Cara memilih tahap laser

Hampir semua kerja pembinaan dan pemasangan memerlukan ketepatan khas. Ini berlaku terutamanya untuk kerja monolitik, peletakan jubin dan operasi serupa yang lain. Menentukan tahap pesawat dan menetapkan cerun “dengan mata” tidak akan berfungsi di sini, dan oleh itu perlu menggunakan tahap – peranti khas yang membolehkan anda mengukur parameter pesawat dengan cepat dan tepat dan menilai tahap cerun. Tahap laser moden, yang sangat popular, membolehkan anda melakukan ini bukan sahaja dengan cepat, tetapi juga sangat tepat, dan oleh itu anda mungkin dapat mencari alat seperti itu di gudang setiap pakar yang menghargai diri sendiri.

bagaimana memilih tahap laser

Pengilang teratas

Apabila memilih tahap laser berkualiti tinggi untuk digunakan dalam kehidupan seharian atau dalam pengeluaran, keutamaan harus diberikan kepada produk jenama terkenal, yang produknya semestinya popular di kalangan syarikat pembinaan terkenal:

  1. Bosch;

  2. Makita;

  3. Condtrol;

  4. Ada;

Menentukan model tertentu pada masa ini agak mudah. Yang diperlukan untuk ini adalah mengkaji katalog pengeluar, dan juga membaca ulasan pengguna, dengan mengambil kira aspek positif dan negatif.

Jenis utama tahap laser – apa sebenarnya

Tahap laser garis

Tahap laser garis

Memproyeksikan pancaran yang dipancarkan oleh photodiode dengan penguat optik dan mengubahnya menjadi satu garis pepejal. Bergantung pada jenis pembinaan, kedua-duanya adalah menegak dan mendatar. Model yang paling mahal memungkinkan pengukuran di beberapa pesawat pada masa yang sama. Peranti sedemikian adalah yang paling tepat dan yang paling mahal.

Kelebihan

  • Ketepatan pengukuran yang luar biasa;

  • Keupayaan untuk melakukan pengukuran di beberapa pesawat pada masa yang sama;

  • Liputan pekeliling kawasan pengukuran;

  • Pelbagai sumber kuasa – kedua-dua bateri dan rangkaian 220V;

  • Kes yang kukuh dan boleh dipercayai;

keburukan

  • Memerlukan kemahiran khas untuk bekerja;

  • Harga tinggi;

Model putar

Tahap laser putar

Prinsip penghasilan rasuk dalam peranti ini serupa dengan yang dijelaskan di atas, perbezaannya hanya terletak pada lokasi fotodioda. Dalam model-model ini, dipasang pada rotor kompak yang digerakkan oleh motor elektrik. Hasilnya, pengguna menerima definisi yang jelas mengenai tahap dalam lingkungan 360 darjah berbanding dengan lokasi pemasangan.

Kelebihan

  • Ketepatan pengukuran tinggi;

  • Keupayaan untuk bekerja dari rangkaian dan juga bateri;

  • Julat pengukuran tinggi;

  • Kemungkinan menghalang sensor apabila melebihi ralat yang dibenarkan;

  • Liputan 360 darjah;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Kekurangan keupayaan pengukuran menegak;

Tahap titik

Titik tahap laser

Photocell mereka dengan kepala laser tidak bergerak; semasa operasi sedemikian, peranti memancarkan empat rasuk pada sudut 90 darjah yang saling berkaitan. Peranti ini berjaya digunakan baik dalam kerja pembinaan dan kehidupan seharian, ia sangat baik untuk memasang titik simetri di kedua dinding rumah.

Kelebihan

  • Pelbagai ukuran yang dilakukan;

  • Kos demokratik;

  • Saiz padat dan berat ringan;

  • Ketepatan tinggi dan ralat minimum;

keburukan

  • Rintangan rendah terhadap tekanan mekanikal;

  • Tidak sesuai untuk pengesanan tahap dalam bulatan;

Sebagai tambahan kepada model di atas, anda juga boleh menemui gabungan tahap penjualan, yang merangkumi kelebihan dan kekurangan jenis peranti tertentu. Model sedemikian biasanya lebih mahal daripada rakan sejawatnya.

Kriteria utama untuk memilih tahap laser

Kriteria pemilihan tahap laser

Julat pengukuran

Memaparkan titik ekstrem di mana tahap mampu mengukur. Julat pengukuran boleh sangat berbeza – dari 3-5 meter untuk peranti isi rumah dan hingga 80-100 meter untuk model tahap profesional. Semakin kuat dan 'jarak jauh' peranti ini, semakin mahal, dan oleh itu tidak masuk akal untuk membeli model profesional ketika membaiki sebuah apartmen.

Kehadiran atau ketiadaan penerima

Parameter yang penting secara eksklusif untuk model jarak jauh profesional. Ia adalah peranti khas yang direka untuk memperbaiki pancaran yang dipancarkan mengikut tahap. Penerima dapat memperbaiki isyarat tahap walaupun pancaran itu sendiri tidak kelihatan secara visual. Semasa penyesuaian dan mencari titik, ia memaparkan di mana anda mahu beralih tahap secara mendatar dan menegak.

Jenis penjajaran

Untuk menetapkan tahap setepat mungkin secara mendatar, ia mesti diratakan sebelum memulakan kerja. Ini dapat dilakukan dengan menggunakan sistem khas, yang hampir selalu terbahagi kepada dua jenis:

  1. Penjajaran manual adalah dua kapsul air dengan gelembung udara terperangkap di dalamnya. Dengan mengubah tetapan tahap, kendalikan kedudukan gelembung, sehingga menetapkan peranti;

  2. Perataan automatik dilakukan menggunakan campuran cecair khas di takungan alat. Bagaimanapun tripod diatur, bacaan tahap akan selalu tepat dan betul.

Benang pengikat

Penyambung perkhidmatan khas yang direka untuk mengamankan unit ke tripod yang serasi untuk kemudahan penggunaan maksimum. Pentingnya faktor ini hilang jika tahapnya dilengkapi dengan tripodnya sendiri, jika tidak, perlu memilih diameter benang dan tripod yang sesuai. Sebagai peraturan, standard yang tidak diucapkan dianggap benang 1/4 dan 5/8 inci.

Bilangan rasuk

Parameter yang secara langsung mempengaruhi fungsi peranti tertentu. Menunjukkan bilangan pengukuran dalam satah yang berbeza yang mampu dihasilkan oleh tahap tersebut secara serentak:

  1. Yang paling mudah adalah model rasuk tunggal. Mereka membenarkan pengukuran tepat dalam satah tertentu;

  2. Model dua rasuk lebih berfungsi dan memungkinkan banyak ukuran tepat diambil secara serentak. Peranti sedemikian sesuai untuk memasang bukaan tingkap, bingkai pintu dan melakukan operasi serupa yang lain;

  3. Peranti empat rasuk adalah pilihan yang sangat baik untuk mengukur tingkat sekitar perimeter bilik, yang penting ketika melakukan kerja konkrit atau penamat, serta meletakkan jubin;

Apabila memilih tahap multi-beam, seseorang harus ingat peraturan umum: semakin banyak pancaran peranti, semakin berfungsi dan, dengan itu, lebih mahal harganya.

Ketepatan

Parameter yang menentukan kesilapan peranti tertentu. Biasanya digambarkan sebagai dua digit bersebelahan yang mewakili had atas dan bawah. Semakin kecil ralat, semakin tepat peranti tertentu.

Sistem bekalan kuasa

Sebilangan besar peranti moden mampu beroperasi baik dari rangkaian 220V dan dari bateri terpasang. Beberapa model isi rumah yang padat dapat beroperasi pada bateri biasa, tetapi dalam keadaan ini, sebagai peraturan, kita membicarakan peranti berkuasa paling rendah.

Tahap laser mana yang harus anda pilih?

Tahap laser mana yang hendak dipilih

  1. Sekiranya perlu melakukan kerja melepa dan memasang suar untuk tujuan ini, keutamaan harus diberikan kepada model empat rasuk yang dilengkapi dengan benang 5/8 standard, dan juga pemasangan dinding;

  2. Sekiranya anda perlu memasang pintu atau tingkap, dan juga ketika menempelkan kertas dinding, lebih baik menggunakan peranti dua rasuk yang dilengkapi dengan benang 1/4 inci standard;

  3. Sekiranya perlu memasang siling atau partisi drywall, anda harus membeli model yang paling berfungsi, yang mempunyai 8-9 rasuk dan dilengkapi dengan penerima. Julat pengukuran dalam situasi ini tidak memainkan peranan khas – model yang beroperasi pada jarak hingga 35-40 meter cukup mencukupi;

Berapakah kos tahap laser?

  1. Model rasuk tunggal termudah berharga 3000-8000 rubel;

  2. Tahap empat tahap akan menelan belanja lebih tinggi. Model berkualiti tinggi boleh dibeli dengan harga 6-12 ribu rubel;

  3. Paras 8-9 rasuk yang paling berfungsi, dilengkapi dengan penerima, berharga kira-kira 25-35 ribu rubel;

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pisau gergaji, rahsia memilih topeng untuk pengelasan dan ciri-ciri memilih mesin kimpalan.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen