Komputer riba mana yang terbaik untuk permainan

Komputer riba bukanlah faktor bentuk terbaik untuk komputer permainan. Ini disebabkan prestasi sistem penyejukan yang rendah dan pilihan peningkatan yang terhad.

Komputer riba mana yang terbaik untuk permainan

Komputer riba mana yang lebih baik dibeli untuk permainan: spesifikasi dan pengeluar

Semasa memilih komputer riba permainan, anda harus memperhatikan ciri berikut:

  1. Ciri teknikal (kad video, pemproses, RAM, resolusi dan saiz skrin);

  2. Fungsi permainan;

  3. Pengilang.

  4. Di samping itu, harga adalah penting.

Ciri dan spesifikasi komputer riba permainan

Harga

Komputer riba adalah mahal. Oleh itu, anda harus segera memilih peranti yang berada dalam julat harga 'dari 60 ribu rubel' (untuk 2017). Komputer riba yang lebih murah tidak mungkin dilengkapi dengan kad video, pemproses atau sistem penyejukan yang cukup berkuasa.

Tetapi harganya bukan penunjuk 'playability'. Jadi, ultrabooks Dell XPS 13 (2017) berharga lebih dari 60 ribu rubel, tetapi ia tidak sesuai untuk permainan. Adalah perlu untuk memperhatikan ciri teknikal.

CPU

pemproses untuk komputer riba permainan

Hanya dua keluarga pemproses yang sesuai untuk permainan – Intel Core i5 dan i7. Semua yang lain, termasuk cip dari AMD, tidak akan dapat memberikan prestasi yang mencukupi.

Dalam kes ini, adalah wajar komputer riba dilengkapi dengan pemproses desktop. Cip dari Intel, yang ditujukan untuk digunakan di komputer mudah alih, ditandai dengan huruf Y atau U. Prosesor ini tidak sesuai untuk permainan, kerana mereka mempunyai prestasi puncak yang rendah untuk mengurangi penggunaan daya dan panas.

Untuk komputer riba permainan, pemproses dari Intel sesuai, yang tidak mempunyai huruf, atau ditandai dengan huruf Q, HK, K. Cip sedemikian memberikan prestasi yang mencukupi dalam permainan.

Walaupun begitu, jika anda tidak merancang untuk memainkan projek moden pada tetapan maksimum, pemproses dari keluarga Intel Core i5 dan i7 akan melakukannya.

Kad video

kad video komputer riba untuk permainan

Kad video bersepadu (siri Intel Grafik HD atau bahkan Intel Iris) pada asasnya tidak sesuai untuk permainan moden. Pelbagai projek 'santai' dan lama, dia masih boleh 'menarik', tetapi ketika datang ke sesuatu yang lebih baru daripada GTA San Andreas, pemecut grafik seperti itu gagal.

Untuk bermain dengan selesa, anda memerlukan sekurang-kurangnya kad grafik yang diskrit. Dan semakin produktif, semakin baik. Konfigurasi optimum untuk tahun 2017 adalah kad video dengan memori video GDDR5 2 GB. Lebih baik, tentu saja, lebih banyak, tetapi ini akan meningkatkan bukan sahaja kos, tetapi juga harganya.

Kad video minimum yang sesuai untuk permainan moden ialah NVIDIA GeForce GTX 980. Tetapi, tentu saja, lebih baik membeli model yang lebih produktif. Seperti NVIDIA GeForce GTX 1060-1080.

Saiz RAM

Saiz RAM

Semakin banyak RAM komputer riba, semakin baik. Jumlah minimum yang diperlukan ialah 8 GB. Benar, dengan RAM yang begitu banyak, komputer riba hanya akan “menarik” permainan yang sangat lama atau tidak terlalu memerlukan sumber.

Jumlah RAM yang optimum adalah dari 16 hingga 32 GB. Ini mencukupi untuk kebanyakan permainan moden.

Komputer riba dengan RAM 64GB sangat jarang berlaku. Sebagai contoh, jumlah seperti itu terdapat dalam konfigurasi teratas Asus ROG GX800, komputer riba permainan utama yang dijual dengan harga 5.500 euro (kira-kira 380.000 rubel pada September 2017).

Resolusi pepenjuru dan skrin

Diagonal dan resolusi skrin komputer riba

Kad video mudah alih utama (termasuk NVIDIA GeForce GTX 1080) dapat menghasilkan gambar yang menggembirakan pada resolusi 4K dan frekuensi sekitar 30-60 bingkai sesaat. Namun, pada layar 15,6 inci, anda masih tidak dapat menikmati semua keindahan HD kerana ukurannya yang kecil.

Ukuran skrin minimum untuk komputer riba permainan ialah 15.6 inci. Paparan besar memberikan pengalaman permainan yang lebih baik, tetapi mengurangkan mudah dibawa komputer anda. Resolusi optimum adalah seperti berikut:

  1. 15.6 inci – Full HD (1920 x 1080 piksel);

  2. 17.3 inci atau lebih – 4K.

Perlu diingat bahawa semakin tinggi resolusi skrin, semakin kuat penggunaan kuasanya. Paparan 4K menghabiskan bateri kira-kira dua kali lebih cepat daripada FHD – tanpa mengira pepenjuru.

Fungsi permainan

Fungsi permainan

Antara ciri permainan khusus yang dapat meningkatkan pengalaman permainan (dan dalam beberapa kes meningkatkan kos komputer riba) adalah:

  1. Papan kekunci mekanikal atau hanya peningkatan perjalanan utama. Membuat permainan penembak dinamik dan projek serupa menyeronokkan, kerana ia membolehkan anda mengawal tingkah laku watak dengan lebih baik;

  2. Sokongan untuk kad video desktop. Malangnya, hanya satu komputer riba – Razer Blade – melakukan ini, tetapi memberikan prestasi grafik maksimum;

  3. Papan kekunci yang boleh diprogram semula. Banyak komputer riba permainan mempunyai papan kekunci atau pad sentuh khusus yang boleh anda sesuaikan dengan menggantungkan kunci panas yang diperlukan di atasnya;

  4. Badan yang sangat nipis. Beberapa model komputer riba permainan (seperti Aorus x5 v6 atau Dell Inspiron 15 Gaming) mempunyai dimensi yang serupa dengan komputer mudah alih klasik. Ini menjadikan mereka lebih mudah alih, tetapi mengurangkan autonomi mereka dengan ketara. Contohnya, komputer riba ultra tipis lain – Razer Blade – mempunyai jangka hayat bateri kurang dari 4 jam.

Pengilang

pengeluar

Syarikat berikut menjadikan komputer riba terbaik untuk permainan:

  1. Razer;

  2. Dell;

  3. Asus;

  4. Gigabait;

  5. HP ;

  6. Aorus.

Razer

Razer melancarkan komputer riba permainan unggulan. Jadi, sebagai contoh, model Blade dan Blade Pro yang dibawanya pada tahun 2016 dibezakan dengan permainan 'pemadat' sepenuhnya seperti kad grafik NVIDIA GeForce GTX 1080, RAM 32 GB dan pemacu SSD 2 TB yang dipasang di slot PCIe untuk kelajuan maksimum. Dan semua komponen premium ini entah bagaimana sesuai dengan sarung nipis. Di samping itu, Razer telah hadir dengan sistem 'peningkatan' komputer riba yang unik – anda boleh menyambungkan kad grafik luaran ke Blade melalui blok khas. Kekurangannya agak dapat diramalkan – harganya.

Dell

Dell mempunyai dua barisan komputer riba permainan, satu yang mahal dan satu yang tidak begitu mahal. Yang pertama adalah siri Alienware, yang menawarkan peranti 'benar-benar permainan' dengan reka bentuk yang menarik dan prestasi yang hebat. Tetapi jika anda hanya mahu bermain, dan tidak menyombongkan diri dengan rakan anda, anda boleh membeli model dari siri Inspiron Gaming – ia adalah pesanan yang lebih besar (!) Lebih murah, tetapi ia hanya menawarkan ciri-ciri yang lebih rendah.

Asus

Asus menghasilkan komputer riba permainan dalam siri ROG – dan peranti yang disertakan di dalamnya benar-benar mampu menggantikan PC desktop, memberikan secara konsisten, misalnya, semua 60 fps pada kelajuan maksimum dalam Overwatch. Pada masa yang sama, mereka tidak terlalu mahal – anda juga boleh mendapatkan model yang agak 'bajet' seperti Strix GL502, yang dijual dengan harga sekitar 100 ribu rubel.

Gigabait

Gigabyte menjadikan segalanya, dan begitu juga komputer riba permainan. Ini bukan untuk mengatakan bahawa model di belakang kepengarangannya menawarkan sesuatu yang benar-benar unik, melainkan mereka adalah 'orang yang kuat', yang berbeza dalam kombinasi harga dan ciri teknikal yang baik.

HP

HP melancarkan komputer riba permainan siri Omen. Mereka mempunyai prestasi yang unggul dan sejumlah ciri tambahan (seperti pembesar suara Bang & Olufsen) untuk menawarkan pengalaman permainan yang menggembirakan. Hanya ada satu kekurangan – kualiti binaan komputer riba seperti itu lumpuh di semua kaki.

Aorus

Aorus bukan syarikat yang paling terkenal. Tetapi, bagaimanapun, notebooknya mempunyai prestasi tertinggi. Sebagai contoh, Aorus x5 v6 memberikan 120 fps stabil dalam Overwatch pada tetapan ultra. Anda perlu membayarnya dengan bunyi kipas sistem penyejukan yang paling kuat dan reka bentuk yang tidak menarik. Tetapi komputer riba hampir lebih murah daripada yang lain dalam senarai.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih komputer riba untuk bekerja, rahsia memilih komputer riba untuk belajar, kriteria utama untuk memilih komputer riba di rumah, dan juga pakar utama kami untuk menjawab soalan – yang lebih baik – tablet atau komputer riba.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen