Mana yang lebih baik: sling atau kanggaru

Ramai ibu bapa menggunakan beg galas dan kanggaru untuk membawa bayi mereka. Berkat alat-alat ini, ibu dengan tenang dapat melakukan tugas-tugas rumah tangga atau berjalan sambil bayi mendengkur di sisinya. Tetapi semasa sling bayi dan kanggaru melakukan fungsi yang sama, mereka sangat berbeza.

Perbezaan utama antara sling bayi dan kanggaru

Perbezaan utama antara sling bayi dan kanggaru

!

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penilaian slings terbaik menurut pakar.

Selempang adalah cincin atau sehelai kain yang boleh digunakan untuk mengikat bayi anda dan membetulkannya dalam keadaan yang selesa: di pinggul, perut atau punggung.

Kanguru lebih seperti beg galas. Mereka mempunyai tali bahu, tali pemasangan dan punggung yang tegap. Beberapa model dilengkapi dengan tali pinggang lebar, yang membantu menyebarkan berat bayi dengan lebih baik di punggung ibu dan punggung bawah. Kanguru membolehkan anda meletakkan bayi anda secara menegak, dan beg galas khas untuk bayi baru lahir – secara mendatar. Ini adalah pembawa yang popular dan mudah, tetapi dalam banyak aspek, mereka lebih rendah daripada sling.

Kedudukan bayi

Kedudukan bayi

Kanggaru:

Sebilangan besar kanggaru sesuai dengan bayi di punggung atau perut ibu dalam keadaan tegak. Dalam kes ini, bayi boleh berpaling menghadap dunia luar dan juga ibu. Di sinilah kelebihan mereka berakhir.

Beg galas yang tegas tidak membenarkan anda membetulkan bayi dalam keadaan semula jadi dan menimbulkan tekanan yang berlebihan pada tulang belakang. Di samping itu, ketika bayi berada di kanggaru, kakinya banyak digantung, membentuk huruf 'P'. Berat bayi jatuh pada perineum dan bahagian bawah tulang belakang, kaki menjuntai dan mengganggu berjalan kaki ibu bapa. Kedudukan ini bukan sahaja tidak selesa untuk bayi, tetapi juga berbahaya. Ia boleh memberi kesan negatif terhadap pembentukan kerangka bayi.

Selempang:

Slings membolehkan anda meletakkan bayi anda dalam kedudukan yang selesa: 'di buaian', di punggung, pinggul atau perut. Mereka juga memberikan kedudukan bayi yang paling tepat, di mana kakinya terletak relatif dengan pelvis dalam bentuk huruf 'M'. Oleh kerana anak itu duduk di sling seperti katak, berat badannya sama rata di bahagian bawah tulang belakang dan bawah. Di samping itu, kedudukan M mengurangkan kemungkinan terjadinya displasia pinggul, di mana kepala femoral melampaui asetabulum.

Oleh kerana pembawa tidak mempunyai bingkai yang kaku, kain itu melilit erat badan bayi dan menekannya ke ibu. Oleh itu, bayinya betul, dia tidak 'terjuntai' di sling, seperti kanggaru, dan tulang belakangnya tidak dicubit di mana saja (dengan syarat pembawa dipakai dengan betul). Ini bermaksud bahawa beban diagihkan secara merata dan pembentukan sistem muskuloskeletal adalah normal.

Keselesaan untuk ibu dan bayi

Keselesaan untuk ibu dan bayi

Kanggaru:

Dalam kanggaru, bayi tidak ditekan rapat ke ibu, sehingga berat badannya terasa lebih kuat. Di samping itu, kebanyakan model mempunyai tali bahu sempit yang memotong bahu dan sisi ibu. Pengangkut yang lebih mahal dilengkapi dengan tali pinggang lebar yang melegakan punggung dan bahu dan mengagihkan berat badan anak dengan optimum. Kanggaru murah tidak mempunyai tali pinggang.

Pada suhu tinggi, bayi sangat senang duduk di dalam pembawa, dan pada musim sejuk, bayi yang berpakaian hangat tidak boleh memakai kanggaru.

Tetapi walaupun demikian, kanggaru adalah pembawa yang sangat selesa yang dapat dipakai dengan cepat dan mudah.

Selempang:

Tidak semua model selesa dipakai. Contohnya, selendang selendang menyebabkan kesukaran untuk menggulung untuk pemula dengan selendang. Selain itu, pakaian panjang dan simpul pakaian dapat menghalangi dan melecet semasa berjalan. Semasa menggunakan beberapa model, beban berada di satu bahu, sehingga slingomama tidak dapat membawa bayi untuk waktu yang lama.

Walau bagaimanapun, selendang lebih baik daripada kanggaru, mereka menyebarkan berat bayi di bahu dan punggung ibu, tidak memotong kulit dan membetulkan bayi dengan baik. Selain itu, selendang bayi dapat memberi makan bayi secara langsung di selendang, menutupi dirinya dengan hujung produk yang panjang.

Pada musim sejuk, selendang boleh dipakai di bawah slingokurt dan di atas pakaian luar anda, dan pada musim panas anda dapat memilih model yang terbuat dari kain 'bernafas' semula jadi, di mana bayi akan selesa dan tidak panas.

Umur

Kanggaru:

Pembawa, yang memastikan kedudukan menegak bayi, dapat digunakan dari enam bulan. Kanggaru dengan kedudukan mendatar sesuai untuk bayi pada bulan-bulan pertama kehidupan.

Selempang:

Selempang mesti dipadankan dengan usia kanak-kanak. Contohnya, 'tudung' direka untuk bayi dari kelahiran hingga 2-3 tahun, selempang Mei – dari 4 bulan, dan beg galas ergonomik – dari enam bulan.

Apa yang hendak dibeli: sling atau kanggaru

Apa yang hendak dibeli: sling atau kanggaru

Lebih baik menggunakan selendang bayi untuk membawa bayi. Mereka menyokong pengembangan sistem muskuloskeletal secara optimum dan menyebarkan beban dengan betul pada tulang belakang bayi, serta di punggung dan bahu ibu.

Sekiranya anda ingin mempermudah proses memakai pembawa sebanyak mungkin, perhatikan beg galas ergonomik (pembawa bayi). Model sedemikian memastikan kedudukan bayi yang betul dan membetulkan punggung dengan baik.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih ransel ergo yang betul, rahsia memilih selempang, dan pakar utama projek kami akan menjawab soalan – yang lebih baik daripada bantal Freik atau sanggur Pavlik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen