Cara memilih senapang pneumatik

Hobi dan kreativiti

Pistol udara moden bukan mainan yang kami mainkan semasa kecil. Penampilan, yang tidak dapat dibezakan dari senjata ketenteraan, berat badan yang besar, kekuatan tembakan – parameter ini menjadikan 'pneumatik' alat yang sangat baik untuk mempertahankan diri, dan juga memungkinkan untuk mempelbagaikan masa lapang semasa rekreasi luar. Untuk membuat pembelian yang tepat, anda perlu memahami jenis utama senjata tersebut dan memilih model yang tepat.

pilih senapang pneumatik

Pengilang senjata pneumatik terbaik. Yang hendak dipilih?

Pada masa ini, anda boleh menemui pelbagai sampel senjata pneumatik, mulai dari salinan pengeluaran China dan berakhir dengan replika lengkap senjata ketenteraan asli yang dihasilkan di kilang yang sama. Produk jenama yang dinyatakan di atas sangat diminati:

  1. Umarex;

  2. Anyx;

  3. Smersh;

  4. Gletcher;

  5. Dilahirkan;

Reka bentuk senjata jenama ini mudah dan boleh dipercayai, sementara tidak memerlukan usaha penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak perlu. Ulasan model tertentu disajikan di Internet, terdapat juga sebilangan besar tinjauan video di mana senjata ditunjukkan dalam keadaan sebenar.

Apa jenis senjata pneumatik yang ada?

Memandangkan semua senjata pneumatik adalah replika senjata ketenteraan, tidak ada gunanya membahagikan pneumatik menjadi jenis penampilan (pistol, senapan mesin, senapang). Terdapat lebih banyak perbezaan dalam 'batang' ini dari segi teknikal.

Pistol spring-piston

Jenis senjata yang paling asas. Apabila rana berkedut dalam takungan khas, tekanan daya yang diperlukan dihasilkan, yang, ketika pemicu ditekan, melepaskan piston, dengan mana tembakan ditembakkan. Pistol semacam itu memerlukan memukul tukul sebelum setiap tembakan dilepaskan, dan contoh senjata yang paling mencolok adalah 'senapang udara', yang dikenali sejak zaman Soviet.

Kelebihan

  • Kos rendah;

  • Tidak memerlukan kartrij gas;

  • Kebolehpercayaan pembinaan;

  • Tenaga tembakan yang layak;

  • Penampilan yang realistik;

keburukan

  • Kecekapan menembak rendah;

  • Pengatup mesti disentak sebelum setiap tembakan dilepaskan;

  • Kadar kebakaran yang rendah;

Pistol silinder gas

Pneumatik jenis ini melibatkan penggunaan silinder karbon dioksida khas sebagai sumber tenaga. Karbon dioksida adalah sumber tenaga yang sangat baik, dan jumlah minimum diperlukan untuk menembak. Kesannya, silinder gas padat tahan lama. Di samping itu, senjata seperti itu dalam fungsinya menyerupai senjata tempur – peluru disimpan di dalam kedai, dan satu putaran rana sudah cukup untuk melakukan serangkaian 10-12 tembakan atau mengosongkan kedai.

Kelebihan

  • Realisme;

  • Sumber tenaga – silinder padat dengan karbon dioksida;

  • Kedai yang lapang;

  • Tenaga kinetik peluru yang besar;

  • Kadar kebakaran;

keburukan

  • Jalan raya;

  • Memerlukan pembersihan dan pelinciran secara berkala;

Pilihan Teratas untuk Air Gun

kriteria pemilihan senapang udara

Tidak kira bagaimana senapang udara tertentu, ada sejumlah kriteria yang harus dipertimbangkan ketika memilihnya.

Reka bentuk tong pistol

Jangkauan dan ketepatan senjata bergantung sepenuhnya pada reka bentuk tong pistol udara. Dalam hal ini, semua pneumatik dibahagikan kepada dua kategori bersyarat:

  1. Senjata smoothbore. Tong pistol sedemikian mempunyai bentuk tiub silinder atau kon dengan dinding yang licin dan rata. Jenis tong ini ringan dan senang dihasilkan, tetapi mempunyai beberapa kekurangan. Khususnya, kelajuan peluru dan ketepatan tembakannya tidak dapat disebut maksimum;

  2. Senjata senapang serupa dengan senjata tempur. Semasa pengeluaran, bahagian dalam tong memperoleh utas khas, yang mana peluru menerima tenaga putaran semasa tembakan. Ini mempunyai kesan yang sangat positif terhadap kekuatan tembakan, dan juga menjadikannya tepat;

Jenis peluru

Hampir semua pistol pneumatik menembak peluru padat dengan ciri dan struktur bahan yang berbeza:

  1. Bola logam tergalvani atau analognya ditutup dengan sarung tembaga adalah jenis peluru yang paling biasa digunakan. Memberi kadar api dan pengisian yang tinggi, tetapi tidak selalu tepat;

  2. Peluru pneumatik plumbum meruncing dan tepat. Kelemahan peluru tersebut termasuk ubah bentuk yang teruk dan, sebagai akibatnya, daya guna mereka;

Tenaga muncung

Petunjuk yang secara langsung mencirikan kekuatan tembakan pistol dan kemampuan menembusi.

  1. Model dengan tenaga muncung 3 hingga 7.5 Joule pada masa ini adalah yang paling popular. Mereka cukup kuat, tepat dan jarak jauh, tetapi tidak memerlukan pendaftaran atau pengesahan dari pemiliknya. Ini adalah tenaga muncung yang dimiliki oleh pistol udara tradisional, serta senjata paintball dan pemacu airsoft;

  2. Peranti dengan tenaga kinetik lebih dari 7.5 Joule, menurut undang-undang Rusia, diklasifikasikan sebagai senjata berburu dan sukan, dan oleh itu memerlukan pendaftaran wajib. Model lebih dari 25 Joules – pendaftaran, pendaftaran dan pelesenan. Ini adalah pistol berkuasa dan jarak jauh yang mampu menyebabkan kerosakan serius.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pandangan optik dan rahsia memilih umpan untuk memburu.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen