Cara mencuci pakaian untuk bayi yang baru lahir | Bahan ahli

Dobi dan pembersihan

Lampin pakai buang dan mesin basuh automatik menjadikan kehidupan lebih mudah bagi ibu bapa moden – tidak perlu lagi menghabiskan banyak masa untuk mencuci dan merebus pakaian bayi, seperti pada masa nenek kita. Walau bagaimanapun, lampin, baju sejuk, dan seluar dalam bayi harus dicuci dengan kerap. Pakar kami akan memberitahu anda cara melakukannya dengan betul sehingga pakaian anak-anak bersinar dengan bersih dan mencuci tidak merosakkan kulit bayi yang halus.

Peraturan mencuci am

Peraturan mencuci am

Bayi yang baru lahir terdedah kepada faktor luaran – pakaian yang kotor atau tidak dicuci atau bahan pencuci yang dipilih dengan tidak betul untuk mencuci pakaian kanak-kanak boleh menyebabkan kerengsaan kulit, alergi dan bahkan boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Mencuci dengan air panas membunuh kuman dan menghilangkan kotoran organik dengan baik dari lampin dan pakaian bayi, tetapi beberapa barang yang diperbuat daripada bahan halus boleh kehilangan kualiti dan penampilan asalnya ketika bersentuhan dengan air mendidih.

Agar pakaian kanak-kanak senang dengan kebersihannya, berkhidmat untuk waktu yang lama dan selamat untuk anak setelah mencuci, beberapa peraturan mesti dipatuhi.

  1. Pakaian bayi yang baru lahir hendaklah sentiasa dicuci secara berasingan dari pakaian dan linen anggota keluarga dewasa. Tidak kira sama ada mencuci tangan atau mencuci mesin. Mereka juga harus dimasukkan ke dalam bakul dobi yang berasingan. Mencuci pakaian bersama semua ahli keluarga hanya dibenarkan ketika bayi berusia 3 tahun.

  2. Lampin atau pakaian dengan bekas kotoran kering atau sisa makanan mesti dibersihkan sebelum dimasukkan ke dalam tong mesin basuh. Lebih baik membuang kotoran seperti ini dengan segera di bawah air yang mengalir sehingga mereka tidak mempunyai masa untuk diserap ke dalam serat kain dan kering.

  3. Gunakan hanya serbuk dan detergen yang direka khas untuk pakaian bayi. Mereka tidak mengandungi bahan berbahaya untuk kulit dan wangian bayi.

  4. Pakaian kapas ringan yang baru dilumurkan pada bayi baru lahir (baju romper, lampin, baju dalam, linen tempat tidur) boleh dicuci dengan mesin pada suhu 90C. Pakaian rajutan, pakaian hangat, warna atau barang gabungan – pada suhu tidak melebihi 40C.

  5. Sekiranya boleh, pastikan untuk menghidupkan butang 'Extra Rinse' pada mesin basuh sehingga tidak ada zarah pencuci yang tersisa di serat kain. Semasa mencuci dengan tangan, bilas cucian sehingga air di lembangan benar-benar jernih.

  6. Jangan gunakan perapi, penghilang noda, pencerah optik atau klorin.

  7. Cegah pembentukan acuan pada elemen mesin basuh – keringkan petak untuk detergen, tong dram, lap gusi pintu sehingga kering.

  8. Nasihat! Agar tidak kehilangan barang-barang kecil bayi selepas mencuci, seperti kaus kaki, barang rampasan atau bonet, letakkan saja di dalam beg mesh khas.

  9. Dengan dermatitis atau kecenderungan kanak-kanak terhadap alahan, anda harus berhenti menggunakan perapi dan penghilang noda, walaupun mencuci pakaian orang dewasa. Sisa kimia kekal di ruang gendang dan mesin dan dapat menembusi serat cucian bayi yang baru lahir.

Cara mencuci pakaian bayi

Cara mencuci pakaian bayi

Di kedai perkakasan atau pasar raya, terdapat banyak pilihan pencuci pakaian atau detergen cair berlabel 'Untuk mencuci pakaian bayi' atau 'Disarankan dari hari-hari terawal'. Prasasti pada bungkusan menunjukkan bahawa mereka tidak mengandungi komponen yang tidak selamat untuk kulit bayi yang baru lahir yang halus, seperti:

  1. Surfaktan (surfaktan) – sebatian kimia yang boleh menyebabkan reaksi alergi, penyakit sistem saraf dan pernafasan;

  2. fosfat – garam asid fosforik yang ditambahkan untuk melembutkan air – mengganggu keseimbangan asid-asas kulit, dapat mengurangkan imuniti, memprovokasi gangguan metabolik;

  3. klorin adalah alergen yang kuat, sangat toksik, mempunyai sifat karsinogenik;

  4. peluntur – boleh mencetuskan ruam, kerengsaan kulit.

Bahan kimia aktif dalam serbuk bayi sebahagiannya tetap berada dalam serat pakaian dan linen walaupun setelah beberapa kali dibilas. Kulit bayi belum berfungsi sebagai penghalang pelindung, sehingga mereka dapat memasuki badan dan mempunyai kesan toksik.

Ternyata, walaupun terdapat tulisan mengenai izin untuk menggunakan detergen untuk mencuci pakaian bayi yang baru lahir, banyak daripadanya mengandungi satu atau lebih komponen berbahaya. Semasa membeli, anda mesti mengkaji komposisi serbuk dengan teliti dan tidak mempercayai tulisan di kotak.

Anda harus membuat pilihan untuk memilih detergen berdasarkan sabun semula jadi – ia berkesan menghilangkan kekotoran dan tidak membahayakan kulit dan kesihatan bayi (bungkusannya mungkin berlabel 'Bio' atau 'BIO'). Kos mereka jauh lebih tinggi daripada harga serbuk konvensional, tetapi ia tidak mengancam kesihatan anak.

Pakar kami mengesyorkan menggunakan produk berikut untuk mencuci pakaian bayi yang baru lahir:

  1. Formula Bio 'Ibu Kita'. Ini adalah serutan dari sabun bayi berdasarkan kelapa dan minyak sawit. Harga purata – 130 rubel. untuk 380 g.

  2. Tobbi Kids dari 0 hingga 12. Serbuk bebas fosfat, tidak mengandungi enzim dan wangian, membersihkan pelbagai noda dengan baik. Harga – 300 rubel. untuk 2.4 kg.

  3. Konsentrat Meine Liebe (1 kg = 3 kg) berdasarkan sabun semula jadi, boleh terbiodegradasi, dengan kesan pemutihan. Mencuci kotoran yang paling degil pada suhu dari 300C. Harga 1 kg ialah 360 rubel.

  4. Pencuci Serbuk Babyline Babyline. Mengandungi minimum komponen berbahaya bagi kulit bayi baru lahir. Harga untuk 900 g – 300 rubel.

  5. Sodasan 'Comfort-Sensitive' adalah hypoallergenic (sesuai untuk mencuci pakaian bayi sehingga umur 1 tahun dan penghidap alergi). Kosnya ialah 1200 rubel. untuk 1200

Pakar kami mendapati bahawa serbuk kanak-kanak Rusia yang popular: Aistenok, Pemos untuk kanak-kanak, pengasuh Eared, dll., Mengandungi surfaktan dan fosfat (walaupun dalam jumlah minimum) dan mempunyai indeks ketoksikan yang meningkat. Kami tidak mengesyorkan menggunakannya untuk mencuci pakaian kanak-kanak di bawah umur 1 tahun.

Nenek-nenek kami mencuci dengan sabun cuci – mereka membersihkan kotoran dengan sempurna dan tidak bimbang tentang kulit bayi. Ubat terbukti ini, bersama dengan sabun bar bayi, benar-benar berkesan dan selamat. Cuma mencuci mesin automatik dengan kereta agak bermasalah. Dan untuk mencuci tangan, anda tidak akan mendapat produk yang lebih serba boleh, hypoallergenic dan lebih murah.

Sekiranya boleh, pilih serbuk untuk kanak-kanak dengan ion perak atau ekstrak herba (contohnya, 'Our Mom', Garden Kids, Tide Children, Bio Mio). Komponen-komponen ini akan memberi manfaat tambahan kepada kesihatan bayi yang baru lahir.

Cara menghilangkan kotoran yang degil

Cara menghilangkan kotoran yang degil

Pakaian kanak-kanak tidak boleh dicuci dengan penghilang noda dan peluntur, tetapi kadang-kadang perlu membuang kotoran yang degil atau lama, noda darah, yodium, jus buah, dll.

Pencemaran organik menghilangkan hidrogen peroksida dengan sempurna – ia selamat untuk kulit bayi yang baru lahir dan dibilas dengan baik.

Untuk menghilangkan kesan darah, air kencing atau najis pada seluar dalam bayi anda, anda mesti:

  1. tuangkan hidrogen peroksida ke tempat yang tercemar;

  2. tunggu 10-15 minit;

  3. gosok kain dengan berus atau tangan;

  4. basuh tangan atau mesin basuh dengan sabun atau serbuk bayi.

Noda dari yodium, susu atau buah puri berkesan menghilangkan hidrogen peroksida dengan ammonia (dalam nisbah 1: 1) dan gruel dari soda dan air (soda juga selamat untuk kulit bayi). Bahan pembersih digunakan pada kawasan yang tercemar, tunggu 20-30 minit dan basuh. Tidak akan ada kesan noda.

Sabun cuci dengan cepat dan berkesan akan menghilangkan banyak kotoran – mereka perlu membersihkan barang bayi yang baru lahir yang kotor dan merendamnya di dalam lembangan selama 15-20 minit, kemudian gosokkannya dengan tangan atau dengan sikat dan basuh seperti biasa.

Mendidih pakaian bayi

Kaedah mendidih yang telah terbukti lama akan membantu mengembalikan pakaian anak-anak yang sudah dicuci agar kelihatan segar. Biasanya digunakan untuk barang berwarna terang yang terbuat dari kapas atau linen.

Anda boleh menggunakan lembangan enamel atau baldi dengan penutup untuk merebus linen, atau periuk besar (8-10 liter) tanpa keretakan dan serpihan. Sebelum ini, bekas seperti itu disebut 'air rebus'.

Kaedah aplikasi:

  1. isi bekas 2/3 dengan air dan letakkan di atas api sederhana di atas dapur;

  2. setelah menunggu air panas hingga 40-50 darjah, tambahkan serutan sabun bayi atau cucian (setengah keping) atau serbuk bayi ke dalam kuali;

  3. setelah melarutkan produk, masukkan cucian ke dalam bekas, cuba untuk tidak membebankan – semakin sedikit perkara, semakin berkesan proses pemutihan;

  4. tutup periuk dengan penutup dan tunggu sehingga air mendidih;

  5. setelah mendidih, kurangkan api dan masak sehingga air menjadi kotor, dan sebaliknya, bersih – rata-rata 1-1,5 jam, kacau sekali-sekala dengan sudu panjang atau tong khas;

  6. berhati-hati mengeluarkan cucian rebus dan basuh dengan cara biasa.

Untuk meningkatkan kesan pemutihan, 30 g baking soda dapat ditambahkan ke dalam air sabun.

Mendidih akan menghilangkan noda dari pelbagai asal, mengembalikan kebersihan pakaian sebelumnya, memusnahkan bakteria, virus dan tungau debu, yang akan melindungi bayi yang baru lahir dari jangkitan dan alergi. Prosedur yang menyusahkan (dan agak berbahaya) ini dapat diganti dengan mencuci di mesin dengan mesin automatik pada suhu 950C.

Perkara bayi baru

Perkara bayi baru

Semua perkara baru untuk bayi yang baru lahir mesti dicuci. Mungkin terdapat sisa-sisa pewarna tekstil pada kain, yang akan menyebabkan alergi, atau pelbagai mikroba.

Banyak produk kanak-kanak dijual berkanji untuk meningkatkan penampilan mereka, yang menjadikannya kaku. Mencuci akan melembutkan kain dan menghilangkan sisa kanji, yang mana kanak-kanak alah.

Barang-barang hangat untuk bayi baru lahir (selimut, sampul surat atau pakaian umum), yang tidak disyorkan untuk dicuci, mestilah dikukus atau diseterika.

Anda perlu menyeterika pakaian, lampin dan tempat tidur bayi yang baru lahir di kedua-dua belah pihak sehingga 6 bulan. Langkah sedemikian akan melembutkan kain setelah mencuci dan berfungsi sebagai cara tambahan untuk membasmi kuman barang.

Pendapat pakar

Bayi yang baru lahir sangat terdedah kepada faktor persekitaran yang buruk. Perkara-perkara yang bersentuhan dengan kulit bayi setiap hari tidak hanya harus bersih, tetapi juga tidak mengandungi bahan kimia berbahaya dari serbuk pencuci di serat. Inilah sebabnya mengapa sangat penting untuk mengikuti garis panduan mencuci dan memilih bahan pencuci yang 'betul'. Tidak semuanya sesuai untuk kulit halus bayi yang baru lahir, walaupun terdapat tanda yang sesuai di atasnya. Sekiranya anda mengambil berat tentang kesihatan bayi anda, dan lebih-lebih lagi jika dia alah, jangan terlalu malas untuk mengkaji komposisi serbuk itu – tidak boleh mengandungi surfaktan dan fosfat.

Mesin basuh moden menjadikan kehidupan lebih mudah bagi ibu-ibu muda (juga ayah dan nenek) – mereka dapat membersihkan kotoran dengan mudah, menyelamatkannya dari mendidih pakaian untuk masa yang lama. Adalah wajar, tanpa rasa takut, mempercayakan mereka untuk mencuci pakaian bayi yang baru lahir dan tempat tidurnya – lebih banyak masa akan ditinggalkan untuk keluarga, rehat dan aktiviti bersama anak. Lagipun, ini adalah perkara yang paling penting!


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen