Mana yang lebih baik, bar suara atau teater rumah

Pencinta suara berkualiti tinggi dan tontonan rumah dari filem kegemaran mereka secara beransur-ansur mengemas kini peralatan audio dan video mereka. Pada masa yang sama, kebanyakan orang memikirkan apa yang lebih baik untuk dipilih untuk kediaman: bar bunyi yang baru diumumkan atau sistem audio yang diuji masa – teater rumah? Pakar kami telah membuat analisis perbandingan terperinci untuk kedua-dua peranti dan bersedia untuk berkongsi penemuan mereka.

teater rumah

Ciri dan ciri peranti

Mengenai bar sauna

Untuk memahami peranti audio mana yang lebih sesuai untuk anda, anda harus mempunyai idea yang jelas tentang tujuan khusus bar suara dan untuk teater rumah mana. Pada mulanya, yang pertama diciptakan sebagai alternatif yang lebih ringkas dan tidak kurang berfungsi untuk pawagam. Pada dasarnya, bar suara adalah bar suara yang secara dramatik dapat meningkatkan kualiti suara dan meningkatkan kelantangan video yang dimainkan.

Panel seperti ini biasanya multifungsi: semuanya bergantung terutamanya pada jenis sistem audio dan pengeluarnya. Bar suara dipilih berdasarkan jenis TV LCD dan ukuran pepenjuru. Keduanya terletak tepat di depan layar sehingga suaranya dimaksimumkan dan luas. Terdapat apa yang disebut bar bunyi 3D, yang merupakan rangkaian pembesar suara yang disusun secara berturut-turut. Untuk mendapatkan suara berkualiti tinggi, mereka mesti diletakkan pada sudut yang ketat, sambil menjaga jarak tertentu.

PENTING. Sebilangan besar bar bunyi mempunyai pembesar suara 'pemandu' yang dibina dalam struktur kecil. Subwoofer juga tidak terlalu besar. Oleh itu, alat audio seperti ini lebih sesuai untuk bilik yang ringkas: ia mempunyai penampilan yang bergaya tanpa banyak pembesar suara dan wayar, dan suara berkualiti tinggi yang murni.

Ciri teater rumah

Teater rumah adalah sebilangan besar peranti yang direka untuk memberikan suara surround berkualiti tinggi dalam format pelbagai saluran. Peranti ini diwakili oleh beberapa pembesar suara berkuasa tinggi (terletak tepat di sekitar perimeter bilik), penguat, sistem akustik, dan peranti yang membolehkan anda mencapai gambar yang paling jelas dan terang.

Di teater rumah, sistem diskrit diwakili oleh pelbagai satelit dan subwoofer yang mampu menggegarkan tingkap kaca. Tetapi dengan bantuan bar bunyi, mustahil untuk mencapai kesan seperti itu. Dalam kebanyakan kes, konfigurasi mereka adalah standard, tanpa kelebihan dan keanehan. Banyak model mempunyai alat kawalan jauh, tidak memerlukan penerima yang berasingan. Ini adalah daya tarikan mereka – estetika penampilan, yang terwujud dalam kemudahan penggunaan.

Bercakap tentang teater rumah, seseorang tidak dapat memperhatikan kehadiran banyak input audio dan video untuk pelbagai komponen (termasuk sistem diskrit pelbagai saluran, DVD, Blu-ray, dll.). Penerima home theater mampu menyahkod kedua-dua format Dolby Digital standard dan dipertingkatkan (seperti Dolby Digital ex).

Perbandingan kelebihan dan kekurangan peranti

bar bunyi

Dan sekarang mari kita cuba menyatukan semua perkara di atas dan mengetahui versi sistem audio mana yang lebih baik.

KELEBIHAN TERHAD
SOUNDBAR _ + UKURAN KOMPAK;

+ KUALITI CLEAR SOUND;

+ KETERSEDIAAN PANEL PENGAWAL JAUH;

+ PEMAINAN AUDIO SETIAP FORMAT;

+ Sambungan FLASH TERSEDIA;

+ PEMAIN BANGUNAN.

– PERLU MEMILIH PERANGKAT YANG SANGAT MENGGANTIKAN DIAGONAL SET TV;

– KUALITI YANG TIDAK BERKESAN DAN SUARA VOLUME.

CINEMA RUMAH _ + Bunyi BERKUALITI TINGGI + KETERSEDIAAN BANYAK KESAN BUNUH (SISTEM KELAS HI-FI);

+ KEMUNGKINAN MENYESUAIKAN PARAMETER CINEMA RUMAH DI BAWAH CIRI-CIRI DAN KAWASAN BILIK);

+ KEMUNGKINAN MENGENDALIKAN GAMBAR DAN Bunyi Jauh.

– BILANGAN KAWASAN BERBEZA BESAR;

– PELABURAN KOMPLEKS MEMERLUKAN PENGALAMAN PANJANG;

– HARGA TINGGI.

Pada nota. Terdapat sebilangan model teater rumah tanpa wayar – sistem fungsional dan mega yang berfungsi, namun, dibezakan dengan harga yang sama tinggi.

Bagaimana membuat pilihan?

Kesimpulannya, perlu diperhatikan bahawa terdapat banyak kelebihan di teater rumah dan bar suara. Semasa memilih peranti yang betul, anda mesti dipandu oleh pilihan peribadi, khususnya, perasaan anda ketika mendengar suara peranti dan ciri-ciri ruangan di mana ia akan dipasang.

  1. Sekiranya ruangan tidak berbeza dengan kelapangan dan jumlah ruang kosong di dalamnya juga kecil, sementara anda ingin menikmati suara berkualiti tinggi, anda harus memilih bar suara yang bagus.

  2. Bagi peminat muzik / peminat filem, sistem audio pelbagai pilihan yang hebat lebih sesuai, yang boleh menjadi pengganti penuh untuk pergi ke pawagam. Pertimbangkan juga lokasi dan jenis dinding, tempat di mana pembesar suara akan berdiri, kawasan ruangan – semua ini akhirnya akan mempengaruhi suara secara besar-besaran.

Selamat membeli-belah!


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen