Cara memilih tablet untuk Internet

Semasa memilih tablet untuk akses Internet, penting untuk mempertimbangkan ciri operasi (saiz skrin) dan teknikal.

memilih tablet untuk Internet

Cara memilih tablet untuk Internet: apa yang perlu dicari

Kriteria utama untuk memilih tablet yang dirancang untuk akses Internet adalah:

  1. Saiz skrin;

  2. Kehadiran kad SIM;

  3. Sokongan 4G;

  4. Jumlah RAM;

  5. Sistem operasi;

  6. Sokongan OTG.

  7. Pengilangnya juga penting.

Kriteria pemilihan utama

Saiz skrin

Paparan halaman web pada peranti ditentukan oleh pengenal peranti ini sendiri – parameter perisian yang membolehkan laman web memilih kaedah susun atur laman untuk peranti tertentu. Dan pada tablet, halaman kelihatan sama seperti pada komputer. Pada masa yang sama, telefon pintar membolehkan versi halaman mudah alih dengan menu yang berbeza dan susunan elemen laman web yang berbeza.

Hasilnya, untuk melayari web yang selesa, perlu memilih tablet yang mempunyai pepenjuru layar yang cukup besar. Laman web bersaiz penuh pada paparan 6-7 inci terlalu kecil dan tidak selesa untuk digunakan.

Tablet yang sesuai untuk Internet adalah peranti yang mempunyai skrin berukuran 8-10 inci atau lebih besar.

Semasa membeli tablet dengan layar yang lebih kecil, anda harus memastikan bahawa halaman web dipaparkan dengan betul. Sekiranya tidak sesuai dengan layar atau gambar terlalu kecil, sebaiknya tingkatkan peranti ke versi Android yang mengirimkan ID telefon pintar. Maka akan selesa menggunakan tablet.

Kehadiran kad SIM

Semua tablet, tanpa mengira pengeluar dan sistem operasi yang dipasang sebelumnya, dilengkapi dengan modul rangkaian tanpa wayar Wi-Fi. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kesan tempatan dan tidak terdapat di mana-mana. Untuk mengakses Internet bukan sahaja dari rumah, tetapi juga dari mana saja, disarankan untuk membeli tablet dengan sokongan kad SIM.

Pada masa yang sama, format kad SIM tidak begitu penting. Hari ini, semua pengendali dari 'Big Four' (MTS, Beeline, Megafon dan TELE2) menawarkan penggantian 'kad SIM' secara percuma dengan saiz yang sesuai.

Sokongan kad SIM penting untuk standard komunikasi mudah alih tanpa wayar moden – 3G atau 4G. Sekali lagi, anda boleh menggantinya dengan yang sebenarnya sambil mengekalkan jumlahnya sepenuhnya di salun pengendali.

Sokongan 4G LTE

Sokongan 4G

Terdapat beberapa standard komunikasi tanpa wayar mudah alih. Mereka dikelompokkan ke dalam 'generasi' mengikut jenis teknologi yang digunakan – kedua (2G), ketiga (3G) dan keempat (4G). Sekarang syarikat Huawei dan Nokia sedang berusaha pada kelima, tetapi kami dapat menjangkakan pelancarannya yang luas tidak lebih awal dari tahun 2020.

Generasi berbeza terutamanya dalam kadar pemindahan data. 2G menyokong kelajuan hingga 3,6 Mbps, yang cukup untuk memuat turun fail kecil, melayari web, menggunakan utusan segera, dan memainkan streaming video dan audio pada kadar bit rendah.

Untuk pengalaman Internet yang paling selesa, anda harus membeli tablet dengan sokongan 4G LTE. Piawaian tanpa wayar ini memberikan kelajuan dari 1 Gbit / s (namun, ia dikurangkan dengan ketara jika pelanggan bergerak lebih cepat dari 10 km / jam, kerana keunikan rangkaian mudah alih).

Sokongan 4G LTE membolehkan peranti memuat turun fail besar dengan cepat, melihat video streaming dan mendengar audio dengan kadar bit tinggi, menggunakan persidangan video dengan selesa, dll.

Semasa membeli tablet di kedai dalam talian Cina, anda harus memastikan bahawa tablet itu menyokong jalur LTE yang digunakan di Rusia. Standard B7 paling banyak digunakan di negara kita – dalam rangkaian frekuensi inilah yang disiarkan oleh rangkaian Megafon, Beeline, MTS dan Tele2. Julat B20, B38, B40 dan B3 juga digunakan. Pengendali wilayah Skylink menggunakan frekuensi sendiri, yang tidak termasuk dalam jalur standard.

Saiz RAM

Kestabilan melihat beberapa halaman web bergantung pada jumlah RAM di tablet. Ia berfungsi seperti ini:

  1. Penyemak imbas telefon pintar memuat turun kod halaman web dari pelayan;

  2. Hasil akhirnya 'dilemparkan' ke dalam RAM;

  3. Apabila pengguna membuka tab kedua, penyemak imbas melalui langkah 1 dan 2 sekali lagi;

  4. Sebaik sahaja jumlah RAM berakhir, penyemak imbas membuang tab tertua dari cache, tetapi tidak menutupnya;

Apabila pengguna mengakses tab yang tidak dimuat, ia dimuat turun semula. Ini membawa kepada lalu lintas yang berlebihan dan kehilangan data yang dibuat (contohnya, jika pemilik tablet menulis sesuatu di medan input di laman web ini), dan bahkan memuatkan tab lain.

Akibatnya, semakin banyak RAM tablet, semakin stabil ia akan berfungsi dengan laman web. Pada tahun 2017, jumlah minimum RAM yang diperlukan ialah 2 GB. Dengan jumlah RAM ini, tablet akan dapat memuat turun dan menyimpan memori sehingga beberapa halaman web dengan pengoperasian aplikasi latar belakang secara serentak (messenger segera, pemain, dll.).

Lebih baik, tentu saja, adalah mendapatkan tablet dengan RAM 3 GB. Dan 4 GB cukup untuk kerja aktif dengan banyak aplikasi dan tab terbuka. Kelemahan tablet tersebut adalah harganya yang agak tinggi.

Tetapi peranti dengan RAM kurang dari 2 GB sangat tidak digalakkan untuk dibeli. Mereka akan 'melambatkan' dengan kuat sehingga tidak mungkin penggunaan biasa.

sistem operasi

Sistem operasi telefon pintar

Terdapat tiga sistem operasi yang dipasang pada komputer tablet moden – Android, iOS dan Windows. Model di Ubuntu Touch, Remix OS, dan lain-lain, agak jarang berlaku, sehingga boleh diabaikan.

  1. Windows memberikan pengalaman pengguna yang paling biasa. Ia mempunyai tingkap, butang kawalan, panel, dan tajuk yang sama yang terdapat di sebilangan besar desktop dan komputer riba. Kelemahannya adalah kurangnya pengoptimuman untuk kawalan sentuhan (atau, sebaliknya, pengoptimuman berlebihan, seperti pada Windows 8) dan papan kekunci di skrin yang tidak selesa.

  2. iOS menawarkan pengoptimuman mendalam. Tablet Apple mengekalkan prestasi tinggi walaupun di bawah beban yang sangat berat, dan penyemak imbas itu sendiri berfungsi dengan rapi dengan RAM tanpa memuatkan halaman yang diperlukan. Kelemahannya adalah sebilangan kecil peranti dan harga yang tinggi.

  3. Android adalah sistem operasi yang paling biasa untuk tablet. Ia mempunyai kawalan yang sangat mesra pengguna, terutamanya ketika menavigasi 'maju' dan 'mundur' ke halaman, serta mengemas kini. Walau bagaimanapun, prestasi tablet sedemikian sangat bergantung pada spesifikasi peranti, dan tahap perlindungan antivirus agak rendah.

Ini tidak bermaksud bahawa mana-mana sistem operasi lebih baik atau lebih buruk daripada yang lain. Oleh itu, perlu dipilih berdasarkan pilihan anda. Walau bagaimanapun, dalam segmen belanjawan ultra terdapat terutamanya Android – tablet.

Sokongan OTG

Sekiranya anda merancang untuk menggunakan tablet anda untuk menaip teks panjang – artikel, catatan blog, bacaan panjang, dll. – disarankan untuk memperhatikan peranti yang menyokong teknologi OTG. Fungsi OTG (On-the-Go) membolehkan anda menyambungkan papan kekunci fizikal ke peranti. Pada masa yang sama, menaip teks yang panjang akan menjadi lebih pantas dan menyeronokkan.

Pada kebanyakan tablet Windows 'ciri' ini tersedia secara lalai. Cukup dengan memasang papan kekunci ke penyambung USB peranti. Yang tinggal hanyalah mencari cara untuk mengamankan tablet.

Dalam Android – tablet fungsi ini tidak selalu dijumpai. Sekiranya anda ingin menyambungkan papan kekunci fizikal, anda harus memastikan bahawa sokongan OTG ditunjukkan dalam spesifikasi teknikal peranti.

ciri tambahan

Ciri teknikal tambahan yang menentukan kebolehgunaan tablet secara keseluruhan termasuk:

  1. Pemproses peranti;

  2. Resolusi kamera;

  3. Kehadiran pengimbas cap jari;

  4. Kapasiti bateri;

  5. Jumlah simpanan dalaman, kehadiran slot untuk kad memori microSD.

Pemproses tablet menentukan prestasi keseluruhannya. Parameter yang paling penting dalam memilihnya adalah 'kesegaran'. Semakin baru pemproses, semakin cepat tablet berfungsi. Di samping itu, versi cip semasa dicirikan oleh penggunaan kuasa yang lebih rendah, kadar pemindahan data lebih tinggi berbanding LTE dan pemanasan yang lebih sedikit. By the way, pemproses dari Qualcomm lebih disukai daripada cip yang dikembangkan oleh MediaTek.

Resolusi kamera adalah persekitaran yang berguna untuk peminat fotografi mudah alih. Sudah tentu, mengambil gambar dari tablet tidak semudah dari telefon pintar atau 'DSLR' yang lengkap, tetapi jika tidak ada peranti ini, peranti ini cukup mampu 'membantu'. Sebaiknya beli model yang dilengkapi dengan kamera sekurang-kurangnya 8 megapiksel – maka kualiti foto akan mencukupi, misalnya, membaca teks pada dokumen.

Resolusi kamera depan adalah parameter penting jika anda merancang untuk membuat panggilan dari tablet anda melalui Skype atau utusan lain dengan sokongan persidangan video. Nilai optimum ialah 5 megapiksel. Menggunakan kamera dengan resolusi yang lebih tinggi akan menyebabkan peningkatan penggunaan lalu lintas (yang, pada dasarnya, tidak menjadi masalah jika tablet disambungkan ke Wi-Fi), dan dengan resolusi yang lebih rendah, ia akan menyebabkan kemerosotan dalam kualiti komunikasi.

Kehadiran pengimbas cap jari tidak hanya memungkinkan untuk membuka kunci tablet yang dilindungi kata laluan dengan cepat, tetapi juga memungkinkan untuk melakukan pembelian di Internet melalui sistem pembayaran proprietari, seperti Android Bayar, Apple Bayaran, Samsung Pay dan sejenisnya .

Kapasiti bateri menentukan autonomi tablet. Semakin tinggi, semakin lama masa yang diperlukan untuk mengecas peranti. Jadi, tablet dengan bateri 4000 mAh dapat berfungsi dalam mod mandiri selama kira-kira 4 jam SOT (skrin tepat pada waktunya) atau 6-8 jam penggunaan campuran.

Otonomi tablet yang agak kecil dijelaskan oleh luas skrin sentuh, yang merupakan salah satu pengguna elektrik yang paling intensif.

Jumlah data yang dapat disimpan di tablet anda, termasuk jumlah aplikasi yang dipasang, bergantung pada kapasitas penyimpanan dalaman. Ia juga menghoskan sistem operasi itu sendiri. Hasilnya, kapasiti penyimpanan mestilah cukup besar untuk memenuhi semua keperluan pengguna dengan mudah. Jadi:

  1. 4 GB. Hanya terdapat dalam tablet yang sangat lama dan sangat murah. Ia tidak digalakkan untuk dibeli, kerana hanya boleh menempatkan sistem operasi;

  2. 8 GB. Terdapat dalam tablet ultra-bajet. Tidak disyorkan untuk dibeli, kerana selain sistem operasi, aplikasi ini hanya dapat memuat beberapa aplikasi moden;

  3. 16 GB. Jumlah minimum yang diperlukan pada tahun 2017. Menampung sistem operasi, kira-kira 100 aplikasi yang tidak terlalu banyak sumber daya (atau 2-3 permainan seperti NFS), sedikit data pengguna;

  4. 32 GB. Isipadu optimum. Mampu, antara lain, memuatkan beberapa filem dalam kualiti yang tidak terlalu tinggi;

  5. 64 GB atau lebih. Perlu diambil hanya apabila perlu (contohnya, jika anda perlu membawa beberapa filem dengan kualiti sederhana atau tinggi).

Slot kad microSD akan membolehkan anda memasang pemacu yang sesuai di tablet untuk mengembangkan jumlah ruang yang tersedia untuk pengguna. Selalunya ia digabungkan dengan dulang untuk kad SIM kedua, yang penting untuk dipertimbangkan jika anda merancang untuk menggunakan tablet dengan dua kad SIM dan pemacu denyar USB.

Pengilang teratas

Antara pengeluar tablet terbaik untuk Internet adalah:

  1. Xiaomi;

  2. Huawei;

  3. Lenovo;

  4. Sony;

  5. Acer;

  6. Asus.

Di samping itu, syarikat Apple dan Microsoft dapat dibezakan, tetapi produk mereka tergolong dalam kategori 'ultrabooks' dan oleh itu boleh menjadi sangat mahal.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih tablet untuk pekerjaan itu, rahsia memilih tablet untuk anak anda, dan panduan lengkap untuk memilih tablet 10 inci.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen