Cara memilih ski alpine

Ski Alpine memberi anda banyak emosi yang tidak dapat ditandingi, tetapi ia mempunyai bahaya kecederaan yang sangat tinggi. Untuk melindungi diri anda semaksimal mungkin, anda mesti menggunakan pilihan peralatan berkualiti tinggi, dan juga dengan berhati-hati memilih pilihan ski sendiri, dengan memperhatikan ciri-ciri utama.

kami memilih ski alpine dengan betul

Pengilang ski terbaik

Tidak setiap model dapat menahan modus operasi ski yang keras, dan oleh itu, memilih ski untuk manuver berkelajuan tinggi dalam keadaan seperti itu, keutamaan harus diberikan kepada produk berkualiti tinggi dan terkenal secara eksklusif:

  1. Salomon;

  2. Tisa;

  3. Fischer;

  4. Rossignol;

  5. Atom;

  6. Madshus;

Sebelum memberikan pilihan anda untuk memilih model tertentu, seseorang bukan sahaja harus mempelajari ciri-cirinya, tetapi juga membaca ulasan atlet tertentu yang menggunakan alat ini dalam keadaan sebenar dan menonjolkan kelebihan dan kekurangan mereka.

Jenis ski alpine

Model moden ski alpine dibahagikan kepada beberapa kategori bergantung pada gaya dan teknik bermain ski.

Ski kelas ukiran

ukiran ski

Model klasik yang direka untuk manuver berkelajuan tinggi di laman web dan trek yang disediakan khas. Mereka sangat popular dengan pelanggan tetap di resort ski. Lebar di pinggang adalah 65-70 milimeter, hidung mempunyai bentuk yang lebar dan memanjang, sehingga memberikan kemudahan manuver semasa turun.

Kelebihan

  • Fungsi tinggi;

  • Mudah dikendalikan;

  • Membolehkan kemungkinan bergolek di busur;

  • Direka untuk bermain ski di trek yang disediakan;

keburukan

  • Cukup mahal;

  • Tidak sesuai untuk bermain ski di lereng yang belum siap;

Ski ski percuma (model freeride)

Ski percuma

Dari satu segi, model-model ini adalah kebalikan dari ukiran. Mereka direka untuk bermain ski di tanah perawan yang diliputi salji dan lereng yang tidak siap, dan oleh itu mempunyai ciri-ciri yang sesuai. Model sedemikian jauh lebih luas – lebar minimum di pinggang adalah 80-82 milimeter, ada model selebar 100-110 milimeter. Mereka dibezakan dengan jari kaki dan tumit yang lebar.

Kelebihan

  • Sangat sesuai untuk menunggang di dara yang tidak bersih;

  • Menahan ski melompat di salji kasar;

  • Boleh melakukan pelbagai muslihat dan manuver di busur;

  • Stabil dan tangkas;

keburukan

  • Cukup mahal;

  • Memerlukan kemahiran tertentu, tidak sesuai untuk pemula;

  • Sukar dipelajari;

Ski universal (model seluruh medan)

ski alpine sejagat

Ini merangkumi kelebihan jenis yang dijelaskan di atas dan membolehkan anda menunggang dengan kejayaan yang sama baik di trek yang disediakan khas dan di tanah perawan yang diliputi salji. Pilihan yang sangat baik untuk pemula yang ingin menguasai teknik menunggang yang betul. Lebar di pinggang bervariasi antara 65 dan 80 sentimeter, bentuk hidung dan tumitnya lebar dan melengkung.

Kelebihan

  • Serbaguna;

  • Bergerak dan cukup selesa;

  • Membolehkan anda menunggang di dara dan di trek yang disediakan khas;

keburukan

  • Pengendalian biasa-biasa sahaja;

  • Tidak sesuai untuk muslihat yang rumit;

Ski gaya bebas

ski gaya bebas

Model yang direka untuk bergolek secara percuma dan melakukan semua jenis unsur akrobatik, muslihat dan lompatan. Mereka dicirikan oleh lebar pinggang yang ketara (80-100 sentimeter) dan panjangnya sendiri yang agak pendek. Oleh kerana bentuknya yang istimewa, ia membolehkan anda memandu di kedua arah dengan kecekapan yang sama;

Kelebihan

  • Sejagat;

  • Dilengkapi dengan twintips – elemen khas yang membolehkan anda menunggang ke hadapan dan ke belakang;

  • Benarkan melakukan pelbagai elemen akrobatik dan melompat dari loncatan;

  • Luas;

  • Kuat dan tahan lasak;

keburukan

  • Jalan raya;

  • Tidak sesuai untuk pemula;

  • Memerlukan kemahiran tertentu;

Lumba ski (Balapan)

ski menuruni bukit

Model yang sangat profesional yang direka untuk manuver berkelajuan tinggi. Dengan teknik yang sesuai, mereka dapat dengan mudah mencapai kelajuan 80 atau lebih kilometer per jam. Kuat, sukar dan tahan terhadap tekanan mekanikal. Lebarnya tidak berbeza – kira-kira 72-75 milimeter di pinggang, dan lebih panjang daripada semua model di atas.

Kelebihan

  • Keras;

  • Membolehkan anda mengembangkan kepantasan yang luar biasa;

  • Pekali geseran minimum;

  • Hardy;

keburukan

  • Pengkhususan sempit;

  • Memerlukan latihan yang serius dan kemampuan untuk bergerak dengan pantas;

  • Harga tinggi;

Kriteria utama untuk memilih ski alpine

kriteria pemilihan ski alpine

Mengikut parameter ini, semua ski alpine dibahagikan kepada beberapa kelas.

  1. Ski alpine lembut, kelas 6-8. Model yang direka untuk pemula memaafkan banyak kesalahan;

  2. Ski alpine dengan kekerasan sederhana, kelas 8-10. Model universal yang boleh disyorkan untuk dibeli oleh pemula dan juga amatur maju.

  3. Kelas ski alpine keras 10-12. Banyak penunggang profesional, mereka memerlukan teknik kawalan dan manuver yang diasah;

Jejari pusing

Parameter yang menentukan betapa bermanuver dan selesa untuk mengendalikan ski dan bagaimana ia sesuai untuk operasi dalam keadaan tertentu. Nilai parameter ini boleh berbeza dari 10 hingga 40 meter. Semakin tinggi nilainya, semakin diperlukan kemahiran menangani ski tertentu.

  1. Untuk penunggang dan amatur pemula, diperlukan ski dengan jarak putaran sekitar 16-18 meter;

  2. Model profesional, yang dirancang untuk bermain ski menuruni bukit, memiliki radius putar 35-40 meter;

  3. Ski slalom, dengan panjang pendeknya, dapat memiliki radius putar hingga 25-30 meter;

Memilih ski alpine mengikut ketinggian dan berat badan

Memilih ski alpine mengikut ketinggian dan berat badan

Secara tradisinya, dipercayai bahawa semakin lama ski, semakin mudah untuk menggerakkannya dan semakin tinggi kelajuan yang dapat ditunggang oleh pengendara. Walau bagaimanapun, adalah salah untuk pergi ke kedai dan membeli model terpanjang yang dijual; faktor berikut harus diambil kira semasa memilih:

  1. Pertumbuhan penunggang. Ski dianggap optimum jika tinggi 10-15 sentimeter daripada ketinggian pemain ski;

  2. Berat. Semakin berat badan seseorang, semakin panjang ski. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengimbangi peningkatan lenturan pada titik lampiran. Alternatif untuk memilih ski panjang dalam situasi ini boleh menjadi pilihan untuk memilih model kelas yang lebih kaku;

  3. Ski pendek lebih mudah dikendalikan daripada ski panjang, tetapi jauh lebih sukar untuk dikawal. Atas sebab ini, model seperti itu adalah banyak pelumba profesional;

Geometri ski

Tiga parameter harus diambil kira:

  1. Lebar dan tahap kebulatan hidung. Semakin lebar dan bulat hidung, semakin selesa bagi penunggang untuk melakukan manuver di trek. Sebaliknya, hidung yang sempit dan memanjang mampu mengembangkan kelajuan yang meningkat, menghasilkan kelengkungan yang lebar;

  2. Lebar pinggang adalah titik paling sempit di mana pengikat biasanya dipasang. Semakin lebar pinggang, semakin laju ski. Untuk menunggang trek yang dilengkapi, model dengan lebar pinggang sekitar 65-68 sentimeter sesuai, tetapi jika berkaitan dengan tanah dara yang diliputi salji, lebih luas, sekitar 70-73 sentimeter, model harus lebih disukai.

  3. Pembinaan tumit dan lebar. Situasinya serupa dengan jari kaki: tumit yang lebih lebar dan bulat, lebih mudah dikendalikan dan lebih selamat di selekoh ski. Tumit sempit dan runcing adalah banyak model profesional berkelajuan tinggi;

Jenis gunung ski

Parameter ini menunjukkan beban maksimum yang diizinkan oleh mekanisme selama penggunaan intensif. Ini ditunjukkan oleh nilai berangka, di mana setiap unit mewakili 10 kilogram berat penunggang. Keadaan dilihat dari dua sisi:

  1. Untuk pemula dan amatur, pemasangan harus dipilih mengikut prinsip 'berat sendiri – 1-2 mata'. Sebagai contoh, dengan berat mati 80 kilogram, anda harus memilih pengancing 1-2 kelas kurang daripada nilai 8. 6 atau 7 kelas pengikat akan optimum;

  2. Bagi penunggang berpengalaman yang melakukan latihan menuruni bukit secara berkala, parameter ditentukan pada arah yang bertentangan – berat penunggang ditambah 1-2 mata. Oleh itu, pelumba berpengalaman 80-kg yang dijelaskan di atas dalam situasi ini akan memerlukan lampiran kelas 9-10;

Memilih ski menuruni bukit untuk kanak-kanak

Kriteria untuk memilih ski alpine untuk penunggang kecil dalam banyak cara serupa dengan kriteria untuk orang dewasa dengan penyesuaian yang sesuai terhadap ketinggian dan berat bayi. Model yang paling stabil dan bermanuver harus dipilih, yang sesuai untuk menguasai teknik bermain ski dan mengajar anak untuk berdiri dengan yakin di ski. Pada masa akan datang, apabila kemahiran penunggang muda berkembang, model ski yang lebih bersatu mungkin diperlukan.

Memilih ski menuruni bukit untuk pemula

Bagi penunggang pemula yang tidak memiliki sepenuhnya teknik bermain ski, ski mesti mempunyai kriteria berikut:

  1. Kelas – sejagat atau freeride;

  2. Panjang melebihi 10-15 sentimeter, ketinggiannya sendiri;

  3. 6-8 kelas kekerasan;

  4. Jari kaki dan tumit yang lebar dan bulat;

  5. Kelas pemasangan yang dipasang bergantung pada berat;

  6. Pinggang selebar 72-75 mm;

Memilih kasut untuk ski alpine

kasut ski

Kasut ski yang dipilih dengan betul mesti memenuhi syarat berikut.

Saiz but

Anda perlu memilih kasut untuk bermain ski secara eksklusif dengan pemasangan. Itu harus dilakukan pada kaus kaki di mana skating akan berlangsung. Setelah semua pelekap dipasang, anda perlu menggunakan beban dinamik dan melihat apakah kaki terpasang dengan selamat, jika ada serangan balik dan ketidakselesaan.

Kekakuan

Tidak seperti bermain ski klasik, ski alpine melibatkan penggunaan kasut yang sangat keras dan tinggi yang memperbaiki pergelangan kaki dengan sekuat mungkin dan membolehkan anda mengawal lintasan pergerakan dengan jelas.

Bilangan tali pinggang

Semakin banyak klip pada but, kaki akan lebih selamat dan kedudukannya semakin stabil semasa turun dari gunung dengan kuat. Model yang dilengkapi dengan pelekap empat titik dengan kekuatan pengetatan berubah-ubah dianggap optimum. Anda juga harus memperhatikan lebar tali pinggang – semakin besar parameter ini, semakin pasti kaki bawah diperbaiki semasa menunggang.

Lebar kasut

Ia dipilih secara individu, dengan mengambil kira dimensi geometri dan struktur anatomi kaki. Terbahagi kepada tiga kategori:

  1. Kasut sempit – 88-96 mm;

  2. Blok bersaiz sederhana – 95-100 milimeter;

  3. Blok lebar – lebih daripada 100 milimeter;

Reka bentuk dan bahan pelapik

  1. Pelapik adalah sisipan empuk dalaman yang dirancang untuk melindungi kaki dari sejuk dan kelembapan. Ia diperbuat daripada bahan membran yang padat dan benar-benar mengikuti kontur kaki penunggang. Terdapat tiga jenis pelapik utama yang dijual:

  2. Bukan acuan klasik. Boot yang mempunyai ukuran tetap dan dipasang dengan pemasangan;

  3. Berbentuk. Pelapik lembut bersaiz standard yang memerlukan pemecahan, di mana ia secara beransur-ansur mengambil bentuk anatomi kaki penunggang, mengikut kontur dan lekukannya;

  4. Pelapik pengisi. Reka bentuknya serupa dengan yang boleh dibentuk dan juga dirancang untuk membuat struktur dalaman yang berbentuk anatomi;

  5. Sebagai pemanas, anda dapat menemukan bahan (dalam model murah), bulu asli, serta bahan thinsulate sintetik, yang pada masa ini merupakan penebat haba paling moden.

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda cara memilih ski untuk anak anda dan rahsia memilih ski merentas desa.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen