Cara memilih skuter gyro

Hoverboard adalah kenderaan moden yang sangat popular di kalangan penduduk kota besar. Walau bagaimanapun, pergi ke kedai dan membeli model pertama yang muncul adalah keputusan yang sangat terburu-buru, penuh dengan kecederaan serius, dan oleh itu pilihan skuter giro harus diambil dengan sangat serius.

bagaimana memilih papan hover

Pengilang skuter gyro terbaik

Banyak pengeluar mikroelektronik terkemuka menguasai pengeluaran skuter giro, dan produk mereka perlu anda perhatikan:

  1. Imbangan Pintar

  2. Gerakan udara

  3. HoverBot

  4. Elektronik baru

Tidak sukar untuk memilih model yang sesuai – yang anda perlukan adalah membiasakan diri dengan ciri-ciri tertentu dan menerapkannya pada keadaan operasi anda sendiri, serta mempelajari pelbagai ulasan pengguna di Internet, di mana anda boleh menemui pelbagai jenis, baik positif dan negatif.

Prinsip operasi skuter giro dan jenisnya

Hoverboard adalah kenderaan kompak yang direka untuk bergerak di persekitaran bandar. Fungsinya berdasarkan kerja giroskop – alat khas yang memantau kedudukan papan di ruang angkasa dan mencegah penunggang jatuh. Giroskop didorong oleh motor elektrik yang dipasang di dalam dan dikuasakan oleh bateri padat.

Yang paling popular adalah tiga jenis peranti ini. Prinsip kerja mereka sama, tetapi penampilan dan ciri fungsinya berbeza:

  1. Hoverboard tradisional. Platform dengan dua roda, kawalan dilakukan dengan memiringkan badan ke satu sisi atau yang lain;

  2. Monowheel adalah alat yang lebih sukar untuk dikendalikan, memerlukan kemahiran tertentu dan pengimbangan yang tepat. Hanya ada satu roda, dan oleh itu jauh lebih sukar untuk mengekalkan keseimbangan;

  3. Segway adalah skuter gyro yang diubah suai, yang bersaiz besar dan menyediakan rehat tangan khas;

Pilihan pilihan. Apa yang perlu dicari semasa membeli skuter giro?

kriteria pemilihan skuter giro

Terdapat banyak kriteria yang harus anda perhatikan ketika memilih skuter giro dan yang secara langsung bertanggungjawab terhadap fungsinya. Anda tidak akan dapat mengetahui semuanya dari penjual, banyak parameter yang perlu dicari di laman web pengeluar, dalam manual perkhidmatan, atau di forum Internet yang mengkhususkan diri dalam operasi dan penyelenggaraan peranti kelas ini.

Kelajuan hover maksimum

Kelajuan maksimum secara langsung dipengaruhi oleh jenis dan kuasa motor elektrik yang dipasang di atas kapal, serta jenis dan diameter roda. Dalam kes kedua, undang-undang fizik termudah berfungsi – semakin besar diameter roda penggerak, semakin tinggi kelajuan yang mampu dikembangkan oleh peranti ini. Oleh itu, yang terpantas adalah segways – dengan roda 13-15 inci, mereka mampu memecut hingga 20-25 kilometer sejam. Kelajuan skuter gyro klasik hampir selalu terhad kepada 13-15 kilometer sejam.

Berat maksimum yang diangkut pada papan hover

Atau muatan maksimum peranti. Menampilkan berat yang dapat disokong oleh peranti tanpa risiko kerosakan dan kerosakan pada penggerak. Semasa memilih skuter giro, perlu memusatkan perhatian pada daya dukung peranti, dan juga pada berat penunggang sendiri, memandangkan dengan margin keselamatan 10-15 persen.

Diameter roda

Seperti yang telah dinyatakan, semakin besar diameter roda, semakin tinggi kelajuan maksimum yang dikembangkan oleh peranti. Pada gilirannya, roda 18-20 inci yang besar, ciri kereta bawah tanah berkelajuan tinggi dan model segway yang besar, menjadikan peranti seperti itu membebankan dan berat, yang menafikan keindahan penggunaan peranti sedemikian di persekitaran bandar. Hoverboard yang paling popular adalah:

  1. Hoverboard mini dilengkapi dengan roda 3-4 inci yang padat. Hebat untuk kanak-kanak dan remaja;

  2. Hoverboard bersaiz sederhana, dengan diameter roda antara 4 hingga 8 inci. Roda sedemikian membolehkan bukan sahaja mengendarai permukaan aspal yang ideal, tetapi juga mengatasi halangan kecil;

  3. Papan hover besar yang dilengkapi roda berukuran 7-9 inci adalah pilihan yang sangat baik untuk penunggang besar dan keseluruhan. Mereka dengan mudah mengatasi rintangan dan mendaki walaupun di lereng yang kuat. Bahagian belakang koin adalah dimensi dan berat peranti yang besar, yang mengenakan sekatan tertentu ketika digunakan di persekitaran bandar;

Kuasa motor elektrik

Terdapat dua dari mereka di papan hover – masing-masing memutar roda yang berasingan. Semakin tinggi kekuatannya, semakin tinggi kelajuannya sendiri yang dapat dikembangkan oleh peranti dan semakin cepat cas bateri terpasang habis. Skuter gyro dengan enjin yang kuat, tetapi bateri yang lemah, dan juga daya rendahnya dengan bateri berkapasiti, tidak masuk akal: yang pertama dapat mengatasi jarak minimum dengan sekali cas, yang terakhir, sebaliknya, akan berjalan lama, tetapi sangat perlahan dan membosankan.

Kapasiti bateri

Parameter yang secara langsung mempengaruhi jangka masa perjalanan dan kemampuan untuk beroperasi dalam keadaan tertentu. Ia diukur dalam jam ampere – semakin tinggi kapasiti bateri, semakin banyak jam ampere dan, dengan itu, semakin lama masa operasi dari satu cas. Kelemahan peningkatan kapasiti bateri adalah masa pengisian yang lama, serta peningkatan ketara pada hoverboard beratnya sendiri.

Jangkauan perjalanan sumber dengan satu caj

Banyak pengeluar mengukur jarak perjalanan dalam keadaan ideal di jalan berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, dalam kehidupan nyata, semuanya berbeza – lebam, lubang, lereng dan bukit membebankan beban berat pada motor elektrik dan mengurangkan jarak perjalanan anda dengan ketara.

Kaedah kawalan peranti

  1. Mengawal dengan bantuan batang tubuh adalah kaedah yang memerlukan membiasakan diri dan penyelarasan tindakan yang tepat;

  2. Kawalan pesongan tiang stereng digunakan secara meluas di segways kerana reka bentuk dan dimensi keseluruhannya. Ia tidak boleh digunakan untuk papan hover kompak;

Berat papan hoverboard

Sebahagian besar berat peranti terdiri daripada motor elektrik dan terutamanya bateri – semakin tinggi kapasitinya, semakin berat dalam kehidupan sebenar. Oleh itu, berat mati skuter giro mungkin bermaksud bahawa bateri yang dipasang akan mempunyai kapasiti kecil, yang akan mempengaruhi prestasi model secara negatif.

Bagaimana memilih skuter giro untuk kanak-kanak?

pilih skuter giro untuk kanak-kanak

Semasa memilih skuter giro, seseorang harus mengambil kira keadaan operasi dan ciri fizikal orang yang membeli atau peranti ini dibeli. Sekiranya skuter giro untuk kanak-kanak, ciri-cirinya adalah seperti berikut:

  1. Dimensi padat dan berat mati rendah;

  2. Roda miniatur dengan diameter 2-4 inci;

  3. Kekurangan platform stereng dan tangan;

  4. Kelajuan maksimum yang dikembangkan oleh peranti tidak lebih dari 8-10 kilometer sejam;

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih unicycle yang sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen