Penarafan pemproses terbaik untuk tablet

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pasaran pemproses mudah alih terlalu tepu pada tahun 2018. Hampir semua pengeluar menghasilkan cip mereka sendiri – kedua-duanya yang pakar dalam komponen seperti (seperti Qualcomm, MediaTek atau Intel) dan pembangun elektronik (Huawei, Samsung). Pada masa yang sama, terlalu banyak bergantung pada pemproses untuk mengambil tablet tanpa melihat parameter ini.

Kami telah mengumpulkan penilaian pemproses terbaik yang pasti menjadikan tablet menjadi peranti yang mudah dan praktikal.

Sedikit mengenai pemproses untuk peranti mudah alih

Sekiranya di komputer, pemproses hanya menjalankan satu fungsi – ia dianggap mengikut algoritma yang telah dipasang sebelumnya dalam cip, maka pada telefon pintar dan tablet, mereka memainkan peranan penting. Sebenarnya, pemproses mudah alih hanya sebahagiannya pemproses. Ya, dia berfikir sama seperti desktop, tetapi pada masa yang sama ia menjalankan banyak fungsi.

Sebenarnya, semua pemproses Snapdragon dan MediaTek tidak. Ini adalah SoC – sistem pada cip (System-on-Chip). Reka bentuk mereka merangkumi:

  1. Kernel pengkomputeran. Tentukan prestasi tablet semasa melakukan tugas yang kompleks dan multitasking;

  2. Pemecut grafik. Sejenis 'kad video' yang memproses 'gambar' di skrin;

  3. Modem. Menentukan kelajuan Internet mudah alih;

  4. Pengawal Wi-Fi dan Bluetooth. Tentukan kadar pemindahan data melalui rangkaian tanpa wayar ini;

  5. Pengawal caj. Diperlukan untuk teknologi pengecasan pantas;

  6. Pemproses gambar. Menentukan kualiti gambar;

Oleh itu, membeli peranti dengan pemproses yang lambat ternyata bukan sahaja 'brek' tablet umum, tetapi juga pengoperasian fungsi lain yang tidak mencukupi. Dan beberapa peluang mungkin tidak ada.

Contohnya, tidak ada peranti di Intel Atom menyokong teknologi pengecasan pantas. Ini kerana syarikat yang mengembangkan cip tersebut tidak memasukkan fungsi ini di dalamnya.

Bagaimana penilaian pemproses untuk tablet disusun

Semasa menyusun penilaian, kami hanya menggunakan pemproses 'bukan pengeluar' dari tiga syarikat – Qualcomm, MediaTek dan Intel. Cip yang dikeluarkan oleh Huawei (HiSilicon Kirin line), Apple dan Samsung (siri Exynos) tidak diambil kira. Mereka hanya digunakan dalam tablet dari pengeluar ini.

Juga, model dari Rockchip, Allwinner dan Spreadtrum tidak termasuk dalam penilaian. Cip ini terkenal kerana prestasi dan fungsi yang rendah, jadi lebih baik untuk tidak membeli peranti yang dilengkapi dengannya.

Sebagai tambahan, kami memutuskan untuk tidak menambahkan model pemproses individu ke peringkat. Terdapat terlalu banyak daripadanya. Sebaliknya, kami membandingkan garis pemproses – terutamanya kerana perbezaan dalam siri ini mungkin minimum.

Penarafan pemproses terbaik untuk tablet

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Penarafan
Pemproses terbaik untuk tablet premium 1 Qualcomm Snapdragon 800 (800, 810, 820, 825, 830, 835) 4.9
2 Intel Inti m (m3, m5) dan Intel Teras i (i3, i5) 4.8
3 MediaTek Helio X (X10 dan X20) 4.6
CPU terbaik untuk tablet jarak pertengahan 1 Qualcomm Snapdragon 600 (600, 615, 625, 650 dan lebih baru) 4.9
2 MediaTek Helio P (P10, P20, P23, P25, P30 dan P60) 4.7
3 Intel Atom x (x3, x5) 4.7
Pemproses terbaik untuk tablet kos rendah 1 MediaTek MT87XX (MT8752, MT8732) 4.6
2 MediaTek MT86XX (model MT8693, MT8685) 4.5

Pemproses terbaik untuk tablet premium

Siri Qualcomm Snapdragon 800 (800, 810, 820, 825, 830, 835)

Penilaian: 4.9

Qualcomm Snapdragon 800

Mengapa mendapat tempat pertama: Prestasi maksimum dan teknologi terkini.

Penerangan: Siri Qualcomm Snapdragon 800 merangkumi pemproses yang paling moden, unggul dan berkuasa. Syarikat pembuatan menggunakan teknologi terbaru di dalamnya, yang memberikan kualiti komunikasi mudah alih terbaik, prestasi maksimum dan – yang sangat penting bagi sesetengah pengguna – mekanik pemprosesan foto. Gambar pada peranti yang dilengkapi dengan pemproses ini sangat berkualiti tinggi.

Siri ini merangkumi SoC quad-core dengan empat kluster. Oleh itu, setiap modul pengiraan dapat beroperasi secara berasingan. Ini penting, sebagai contoh, semasa melakukan aplikasi tanpa permintaan – cip tidak panas dan menghabiskan tenaga minimum.

Semua teras di SoC QS800 mempunyai frekuensi yang sama. Model 2016 dan yang lebih baru menampilkan teknologi pengkomputeran dua teras. Pemecut grafik kuat Adreno yang disokong menyokong realiti maya dan maya.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi – maksimum dalam penilaian;

  • Modem dan modul komunikasi mudah alih yang hebat;

  • Sokongan untuk teknologi moden – pengecasan pantas, augmented reality, LTE-A dan lain-lain.

keburukan

  • Kos tinggi – dipasang hanya pada peranti utama;

  • Pemanasan yang ketara di bawah beban dan semasa pengisian;

  • Pilihan tablet yang sangat sukar dengan pemproses ini.

Siri Intel Teras m (m3, m5) dan Intel Teras i (i3, i5)

Penilaian: 4.8

Intel Teras m (m3, m5)

Mengapa tempat kedua: Prestasi maksimum, tetapi hanya untuk Windows – tablet.

Penerangan: Pemproses Intel generasi keempat – dan lebih baru – boleh digunakan bukan hanya di desktop dan komputer riba, tetapi juga dalam tablet. Cip ini, jika dikonfigurasi dengan betul oleh pengeluar, dapat berfungsi dengan penyejukan pasif dan oleh itu tidak memerlukan penyejuk. Walau bagaimanapun, mereka mengekalkan prestasi hampir di desktop.

Walau bagaimanapun, seni bina pemproses (x86 dan x64) tidak membenarkannya digunakan dengan sistem operasi mudah alih seperti Android. Tablet yang dilengkapi dengannya beroperasi secara terkawal secara eksklusif Windows 10.

Bergantung pada model cip tertentu, prosesor dapat dilengkapi dengan 2 atau 4 teras, serta kad grafik bersepadu Intel Grafik HD. Semua mempunyai teknologi pengkomputeran dua utas, tiga tahap cache dan teknologi lain yang meningkatkan prestasi.

Perlu diingatkan secara berasingan bahawa ini adalah satu-satunya pemproses dalam penilaian – pemproses, bukan SoC.

Kelebihan

  • Prestasi desktop yang hampir tinggi;

  • Inti berasingan, tidak digabungkan menjadi kelompok;

  • Sokongan penyejukan pasif.

keburukan

  • Pendikit yang ketara (penurunan prestasi semasa dipanaskan);

  • Hanya serasi dengan Windows dan sistem operasi desktop yang lain;

  • Pilihan tablet yang sangat sedikit yang dilengkapi dengan pemproses ini.

Siri MediaTek Helio X (X10 dan X20)

Penilaian: 4.6

MediaTek Helio X

Mengapa tempat ketiga: Prestasi optimum dan penggunaan kuasa rendah.

Huraian: Siri Helio X MediaTek merangkumi cip unggulan dari pengeluar China ini. Pemaju syarikat di dalamnya melakukan yang hampir mustahil: memasang 10 teras pengkomputeran. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa mereka digabungkan dalam tiga kelompok modul 2 atau 4, dan frekuensi jam berbeza di antara mereka.

Sebagai contoh, kapal induk MediaTek Helio X20 mempunyai 10 teras – 2 pada 2.5 GHz, 4 pada 2 GHz dan 4 pada 1.4 GHz. Oleh kerana itu, prestasi keseluruhan CPU rata-rata. Tetapi di sisi lain, penggunaan kuasa sistem adalah minimum – jadi, dalam mod tidur nyenyak Doze, hanya teras 1.4 GHz yang diaktifkan, yang secara artifisial membatasi penggunaan bateri.

Walau bagaimanapun, prestasi pemproses siri Helio X lebih tinggi daripada cip yang lain MediaTek. Itulah sebabnya mereka memasukkan penilaian kami. Di samping itu, Helio X menerapkan teknologi canggih seperti rakaman video 4K.

Kelebihan

  • Penggunaan kuasa rendah;

  • Sokongan untuk teknologi moden (agak moden);

  • Pemanasan rendah.

keburukan

  • Produktiviti purata;

  • Sokongan terhad (kemas kini sistem operasi jarang berlaku);

  • Permulaan GPS perlahan, yang biasa berlaku untuk semua pemproses MediaTek.

CPU terbaik untuk tablet jarak pertengahan

Siri Qualcomm Snapdragon 600 (600, 615, 625, 650 dan lebih baru)

Penilaian: 4.9

Qualcomm Snapdragon 600

Mengapa mendapat tempat pertama: Pemecut grafik berprestasi tinggi dan hebat

Penerangan: Siri Qualcomm Snapdragon 600 merangkumi pemproses berprestasi tinggi dalam julat harga pertengahan. Mereka adalah yang paling kerap dipasang dalam tablet unggulan seperti Samsung Galaxy Tab S2 dan S3. Prestasi tinggi pemproses sedemikian memastikan operasi yang lancar, baik dalam mod multitasking dan single-tasking.

Tetapi kelebihan utama pemproses siri Snapdragon 600 adalah pemecut grafik yang kuat. Ia menyokong skrin beresolusi tinggi, termasuk layar seperti Retina, dan teknologi AR.

Seni bina pemproses merangkumi 8 teras. Tetapi dalam sebilangan cip mereka berfungsi secara berasingan, sedangkan pada model 650 dan 652 mereka digabungkan menjadi kelompok dan berbeza dalam frekuensi jam. Walaupun begitu, tanpa mengira seni bina, prestasi pemproses ini tetap tinggi, itulah sebabnya mereka menduduki tempat teratas cip untuk peranti di segmen harga tengah.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi;

  • Pemecut grafik yang kuat;

  • Sokongan untuk modem berkelajuan tinggi.

keburukan

  • Pemanasan yang ketara semasa penggunaan;

  • Pendikit yang ketara;

  • Sokongan terhad untuk video 4K dan fotografi HDR.

Siri MediaTek Helio P (P10, P20, P23, P25, P30 dan P60)

Penilaian: 4.7

MediaTek Helio P

Mengapa Tempat Kedua: Prestasi tinggi, tetapi sokongan vendor terhad.

Huraian: Siri peringkat kedua MediaTek Helio P merangkumi pemproses yang direka untuk tablet dan telefon pintar di segmen harga tengah. Walaupun begitu, ia merangkumi cip yang cukup hebat dengan seni bina yang seimbang. Reka bentuk pemproses merangkumi 8 teras pengkomputeran Cortex ARM64, yang dapat memiliki kelajuan jam yang sama atau digabungkan menjadi kelompok bergantung pada model tertentu.

Kelebihan utama pemproses adalah sokongan untuk LTE berkelajuan tinggi. Sebagai contoh, model P23 menyokong dua modul komunikasi 4G sekaligus, yang akan sangat dihargai oleh pencinta elektronik dari pengeluar China. Mereka sering memasang dua dulang kad SIM di tablet mereka dan modem yang berasingan untuk masing-masing.

P30 menyokong HDR, telefoto dan video sudut lebar, sementara Helio P60 MediaTek serasi dengan AI.

Kelebihan

  • Pemanasan rendah semasa operasi;

  • Prestasi tinggi;

  • Sokongan LTE untuk hampir semua generasi.

keburukan

  • Prestasi pemecut grafik yang rendah;

  • Memori cache perlahan;

  • Kemas kini perisian tahap rendah yang jarang berlaku dari pengeluar;

Siri Intel Atom x (x3, x5)

Penilaian: 4.7

Intel Atom x

Mengapa Tempat Ketiga: Pemproses memberikan prestasi optimum untuk tablet dan notebook hibrid yang menjalankan sistem operasi Windows.

Penerangan: Siri Atom x Intel menutup penilaian pemproses untuk peranti jarak pertengahan. Walaupun cip itu termasuk dalam segmen harga anggaran, ia lebih sesuai untuk tablet dengan Windows daripada Celeron atau Pentium. Pemproses siri Atom X dibuat berdasarkan teknologi proses 22-nanometer (atau bahkan kurang), jadi mereka tidak memerlukan penyejukan aktif – cukup radiator yang cukup.

Bergantung pada model tertentu, pemproses siri dilengkapi dengan dua atau empat teras, dan kecepatan jam rata-rata 1.5 GHz. Cip ini dilengkapi dengan pemacu grafik bersepadu Intel Grafik HD, yang memberikan prestasi yang mencukupi walaupun untuk beberapa permainan yang cukup lama.

Seperti cip dari siri Core m, Atom x adalah pemproses, bukan sistem SoC yang lengkap. Oleh itu, operasi komponen tablet yang lain bergantung pada komponen yang dipasang oleh pengeluar.

Kelebihan

  • Pemanasan minimum, walaupun semasa mengecas atau di bawah beban;

  • Sesuai dengan sistem operasi mudah alih dan desktop;

  • Kekompakan komputer di mana mereka dipasang, berkat chipset khas.

keburukan

  • Pendikit yang ketara;

  • Permulaan rangkaian tanpa wayar yang perlahan (Wi-Fi, Bluetooth, LTE, GPS);

  • Kemas kini perisian pemproses tahap rendah yang jarang berlaku.

Pemproses terbaik untuk tablet kos rendah

Siri MediaTek MT87XX (MT8752, MT8732)

Penilaian: 4.6

MediaTek MT87XX

Mengapa # 1: Prestasi tinggi dan sokongan untuk kamera 16MP.

Penerangan: Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, pemproses menentukan bukan sahaja prestasi tablet, tetapi juga fungsinya. Oleh itu, anda tidak boleh mengharapkan sesuatu yang lebih kurang hebat daripada cip yang termasuk dalam penilaian ini. Sebagai contoh, walaupun bahagian atas senarai MediaTek MT8752 hanya menyokong kamera 16MP.

Tetapi ia serasi dengan codec pemampatan perisian paling moden H.265, berkat cip yang dilengkapi dengan pemproses ini dapat merakam Full HD – video pada 60 fps, dan fail yang telah siap akan 'menimbang' jauh lebih sedikit daripada biasanya.

MT8752 didasarkan pada seni bina lapan teras dan dicatat pada 1.7GHz. Model termuda – MT8732 – dilengkapi dengan empat teras dengan frekuensi jam 1.5 GHz. Walau bagaimanapun, kedua-dua cip cukup pantas dan memberikan kelancaran yang hebat walaupun dalam pelbagai tugas.

Kelebihan

  • Sokongan untuk teknologi video moden;

  • Prestasi tinggi dan pemanasan rendah;

  • Permulaan modul wayarles yang cepat sejuk.

keburukan

  • Keserasian terhad dengan komponen perkakasan;

  • Sokongan pengeluar terhad;

  • Memori cache perlahan.

Siri MediaTek MT86XX (Model MT8693, MT8685)

Penilaian: 4.5

Mengapa tempat kedua: Prestasi optimum, tetapi pemanasan ketara.

Penerangan: Pemproses yang menduduki tempat kedua dalam penilaian dipasang di kebanyakan tablet anggaran dan kategori harga 'menengah rendah'. Model MT8693 dilengkapi dengan enam teras pengkomputeran yang digabungkan menjadi dua kelompok (2 x 2.0 GHz dan 4 x 1.6 GHz). Cip junior – MT8685 – mempunyai 4 teras 1.5 GHz dalam seni bina, berfungsi secara berasingan.

Kedua-dua model ini menyokong teknologi yang cukup terkini – kamera 13-megapixel, codec perisian dan perkakasan H.265, cache LPDDR3, Wi-Fi 5 GHz dan Bluetooth 4.1. Pengoptimuman yang baik memberikan permulaan yang sejuk untuk modul tanpa wayar.

Walau bagaimanapun, pemproses terasa panas semasa operasi, akibatnya mereka memerlukan penyejukan yang baik. Sekiranya pengeluar tablet tidak menyediakannya, terdapat pendikit yang nyata, yang dinyatakan dalam penurunan kelajuan keseluruhan sistem operasi.

Kelebihan

  • Harga rendah, berkat pemasangannya walaupun tablet paling murah;

  • Sokongan H.265;

  • Permulaan modul tanpa wayar dengan pantas.

keburukan

  • Pemanasan yang ketara semasa operasi;

  • Pendikit yang ketara;

  • Prestasi pemecut grafik yang lemah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen