Cara memilih teropong

Barang untuk pelancongan

Selalunya, ketika melakukan jenis operasi tertentu dan memerhatikan objek tertentu yang terletak pada jarak yang cukup jauh dari penonton, penglihatan manusia tidak cukup untuk meneliti gambaran terperinci. Dalam kes seperti itu, lebih baik menggunakan teropong – alat khas yang direka untuk mendekati objek dan memerhatikannya berulang kali. Teropong digunakan secara meluas dalam kehidupan seharian, hampir tidak ada perjalanan memancing atau memburu tanpa mereka, mereka dibawa bersama mereka ke teater dan ke pelbagai acara sukan yang melibatkan jarak yang signifikan antara penonton dan objek pemerhatian. Dan keseronokan memikirkan peristiwa ini atau hasil dan hasil akhir memburu atau memancing bergantung pada seberapa tepat, berkualiti tinggi dan dipilih dengan betul untuk teropong keadaan tertentu.

Teropong mana yang hendak dipilih

Pengilang terbaik. Teropong mana yang harus anda pilih?

Walaupun terdapat sebilangan besar teropong yang dijual pada masa ini, tidak semuanya sesuai untuk memenuhi tugas yang diberikan kepada mereka. Pertama sekali, semasa memilih teropong, anda perlu memutuskan untuk tujuan apa ia dibeli, kemudian tentukan kelas peranti tersebut dan kaji ulasan orang yang berjaya menguji model ini atau model tersebut dalam tindakan. Teropong adalah alat optik kompleks yang memerlukan pengeluar mematuhi sepenuhnya algoritma pembuatan dan kualiti pemasangan maksimum, dan oleh itu tidak semua orang dapat menghasilkan model berkualiti tinggi. Produk jenama berikut menikmati penghormatan yang sewajarnya:

  1. Zeiss

  2. Pentax

  3. Olimpus

  4. Nikon

  5. Canon

Seperti yang anda lihat, hampir semua jenama di atas adalah pengeluar peralatan optik yang serius, dan juga peralatan fotografi dan video.

Prinsip operasi dan jenis teropong

Teropong moden adalah alat optik padat, tujuan utamanya adalah untuk mendekatkan objek pemerhatian dengan kemungkinan pemeriksaan terperinci. Fungsi peranti sedemikian disediakan oleh rangkaian lensa dengan cembung yang berbeza dan prisma optik yang membiaskan fluks cahaya dan menyempitkannya ke sinar yang sempit, yang dirasakan oleh retina sebagai gambar penuh.

Teropong model moden yang dijual boleh dibahagikan kepada beberapa kategori konvensional.

Teropong amatur atau rumah tangga

Teropong amatur

Peranti padat yang tidak berbeza dengan kuasa besar dan sangat sesuai untuk memerhatikan alam semula jadi, pergi ke teater atau ke pelbagai pertandingan sukan. Pendekatan peranti sedemikian terhad kepada 2-4 krat, dan diameter lensa yang dipasang pada peranti sedemikian tidak melebihi 23-25 ​​milimeter.

Kelebihan

  • Saiz miniatur;

  • Pelbagai reka bentuk dan faktor bentuk;

  • Memberi kualiti gambar yang baik untuk pemerhatian persisian;

  • Kos rendah;

  • Berat rendah;

keburukan

  • Tidak sesuai digunakan di kawasan yang redup;

  • Selalunya kanta plastik dipasang, yang cepat gagal;

Teropong profesional

teropong profesional

Peranti yang tujuannya sangat terhad oleh spesifiknya. Teropong dibezakan untuk memburu dan memancing, untuk operasi pelayaran dan penyelamatan laut, model tentera dan orang awam. Setiap peranti mempunyai ciri pembesaran, apertur dan lensa tersendiri, dan ketika merancangnya, jurutera mengambil kira keadaan operasi dan situasi tidak normal yang akan dihadapi ketika bekerja dengannya.

Kelebihan

  • Pengerjaan berkualiti tinggi;

  • Ruang dalaman hampir selalu dipenuhi dengan gas khas;

  • Julat penyesuaian yang luas untuk ketajaman, panjang fokus dan lensa mata;

  • Optik berjenama yang sangat terbukti;

  • Sesuai untuk melaksanakan tugas dari lingkaran tertentu;

keburukan

  • Berat dan dimensi yang besar;

  • Dengan penggunaan peranti yang berpanjangan, mata sering berasa letih;

  • Fungsi yang sangat spesifik sesuai untuk menyelesaikan hanya beberapa tugas tertentu;

  • Harga tinggi;

Pilihan pilihan. Apa yang perlu dicari semasa membeli teropong?

kriteria pemilihan teropong

Diameter objektif

Parameter ini diukur di hujung teropong dan fungsi ini atau peranti bergantung padanya. Kanta sebahagian besar peranti yang dijual turun naik antara 30 hingga 120 milimeter, dan semakin tinggi nilai ini, gambar yang lebih baik, lebih jelas dan lebih terperinci akan diterima pengguna. Selain itu, lensa besar memberikan transmisi cahaya yang lebih baik dan oleh itu lebih sesuai digunakan dalam gelap.

  1. Model padat dengan diameter lensa hingga 30-50 milimeter adalah penyelesaian yang sangat baik untuk penggunaan seharian, menonton persembahan teater dan pertandingan sukan;

  2. Model dengan lensa yang dilengkapi lensa dengan diameter 30-60 milimeter sangat sesuai untuk pelancongan, memburu dan memancing;

  3. Peranti yang paling hebat dan canggih dengan lensa 80-120 mm adalah profesional dan sesuai untuk tugas yang kompleks, melihat bintang dan tugas lain yang sangat khusus.

Kemampuan menghampiri

Parameter yang secara langsung mempengaruhi pendekatan objek pemerhatian dan kemungkinan mengoperasikan peranti dalam keadaan tertentu. Parameter seperti ini mempunyai keteraturan berikut: semakin tinggi tahap penghampiran suatu alat tertentu, semakin sempit sudut liputan suatu alat tertentu. Kedua-dua nombor ini ditunjukkan dalam ciri-ciri teropong mana pun: sebagai contoh, prasasti 7×50 bermaksud teropong mempunyai zoom tujuh kali ganda dan pada zoom maksimum, sudut pandangan adalah 50 darjah.

  1. Peranti dengan perkiraan kecil, dari urutan 4-8x, ​​memberikan sudut liputan yang luas dan sesuai untuk sebahagian besar situasi sehari-hari;

  2. Model dengan anggaran 10-15x sangat bagus untuk memburu dan memancing;

  3. Peranti dengan anggaran 20x atau lebih sangat baik untuk memerhatikan objek dari jarak jauh. Mereka disukai oleh mereka yang suka menonton bintang;

Jenis dan reka bentuk Prisma

Prisma adalah elemen utama dalam reka bentuk mana-mana teropong, di mana kejelasan dan kejelasan gambar yang dipaparkan bergantung, serta kemampuan untuk mengendalikan peranti dalam keadaan sukar. Kanta yang dipasang pada kebanyakan teropong tergolong dalam dua kategori umum:

  1. Lensa porro dipasang pada kebanyakan model anggaran dan julat harga pertengahan. Mereka memiliki struktur pecah bertingkat dan memberikan pembiasan cahaya matahari pada sudut sekitar 45 darjah, yang memberikan gambaran luas. Namun, mereka tidak dapat memberikan zoom yang kuat;

  2. Kanta bumbung mempunyai tahap pembesaran yang tinggi. Mereka mempunyai ukuran yang agak padat dan bentuk yang sempit dan memanjang yang membolehkannya masuk ke dalam badan teropong kecil. Model dengan lensa sedemikian berharga 1.5-2 kali lebih banyak daripada teropong dengan lensa Porro.

Ciri penglihatan linear dan sudut

Parameter yang memaparkan sudut dan jarak dimensi gambar yang jelas dan kontras tinggi dalam jarak mendatar dari objek yang diperhatikan, serta di atasnya. Sebagai peraturan, penglihatan sudut mempunyai jangkauan jangkauan dari 5 hingga 7 darjah secara mendatar, yang bermaksud bahawa semakin jauh dari pengamat objek itu berada, semakin luas kawasan pengamatan. Penglihatan linear dikira dengan cara yang sedikit berbeza – ia diukur dalam meter dan menunjukkan jarak penglihatan untuk setiap kilometer detuning. Penglihatan linear hampir selalu berkisar antara 40 hingga 120 meter.

Ciri pencerahan

Menunjukkan jumlah cahaya yang masih ada pada mata manusia setelah pancaran cahaya melewati lensa dan dibiaskan oleh prisma. Parameter khas berada pada tahap 30 hingga 50%, dan hanya pada peranti termahal yang dilengkapi dengan sistem lensa gabungan, ia tidak melebihi 10-12%

Keluar ciri murid

Dalam keadaan ini, diameternya dimaksudkan, di atasnya jumlah cahaya yang jatuh pada retina mata bergantung padanya setelah memproses aliran dengan lensa dan prisma. Lensa yang hampir selalu dipasang bervariasi antara 2 hingga 5 milimeter, dan semakin besar luasnya, semakin jelas dan lebih kaya gambar yang dihasilkan, tanpa mengira tahap pencahayaan.

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, seseorang tidak boleh melupakan ciri-ciri seperti berat dan dimensi peranti. Tidak semua orang suka memakai teropong seberat kilogram selama beberapa jam berturut-turut, dan oleh itu parameter ini tidak boleh diabaikan.

Teropong apa yang terbaik?

Tidak boleh dilupakan bahawa model teropong universal tidak ada di alam semula jadi, dan model ini atau model itu akan menjadi yang terbaik hanya untuk keadaan penggunaannya sahaja.

Memilih teropong pembesaran tinggi

Memilih teropong pembesaran tinggi

Peranti kelas ini tidak sesuai untuk semua orang; fungsinya sangat diperlukan bagi mereka yang lebih suka menonton haiwan dan burung, serta mereka yang suka menonton bintang. Peranti terbaik kelas ini dilengkapi dengan lensa dari Zeiss atau Nikon dan mempunyai anggaran 20x atau lebih. Diameter keluar lensa mestilah sekurang-kurangnya 80-90 milimeter, di mana pengguna akan menerima gambar yang benar-benar terperinci dalam apa jua keadaan. Kanta yang dipasang hampir selalu jenis Bumbung, dan diameter murid keluar adalah 4-5 milimeter.

Memilih teropong untuk memancing

Bagi mereka yang gemar memburu atau memancing, tidak perlu pembesaran maksimum. Model dengan pembesaran dan optik 12-15 kali dengan diameter sekitar 55-70 milimeter sudah cukup. Reka bentuk lensa lebih disukai oleh Porro, dan diameter murid keluar harus sama 4-5 milimeter.

Cara memilih teropong untuk pemerhatian

Peranti kelas ini hampir selalu bersifat periferal, yang tentunya bermaksud faktor pembesaran kecil, sudut tontonan lebar dan diameter output lensa yang besar, yang memancarkan sejumlah besar cahaya dan menjadikan gambar jelas dan kontras. Jenis lensa hampir selalu Porro, dan tahap pendekatan optik tidak lebih dari 4-8 kali.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih kompas dan rahsia memilih tanglung pelancong.

Video mengenai memilih teropong


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen