Cara memilih tuala: petua dan trik

Semasa membeli tuala, anda harus memperhatikan komposisi, ketumpatan dan panjang cerucuknya, serta ukuran dan penampilan produk.

Memilih tuala

Tuala mana yang hendak dipilih. Bahan

Tuala dibuat dari pelbagai bahan, biasanya kapas, buluh dan linen. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri yang perlu anda pertimbangkan semasa membeli.

Tuala boleh menjadi terry (dengan sebilangan besar gelung penyerap kelembapan di permukaan), wafel dan velor (dengan gelung yang dipotong):

  1. Produk terry sangat sesuai untuk wajah, tangan dan badan – ia sangat lembut dan menyenangkan untuk disentuh, menyerap banyak kelembapan.

  2. Tuala wafel adalah pilihan yang bagus untuk dapur. Mereka mengelap pinggan dengan baik, cepat kering dan tidak kehilangan sifat asasnya walaupun selepas mencuci dan pencernaan secara intensif. Lebih-lebih lagi, mereka tidak meninggalkan bekas di permukaan yang dibersihkan.

  3. Tuala velour lembut dan menyenangkan untuk disentuh. Mereka, seperti terry, digunakan untuk penjagaan tangan dan wajah. Tetapi produk sedemikian mempunyai kemampuan menyerap kelembapan terburuk. Tuala tuala kering lebih cepat daripada tuala terry.

Tuala kapas

Tuala kapas

Produk kapas sangat bersih, lembut dan hypoallergenic. Merekalah yang disarankan untuk digunakan untuk menjaga anak-anak, terutama untuk bayi baru lahir. Penting bahawa tuala itu diperbuat daripada kapas tulen.

Kualiti produk dan penampilannya sangat bergantung pada jenis kapas yang digunakan. Contohnya, kain terry yang diperbuat daripada kapas Mesir berkualiti tinggi dan elit.

Serat kapas yang berasal dari Mesir dua kali lebih panjang daripada kapas biasa. Ini memberikan tuala kepadatan yang lebih tinggi dan lebih banyak 'gelung' yang menyerap kelembapan. Tuala mandi ultra lembut dan lembut yang digunakan di hotel dan spa mewah biasanya dibuat dari kapas Mesir. Mereka sangat kuat dan tahan lama. Walau bagaimanapun, produk sedemikian mempunyai kekurangan – lebih berat daripada tuala biasa dan memerlukan waktu lebih lama untuk kering.

Setanding dengan kapas Mesir adalah kapas Pima pokok panjang yang ditanam di Amerika. Ia sekuat dan tahan lama seperti orang Mesir, tetapi kurang lembut dan gebu. Syarikat Amerika terkenal Supima menghasilkan tuala dari bahan ini.

Salah satu jenis kapas yang paling popular ialah Turki. Tentunya tidak berbulu seperti kapas Mesir atau Pima, tetapi menyerap kelembapan dengan baik dan cepat kering. Tuala kapas Turki ringan dan tahan lama, dan ia juga lebih lembut dan lembut pada setiap cucian.

Tetapi pelabelan bahawa tuala itu diperbuat daripada kapas berkualiti tinggi 100% tidak selalu benar. Beberapa pengeluar melaporkan bahawa produk mereka dibuat dari kapas Mesir, tetapi sebenarnya tuala dibuat dari campuran kapas dan serat sintetik. Ini mengehadkan keupayaan penyerapan kelembapan produk dan menjadikannya kurang menyenangkan apabila disentuh. Oleh itu, anda harus memilih tuala dari pengeluar yang dipercayai dan jangan memperhatikan produk dari 'cotton elit berkualiti tinggi' dengan harga yang rendah.

Kelebihan

  • Sesuai untuk bayi baru lahir, wanita hamil dan penghidap alergi;

  • Sangat sesuai untuk mengeringkan tangan, muka dan badan.

  • Mereka mempunyai sifat penyerapan yang baik;

  • Mereka mempunyai kekuatan dan daya tahan yang tinggi;

keburukan

  • Kering untuk masa yang lama;

  • Mereka mungkin menyusut selepas mencuci.

Tuala linen

Tuala linen

Linen paling kerap digunakan dalam pembuatan tuala dapur dan mandi. Ia juga dapat digabungkan dengan serat kapas untuk membuat tuala muka dan badan.

Kelebihan

  • Jangan menyebabkan reaksi alahan;

  • Jangan pudar;

  • Mereka mempunyai kesan urut yang baik;

  • Menahan sebilangan besar pencucian;

  • Ketahanan (jangka hayat lebih lama daripada kapas);

  • Tidak elektrik;

  • Mereka mempunyai sifat antiseptik (memusnahkan bakteria patogen);

  • Boleh digunakan untuk kanak-kanak;

keburukan

  • Sangat rapuh;

  • Mahal.

Tuala buluh

Tuala buluh

Tuala buluh telah mendapat populariti di kalangan penduduk Persekutuan Rusia dan negara-negara CIS. Mereka lembut dan menyenangkan untuk disentuh, menyerap kelembapan dengan sempurna dan mengekalkan sifat unik walaupun selepas mencuci banyak.

Banyak tuala, serta linen, selimut dan bantal yang dipasarkan sebagai 'buluh', tidak ada kaitan dengan tanaman unik ini. Sebenarnya, bahan buluh palsu itu datang kepada kami dari Asia dan China.

Orang Asia yang giat mempelajari asas-asas menghasilkan serat viskosa dari kayu buluh, di mana selulosa diekstrak dari kilang dan diproses dengan bantuan pelbagai bahan kimia. Hasilnya adalah bahan buatan selulosa terhidrat – viskosa. 'Buluh' ini tidak mempunyai sifat unik yang dilaporkan oleh hampir semua penerbitan Internet tematik. Viscose dari kayu buluh hanya mempunyai sifat viscose. Tuala viscose boleh dilabelkan 'viscose buluh'.

Serat buluh yang mesra alam dan sihat ('viscose linen') dihasilkan secara mekanikal, serupa dengan serat rami dan rami. Walau bagaimanapun, pengeluarannya 'berharga sepeser pun', jadi produk yang dibuat dari serat buluh asli mahal dan jarang dijumpai.

Kelebihan

  • Jangan menyebabkan alahan;

  • Jangan menyebabkan reaksi alahan;

  • Keringkan dengan cepat;

  • Menghentikan pertumbuhan mikroorganisma patogen;

  • Mereka mempunyai sifat antibakteria dan deodoran;

  • Menyerap kelembapan dengan baik (lebih baik daripada kapas);

  • Mereka mengekalkan penampilan semula jadi 'boleh dipasarkan' untuk masa yang lama;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Sebilangan besar produk '100% buluh' sama sekali bukan buluh.

Berapa saiz tuala

Tuala boleh mandi, urut, untuk tangan, muka dan kaki, dll. Masing-masing mempunyai dimensi tersendiri:

  1. Ukuran tuala untuk mandi atau mandi bervariasi dari 0,7 x 1,4 m hingga 1 x 1,5 m;

  2. Dimensi produk yang dimaksudkan untuk mandi atau sauna boleh berukuran 1 x 1,8 dan 0,8 x 2 m;

  3. Tuala tangan berukuran 0,4 x 0,6, 0,5 x 0,7 dan 0,5 x 0,9 m;

  4. Panjang kain muka selalunya 0,5 dan 0,9 m, dan lebar masing-masing 0,3 dan 0,5 m;

  5. Produk tangan berukuran 0,4 x 0,6 m, 0,5 x 0,7 m;

  6. Kanvas pantai biasanya berukuran 1.4-1.5 cm dan selebar 0.7-1 m

  7. Model tuala dapur selalunya 0.3 x 0.3 dan 0.3 x 0.5 m.

Apa yang harus menjadi timbunan

Tuala Terry mempunyai tidur siang khas – gelung 'rapat-rapat' di permukaan. Kelembutan dan kelembutan produk bergantung pada panjangnya. Panjang vili sepanjang 3-8 mm, dengan 5 mm dianggap ideal. Ciri penyerap kelembapan produk bergantung pada panjang gelung. Semakin lama, tuala akan lebih baik menyerap kelembapan. Tetapi gelung yang terlalu besar (lebih dari 5 cm) boleh meregang dan kehilangan bentuknya dan bergulung setelah mencuci. Panjang cerucuk kurang dari 3 mm 'tahan' lebih lama, tetapi kurang penyerapan kelembapan.

Ketumpatan tuala

Ketumpatan tuala diukur dalam gram per meter persegi. Nilai ini bervariasi dari 300 hingga 900 g / m2 (GSM – gram per meter persegi mungkin ditunjukkan pada label pengeluar asing). Kanvas 300-400 g / m2 nipis dan ringan – sesuai untuk senaman di gim atau dapur. Produk 400-600 g / m2 paling kerap digunakan setelah mandi atau mandi. Banyak tuala pantai mempunyai ketumpatan tenunan ini.

Kain dengan ketumpatan 600-800 g / m2 mempunyai kekuatan tertinggi dan sifat penyerap terbaik. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai berat badan yang paling besar dan memerlukan masa yang lama untuk kering. Tuala seberat ini sering dibuat dari kapas Pima dan kapas Mesir yang berkualiti tinggi.

Cara memeriksa kualiti tuala

  1. Periksa produk dari kedua-dua belah pihak. Ia harus dicelup secara merata, tanpa coretan dan bau kimia yang luar biasa;

  2. Perhatikan tidur siang terry. Jalankan tangan anda – jika ada benang atau vili pada kulit, lebih baik tidak membeli produk tersebut;

  3. Lap permukaan kaca lembap dengan tuala. Adakah terdapat noda pada dirinya? Sekiranya demikian, ini mungkin menunjukkan penggunaan gentian sintetik dalam pengeluaran;

  4. Pastikan semua bahagian tepi pakaian ditutup dengan jahitan tertutup dan 'gelung' terry tidak tercabut dengan tekanan minimum. Ingat bahawa ketahanan produk bergantung pada kekuatan pengancingnya.

Cara mencuci tuala dengan betul

  1. Pengilang sering merawat pakaian baru dengan pelembut kain khas untuk menjadikannya lebih lembut dan lembut. Walau bagaimanapun, tuala ini kurang menyerap air. Atas sebab ini, tuala baru harus dicuci sebelum penggunaan pertama.

  2. Ingat bahawa menggunakan produk pemutihan akan menjadikan tuala lebih lemah dan memendekkan jangka hayatnya. Oleh itu, gunakannya hanya sebagai jalan terakhir.

  3. Baca label penjagaan sebelum digunakan. Ia harus menunjukkan pada suhu apa untuk mencuci produk dan mod apa, adakah ia boleh disetrika dan dibersihkan. Sebagai peraturan, tuala boleh dicuci pada suhu 40-60 darjah pada kelajuan sederhana mesin.

  4. Ingat, tuala akan tahan lebih lama jika anda menjaganya dengan betul.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pel yang selesa dan rahsia memilih papan seterika.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen