Cara memilih sweater

Bagaimana memilih sweater sehingga ia menjadi panas dalam sejuk yang menembus dan mengekalkan persembahannya untuk masa yang lama? Memilih barang almari pakaian ini sangat mudah jika anda memahami nuansa.

Bahan apa yang lebih panas?

Bahan apa yang lebih panas?

Dalam pelbagai jenis pengeluar terdapat puluhan jenis benang dari mana sweater dibuat. Ini termasuk:

  1. Kasmir adalah bahan yang agak mahal, jadi anda harus bersiap sedia untuk fakta bahawa harganya tidak murah. Sweater ringan dan hangat ini mampu memanaskan dalam keadaan sejuk yang sangat teruk, tetapi kerana ia tidak termasuk sintetik, jangka hayatnya pendek dan 'pelet' jelek cepat terbentuk di atasnya, yang bagaimanapun dapat dengan mudah dikeluarkan menggunakan perapi khas untuk pakaian .

  2. Viscose adalah pilihan yang sangat baik untuk penghidap alergi. Struktur khas benang membolehkannya tidak merengsakan kulit dan tidak gebu. Sweater viscose disyorkan untuk bayi dan mereka yang mengalami gatal-gatal dan kerengsaan pada kulit akibat memakai pakaian hangat.

  3. Angora – bulu kambing Angora, dari mana benang dibuat, ringan dan besar. Sifat-sifat ini menjaga tubuh tetap hangat dan menghilangkan kelembapan tanpa menyebabkan keringat. Kelemahan angora disebabkan oleh kerapuhannya, kerana semasa mencuci, serat bulu secara beransur-ansur hancur.

  4. Akrilik adalah bahan buatan manusia yang sengaja dielakkan oleh banyak orang kerana kemungkinan risiko kesihatan dalam bentuk peluh, reaksi alergi dan peredaran udara yang buruk di bawahnya. Sebenarnya, sweater akrilik mempunyai hypoallergenicity (berbeza dengan bulu semula jadi), ketahanan aus yang meningkat dan sifat haba yang baik. Sudah tentu, sweater seperti itu akan lebih besar dan pada masa yang sama tidak sehangat dengan bulu. Tetapi di sisi lain, catnya tidak akan luntur dari masa ke masa, ia tidak akan meregang walaupun dari banyak pencucian, kotoran dibersihkan daripadanya.

  5. Poliester adalah bahan termurah untuk sweater. Berkat teknik yang berbeza untuk membuat benang, ada kemungkinan untuk mencapai hasil yang berbeza – sweater seperti itu boleh terasa seperti bulu atau kapas ketika disentuh. Selain aspek kewangan, kelebihannya adalah ketahanan aus, kemampuan untuk cepat kering, boleh dicuci dengan mesin, sweater ini sangat tahan lama. Tetapi bahan ini juga mempunyai kekurangan. Di dalam bilik yang panas akan menjadi tidak selesa di dalamnya dan barang seperti itu perlu dibasuh hampir setiap hari dengan pakaian biasa kerana keupayaan untuk mengumpulkan bau yang tidak menyenangkan.

  6. Gabungan benang bulu dan tiruan ditunjukkan pada pasport atau tanda produk khas. Teknologi merajut ini menjimatkan produk siap dan memberikan prestasi terbaik. Sekiranya anda tidak mampu membeli barang bulu semula jadi, alternatif ini tidak akan memukul dompet anda dengan kuat dan akan sesuai dengan almari pakaian mana pun. Hanya penting bahawa kandungan benang tiruan dalam bahan tidak melebihi 30%.

Ramping atau tebal?

Ramping atau tebal?

Ketika bercakap tentang sweater, model rajutan chunky besar segera muncul di fikiran dan pastinya 'di bawah kerongkong'. Sebenarnya, dunia sweater adalah pelbagai, begitu juga kaedah untuk mengaitnya. Sweater ramping yang sesuai dengan badan tergolong dalam kategori yang sama, hanya mereka yang menjalankan fungsi yang sedikit berbeza. Berikut adalah perbezaannya:

  1. Sweater bersatu kasar yang besar akan sesuai dalam suasana tidak rasmi. Pakaian sedemikian hangat, berkat tenunan volumetrik khas, apabila udara terperangkap dalam benang, menjadikan badan tetap hangat. Sweater seperti itu tampak hebat dalam suasana tidak formal, tetapi tidak dapat dikaitkan dengan gaya perniagaan. Orang dengan bahu lebar atau berat badan berlebihan harus mengambil kira bahawa model ini secara visual akan menjadikannya lebih besar.

  2. Sweater nipis kadang-kadang menjadi panas lebih baik daripada yang besar – semuanya bergantung pada bahan, sama ada semula jadi atau buatan. Pakaian seperti itu sesuai dengan kemeja yang dipakai di bawah, serta jaket. Untuk pejabat, ini adalah pilihan yang bagus.

Bagaimana memilih model sweater?

Bagaimana memilih model sweater?

Bergantung pada tujuannya, model sweater dibahagikan kepada formal dan harian. Tidak kira di tempat kerja, almari pakaian setiap orang harus mempunyai pelbagai pilihan yang dapat diubah dari satu kes ke kes yang lain:

  1. Sweater dengan leher, alias golf, mesti ada di almari pakaian. Ini adalah pilihan serba boleh untuk musim sejuk dan cuaca musim luruh yang sejuk. Kolar tinggi melindungi leher dan belakang kepala, yang melindungi kesihatan dan membolehkan anda tidak memakai selendang. Model seperti itu boleh mempunyai rajutan besar, hiasan atau tipis di bawah jaket, yang bermaksud ia akan berguna di pejabat dan di pesta. Tetapi bagi mereka yang mempunyai dagu yang 'berat', wajah bulat, dan pipi penuh, kerongkong yang tinggi dapat menyebabkan keburukan dengan memburukkan lagi penampilan yang tidak baik.

  2. Sweater dengan leher-V akan membolehkan anda memanjangkan leher dan bahkan sedikit 'mengangkat' dada anda. Kesan visual ini dapat dicapai dengan memakainya di badan telanjang atau dengan baju dengan kerah terbuka. Sweater dilengkapi dengan jaket potongan sporty yang boleh dipakai di pejabat atau sebagai pilihan kasual.

  3. Sweater tanpa potongan, di bawah kerongkong, akan sesuai dengan pekerja pejabat dan setiap hari. Anda boleh memakai kemeja di bawahnya, menarik kolar atau memakainya di badan telanjang jika tidak ada alergi terhadap bahan tersebut.

  4. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sweater kardigan dengan yakin telah memenangi hati lelaki dan wanita. Gaya dan keselesaannya yang kasual menjadikan kardigan sebagai pakaian # 1, terutama di luar musim, ketika terlalu awal untuk memakai jaket, tetapi anda mahukan kehangatan dan kelembutan.

  5. Sweater rompi atau jaket tanpa lengan adalah pilihan untuk lelaki perniagaan moden dan bergaya. Pakaian versi pejabat ini digabungkan sempurna dengan seluar dalam warna dan gaya. Kerana ketiadaan lengan baju, sweater tidak menghalang pergerakan, tetapi pada masa yang sama ia menghangatkan dengan sempurna.

Apa warna untuk memilih sweater

Memilih warna sweater

Memandangkan model sweater yang menarik di sebuah kedai, anda harus memberi tumpuan, pertama-tama, pada persekitaran yang sesuai dengan pembelian. Sekiranya ini:

  1. versi pejabat, maka kami memilih warna klasik: warna hitam, kelabu, coklat, biru, burgundy atau warna pastel berwarna merah jambu dan kelabu, kod pakaian memungkinkan untuk corak geometri yang bijaksana;

  2. untuk setiap hari, anda boleh memilih apa sahaja keinginan hati anda; pada musim sejuk, walaupun di kalangan orang dewasa, baju sejuk bertema Krismas sangat popular;

  3. sebarang warna dan kombinasinya sesuai untuk kanak-kanak, cetakan lucu – perkara utama ialah kanak-kanak itu gembira dengan pembeliannya, dan kemudian dia akan senang memakai sweater; pengecualian adalah baju sejuk untuk sekolah, yang dipakai di bawah pakaian seragam – pakaian itu mestilah redup dan tanpa corak.

Penjagaan Sweater

Agar sweater kegemaran anda dapat dipakai untuk waktu yang lama dan mengekalkan bentuk dan warnanya, pakaian ini harus dijaga dengan baik:

  1. Basuh tangan sahaja;

  2. jangan gunakan air di atas 25 ° С -30 ° С;

  3. gunakan pencuci yang bertujuan untuk bulu untuk mencuci;

  4. kering dilipat, bukan di tali;

  5. seterika menggunakan pengukus.

Dalam artikel seterusnya, pakar kami memberitahu anda cincin perkahwinan untuk seorang gadis.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen