Cara memilih topeng papan salji

Topeng papan luncur salji adalah elemen kecil tetapi sangat penting yang melindungi wajah dan mata penunggang dari keadaan buruk dan memberikan pemandangan lereng ski yang selesa walaupun di bawah sinar matahari yang kontras. Sekiranya topeng tidak ada di gudang salji – sudah waktunya untuk mempelajari parameter dan membeli model yang sesuai!

memilih topeng untuk papan salji

Pembuat topeng papan salji terbaik

Semasa memilih topeng papan salji, keutamaan harus diberikan kepada jenama terkenal di dunia, hanya produk mereka yang mampu memberikan tahap perlindungan dan keselesaan yang diperlukan:

  1. Adidas;

  2. Anon;

  3. Naga;

  4. Bjorn;

  5. Pewarna;

  6. Nike;

Anda tidak perlu terburu-buru untuk membeli – yang terbaik adalah membandingkan ciri topeng yang anda suka antara satu sama lain, mengasingkan kekuatan dan kelemahan, dan juga membaca apa yang ditulis oleh pengguna mengenai topeng ini di Internet. Selalunya, ulasan inilah yang boleh mendorong atau, sebaliknya, menolak pembelian.

Kriteria utama untuk memilih topeng. Apa yang harus diperhatikan oleh pemain salji?

kriteria untuk memilih topeng untuk noboard

Jenis topeng

Pada masa ini, semua topeng boleh dibahagikan kepada dua kategori bersyarat:

  1. Topeng papan salji silinder dibuat dari satu kepingan plastik, yang mengurangkan kosnya dengan ketara. Bentuk silinder penapis melindungi mata dengan sempurna dari sinaran silau dan ultraviolet, menjadikan gambar jelas dan tajam, tetapi membawa kepada beberapa penyelewengan dimensi geometri dan penyelewengan objek. Semasa menggunakan topeng dengan reka bentuk yang serupa, ciri ini harus diingat;

  2. Topeng sfera tergolong dalam kategori harga yang lebih mahal, hampir semua topeng julat harga tengah dan atas mempunyai reka bentuk yang serupa. Bentuk sfera penapis cahaya tidak memutarbelitkan geometri, dan juga melindungi mata dengan sempurna dari semua jenis sinaran. Mereka mempunyai satu kelemahan – harga yang tinggi.

Jenis dan warna penapis yang dipasang

Untuk melindungi mata anda dan tidak 'menanam' penglihatan anda ketika bermain papan salji, anda mesti lebih memilih topeng dengan penapis cahaya bersepadu. Mereka dapat dilihat dengan mata kasar dan muncul sebagai warna kaca satu jenis atau yang lain.

  1. Penapis kuning direka untuk menjadikan gambar lebih terang dan berbeza dengan cahaya rendah.

  2. Warna hitam direka untuk melembutkan cahaya ketika menunggang dalam cuaca cerah yang cerah dan merupakan sejenis analog dari cermin mata hitam musim panas, cermin mata yang direka untuk menghilangkan silau dan sinar matahari, yang merupakan analog langsung dari kacamata terpolarisasi.

  3. Cermin mata lutsinar hanya melindungi daripada tekanan mekanikal dan tidak lebih dari itu.

Selain penapis warna, keutamaan harus diberikan kepada model yang dilengkapi dengan penapis polarisasi. Sama dengan cermin mata hitam, mereka direka untuk menghilangkan silau dan bahkan keseimbangan warna pada gambar. Akibatnya, yang terakhir ternyata jelas, kontras dan tepu, tanpa mengira keadaan luaran dan tahap pencahayaan.

Perlu diperhatikan juga ciri-ciri penapis cahaya mengenai perlindungan mata dari sinaran ultraviolet. Semua topeng dibahagikan kepada lima tahap bergantung pada parameter ini:

  1. Tahap 0. Digunakan jika tiada sumber cahaya semula jadi dan buatan;

  2. Tingkat 1. Disyorkan untuk digunakan dalam cuaca mendung;

  3. Tahap 2. Ia digunakan dalam keadaan mendung dan semasa aktiviti solar pada tahap sederhana;

  4. Tingkat 3. Sesuai digunakan dalam cuaca cerah yang cerah;

  5. Tingkat 4. Model yang dirancang untuk bermain ski di pergunungan dan memberikan perlindungan dari cahaya matahari yang paling terang;

Unsur yang membetulkan topeng di bahagian belakang kepala

Ini adalah tali yang lembut dan selesa. Yang disukai mestilah model dengan lebar tali yang cukup dan tali bahu lembut yang selesa yang tidak menimbulkan rasa tidak selesa semasa perjalanan panjang. Untuk penyesuaian halus, lebih baik anda memilih model dengan snap di sisi topeng.

Sistem pengudaraan yang difikirkan dengan baik

Semasa pemanduan intensif, dan juga kerana perbezaan suhu antara luar dan dalam topeng, bahagian dalamnya ditutup dengan pemeluwapan – kabut, merosakkan penglihatan. Untuk mengelakkan kabut, pengeluar menggunakan cara yang berbeza:

  1. Penggunaan formulasi atau lapisan khas untuk mengelakkan pembentukan pemeluwapan;

  2. Pelaksanaan kaca topeng dengan jurang udara khas, yang memainkan peranan sejenis unit kaca dan menyamakan perbezaan suhu;

  3. Peralatan untuk semua jenis sistem pengudaraan;

Memilih ukuran topeng papan salji

topeng untuk papan salji

Ketidakselesaan, kebocoran longgar, penyelewengan gambar, kelam kabut – ini hanyalah senarai masalah kecil yang perlu dihadapi oleh mereka yang tidak menghampiri pilihan topeng dengan berhati-hati. Snowboarders yang paling berpengalaman membuat topeng buatan khusus, dengan mempertimbangkan setiap ciri anatomi bentuk wajah dan kepala.

Peluncur salji yang baru harus memperhatikan ukuran topeng, yang harus pas di wajah dan tidak meluncur semasa pergerakan kepala aktif. Perimeter topeng harus sesuai dengan wajah dan tidak membenarkan semua jenis celah. Sekiranya menaiki topi keledar diharapkan, topeng mesti betul-betul sesuai dengan kontur pada potongan helmet dan terpasang dengan selamat di dalamnya. Topeng dipilih secara individu untuk penunggang melalui pelbagai kelengkapan dan penyesuaian.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih helmet papan salji, rahsia memilih papan salji serba boleh dan cadangan untuk memilih penutup papan salji.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen