Cara menghilangkan noda dari pakaian putih | 8 cara

Dobi dan pembersihan

Benda putih diketahui sangat mudah kotor. Dan, sangat menyakitkan apabila pelbagai pencemaran masuk ke tempat yang paling terkenal. Tidak semua orang tahu bagaimana mengatasi masalah dan dalam sekejap waktu membuang perkara itu. Pakar kami akan menunjukkan cara menghilangkan noda dari pakaian putih dengan berkesan.

Kami menghilangkan noda dengan cara yang diperbaiki

menghilangkan noda dari pakaian putih

Sekiranya anda tiba-tiba 'meletakkan' noda pada pakaian putih, anda tidak perlu panik atau membuangnya. Perkara utama adalah bertindak segera. Sekiranya anda mempunyai penghilang noda yang menyelamatkan nyawa, kami mengesyorkan menggunakannya dengan segera. Selepas itu, pembersihan tambahan mungkin tidak berguna sama sekali. Apabila tidak ada apa-apa di tangan dan anda tidak berada di rumah, cubalah membasahi kotoran agar tidak habis.

Jadi, terdapat pelbagai jenis rawatan di rumah yang dapat digunakan untuk menghilangkan noda dari pakaian putih, bergantung pada jenis pencemaran.

Coklat

Sekiranya terdapat titisan coklat pada pakaian anda, gunakan detergen pencuci pinggan. Ambil alas kapas atau kapas, rendam ke dalam produk dan lap kawasan yang berwarna coklat selama beberapa minit. Biarkan selama 5-10 minit. Kemudian basuh tangan dengan bersih di dalam air suam.

Darah

Mengeluarkannya dari kain putih bukanlah sesuatu yang mudah, tetapi patut dicuba. Ambil sedikit air sejuk dan bilas barang selama beberapa minit. Sediakan larutan ammonia (nisbah 1: 1 dengan air), tuangkan ke atas noda darah. Sekiranya sisa-sisa keruh tetap ada, lap dengan hidrogen peroksida panas. Kemudian basuh barang itu. Setelah selesai mencuci, bilas dengan air dengan penambahan 1 sudu besar. sudu cuka.

Pomade

Tanda gincu boleh dikeluarkan dengan etil alkohol (atau gantinya dengan vodka). Perlahan-lahan tuangkan alkohol gosok ke atas noda, bergerak dari tepi ke pusat (ini akan membantu mengelakkan pendarahan gincu). Biarkan selama setengah jam, kemudian hantar produk ke basuh.

Kopi

Dengan jejak kopi pada pakaian putih, cuka meja 9% akan memberikan pekerjaan yang baik. Gunakan tidak dicairkan. Tuangkan sebilangan bahan ke noda kopi, ulangi tindakan 2-3 kali. Kemudian hantar barang itu ke mesin basuh.

Noda berminyak

Boleh dikeluarkan dengan talc dan aseton biasa. Campurkan bahan dalam nisbah 1: 2, campurkan dengan teliti dan sapukan ke kawasan yang tercemar. Biarkan selama 7-10 minit. Kemudian angkat gruel dengan lembut dan basuh pakaian di dalam air suam. Anda boleh mencuba kaedah lain dalam praktik. Sapukan sedikit pati kentang ke kawasan yang tercemar, tutup dengan tuala kapas atau kain dan letakkan muatan. Biarkan seperti ini selama beberapa jam. Kemudian keluarkan bahan bakar dengan teliti dan hantar barang itu ke mesin basuh.

Tanda deodoran

Sekiranya anda mendapat tanda putih dari deodoran di bahagian bawah ketiak anda, anda boleh menyingkirkannya dengan mudah menggunakan larutan garam, pencuci pinggan mangkuk, atau peluntur oksigen. Sebarang produk yang disenaraikan mesti digunakan pada kawasan yang tercemar sebelum mencuci (biarkan selama 15-30 minit).

Noda peluh

Boleh dikeluarkan dengan asid oksalik atau hidrogen peroksida. Dalam kes pertama, basuh noda dengan sabun cucian dan biarkan selama setengah jam. Sementara itu, cairkan 1 sudu teh asid dalam 1 sudu besar. air. Gosokkan kawasan yang tercemar dengan komposisi yang dihasilkan. Selepas 10-15 minit, bilas komposisi dan hantar produk ke basuh.

Dalam kes kedua, campurkan dengan 1 sudu besar. satu sudu peroksida dengan 1 liter air. Rendam pakaian dalam komposisi yang dihasilkan selama 40-60 minit. Selepas itu, anda perlu mencuci barang.

Karat

Ini berlaku apabila benda itu secara tidak sengaja bersentuhan dengan logam yang menghakis atau terdapat sisipan logam di atasnya, yang, seperti yang anda dapati dengan rasa ngeri, berkarat selepas mencuci. Jangan tergesa-gesa membuangnya: cuba buang noda dengan jus lemon atau asid. Letakkan produk di papan seterika dengan serbet di bawah kain. Letakkan sepotong lemon nipis di kawasan yang tercemar, tutup dengan kain kasa di beberapa lapisan. Jalankan seterika panas beberapa kali. Kemudian hantar barang ke basuh.

Petunjuk berguna

noda pada baju putih

Nah, dan akhirnya, beberapa petua mudah yang akan membantu anda mengelakkan menjengkelkan dan penuh dengan perkara yang dicemari:

  1. Jangan gunakan kain / tuala gelap ketika menggunakan formulasi atau menggosoknya ke kain.

  2. Jangan cuba menggosok sabun (kain) ke kain yang tercemar – ini hanya akan memburukkan lagi keadaan dengan 'mendorong' bahan cemar lebih mendalam.

  3. Jangan basahi noda dengan air panas, lebih kurang air mendidih (terutama jika terdapat kesan telur, produk tenusu atau darah).

  4. Anda tidak perlu menggosok noda dengan keras untuk mencubanya.

  5. Ingatlah bahawa tidak mungkin menghilangkan noda segar dengan hanya menaburkannya dengan garam.

  6. Jangan cuba menyetrika kotoran – ini hanya akan membetulkannya di kain.

  7. Untuk hasil yang lebih baik, cubalah melembutkan air rendaman dengan menambahkan abu soda.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen