Kanta lekapan dan kanta cermin mata mana yang harus anda pilih?

Seseorang yang mempunyai penglihatan yang sempurna lebih sukar dan sukar ditemui hari ini. Kementerian kesihatan Rusia mengatakan masalah penglihatan mempengaruhi 50% penduduk negara itu. Dalam 10 tahun akan datang, jumlah ini akan meningkat kepada 70%. Ini disebabkan oleh ketegangan mata yang meningkat. Televisyen, komputer, peranti mudah alih, maklumat bercetak memberi kesan negatif kepada seseorang. Menggunakan kanta lekap dan lensa cermin mata yang betul dapat membantu memperbaiki keadaan.

Kanta apa yang terbaik untuk mata dan cermin mata?

Pembetulan penglihatan profesional diperlukan dalam situasi di mana terdapat penyimpangan dari nilai normal. Walaupun penyimpangannya kecil, langkah-langkah yang betul harus diambil. Untuk kanak-kanak, kacamata diresepkan dari usia apa pun, dan lensa dari 10 tahun, untuk mengelakkan akibat yang serius. Bagi orang dewasa, cermin mata dan lensa membantu melegakan ketegangan mata.

Teknologi moden memungkinkan untuk membuat lensa berketepatan tinggi untuk mata dan cermin mata. Bahan berikut digunakan untuk pembuatan – kaca, plastik, bahan organik. Hari ini cermin mata bukan hanya alat untuk membetulkan penglihatan, tetapi juga aksesori.

Bagi kebanyakan orang, cermin mata adalah pilihan terbaik, tetapi tidak boleh dipakai dalam setiap keadaan. Mereka membatasi penglihatan periferal dan sering tidak dapat dipakai kerana ancaman kerusakan.

Kelebihan dan kekurangan cermin mata

kelebihan dan kekurangan cermin mata

Kelebihan

  • banyak pilihan bingkai untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak;

  • kemudahan penyelenggaraan

  • lensa untuk sebarang keadaan – untuk kerja, membaca, berjalan;

keburukan

  • tidak selalu selesa dipakai;

  • had penglihatan lateral;

  • cermin mata kabut dari perubahan suhu dan wap panas;

Kelebihan dan kekurangan kanta lekap

memilih kanta lekap

Kelebihan

  • kemudahan memakai;

  • pembetulan penglihatan yang mudah;

  • aktiviti fizikal yang tidak terhad;

keburukan

  • kerumitan prosedur untuk meletakkan dan menanggalkan;

  • risiko jangkitan mata.

Bagi banyak orang, kanta lekap telah menjadi pilihan yang sangat baik untuk aktiviti fizikal dan aktiviti lain. Tetapi mereka perlu diubah secara teratur, menggunakan penyelesaian khas dan menjaga kebersihan. Ramai orang takut prosedur membuang dan memakai lensa.

Kanta kaca dibuat dengan mineral tambahan. Mereka tidak menggaru dari masa ke masa, mereka digunakan selama beberapa tahun. Tetapi jika ditangani dengan ceroboh, mereka patah dan memukul wajah dengan serpihan. Kerana risiko kecederaan, lebih baik mengesyorkan mereka hanya kepada orang yang rapi yang menjalani gaya hidup yang tenang. Pada masa yang sama, lensa mineral lebih relevan untuk penyakit, misalnya, tahap miopia yang tinggi.

Analoginya ialah kanta plastik yang sukar dipatahkan. Mereka ringan dan selesa, tetapi calar muncul di permukaannya dari masa ke masa. Kacamata dengan lensa seperti itu ditetapkan untuk kanak-kanak atau hanya untuk mereka yang menjalani gaya hidup aktif.

Kanta organik adalah produk teknologi inovatif. Mereka dihasilkan menggunakan bahan polimer. Mereka ringan dan tahan lama, memberikan pembetulan penglihatan yang betul.

Apakah lensa terbaik untuk cermin mata?

Apakah lensa terbaik untuk cermin mata

Kanta adalah elemen kacamata yang paling penting, oleh itu perhatian harus diberikan kepada pilihan mereka. Dalam perkara seperti itu, lebih baik berjumpa doktor, dan juga memberi tumpuan kepada ciri-ciri:

  1. penunjuk optik;

  2. indeks biasan;

  3. bahan pembuatan;

  4. pelapis khas dan sebagainya.

Ini membolehkan anda mendapatkan hasil yang memenuhi jangkaan. Lebih baik anak memilih cermin mata yang tidak pecah atau rosak. Bahan terbaik ialah polikarbonat.

Lensa berwarna sesuai untuk orang yang menghabiskan banyak masa memandu atau berjalan di udara. Hijau dan coklat membantu meningkatkan kontras, sementara kuning mengaburkan silau terang.

Bagi mereka yang harus banyak bekerja di komputer, lebih baik memilih lensa yang mengurangkan ketegangan mata dan melindungi daripada masalah serius. Dianjurkan untuk memakai cermin mata sedemikian walaupun terdapat penyimpangan visual untuk pencegahan.

Prestasi optik

Diopter dan jarak dari pusat ke pusat adalah penunjuk optik lensa yang penting. Mereka tidak dapat ditentukan sendiri, oleh itu, berjumpa dengan pakar oftalmologi terlebih dahulu. Prestasi optik lensa mesti dipatuhi dengan tepat, jika tidak, cermin mata tidak akan berguna dan boleh merosakkan penglihatan.

Indeks biasan

Semakin tinggi nisbahnya, semakin nipis lensa dan semakin sedikit cahaya yang dibengkokkan. Kanta dengan nisbah kecil secara visual menyempitkan wajah. Ia juga menjadi lebih berat, yang tercermin dalam penampilan bingkai. Untuk lensa kaca, pekali ini ialah 1.5-1.9, untuk lensa polikarbonat, ia adalah 1.5-1.7.

Bahan pembuatan

Hari ini lensa dibuat dari polikarbonat atau kaca. Indeks bias bergantung pada ini, serta ketahanan aus.

Lapisan khas

Kanta dengan lapisan yang berlainan dipesan jika perlu. Mereka membolehkan anda menghilangkan silau, meningkatkan penglihatan dalam kegelapan, atau menjadikan lensa 10% jelas dan bersih.

Mengapa kanta lekap baik untuk mata?

Mengapa kanta lekap baik untuk mata?

Kira-kira satu pertiga orang yang mempunyai masalah penglihatan lebih gemar memakai kanta lekap dan bukannya cermin mata. Mereka tidak menimbulkan rasa tidak selesa pada waktu siang seperti cermin mata. Sebagai tambahan, pakar oftalmologi mendakwa bahawa dengan pemakaian kanta lekap biasa, pembetulan penglihatan berlaku secara semula jadi. Ini berlaku kerana lensa melekat pada murid, jadi tidak ada penyimpangan dan pembiasan cahaya.

Kelebihan utama adalah kemampuan untuk melakukan aktiviti fizikal, memakai topi keledar dan menggunakan aksesori lain. Kanta lekap kebal terhadap perubahan cuaca, sehingga tidak kabur, retak atau merosot.

Kontraindikasi adalah beberapa penyakit – konjungtivitis, bronkitis, ARVI, radang paru-paru, alahan, batuk kering, dan sebagainya. Tidak digalakkan memakai lensa untuk strabismus. Sekiranya anda mengikuti semua cadangan dan mengikut kehendak doktor, maka tidak timbul masalah.

Pengelasan kanta lekap

Sebaik sahaja pakar oftalmologi anda memeriksa dan menulis preskripsi, mulailah memilih kanta lekap anda. Untuk melakukan ini, berjumpa juga dengan pakar. Beberapa pakar optik dan klinik menawarkan diagnostik penglihatan berkomputer, sehingga lensa dipasang tanpa masalah yang tidak perlu.

Kanta lekap terutamanya dikelaskan mengikut jangka hayatnya:

  1. satu hari;

  2. dua minggu;

  3. bulanan;

  4. separuh tahunan;

  5. tahunan.

Pilihan mudah ialah kanta harian. Mereka boleh digunakan selama satu hari dan kemudian diganti. Mereka sesuai untuk mereka yang hanya menggunakannya dari semasa ke semasa. Selain itu, anda tidak perlu bimbang tentang jangkitan mata, atau lensa menjadi rosak atau hilang.

Kanta tahan lama bermanfaat dari segi ekonomi. Mereka secara berkesan mempengaruhi pembetulan penglihatan dan membantu menghilangkan masalah.

Lensa juga dibahagikan kepada beberapa kategori bergantung pada mod:

  1. mod hari;

  2. rejimen lanjutan – dari 2 hingga 30 hari;

  3. mod campuran – anda boleh menembak pada masa yang sesuai.

Kanta pakai siang hari lebih kerap digunakan kerana membolehkan mata berehat pada waktu malam. Dalam kes ini, anda juga tidak perlu risau untuk membeli potongan khas. Mereka juga mengurangkan risiko terkena jangkitan mata.

Haus jangka panjang dan bercampur memerlukan pengendalian khusus dan kepatuhan pada arahan. Mereka tidak sesuai untuk orang yang mempunyai masalah kelenjar mata atau lakrimal.

Bergantung pada ciri bahan, terdapat:

  1. sukar;

  2. lembut.

Dalam kes pertama, silikon digunakan, dan dalam kes kedua, hidrogel. Lensa kaku memegang bentuknya, tidak berkerut dan memerlukan minimum titisan khas. Tetapi mereka memberi lebih banyak tekanan pada mata.

Kanta hidrogel lembut mudah dipasang dan dilepaskan, ia tidak dapat dilihat, tetapi pada masa yang sama, bahan ini kurang telap terhadap oksigen.

Klasifikasi utama dibuat berdasarkan tujuan penggunaan:

  1. optik;

  2. terapeutik;

  3. kosmetik.

Kanta optik digunakan secara langsung untuk membetulkan penglihatan. Mereka diresepkan oleh doktor untuk keadaan perubatan termasuk miopia, astigmatisme, presbiopia.

Kanta terapeutik direka untuk melindungi mata. Mereka mempromosikan penyembuhan epitel dan membantu menyerap ubat dengan lebih baik.

Produk kosmetik ditujukan untuk mereka yang ingin mengubah penampilan mereka. Mereka mampu mengubah warna dan corak kornea.

Pilih lensa untuk cermin mata atau mata hanya berdasarkan pilihan anda sendiri. Dalam perkara ini, dapatkan panduan dari pakar mata, yang akan memberitahu anda dengan tepat cara yang diperlukan untuk pembetulan penglihatan atau pelindung mata. Jika tidak, mereka boleh membahayakan.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih bingkai yang sesuai untuk cermin mata anda dan rahsia memilih cermin mata hitam.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen