Mana yang lebih baik: tablet atau komputer riba

Tablet dan komputer riba, walaupun tidak berada dalam kelas peranti yang sama, mungkin boleh ditukar ganti. Tetapi tidak di semua kawasan.

Mana yang lebih baik: tablet atau komputer riba? Kami memahami bidang dan ciri teknikal

Mana yang lebih baik: tablet atau komputer riba

Sebelum anda membeli tablet, komputer riba atau komputer yang boleh ditukar (juga disebut hibrid), anda harus memutuskan skop penggunaannya. Senario berikut dapat dibezakan:

  1. Kerja pejabat bergerak (apabila komputer digunakan sebagai 'mesin taip');

  2. Melayari laman web mudah alih;

  3. Hiburan mudah alih (menonton multimedia, permainan tidak menuntut);

  4. Permainan mudah alih;

  5. Penyuntingan foto mudah alih;

  6. Penyuntingan video mudah alih atau pekerjaan khusus (seperti pengaturcaraan, pembinaan, atau pemodelan).

Untuk setiap persekitaran ini, peranti dalam faktor bentuk tertentu lebih sesuai.

Aktiviti pejabat bergerak

bekerja dengan dokumen

Sekiranya peranti itu dirancang untuk digunakan terutamanya untuk aktiviti pejabat – bekerja dengan Microsoft Pakej pejabat atau yang serupa, dengan pelanggan bank, untuk menyusun laporan atau persembahan – maka pastinya bernilai memilih komputer riba. Perkara yang sama berlaku untuk komputer latihan.

Sistem operasi desktop (Windows, Ubuntu, macOS dan semua yang lain) memberikan keselesaan maksimum ketika bekerja dengan dokumen. Di samping itu, mereka dibezakan dengan mod berbilang tetingkap yang dirancang dengan baik dan, dalam kebanyakan kes, sistem fail yang terbuka dan difahami. Ini akan membolehkan, misalnya, mencari dokumen pada pemacu denyar USB dengan cepat, menyuntingnya dan menghantarnya melalui e-mel.

Tablet juga sesuai untuk kegunaan pejabat, tetapi dengan beberapa batasan. Sistem operasi mudah alih, seperti Android atau iOS, tentu saja, juga dapat mengedit dokumen, dll., Tetapi aplikasi untuknya tidak memiliki fungsi yang sangat luas (terutama berkaitan dengan pemformatan) dan terutamanya tidak menyokong 'hotkeys'.

Penyelesaian yang baik adalah membeli komputer hibrid (transformer), yang apabila diperlukan menawarkan kemudahan komputer riba – tetapi boleh berubah menjadi tablet mudah alih kapan saja. Peranti yang paling produktif dari siri Microsoft Surface Pro, bagaimanapun, ia mahal. Sekiranya anda memerlukan penyelesaian yang lebih murah, maka komputer hibrid dari Lenovo Yoga atau Asus Garis pengubah akan berfungsi.

Melayari laman web mudah alih

Melayari laman web mudah alih

Tetapi ketika menyemak imbas web, tablet di Android dan iOS lebih selesa daripada komputer hibrid di Windows. Ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak halaman web dioptimumkan secara khusus untuk paparan sentuhan dan tablet.

Sebagai tambahan, portal utama dan rangkaian sosial mempunyai aplikasi khusus untuk sistem operasi mudah alih. Jauh lebih senang untuk melihat kandungan dan berkomunikasi melalui klien daripada melalui versi web.

Hiburan mudah alih

Permainan mudah alih

Kawasan lain di mana tablet unggul komputer riba. Sistem operasi mudah alih (Android dan iOS), berkat keunikan bekerja dengan perkakasan, membolehkan anda menjalankan permainan yang indah dan berteknologi tinggi walaupun pada platform perkakasan yang agak lemah.

Selain itu, kawalan dalam permainan seperti ini lebih baik dioptimumkan untuk layar kecil dan input sentuhan daripada pada projek desktop.

Perkara yang sama berlaku untuk bentuk hiburan mudah alih yang lain – menonton video (termasuk streaming), bermain muzik, membaca, dll. Dalam semua kes ini, tablet menunjukkan prestasi dan keselesaan yang lebih baik daripada komputer riba.

Permainan mudah alih

permainan komputer

Tetapi jika anda ingin bermain permainan moden dan memerlukan sumber walaupun di luar rumah, lebih baik mengambil komputer riba khas. Komputer riba permainan dilengkapi dengan kad grafik dan pemproses yang hebat, menjadikannya sangat sesuai walaupun untuk projek seperti Overwatch.

Sudah tentu, komputer riba permainan mempunyai beberapa kelemahan serius, termasuk:

  1. Berat dan berat. Peranti ini biasanya lebih besar dan lebih berat daripada komputer riba konvensional;

  2. Hayat bateri rendah Malah notebook permainan paling maju menunjukkan jangka hayat bateri 4-5 jam di bawah beban tinggi;

  3. Kos tinggi yang relatif.

Walau bagaimanapun, anda hanya boleh memainkan projek yang memerlukan sumber daya. Juga perlu dipertimbangkan bahawa permainan yang dirancang untuk Windows hanya dapat dijalankan pada Windows – komputer riba atau tablet.

Penyuntingan foto mudah alih

Menyunting foto dari iPad

Sekiranya anda perlu melakukan penyuntingan foto yang mudah (pemprosesan pasca, pengubahsuaian, pembetulan warna, dll.) Di mana sahaja, maka penyelesaian terbaik adalah membeli tablet khas – seperti Microsoft Surface Pro 4 atau iPad 2017.

Tablet ini dilengkapi dengan paparan resolusi tinggi dengan pembiakan warna yang sangat baik, tablet ini berfungsi pada sistem operasi yang menyokong sebahagian besar penyunting grafik yang paling biasa, dan dilengkapi dengan stylus yang menjadikan penyuntingan foto paling mudah dan menyenangkan.

Tetapi Android – tablet untuk mengedit foto tidak sesuai, kerana aplikasi untuknya mempunyai fungsi yang agak terhad.

Penyuntingan video mudah alih (serta aktiviti intensif sumber daya, ad hoc)

Menyunting video dengan komputer riba

Untuk aktiviti seperti penyuntingan video, pemodelan 3D, reka bentuk, pembinaan, pengaturcaraan dengan ujian aplikasi di mesin maya, dll. komputer riba berprestasi tinggi diperlukan – stesen kerja mudah alih yang dipanggil. Sudah tentu, ia mahal, tetapi dilengkapi dengan komponen yang paling kuat.

Tetapi tablet atau komputer riba permainan tidak sesuai untuk tujuan tersebut. Mereka tidak memberikan prestasi yang mencukupi.

Ringkasan

Semasa memilih komputer mudah alih, anda harus dipandu terutamanya oleh ruang lingkup penggunaannya. Jadi, sebagai contoh, Android – tablet untuk bekerja tidak akan berfungsi dengan baik – tetapi tablet ini sesuai untuk hiburan mudah alih. Dengan anggaran Windows – komputer riba sangat menyenangkan untuk terlibat dalam aktiviti kerja dan belajar – tetapi anda hanya boleh bermain permainan yang sangat lama atau tidak memerlukannya. Kuat Windows – Komputer riba bagus untuk permainan dan pekerjaan yang berkaitan dengan teknologi – tetapi terlalu besar.

Penyelesaian 'sehenti' yang baik adalah membeli ultrabook hibrid seperti Microsoft Surface Pro 4 atau Dell XPS 13.

Tablet yang dijalankan pada sistem operasi iOS sesuai untuk aktiviti harian yang sederhana, termasuk kerja sederhana, hiburan, dll.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih komputer riba untuk bekerja, rahsia memilih komputer riba untuk belajar, kriteria utama untuk memilih komputer riba untuk permainan, dan panduan lengkap untuk memilih komputer riba yang boleh dipercayai untuk rumah.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen