Cara memilih topi

Sebilangan besar lelaki dan wanita meremehkan betapa pentingnya bahagian almari pakaian seperti topi – ada yang tidak menyukai cara mereka melihatnya, yang lain tidak pernah cuba menambahkan topi besbol, baret dan topi jenis lain pada gambar mereka. Tetapi masalah dalam kedua-dua kes ini hanya terletak pada ketidakmampuan memilih topi yang sesuai dengan bentuk wajah – ini adalah kesukaran utama yang banyak, sayangnya, tidak dapat diatasi sendiri. Itulah sebabnya sekarang kami akan memahami masalah ini secara terperinci, sehingga setelah membaca artikel itu, anda dapat dengan bebas mempelbagaikan almari pakaian anda dengan beberapa topi yang bergaya.

Cara memilih topi mengikut bentuk wajah anda

Cara memilih topi mengikut bentuk wajah anda

Mari kita perhatikan setiap bentuk wajah secara berasingan dan segera memberi nasihat mengenai pemilihan topi untuk jenis tertentu.

  1. Muka bulat. Wajah bulat ditandai dengan tinggi dan lebar yang sama, pipi bulat penuh, dagu yang sempit dan dahi yang cukup menonjol. Bagi orang yang berwajah bulat, ketika memilih topi, anda perlu menyingkirkan simetri ideal yang ada pada diri mereka secara semula jadi.

  2. Muka bujur. Tulang pipi diucapkan pada titik atas, jatuh dengan lancar (melicinkan) ke dagu, yang lebarnya lebih rendah dari bahagian depan. Jenis wajah ini dianggap paling universal dari semua: betul-betul semua topi sesuai untuk orang dengan bentuk muka bujur, tidak ada batasan pada bentuk mahkota, lebar pinggir dan panjangnya. Percubaan!

  3. Muka persegi. Semua ciri berkadar, dahi rendah, tulang pipi lebar, tetapi tidak terlalu menonjol, garis rahang jelas kelihatan. Sekiranya anda mengenali diri anda dalam keterangan ini, maka ketika memilih topi, tetapkan tujuan untuk melembutkan sudut: mengukur topi dengan mahkota rendah dan bulat, untuk lelaki, misalnya, semua jenis topi koboi akan sangat relevan, untuk wanita – baret, terutamanya jika anda memakainya sedikit di sebelah.

  4. Muka segi empat tepat. Tulang pipi yang menonjol, rahang panjang, dahi lebar dan tinggi. Semasa mencuba topi, orang dengan wajah segi empat tepat harus melupakan model-model yang juga 'memanjangkan' wajah. 'Fedora' klasik menunjukkan pilihan yang sesuai dengan anda: mahkota rendah dan ladang bersaiz sederhana, menyimpang ke arah yang berbeza.

  5. Muka segitiga (berbentuk hati). Dagu yang agak sempit dan pada masa yang sama dahi yang menonjol, tulang pipi juga jelas kelihatan. Semasa memilih topi untuk wajah segitiga, anda perlu ingat hanya satu peraturan: topi dengan mahkota mini tidak akan sesuai dengan anda sama sekali, pastikan panjang mahkota lebih besar daripada jarak antara tulang pipi anda.

  6. Muka berbentuk pir. Ciri utama bentuk ini adalah rahang lebar dan tulang pipi, dahi yang agak sempit. Pemilik wajah berbentuk pir perlu mengimbangkan lebar dahi, yang bermaksud – perhatikan topi yang tidak mempunyai sudut tajam.

Kami melihat enam jenis wajah utama dan memberi petua memilih topi untuk masing-masing: mengetahui maklumat yang diberikan, anda dapat dengan mudah mencari yang tepat – anda hanya perlu bereksperimen sedikit, dan untuk ini, lebih kerap mengunjungi kedai yang menjual topi.

Cara memilih topi untuk lelaki

Varieti topi lelaki

Sekiranya wanita tidak mempunyai masalah dengan topi (sekurang-kurangnya mereka memakainya dari semasa ke semasa!), Maka lelaki moden semakin teruk – walaupun menjadi penganut kostum klasik, kebanyakan dari mereka sama sekali tidak mengenali topi. Kami mencadangkan untuk mempertimbangkan tiga jenis topi lelaki yang paling sering dibeli di kedai hari ini – jika dilihat dengan teliti, anda akan melihat bahawa ia benar-benar keperibadian dan elegan.

  1. Homburg. Ini adalah topi dengan lipatan kecil di bahagian atas dan mempunyai mahkota bulat halus yang dihiasi dengan pita. Selalunya ia dibuat pada mulanya sangat padat, bahannya terasa – kebiasaannya memakainya pada musim gugur, terutama pada hari-hari sejuk. Ini adalah bentuk topi kegemaran Winston Churchill.

  2. Fedor. Topi paling popular hari ini, sesuai dengan pakaian klasik dan hanya pakaian kasual – sangat popular di kalangan selebriti: 'fedoras' klasik dipakai oleh Brad Pitt, Johnny Depp, Jason Statham dan lain-lain. Topi itu mudah dikenali dengan 'tiga penyok' dan pita kecil di mahkota, dan boleh dipakai setiap musim.

  3. Pai khinzir. Mahkota rendah dan pinggiran yang sangat kecil – topi ini akan menarik bagi lelaki yang menghargai pakaian berwarna. Ia dibuat dalam versi lembut dan keras – masing-masing untuk cuaca panas dan sejuk. Porkpai dipakai hanya dengan pakaian klasik, sesuai dengan mantel dan jas hujan panjang.

Secara semula jadi, senarai topi lelaki yang popular tidak berakhir dengan tiga pilihan ini, tetapi homburg, fedora dan porkpai adalah lelaki yang memakai topi dalam satu atau lain cara dijamin ada di almari pakaian mereka. Lihat lebih dekat pilihan ini, mungkin salah satu daripadanya akan menjadi milik anda dan kemudian, percayalah, mustahil untuk berpisah dengan topi!

Cara memilih topi pantai

Cara memilih topi pantai

  1. Musim panas adalah waktu sepanjang tahun, yang secara pasti membuat penyesuaiannya sendiri terhadap almari pakaian setiap orang. Pada musim panas, hiasan kepala tidak menjadi salah satu elemen formatif gaya, menjadi keperluan – topi musim panas menjadikannya lebih mudah berada di bawah terik terik matahari. Semua ini bermakna bahawa walaupun anda tidak menyukai topi, pada musim panas anda harus membuat pengecualian, yang bermaksud bahawa setiap orang harus belajar bagaimana memilih topi. Sekarang kita akan mempertimbangkan beberapa perkara penting yang mesti anda perhatikan ketika memilih model topi musim panas yang tepat.

  2. Bahan. Hanya bahan semula jadi, lebih baik bahan yang tidak merosot ketika basah, seperti yang berlaku dengan jerami biasa. Hampir semua perkara sesuai dengan anda, dari daun sawit hingga kapas dan rami. Pada musim panas, bahan buatan dua kali ganda berbahaya, ia sering menjadi penyebab panas terik, jadi jangan memikirkan pilihan ini.

  3. Warna. Pilih topi berwarna terang kerana ia memanaskan lebih perlahan daripada warna yang lebih gelap. Kualiti pewarna juga memainkan peranan besar: cat tekstil yang murah akan segera mewarnai kulit kepala anda, terutamanya jika anda berpeluh, yang sering terjadi pada musim panas. Jangan beli topi yang murah, dan walaupun anda sudah membelinya, periksa terlebih dahulu kualiti pewarnaan dengan kain yang hangat dan lembap, kemudian pakai topi.

  4. Saiz. Pada musim panas, badan mengalami ketidakseimbangan air, dengan kata lain, 'membengkak', yang bermaksud bahawa anda perlu memilih topi separuh dari ukurannya – ia tidak akan menimbulkan rasa tidak selesa, tetapi pada hari yang panas, ia akan menyelamatkan anda dari kesan pada kulit kepala.

Setelah membaca dengan teliti semua maklumat yang diberikan, anda dijamin dapat membeli topi yang bergaya dan selesa, yang pasti akan menjadi salah satu bahagian penting dalam almari pakaian anda!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda cara memilih jam tangan yang betul dan rahsia memilih beg lelaki.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen