Cara memilih umpan

Hobi dan kreativiti

Umpan adalah alat khas yang direka untuk menarik burung ke tempat tertentu. Meniru duckcucking, pemburu memikat drake ke jarak tembakan, yang meningkatkan peluangnya sendiri untuk menembak tepat. Walau bagaimanapun, untuk kecekapan, perhatian harus diberikan kepada pilihan peranti tersebut, jika tidak, kesannya akan menjadi sebaliknya.

pilih umpan

Pengeluar semolina itik terbaik

Menurut pemburu berpengalaman, umpan itik terbaik dibuat oleh tukang berpengalaman dengan tangan, dengan mempertimbangkan semua nuansa tingkah laku burung di wilayah tertentu. Namun, tidak semua orang memiliki akses kepada tuan seperti itu, dan oleh itu pemburu terpaksa menggunakan umpan untuk itik buatan kilang. Di antara mereka, anda juga boleh menemui model yang bagus dan benar-benar berfungsi yang menjamin pemburuan yang berjaya:

  1. Panggilan Buck gardner

  2. Panggilan Kejuaraan Carlson

  3. Faulk's

  4. Komander Itik Asli

  5. Buck Gardner

Umpan dari pengeluar ini berbeza dalam pembuatan dan mengusahakan burung dalam mod pemburuan apa pun. Namun, sebelum memberi keutamaan kepada model tertentu, pelajari ciri-cirinya, serta pendapat pemburu berpengalaman yang menggunakannya dalam perburuan dan yang tahu betul bagaimana menggunakan umpan ini atau umpan tersebut untuk menarik perhatian burung.

Jenis umpan. Apakah peranti ini?

Walaupun pengedarannya luas, semua umpan yang dijual dapat dibahagikan kepada dua kumpulan bersyarat.

Umpan angin

Umpan angin

Peranti, yang menyerupai pipa bersaiz padat, meniup ke dalamnya, pemburu menghasilkan semula bunyi frekuensi dan intonasi yang diperlukan. Reka bentuk umpan seperti itu merangkumi kelopak khas, dengan bantuan suara yang dihasilkan, dan bergantung pada seberapa banyak pemburu mengetahui teknik kerja.

Kelebihan

  • Dimensi padat;
  • Kos rendah;
  • Sebilangan besar model yang berbeza;

    Keupayaan untuk meniru itik dari mana-mana baka;

keburukan

  • Kesukaran menguasai;

  • Sekiranya digunakan dengan tidak betul, ia akan menakutkan itik;

Umpan elektronik untuk itik

Umpan elektronik

Umpan elektronik dilarang oleh peraturan memburu, dan menurut pendapat banyak pemburu, alat seperti itu 'menipu'. Maksudnya adalah untuk menghasilkan semula rakaman audio digital dari duck quacking, yang memungkinkan untuk meneutralkan operasi umpan yang tidak betul – bunyi yang dihasilkan semula adalah sama. Untuk tujuan ini, quacking dirakam pada dikafon khas, selepas itu dibersihkan dari bunyi dan didigitalkan.

Kelebihan

  • Kemudahan penggunaan;

  • Membolehkan anda menyimpan rakaman pelbagai bunyi untuk sebarang keadaan memburu;

  • Tidak memerlukan ketagihan dan bahasa 'pementasan';

  • Suara yang dihasilkan selalu mempunyai timbre dan kunci yang sama;

keburukan

  • Jalan raya;

  • Dilarang oleh peraturan memburu;

  • Penyimpangan bunyi yang dihasilkan semula adalah mungkin;

  • Keselesaan kawalan minimum jika peranti tidak mempunyai alat kawalan jauh;

Kriteria utama untuk memilih semolina

Bahan dari mana umpan dibuat

Baru-baru ini, hanya umpan kayu yang dapat dijual. Namun, pada masa ini, rangkaian bahan yang digunakan telah berkembang dengan ketara:

  1. Akrilik. Di kalangan pemburu, ia dianggap sebagai pilihan terbaik. Memberikan kualiti suara yang betul, timbre yang diinginkan dan kebolehulangan, bahkan bagi mereka yang tidak mempunyai pengalaman dengan peranti tersebut. Hanya ada satu kelemahan umpan seperti itu – harganya;

  2. Polikarbonat dianggap sebagai pilihan yang bernilai dari segi nilai untuk wang. Ia mempunyai kekuatan mekanikal dan haba, tidak bersahaja dalam pemeliharaan, dan menghasilkan bunyi bebek yang cukup baik. Bagus untuk pemula dan pemburu berpengalaman;

  3. Kayu adalah bahan yang terkenal dan tertua untuk membuat umpan. Apabila dibuat dengan betul, ia menunjukkan hasil yang sangat baik, tetapi takut terkena sinar matahari dan kelembapan, sebab itulah ia mengubah suaranya dan menjadi tidak dapat digunakan. Atas sebab inilah selepas setiap perburuan, umpan dari pokok mesti dikeringkan dengan teliti.

Tahap kelantangan

Parameter ini bergantung sepenuhnya pada keadaan di mana perburuan berlaku. Kelantangan umpan tertentu secara langsung mempengaruhi keberkesanannya, dan oleh itu pemburu yang berpengalaman menasihatkan untuk mempunyai umpan pelbagai model dengan anda.

  1. Umpan keras (Open Water) digunakan ketika memburu bebek di kawasan terbuka yang besar, serta dalam angin kencang, 'menenggelamkan' semua bunyi;

  2. Senyap sunyi (Kayu) – pilihan terbaik untuk cuaca yang tenang dan tenang.

  3. Umpan isipadu sederhana berada di antara kelas pertama dan kedua, dan oleh itu sangat baik untuk takungan terbuka bersaiz sederhana.

Bilangan kelopak menghasilkan bunyi

  1. Umpan satu kelopak dianggap sebagai klasik pemburuan. Mereka memberikan suara yang terang dan kaya, dengan sedikit suara serak, namun, mereka memerlukan kemahiran menangani khas. Sangat sukar bagi seorang pemula untuk menguasai peranti seperti itu;

  2. Pelayaran dua kelopak lebih mudah dikendalikan dan memungkinkan untuk mencapai bunyi yang realistik walaupun bagi mereka yang belum menangani peranti sedemikian. Kekurangan umpan dua kelopak melekat pada kelopak, yang menjadikan alat ini gagal.

Memilih umpan untuk itik bergantung pada jenis burung

Bergantung pada parameter ini, semua umpan dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan bersyarat:

  1. Sebuah umpan untuk itik sungai – mallard. Mereka mengeluarkan suara yang lembut, lembut dan serak. Mereka serba boleh dan, jika digunakan dengan betul, sesuai untuk memburu semua jenis itik, tanpa kecuali;

  2. Umpan untuk teal, pintail, menghitamkan, menggoyangkan. Untuk menarik burung ini, anda memerlukan umpan yang berfungsi dengan nada yang cukup tinggi, yang disebut sebagai siulan di kalangan pemburu;

  3. Umpan itik menyelam adalah alat yang kuat dan kuat yang digunakan untuk memburu burung ini secara eksklusif.

  4. Jangan lupa bahawa nada suara burung berubah seiring bertambahnya usia. Suara lembut dan nyanyian khas untuk burung muda, teredam, dengan suara serak, untuk individu yang lebih tua. Ciri ini juga harus diambil kira ketika memikat burung dengan umpan.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih penglihatan optik dan rahsia memilih penglihatan pneumatik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen