Kad grafik mana yang hendak dipilih untuk permainan

Keperluan utama untuk kad video yang dimaksudkan untuk digunakan dalam komputer permainan adalah prestasi grafik yang tinggi. Dan itu bukan hanya terdiri dari jumlah memori video.

Kad grafik apa yang harus dipilih untuk permainan: ciri yang perlu diperhatikan

Kad grafik mana yang hendak dipilih untuk permainan

Prestasi grafik tinggi kad video terdiri daripada tiga parameter:

  1. Penjanaan cip (bilangan teras pemprosesan, frekuensi jam mereka);

  2. Jumlah memori video;

  3. Sistem penyejukan (untuk mengelakkan pendikit – mengurangkan frekuensi jam cip ketika terlalu panas).

Penjanaan cip

Dengan penjanaan cip, semuanya mudah – semakin tinggi, prestasi grafik kad video semakin tinggi. Pengilang besar mengemas kini konfigurasi inti komputasi kira-kira setiap satu setengah hingga dua tahun, jadi semakin segar pemecut grafik, semakin cepat ia berfungsi.

Jadi, kad video NVIDIA yang paling produktif untuk tahun 2017 adalah dari generasi 1080, 1080 Ti dan TITAN XP. AMD mempunyai R7 dan R9.

Namun, kad video yang lebih baru, harganya semakin tinggi. Jadi, NVIDIA TITAN XP yang sama pada tahun 2017 mempunyai harga yang disyorkan sekitar 90 ribu rubel, dan GTX 1080 Ti – 53 ribu rubel. Walau bagaimanapun, mereka membenarkan kos mereka, kerana mereka tidak hanya cip produktif, tetapi juga memori video 12 GB dan 11 GB, masing-masing.

Saiz memori video

Jumlah memori video adalah salah satu parameter terpenting dari kad video. Ini menentukan berapa banyak data yang dapat ditulis ke pemecut grafik untuk diproses dengan segera. Dan, semakin tinggi jumlah memori video, gambar yang lebih terperinci dan berkualiti tinggi akan ditampilkan di skrin.

Sekiranya hanya beberapa tahun yang lalu, memori video 2 GB sudah mencukupi, hari ini terlalu sedikit. Banyak lagi yang diperlukan untuk permainan moden. Jumlah memori video optimum pada kad video (atau sistem dua kad) ialah 8 GB. Ini akan membolehkan anda menjalankan permainan moden dalam definisi tinggi dan dengan perincian yang sangat baik.

Sistem penyejuk

kad video penyejuk

Dalam kad video moden, teknologi perisian dan perkakasan pengkomputeran terdistribusi digunakan, yang memungkinkan meletakkan beberapa ribu (!) Inti Komputasi pada satu cip. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa pemproses ini menjadi sangat panas semasa operasi.

Malangnya, hanya kad video kelas atas yang dilengkapi dengan sistem penyejukan terbina dalam yang optimum. Untuk model belanjawan yang lebih sederhana dan lebih banyak, alat penyejuk “asli” tidak mencukupi – disarankan untuk memasang yang lain. Atau, yang akan menjadi penyelesaian yang ideal, masukkan sistem penyejukan cecair.

Model yang disyorkan

model kad video yang disyorkan

Senarai berikut adalah terkini untuk tahun 2017.

Kelas bajet ultra

Kad video yang termasuk dalam senarai ini hampir tidak boleh disebut permainan. Walaupun begitu, mereka akan 'menarik' beberapa projek lama atau tidak memerlukan.

Segmen ini merangkumi kad video berdasarkan AMD Radeon R7 atau NVIDIA GeForce 730. Bergantung pada pengeluar tertentu, mereka boleh dilengkapi dengan memori video 1-2 GB.

Kelas belanjawan

Ini adalah kad video minimum yang sesuai untuk permainan moden. Sebilangan besar projek akan 'berjalan' pada 30 fps pada resolusi Full HD.

Segmen ini merangkumi kad video berdasarkan NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti dan AMD Radeon RX 460. Kedua-dua konfigurasi ini dilengkapi dengan memori video 4 GB.

Kelas pertengahan

Kelas menengah menunjukkan bahawa dengan pengoptimuman inti komputasi yang baik, anda dapat memperoleh dengan jumlah memori video yang lebih kecil – dan masih mencapai 60 fps pada FHD pada tetapan sederhana (dan dalam beberapa projek, maksimum).

Segmen ini merangkumi kad video berdasarkan NVIDIA GeForce GTX 1060 (3 GB VRAM) dan AMD Radeon RX470 (4 GB VRAM).

Kelas tinggi

Berikut adalah kad grafik yang akan berjalan 60 fps bukan hanya pada FHD tetapi juga pada 4K. Mereka juga sesuai untuk pengalaman VR yang mendalam.

Segmen ini merangkumi kad video berdasarkan NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB VRAM) dan AMD Radeon RX 480 (8 GB VRAM).

Bendera utama

NVIDIA TITAN XP. Kad video ini tidak mempunyai dan tidak akan mempunyai pesaing tahun ini.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih gamepad dan rahsia memilih sistem operasi.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen