Cara memilih tingkap plastik berkualiti tinggi untuk pangsapuri dan rumah persendirian

Tingkap plastik pertama adalah hasil percubaan dengan penggunaan bahan polimer pada tahun lima puluhan abad yang lalu di Eropah Barat. Mereka menghubungi kami kemudian – model pertama mula muncul hanya pada akhir tahun lapan puluhan. Model moden telah jauh dari nenek moyang mereka, tetapi dengan pilihan, pemasangan dan operasi yang salah, mereka tidak mungkin dapat memberikan fungsi yang dinyatakan: draf, penurunan suhu, kabus dan 'kesenangan' lain pasti akan menjadi perkara paling biasa. Atas sebab inilah para pakar mengenal pasti sekitar 10 kriteria yang harus diperhatikan ketika memilih tingkap PVC.

Cara memilih tingkap plastik

Pengilang tingkap plastik terbaik. Syarikat mana yang hendak dipilih?

Pada masa ini, pengeluaran tingkap PVC dilakukan oleh sebilangan besar syarikat. Keutamaan harus diberikan kepada produk jenama terkenal, yang kebanyakannya adalah pengasas dan pelopor di pasaran tingkap PVC, dan merekalah yang melancarkannya ke pengeluaran besar-besaran 50 tahun yang lalu:

  1. Rehau

  2. Veka

  3. KBE

  4. LG Kimia

Terdapat sebilangan besar model dalam katalog setiap pengeluar yang dibentangkan di atas, dan oleh itu, sebelum memberi keutamaan kepada satu atau lain model, anda harus membiasakan diri dengan penilaian, dan juga dengan ulasan pengguna. Dan yang paling penting, keutamaan harus diberikan hanya kepada pengeluar yang produknya diperakui untuk mematuhi sistem kualiti ISO9001. Hanya produk sedemikian yang sepenuhnya mematuhi ciri-ciri yang dinyatakan dan akan menyelamatkan anda dari kemungkinan masalah semasa operasi.

Profil tingkap plastik mana yang lebih baik

Profil tingkap plastik mana yang lebih baik

Unsur utama dari semua, tanpa pengecualian, elemen struktur tingkap plastik adalah profil PVC. Rangka tingkap dibuat daripadanya, dan oleh itu, fungsi keseluruhan sistem dalam keadaan operasi bergantung pada kualitinya. Semasa memilih tingkap plastik, anda harus memperhatikan ciri profil berikut.

Kelas profil

Parameter yang menunjukkan ketebalan dinding luar dan dalam profil, dan karenanya sifat penebat. Adalah mustahil untuk menentukan ketebalan profil secara visual, dan oleh itu maklumat harus dicari dalam arahan operasi untuk tetingkap tertentu.

  1. Kelas A menunjukkan ketebalan dinding luar 2.8 mm dan ketebalan dinding dalaman 2.5 mm. Pilihan terbaik untuk digunakan di pangsapuri, rumah persendirian, kotej.

  2. Kelas B lebih nipis – ketebalan dinding luar 2.5 mm, ketebalan dinding dalaman 2.0. Profil sedemikian lebih murah, tetapi sifat penebatnya lebih buruk.

Selalunya digunakan untuk garaj kaca, bangunan luar, kemudahan runcit, balkoni;

Kedalaman bingkai profil

Parameter yang menggambarkan ketebalan bingkai tingkap. Diukur pada titik terluas dengan mengukur dari titik paling luar dinding dalam hingga titik paling luar dinding luar pada titik terlebar tingkap. Semakin tinggi parameter ini, semakin baik sifat bunyi, getaran dan penebat haba pada model tetingkap tertentu.

  1. Ukuran khas untuk semua pengeluar dan standard yang tidak dapat diucapkan ialah 58 mm. Ia boleh disyorkan untuk dipasang di semua tempat tanpa pengecualian – baik kediaman dan awam;

  2. Tingkap dengan bingkai yang lebih luas (sekitar 65-85 mm) ditujukan untuk pemasangan di kawasan dengan keadaan iklim yang keras dan suhu udara negatif jangka panjang biasa;

  3. Profil terdalam (sekitar 100-105 mm) sangat spesifik dan ditujukan untuk pemasangan di institusi yang sangat khusus yang menetapkan kriteria serius untuk penebat bunyi dan haba.

Parameter untuk pemilihan tingkap plastik

Sebagai tambahan kepada profil, reka bentuk tingkap PVC merangkumi sejumlah besar unit dan elemen yang harus diberi perhatian.

Ketebalan unit kaca yang dipasang

Tingkap berlapis dua adalah sejenis 'sandwic' dari beberapa lapisan kaca, di antaranya terdapat jurang udara yang tidak ada kaitan dengan atmosfera. Bergantung pada ketebalan kaca mata sendiri dan lebar jurang udara. Perkadarannya adalah seperti berikut: semakin besar jurang udara, semakin baik unit kaca melindungi kebisingan dan melindungi terhadap perubahan suhu.

  1. Tingkap berlapis dua dengan ketebalan minimum (kira-kira 14-25 mm) boleh disyorkan untuk dipasang di gazebo, garaj, paviliun membeli-belah, bangunan luar;

  2. Untuk pemasangan di bangunan kediaman, pangsapuri dan kotej, lebih baik memilih tingkap berlapis dua yang tebalnya 30 milimeter atau lebih.

Jenis kaca yang dipasang

Jenis kaca yang dipasang

Yang paling sederhana ialah kaca tempered biasa. Ia murah, bersama dengan fungsi keseluruhan unit kaca, ia memberikan tahap keselesaan yang dapat diterima;

  1. Gelas khas dengan lapisan perak yang dilekatkan di permukaan menjimatkan haba. Mereka mengekalkan haba dengan sempurna dan membolehkan anda mengekalkan suhu di dalam bilik 2-3 darjah lebih tinggi berbanding dengan gelas biasa. Bayaran untuk ciri tersebut adalah penghantaran cahaya yang lebih rendah;

  2. Tingkap yang menghadap ke jalan yang bising memerlukan pemasangan kaca khas dengan parameter penebat bunyi yang meningkat – yang disebut kaca tripleks. Sebagai tambahan kepada yang biasa, cermin mata triplex tahan vandal juga dijual. Mereka tidak takut dengan tekanan mekanikal dan dapat menahan pukulan dari objek tajam;

  3. Sekiranya tingkap berada di pinggir jalan yang cerah, kaca berwarna harus lebih disukai. Mereka akan memberi perlindungan dari sinar matahari dan mata yang berlebihan.

Bilangan ruang yang dilengkapi dengan unit kaca

bilangan tingkap berlapis dua

Ruang adalah jurang udara antara dua gelas yang terpisah. Dialah yang memberikan perlindungan terhadap kebisingan dan perubahan suhu yang luar biasa.

  1. Tingkap berlapis dua ruang tunggal tidak berbeza dalam penunjuk khas penebat bunyi dan haba, dan oleh itu ia tidak boleh disyorkan untuk dipasang di tempat kediaman. Lot mereka adalah balkoni dan loggias, garaj dan premis bukan kediaman lain;

  2. Tingkap berlapis dua dengan jurang udara 10-20 mm – pilihan terbaik untuk digunakan di bangunan kediaman dan kotej;

  3. Tingkap berlapis dua ruang tiga memberikan penebat bunyi dan haba maksimum, tetapi ia tidak selalu diperlukan. Mereka boleh dipasang di tempat-tempat dengan tingkat kebisingan yang tinggi, dan juga di wilayah utara negara – di mana kerap berlaku frosts.

Kamera yang dilengkapi dengan profil dan bilangannya

bilangan ruang profil tingkap berlapis dua

Mana-mana profil plastik mempunyai reka bentuk khas – ia terdiri daripada beberapa poket terpencil, yang mempunyai kesan paling langsung terhadap ciri tingkap, dan juga pada ketegaran keseluruhan bingkai.

  1. Profil tiga ruang adalah standard yang tidak dapat diucapkan dan sesuai untuk kebanyakan situasi dan untuk pemasangan di kawasan tidur yang tenang atau di pondok negara;

  2. Sekiranya tingkap menghadap ke jalan yang bising, anda harus memilih tingkap, kerangka yang diperbuat daripada profil lima ruang;

  3. Tidak semua orang memerlukan profil lapan ruang, tetapi jika anda tinggal di kawasan berdekatan dengan kereta api atau lapangan terbang, anda tidak boleh melakukannya tanpa itu.

Membuka selempang dan bilangan mereka

bilangan panel kaca

  1. Tingkap berlapis dua dengan satu selendang berengsel adalah pilihan yang sangat baik untuk pemasangan di bilik mandi, dapur dan bilik lain di mana peralatan sistem pengudaraan diperlukan;

  2. Tingkap PVC pekak, tanpa selempang, dipasang hanya di tempat-tempat di mana sudah ada sistem pengudaraan yang difikirkan dengan baik;

  3. Tingkap swing dengan dua atau lebih mod pembukaan adalah pilihan yang sangat baik untuk pemasangan di ruang tamu. Buka sepenuhnya, buka untuk pengudaraan atau tinggalkan slot kecil untuk pengudaraan mikro – mungkin terdapat pelbagai mod tetapan.

Tingkap plastik apa yang harus dipilih – nasihat pakar

cara memilih tingkap plastik

  1. Untuk kotej negara atau tempat tidur yang tenang, tingkap PVC klasik dengan tingkap kaca dua ruang cukup mencukupi, reka bentuk pintu yang membolehkan pembukaan dalam beberapa mod pengudaraan. Bergantung pada tempat pemasangan, anda boleh memilih kaca biasa dan berwarna;

  2. Sekiranya pemasangan dilakukan di tempat yang bising atau tingkap menghadap ke jalan yang sibuk, tingkap PVC dengan profil lima ruang, dilengkapi dengan kaca tripleks, sebaiknya (jika anda tinggal di tingkat bawah – peningkatan kekuatan). Reka bentuk penutup mesti memberikan kemungkinan pengudaraan mikro dan pembukaan penuh;

  3. Di bilik mandi dan dapur, serta di tempat-tempat lain yang dilengkapi dengan ventilasi paksa, unit kaca berlapis dua ruang yang dibuat pada profil dengan ketebalan 58 mm sudah memadai.

Berapa kos tingkap plastik?

  1. Yang paling murah ialah tingkap PVC yang direka untuk pemasangan di premis bukan kediaman – di balkoni, loteng, yang direka untuk loggias kaca. Kos mereka adalah sekitar 6,500 rubel per meter persegi;

  2. Tingkap yang direka untuk pemasangan di bilik mandi dan dapur berharga kira-kira 7,000 rubel per meter persegi;

  3. Tingkap yang luas yang direka untuk pemasangan di ruang tamu berharga kira-kira 8.000 rubel;

  4. Model yang direka untuk pemasangan di kotej negara adalah yang paling mahal. Harga mereka boleh berbeza dari 7-8 ribu dan hingga 18-20 ribu rubel per meter persegi.

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih tirai yang sesuai untuk tingkap, rahsia memilih ambang tingkap dan keunikan memilih profil untuk tingkap plastik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen