Cara memilih telefon pintar – ulasan pakar

Elektronik

Semasa memilih telefon pintar, lebih baik bermula dari penggunaan peranti yang dirancang terlebih dahulu.

cara memilih telefon pintar

kandungan

  1. Cara memilih telefon pintar: apa yang perlu dicari
  2. Kriteria utama untuk memilih telefon pintar
  3. Bagaimana memilih telefon pintar Android?
  4. Cara memilih telefon pintar yang hebat
  5. Pemproses untuk memilih telefon pintar mana
  6. Cara memilih telefon pintar dengan 2 kad SIM
  7. Memilih telefon pintar untuk Internet
  8. Cara memilih telefon pintar dengan kamera yang bagus
  9. Diagonal telefon pintar mana yang hendak dipilih
  10. Cara memilih telefon pintar dengan bateri yang baik
  11. Cara memilih telefon pintar yang murah (sehingga 10,000 rubel)
  12. Pengilang telefon pintar terbaik
  13. Video mengenai memilih telefon pintar

Cara memilih telefon pintar: apa yang perlu dicari

Kriteria utama untuk memilih telefon pintar adalah:

  1. Sistem operasi;

  2. Pemproses dan RAM;

  3. Ingatan kekal;

  4. Bilangan kad SIM, modus operasi dan standard Internet yang disokong;

  5. Skrin;

  6. Kamera;

  7. Kapasiti bateri.

  8. Pengilang peranti juga penting.

Kriteria utama untuk memilih telefon pintar

Telefon pintar adalah peranti pelbagai fungsi. Oleh itu, ciri teknikal mereka secara tidak langsung menentukan spesifikasi tertentu. Jadi, telefon pintar dengan kamera yang baik sesuai bukan sahaja untuk fotografi mudah alih, tetapi untuk semua yang lain.

sistem operasi

Sistem operasi telefon pintar

Sistem operasi utama yang digunakan dalam telefon pintar adalah Android, iOS dan Windows Mobile. Perisian lain seperti Sailfish, Tizen, Ubuntu, Plasma memiliki pangsa pasar yang terlalu sedikit, ditujukan untuk peminat dan oleh itu sukar dipertimbangkan.

Android

Android adalah sistem operasi mudah alih yang paling popular. Hampir 70% telefon pintar di pasaran dilengkapi dengannya. Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan bahawa ia wujud bukan hanya dalam bentuk murni, tetapi juga dalam berbagai variasi seperti MIUI (dalam peranti Xiaomi), EMUI (Huawei) atau Flume (Meizu). Sebagai tambahan, sebilangan besar pengeluar (Samsung, LG, Sony, dll.) Membuat perubahan mereka sendiri kepada Android, mengubahnya dalam beberapa kes yang tidak dapat dikenali.

Walau bagaimanapun, kedua-dua modifikasi, dan antara muka pihak ketiga, dan bersih Android menawarkan kira-kira kemampuan yang sama dan pengalaman pengguna yang serupa.

Walaupun terdapat kekurangan, sistem operasi Android menunjukkan fungsi dan kegunaan yang mencukupi apabila digunakan dengan teliti.

Kelebihan

  • Sebagai sebahagian daripada infrastruktur Google, ia menawarkan akses ke banyak perkhidmatan Google secara percuma (termasuk penyimpanan awan pilihan pengguna, kenalan, foto, dll.);

    Sebilangan besar aplikasi di gedung Google Play khusus, kebanyakannya percuma;

  • Keupayaan untuk menyesuaikan dan menyesuaikan kerja, antara muka, dll. (bagaimanapun, untuk beberapa pengubahsuaian bebas, pengetahuan khas diperlukan);

  • Pengalaman pengguna yang serupa, menjadikannya mudah untuk beralih dari satu telefon pintar ke telefon pintar yang lain, walaupun mereka dari pengeluar yang sama sekali berbeza;

keburukan

  • Fragmentasi (terdapat puluhan versi dan generasi OS pada masa yang sama), sokongan pengeluar terhad (beberapa telefon pintar tidak pernah menerima kemas kini);

  • Kemunculan sejumlah besar 'sampah' perisian semasa operasi. Oleh itu, setelah beberapa lama penggunaan, telefon pintar mula perlahan, kehabisan memori dalaman, dll. Ia 'dirawat' dengan berkelip;

  • Sebilangan besar Bloatware di luar kotak (program yang telah diinstal sebelumnya dari Google dan pengeluarnya, yang dalam beberapa kes saling meniru, yang terutama berlaku untuk telefon pintar Samsung – kadang-kadang tiga program dengan fungsi yang sama dipasang pada mereka);

  • Kerentanan terhadap virus dan perisian berniat jahat (beberapa aplikasi dapat mencuri data pengguna, termasuk SMS dari bank, aplikasi dengan hak pentadbir mendapat kawalan penuh ke atas peranti);

iOS

iOS adalah sistem operasi mudah alih kedua paling popular. Ia dimiliki dan oleh itu hanya terdapat pada telefon pintar Apple. Kekurangan fragmentasi menjadikannya cukup dioptimumkan pada mana-mana peranti mudah alih dari pengeluar ini, jadi berfungsi dengan lancar pada yang lama dan yang baru iPhone.

Pengoptimuman, keselamatan yang baik dan kemudahan penggunaan iOS sesuai untuk kebanyakan pengguna – terutama bagi mereka yang tidak suka bereksperimen dengan antara muka dan komponen OS yang lain.

Kelebihan

  • Tahap keselamatan tertinggi, dinyatakan dengan tidak adanya celah untuk perisian hasad;

  • Bloatware hampir tidak ada;

  • Bersedia untuk bekerja di luar kotak – perisian pihak ketiga tidak diperlukan untuk menggunakan sebahagian besar fungsi telefon pintar;

  • Pengoptimuman mendalam untuk perkakasan, berkat sistem operasi yang berjalan dengan lancar walaupun menggunakan RAM 1.5-2 GB;

  • Pelbagai perisian pihak ketiga di kedai berjenama Apple AppStore;

keburukan

  • Ketidakupayaan untuk menyesuaikan dan menyesuaikan antara muka 'untuk diri sendiri';

  • Versi yang lebih baru iOS tidak berfungsi dengan baik pada yang lama iPhone, bagaimanapun, peningkatan ke versi itu berlaku dalam urutan 'hampir dipaksa';

  • Kekurangan akses ke memori dalaman untuk menyimpan fail tanpa perisian khas untuk penyegerakan (iTunes);

  • Kehadiran sekatan wilayah yang tidak dapat dielakkan;

  • Ketidakupayaan untuk membuang perisian yang telah diinstal walaupun dengan Jailbreak (salah satu kaedah penggodaman iOS);

  • iOS 11 mempunyai kelemahan lain. Kerana kenyataan bahawa banyak aplikasi yang diinstal sebelumnya dioptimumkan untuk digunakan dengan iPhone X, pada telefon pintar lain, mereka mempunyai antara muka yang tidak dapat digunakan sepenuhnya dengan judul tetingkap yang dalam beberapa kasus memerlukan hingga seperempat layar.

Windows 10 Mudah Alih

Windows 10 Mudah alih adalah sistem operasi mudah alih ketiga yang paling popular. Walaupun syarikat itu Microsoft berhenti menyokongnya pada bulan September 2017, telefon pintar dengannya masih boleh dijual – dari syarikat HTC, Nokia, HP dan beberapa pengeluar lain.

Sistem operasi Windows 10 Mudah alih senang digunakan dan oleh itu sangat sesuai untuk telefon pintar anggaran (sehingga 10 ribu rubel).

Kelebihan

  • Tahap pengoptimuman yang sangat baik (berfungsi dengan baik walaupun pada pemproses dan peranti yang lemah dengan RAM kurang dari 1 GB);

  • Sebahagian dari ekosistem Windows, kerana data diselaraskan antara telefon pintar atau komputer;

  • Tahap keselamatan yang tinggi (virus untuk sistem operasi ini tidak lagi wujud);

keburukan

  • Sebilangan kecil aplikasi di kedai jenama Windows Kedai;

  • Kemustahilan penyesuaian;

  • Kekurangan sokongan pemaju;

  • Semasa bekerja, pelbagai masalah muncul secara berkala (contohnya, dengan penyegerakan);

  • Pengalaman pengguna di luar kotak;

Bagaimana memilih telefon pintar di Android?

Telefon pintar dihidupkan Android

Sistem operasi Android menjadi lebih baik dengan setiap versi baru. Dia mempunyai fungsi yang berguna, meningkatkan autonomi, meningkatkan kerja dengan sebilangan besar aplikasi yang dijalankan secara serentak.

Oleh itu, semasa memilih telefon pintar, anda harus lebih mengutamakan peranti dengan versi terbaru Android. Ia:

  1. Android 6.0 Marshmallow;

  2. Android 7.0 / 7.1 Nougat;

  3. Android 8.0 / 8.1 Oreo.

  4. Telefon pintar yang terkawal Android 5.0 / 5.1 Lollipop dan 'lama' tidak digalakkan untuk dibeli.

Di samping itu, adalah wajar sistem operasi 'bersih', tanpa perisian yang dipasang dari pengilang atau modifikasi mendalam. Malangnya, hanya telefon pintar dari Nokia, Google dan sebilangan pengeluar China yang dilengkapi dengan OS seperti itu. Samsung dan LG membuat perubahan antara muka yang cukup mendalam, sementara Sony tidak begitu (tetapi nyata).

Dari firmware pihak ketiga berdasarkan Android, hanya EMUI (telefon pintar Huawei) dan Flume OS (telefon pintar Meizu) yang dapat membanggakan tahap pengoptimuman yang baik. MIUI, '' mod '' Android 'yang paling terkenal, tidak terlalu dioptimumkan dan oleh itu boleh melambatkan dan ketinggalan pada telefon pintar bajet.

Pemproses dan RAM

Pemproses dan RAM adalah otak peranti. Pada diri mereka, kinerjanya bergantung pada pelbagai kes. Oleh itu, pemproses yang kuat membolehkan anda menjalankan aplikasi intensif sumber seperti permainan 3D atau bahkan AR, dan sejumlah besar RAM membolehkan anda bekerja dengan sebilangan besar program pada masa yang sama.

Pada tahun 2017, nilai optimum untuk konfigurasi pemproses adalah 4 teras dan frekuensi jam kira-kira 2.0 GHz, dan RAM – 2 GB atau lebih.

Cara memilih telefon pintar yang hebat

Telefon pintar yang kuat Xiaomi

Baris pemproses yang paling produktif adalah siri Qualcomm Snapdragon 800. Dan yang paling kuat pada masa ini (November 2017) adalah Qualcomm Snapdragon 835. Alternatif untuknya ialah MediaTek Helio X35 (atau P35, mereka hampir sama). Oleh itu, jika anda memerlukan prestasi maksimum dari telefon pintar anda, anda harus memilih model yang dilengkapi dengan pemproses siri Qualcomm Snapdragon 800, MediaTek Helio X dan MediaTek Helio P.

Jumlah RAM sekurang-kurangnya 2 GB. Lebih baik, tentu saja, lebih banyak lagi. Standard dalam kapal induk untuk tahun 2017 adalah 4 GB – ini adalah jumlah RAM yang dipasang di Samsung Galaxy S8, Google Pixel 2 dan LG G6. Beberapa telefon pintar – Samsung Galaxy 8+, OnePlus 5 – boleh dilengkapi dengan RAM yang lebih banyak lagi: 6 atau 8 GB.

Walau bagaimanapun, kernel sistem operasi Android tidak dapat menggunakan RAM lebih dari 4 GB, walaupun peralihan ke senibina 64-bit bermula dengan Android 7.0 Nougat. Oleh itu, apabila membeli telefon pintar dengan RAM 8 GB, anda perlu mengubah kernel menjadi yang khusus, yang termasuk sokongan untuk begitu banyak 'RAM'.

Pemproses untuk memilih telefon pintar mana

Sekiranya kuasa maksimum dari telefon pintar tidak diperlukan, anda boleh memberi perhatian kepada pemproses lain yang kurang berkuasa – dan pada masa yang sama pemproses yang lebih murah. Contohnya, ini adalah siri Qualcomm Snapdragon 600 dan pembaris MediaTek MTK 67XX.

Oleh itu, kaedah untuk memilih pemproses untuk telefon pintar adalah seperti berikut:

  1. Sekiranya anda memerlukan prestasi tertinggi, maka: Qualcomm Snapdragon 835, 830, 825, MediaTek Helio X35, X30, X35, P35;

  2. Sekiranya prestasi tinggi diperlukan: Qualcomm Snapdragon 825, 820, MediaTek Helio dari X15 dan dari P15;

  3. Sekiranya prestasi mencukupi diperlukan: Qualcomm Snapdragon 800, 810, 815, MediaTek Helio any, Qualcomm Snapdragon 600 siri apa pun, MediaTek MTK 6700 siri mana-mana.

Telefon pintar pada pemproses lain dari baris ini tidak digalakkan untuk dibeli, dan juga pada Intel Atom.

Anda boleh mengambil Kirin atau Exynos – mereka memberikan prestasi yang mencukupi pada tahap unggulan semasa atau sebelumnya.

Ingatan berterusan

Jumlah memori kekal menentukan jumlah data pengguna yang dapat dimasukkan ke dalam telefon pintar. Storan dalaman juga menempatkan sistem operasi Android dan aplikasi yang dipasang.

  1. Akibatnya, semakin tinggi jumlah memori kekal, semakin baik. Pada tahun 2017, jumlah minimum yang mencukupi ialah 16 GB. Semua aplikasi pengguna akan sesuai dengan pemacu dalaman seperti itu, dan ada juga ruang untuk beberapa album muzik dalam kualiti yang tidak ada atau bahkan filem.

  2. Jumlah memori kekal optimum ialah 32 GB. Sebagai tambahan kepada aplikasi khusus, pemacu seperti ini dapat menampung keseluruhan musim 13 episod siri TV dalam kualiti HD.

  3. 64 GB atau lebih diperlukan hanya untuk pengguna yang terbiasa membawa seluruh perpustakaan muzik, perpustakaan video, dll.

Dengan sejumlah kecil memori terbina dalam (32 GB atau kurang), anda boleh menggunakan kad flash untuk menyimpan data pengguna. Sekiranya anda merancang untuk membawa filem dan kandungan 'berat' yang lain, anda disyorkan untuk mengambil telefon pintar dengan slot microSD.

Jumlah kad SIM, cara operasi mereka, menyokong standard Internet mudah alih

Sokongan asli (terbina dalam, tidak ada 'kruk' dari pembangun pihak ketiga) untuk 2 kad SIM hanya muncul di Android 6.0 Marshmallow. Sudah tentu, telefon pintar dengan beberapa modul GSM dihasilkan sebelum ini, tetapi kualiti rangkaian di dalamnya sangat diinginkan. Jadi, sebagai contoh, Internet mudah alih hanya tersedia pada satu kad SIM, dan yang kedua digunakan secara eksklusif untuk panggilan dan SMS.

Oleh itu, jika anda merancang untuk membeli telefon pintar dengan dua kad SIM, anda harus memastikan bahawa ia berfungsi pada Android 6.0 atau lebih baru.

Kad SIM di telefon pintar boleh berfungsi dalam salah satu daripada tiga mod:

  1. Serentak. Sekiranya panggilan dibuat pada satu kad SIM, ia juga boleh diterima pada kad kedua;

  2. Harapan. Sekiranya panggilan dibuat pada satu kad SIM, orang yang memanggil kedua akan mendengar sesuatu seperti 'Pelanggan ini bercakap di talian kedua';

  3. Bersilih ganti. Sekiranya panggilan dibuat pada satu kad SIM, orang yang memanggil kedua akan mendengar 'Pelanggan keluar dari kawasan liputan rangkaian'.

Pada masa yang sama, operasi dua kad SIM secara serentak membawa kepada pengosongan bateri secara intensif, menunggu – menjadi kurang, dan bergantian – minimum.

Piawaian internet mudah alih yang disokong juga berikut:

  1. 2G paling lambat, sehingga 128 kbps. Sesuai untuk komunikasi dalam beberapa utusan segera;

  2. 3G adalah yang paling optimum. Sesuai untuk melayari laman web, berbual di rangkaian sosial, mendengar muzik dan menonton filem dalam talian;

  3. 4G adalah yang terpantas. Sesuai untuk menonton filem dalam talian dengan kualiti tinggi, panggilan video, memuat turun fail;

  4. LTE-A adalah versi lanjutan dari 4G yang menyokong lebih banyak aliran untuk mengekalkan kelajuan semasa menggunakan saluran secara aktif.

Setiap standard seterusnya merangkumi sokongan untuk semua yang sebelumnya – iaitu, telefon pintar dengan modul 4G dapat berfungsi dalam rangkaian 3G dan 2G.

Cara memilih telefon pintar dengan 2 kad SIM

telefon pintar untuk 2 kad sim

Semasa memilih telefon pintar untuk 2 kad SIM, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Versi sistem operasi Android – semakin segar semakin baik;

  2. Cara pengoperasian kad SIM (serentak, siap sedia atau ganti);

Slot untuk kad SIM. Sebilangan besar telefon pintar moden menggunakan slot kombo yang boleh memuatkan 2 kad SIM atau 1 kad SIM dan kad memori. Sekiranya anda perlu menggunakan 2 kad SIM dan kad memori pada masa yang sama, anda harus memperhatikan model dengan penyambung 'spasi'.

Memilih telefon pintar untuk Internet

Semasa memilih telefon pintar untuk Internet, anda harus memperhatikan standard komunikasi mudah alih yang disokong. Jumlah RAM juga penting (semakin tinggi, semakin rendah risiko memuat halaman web atau aplikasi apa pun).

Kamera

Keupayaan fotografi telefon pintar dipengaruhi oleh resolusi kamera, model sensor, model pemproses, optik kamera dan ciri-ciri lain.

Resolusi kamera adalah jumlah sebenar piksel pada sensor. Sebilangan besar telefon pintar menggunakan modul yang direka untuk 5, 8, 13 atau 20 MP. Untuk fotografi mudah alih, 13 atau 20 megapiksel sudah mencukupi.

Model sensor sangat menentukan kualiti fokus, warna dan ketepuan gambar. Semakin segar, semakin baik. Sensor yang paling biasa digunakan adalah dari Sony yang dipanggil IMX. Selepas kod surat ini, terdapat pendailan digital. Semakin tinggi nombor tiga digit, sensornya semakin segar.

Optik kamera menentukan ketepuan dan kejelasan (paparan) gambar. Bagi kebanyakan pengguna, stok optik Sony sudah cukup, tetapi jika perlu, anda boleh memperhatikan model dengan lensa dari Leica – sebagai contoh, Huawei Mate 9 atau 10.

Di antara ciri-ciri lain, seseorang dapat menonjolkan aperture (aperture) sensor (semakin rendah, semakin baik), jumlah sensor (di telefon pintar kelas menengah dan unggulan, dua modul kamera menembak lebih baik daripada satu) dan adanya fungsi tambahan (sokongan HDR +, teknologi peningkatan kualiti perisian, denyar dua nada).

Cara memilih telefon pintar dengan kamera yang bagus

pilih telefon dengan kamera yang bagus

Perhatikan parameter berikut:

  1. Model sensor (lebih disukai siri IMX300. Sebagai contoh, IMX333 dipasang di OnePlus 3T);

  2. Resolusi sebenar (13-20 megapiksel mencukupi);

  3. Optik (optik Leica harus diutamakan);

  4. Pemproses (semakin kuat, semakin cepat gambar akan diperoleh dan semakin cantik);

  5. Jenis fokus (laser lebih baik untuk fotografi makro dan potret, kontras – untuk landskap dan bandar).

Skrin

Semasa memilih skrin, perlu dipertimbangkan tiga ciri – pepenjuru, resolusi dan teknologi pembuatan.

  1. Diagonal adalah ukuran skrin sebenarnya. Diukur dari sudut ke sudut (contohnya, kiri bawah ke kanan atas). Menentukan kemudahan menggunakan telefon pintar.

  2. Resolusi skrin adalah jumlah piksel sebenar pada matriks paparan. Menentukan 'kelancaran' gambar. Sebaliknya, semakin tinggi kekuatannya, semakin banyak kuasa yang digunakan oleh skrin.

Teknologi pembuatan – penyelesaian reka bentuk untuk skrin telefon pintar. Teknologi berikut dibezakan:

  1. TN. Mempunyai kontras rendah, tepu rendah, sudut pandangan kecil. Hanya terdapat di telefon pintar paling murah;

  2. IPS. Mempunyai rendering warna yang baik, sudut pandangan yang luas. Penggunaan kuasa secara langsung bergantung kepada kecerahan lampu latar. Memaparkan warna hitam yang tidak benar. Terdapat di hampir semua telefon pintar pertengahan dan beberapa peranti kelas atas;

  3. AMOLED. Mempunyai rendering warna yang sangat baik, sudut pandangan yang baik, kontras yang sangat baik. Penggunaan kuasa bergantung kepada ketepuan gambar. Kelemahannya ialah ia terbakar dari masa ke masa. Hanya terdapat di telefon pintar utama;

  4. IGZO. Mempunyai resolusi maksimum, penggunaan tenaga yang optimum, kontras dan pembiakan warna yang optimum. Terdapat dalam jumlah telefon pintar yang sangat terhad.

Kami mengesyorkan membeli telefon pintar dengan IPS atau AMOLED.

Diagonal telefon pintar mana yang hendak dipilih

skrin telefon

Nilai pepenjuru optimum:

  1. 4 inci – telefon pintar ini akan senang digunakan dengan satu tangan;

  2. 5 inci – sebilangan orang dengan telapak tangan kecil tidak akan dapat menggunakan telefon pintar dengan satu tangan;

  3. Dari 6 inci – bagaimanapun, anda memerlukan dua tangan untuk menggunakan telefon pintar.

Diagonal terbaik ialah 5 inci (atau lebih).

Resolusi optimum ialah 1280 × 720 piksel untuk 4 inci, 1920 × 1080 piksel untuk 5 inci dan lebih.

Kapasiti bateri

Hayat bateri banyak bergantung pada kapasiti bateri. Nilai optimum parameter ini adalah dari 2800 mAh. Telefon pintar yang dilengkapi dengan bateri sedemikian akan 'hidup' kira-kira 8-10 jam penggunaan bercampur.

Cara memilih telefon pintar dengan bateri yang baik

Kapasiti bateri

Sekiranya autonomi telefon pintar yang tinggi diperlukan, kriteria berikut harus dipertimbangkan:

  1. Kapasiti bateri. Semakin tinggi semakin baik;

  2. Jenis paparan. Diutamakan AMOLED atau IGZO;

  3. CPU. Disarankan untuk memilih model dengan proses teknikal terkecil (hingga 16-20 nm). Anda dapat mengetahui nilai parameter ini dari spesifikasi untuk cip tertentu;

  4. Sistem operasi. Yang lebih segar semakin baik.

Walau bagaimanapun, sangat sukar untuk menentukan hayat bateri dengan tepat kerana dipengaruhi oleh banyak faktor – dari jenis penggunaan telefon pintar hingga kualiti liputan rangkaian selular.

Cara memilih telefon pintar yang murah (sehingga 10,000 rubel)

Semasa memilih telefon pintar yang murah, anda juga harus berkompromi. Tetapi nilai parameter yang optimum adalah seperti berikut:

  1. Sistem operasi – semakin segar semakin baik;

  2. RAM – sekurang-kurangnya 1.5-2 GB;

  3. Memori kekal – sekurang-kurangnya 8 GB, slot kad memori diperlukan;

  4. Kamera – dari 5 MP;

  5. Skrin – IPS;

  6. Kapasiti bateri – dari 2000 mAh.

Telefon pintar dengan anggaran yang baik adalah: Meizu m5, Huawei Honor 6A, Xiaomi Redmi 4X dan beberapa model lain.

Pengilang telefon pintar terbaik

Pengilang telefon pintar terbaik adalah:

  1. Apple. Melancarkan baris iPhone;

  2. Samsung. Peranti semua segmen harga dihasilkan;

  3. Nokia. Baru-baru ini kembali ke pasaran telefon pintar dengan peranti yang menarik;

  4. LG. Menerima sokongan berterusan dari Google;

  5. Xiaomi, Huawei, Meizu adalah pengeluar China yang pasti anda boleh percayai.

  6. Juga perlu disebut adalah OnePlus, yang menjadikan telefon pintar unggulan pada titik harga yang agak rendah.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih telefon dengan kamera yang baik dan rahsia memilih telefon pintar Cina.

Video mengenai memilih telefon pintar


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen