Fungsi stim tidak dibenarkan. Jangan sekali-kali menyemburkan kain dengan air semasa menyeterika, kerana ini boleh menyebabkan noda air.

Sintetik

Kain sintetik boleh dicuci dengan tangan dan di mesin basuh menggunakan mod khas pada suhu tidak melebihi 60 ° C (suhu optimum adalah sekitar 40 ° C – jadi pelet tidak akan muncul di kain). Penggunaan agen pemutihan tidak dibenarkan.

Pengeringan. Tempat tidur sintetik boleh dikeringkan dengan mesin khas dan dengan cara semula jadi, dan tidak takut dengan sinar matahari yang terbuka. Jangan hanya menggunakan bateri pemanasan untuk pengeringan.

Menyeterika. Anda boleh menyeterika sintetik dengan seterika panas dengan fungsi stim dihidupkan. Bahan boleh kering atau basah pada masa itu. Kesannya akan sama baiknya.

Petua Berguna

Baiklah, dan akhirnya, beberapa petua berharga yang akan membantu anda dengan cepat dan tanpa selimut mencuci yang terbuat dari pelbagai kain:

  1. Pastikan untuk mematuhi dan mematuhi cadangan pengeluar kain pada label.

  2. Sprei baru mesti dicuci sebelum digunakan: dan sarung bantal dan selimut mesti dilabuhkan ke dalam.

  3. Jangan gunakan peluntur semasa mencuci atau merendam – kecuali kapas putih.

  4. Sentiasa urutkan kain mengikut jenis dan warna sebelum mencuci – jangan campurkan kain yang memerlukan pendekatan yang berbeza dalam proses pembersihan.

  5. Semasa mencuci mesin, jangan abaikan had berat yang ditunjukkan oleh pengeluar perkakas. Cuba isikan drum tidak lebih dari 50% – ini akan memastikan pembersihan yang lembut dan putaran yang tepat.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen