Cara memilih senapang semburan untuk lukisan rumah dan kereta

Sebarang kerja pembaikan, tanpa mengira sifatnya, sangat sering diakhiri dengan karya lukisan, kualitinya sangat mempengaruhi penampilan dan persepsi kerja yang dilakukan. Terdapat banyak cara untuk menggunakan cat dan varnis: anda boleh menggunakan cat dengan cara lama dengan berus atau roller, anda boleh menggunakan pemampat dan muncung khas yang digunakan oleh pelukis auto untuk tujuan ini. Atau anda boleh menggunakan pistol penyembur – peranti ringkas yang memastikan aplikasi cat seragam dan membolehkan anda mencapai kualiti kerja lukisan maksimum.

cara memilih senapang semburan

Pengilang senapang semburan terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Bukan rahsia lagi bahawa peralatan terbaik untuk kerja melukis adalah profesional, model yang sering dikhususkan dan telah mendapat banyak ulasan positif daripada tuan dalam bidang ini. Produk dari pengeluar berikut boleh disyorkan untuk dibeli:

  1. Makita

  2. Wagner

  3. Bosch

  4. Devibiss

Sebelum memberi keutamaan kepada model pistol semburan yang lain, anda harus membiasakan diri dengan pelbagai model yang terdapat dalam katalog, dan juga mengkaji ulasan orang yang berjaya menguji model tertentu dalam tindakan dan membentuk pendapat mereka sendiri mengenainya.

Peranti dan prinsip operasi senapang semburan

Peranti dan prinsip operasi senapang semburan

Prinsip pengoperasian mana-mana senapang semburan didasarkan pada penyemburan cat dan pernis yang seragam dalam bentuk pancuran percikan berterusan. Untuk tujuan ini, reka bentuk menyediakan dua saluran bebas: yang pertama bertanggungjawab untuk bekalan udara di bawah tekanan, yang kedua, disekat oleh jarum, membekalkan cat. Apabila pencetus ditarik, udara mula-mula dibekalkan, dan hanya selepas itu – cat. Akibatnya, cat bercampur dengan jisim udara dan dikeluarkan dalam bentuk obor yang disebut, terbaring dalam lapisan seragam, bebas dari penurunan, kendur dan noda.

  1. Reka bentuk merangkumi komponen dan pemasangan utama berikut:

  2. Sembur;

  3. Tangki untuk komposisi cat dan varnis;

  4. Unit pengawal tekanan awal;

  5. Unsur penapis untuk cat dan muncung khas untuk penyediaan seragamnya;

Sebagai tambahan kepada nod di atas, untuk berfungsi sepenuhnya pistol penyembur, anda mungkin perlu menyambungkan pemampat luaran atau pam elektrik.

Jenis senapang semburan

Pistol semburan mekanikal

Penyembur cat mekanikal

Peranti paling mudah yang tidak terlalu rumit dalam reka bentuk dan tidak dapat menghasilkan kualiti lukisan yang terlalu tinggi, bagaimanapun, lebih sesuai untuk keperluan isi rumah dan pekerjaan pembinaan umum. Penggunaan model seperti itu tidak memerlukan alat khas – tekanan udara dipompa ke dalam tangki menggunakan pam tangan sederhana, dan ketika tekanan sekitar 1/2 MPa tercapai, injap periksa yang membekalkan cat dipicu.

Kelebihan

  • Reka bentuk yang ringkas dan bersahaja;

  • Kos rendah;

  • Sesuai untuk kerja pembinaan am;

  • Tidak memerlukan kemahiran khas semasa operasi;

keburukan

  • Kualiti cat yang biasa-biasa saja – tidak sesuai untuk kerja automotif;

  • Keperluan untuk sentiasa mengepam udara secara manual;

Pistol semburan pneumatik

Pistol semburan pneumatik

Peranti yang paling biasa pada zaman kita. Ringkas dan senang digunakan. Semua kerja mekanikal dilakukan oleh pemampat, yang mengepam udara ke dalam takungan. Mereka mampu memberikan lukisan berkualiti tinggi, dan juga sangat ekonomik – tahap pemindahan emulsi ke permukaan yang dicat mencapai 75-80%. Sebagai peraturan, mereka hampir selalu dibuat dari logam ringan yang tidak terkena kakisan, dan oleh itu sangat mudah, berfungsi dan tahan lama.

Kelebihan

  • Mudah dikendalikan;

  • Tahap pemindahan emulsi ke bahagian yang dicat;

  • Menyediakan lukisan berkualiti tinggi;

  • Selesa dan tahan lama;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Keperluan untuk menyambungkan pemampat untuk operasi;

Pistol Penyembur Udara Elektrik

Pistol Penyembur Udara Elektrik

Tidak seperti model yang dijelaskan di atas, udara disuntik di sini menggunakan pam elektrik, yang menjadikan senapang semburan elektrik cukup padat dan mudah digunakan. Peranti ini berfungsi dari outlet 220 Volt konvensional, tidak bersahaja dalam penjagaan dan penyelenggaraan, yang menjadikannya peranti yang sangat popular dalam kehidupan seharian.

Kelebihan

  • Dimensi padat dan berat badan rendah;

  • Kos rendah;

  • Prestasi tinggi peranti;

  • Reka bentuk yang selesa dan boleh dipercayai;

keburukan

  • Kualiti lukisan lebih rendah daripada alat pneumatik;

  • 'Mengikat' ke rangkaian elektrik;

  • Pengoperasian pam elektrik yang bising;

Pistol Penyembur Tanpa Tenaga Elektrik

Pistol Penyembur Tanpa Tenaga Elektrik

Keistimewaan operasi jenis peranti ini serupa dengan model di atas, namun terdapat perbezaan yang signifikan di dalamnya. Model-model ini tidak mempunyai tekanan dorongan yang tinggi, dan alat yang terpisah – pelocok – bertanggungjawab untuk membekalkan campuran udara. Terima kasih, penggunaan cat dikurangkan dengan ketara. Ini adalah peranti kecil yang ringkas, mudah digunakan setiap hari di apartmen dan di pondok musim panas. Kelebihan lain yang tidak diragukan adalah hakikat bahawa sistem penyedut pelocok menghilangkan keperluan untuk takungan dan menyedut cat secara langsung dari baldi.

Kelebihan

  • Saiz padat, ringan;

  • Tanda harga demokratik;

  • Penggunaan cat yang sangat rendah semasa operasi;

  • Tidak bersahaja dalam penjagaan dan pembersihan;

keburukan

  • Kualiti lukisan yang cukup biasa-biasa saja;

  • Tidak sesuai digunakan dengan semua jenis cat dan varnis, banyak pengeluar mengesyorkan hanya menggunakan cat sintetik dan akrilik;

Pistol semburan tanpa wayar

Pistol semburan tanpa wayar

Peranti yang paling mini dan mudah digunakan, penampilannya menyerupai pemutar skru klasik. Mengikut prinsip operasi mereka, peranti ini tidak jauh berbeza dengan senapang semburan elektrik biasa, hanya sumber kuasa yang berbeza – dalam peranti ini, bateri kompak memainkan peranannya. Ciri ini menjadikannya sangat padat dan mudah alih – anda boleh bekerja dengan peranti walaupun tidak ada saluran keluar. Tambahkan sedikit penggunaan cat dan gaya berkualiti tinggi – dan anda mungkin akan melihat, mungkin, salah satu peranti terbaik di kelasnya.

Kelebihan

  • Dimensi terkecil dan berat paling ringan;

  • Mereka sangat selesa dan tidak memerlukan kemahiran khas semasa operasi;

  • Bebas dari bekalan kuasa luaran;

keburukan

  • Hayat bateri rendah;

  • Kualiti lukisan yang biasa-biasa saja (jika dibandingkan dengan model pneumatik);

Parameter pemilihan senapang semburan

parameter pemilihan senapang semburan

Selain reka bentuk dan prinsip operasi, ada sejumlah kriteria yang perlu Anda perhatikan ketika memilih pistol penyembur.

Kuasa peranti

  1. Peranti dengan kuasa hingga 450-500 W diklasifikasikan sebagai kuasa rendah dan disyorkan untuk digunakan dalam keadaan domestik. Peranti sebegini menuntut komposisi cat dan kurang 'mesra' dengan komposisi tebal dan lemah.

  2. Pistol semburan dengan kekuatan melebihi 500 W boleh diklasifikasikan sebagai peralatan profesional. Mereka dengan mudah mengatasi sebarang jenis cat dan memberikan lapisan seragam berkualiti tinggi pada output. Hanya ada satu kelemahan untuk peranti tersebut – harga yang tinggi;

  3. Secara berasingan, penyebutan harus dibuat dari senapang semburan pneumatik, kekuatan yang merupakan parameter kecil, bergantung sepenuhnya pada pemampat ini atau peranti yang disambungkan. Secara umum, dapat diperhatikan bahawa jarak daya senapang semburan pneumatik bervariasi antara 0,5 – 2 kW.

Tekanan puncak yang dikeluarkan

  1. Peranti berkuasa rendah (sehingga 1.5-2 atmosfera). Peralatan rumah tangga yang memberikan kualiti lukisan tahap rendah;

  2. Peranti kuasa sederhana (2-4 atmosfera). Mereka dianggap sebagai nilai emas di kalangan pelukis – nisbah 'kualiti lukisan \ penggunaan cat dan pernis' untuk model ini dapat dianggap optimum;

  3. Pistol semburan berkuasa tinggi (lebih dari 4 atmosfera). Peranti profesional yang digunakan oleh pelukis kereta. Membolehkan memastikan kualiti lukisan maksimum. Harga untuknya adalah penggunaan cat dan varnis yang tinggi.

Pistol semburan mana yang hendak dipilih?

Pistol semburan mana yang hendak dipilih

  1. Untuk kegunaan rumah dan menjalankan kerja-kerja mengecat sekali sahaja yang tidak memerlukan lapisan cat yang seragam dan berkualiti tinggi, senapang semburan mekanikal yang sederhana adalah sempurna;

  2. Sekiranya anda menghadapi keperluan untuk mengecat secara berkala, dan kualiti aplikasi cat sangat penting bagi anda, anda harus memperhatikan senapang semburan elektrik. Peranti ini ringkas dan mudah alih, mereka digerakkan dari kedai isi rumah biasa dan tidak memerlukan pembelian peralatan tambahan;

  3. Sekiranya lukisan adalah sumber pendapatan utama anda, dan kualiti lapisan yang digunakan adalah kriteria utama untuk anda, anda harus memilih senapang semburan pneumatik.

Kos senapang semburan

Kos adalah nilai yang sangat berubah-ubah, bergantung secara langsung pada jenis peranti yang dimiliki:

  1. Yang paling murah adalah senapang semburan mekanikal. Tanda harga mereka bermula dari 600-700 rubel;

  2. Kos senapang semburan elektrik klasik dan rakan pelocoknya berada pada tahap yang setanding – dari 2.000 hingga 6.000 rubel;

  3. Pistol semburan tanpa wayar, memandangkan kemungkinan mereka memberikan pelukis, jauh lebih mahal – harganya berbeza-beza sekitar 10 ribu rubel;

  4. Yang paling mahal adalah senapang semburan pneumatik profesional. Dari fungsi apa yang dimiliki peranti ini, harganya juga berbeza-beza. Kosnya boleh mencapai 40-50 ribu rubel.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pemangkas rumput dan rahsia memilih alat perancang elektrik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen