Cara memilih roda basikal

Roda memainkan peranan penting dalam reka bentuk basikal moden. Jenis mereka yang menentukan gulungan basikal dan kemampuannya dalam keadaan tertentu, kelajuan maksimum dan kecekapan pengereman, serta banyak lagi ciri lain.

pilih roda untuk basikal

Roda mana yang hendak dipilih? Pengilang teratas

Basikal bajet dan model jarak jauh sangat sering dilengkapi dengan roda yang murah, fungsinya yang sangat diharapkan. Dan perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah menggantikannya dengan analog yang lebih baik dan berfungsi. Sebagai peraturan, pilihan dibuat dari produk pengeluar terkenal, yang namanya ada di bibir semua orang:

  1. Kontinental

  2. Dunlop

  3. Presta

  4. Schrader

Setiap jenama yang dinyatakan di atas mempunyai sebilangan besar model yang berbeza yang dirancang untuk digunakan dalam keadaan tertentu. Semasa memilih, anda harus memperhatikan bukan hanya ciri dan keterangan katalog, tetapi juga tinjauan pengguna tertentu, dengan mempertimbangkan aspek positif dan negatif.

Pilihan pemilihan roda basikal. Apa yang perlu diberi perhatian khusus?

Semasa memilih alternatif untuk roda yang dipasang pada basikal anda, ciri-ciri berikut mesti diambil kira:

Reka bentuk profil rim

parameter penting yang secara langsung mempengaruhi kebolehpercayaan roda dan ketahanannya terhadap tekanan mekanikal.

  1. Yang tertua dan paling tidak sempurna adalah reka bentuk pelekap dinding tunggal. Roda sedemikian boleh didapati di basikal Soviet lama yang dibuat oleh MMVZ, dan juga basikal Cina moden yang murah. Mereka sesuai, mungkin, untuk memandu dengan tenang di sekitar bandar tanpa beban tajam dan dinamik.

  2. Reka bentuk berdinding dua dianggap lebih maju; boleh didapati di kebanyakan model basikal moden. Kekuatan dan kemampuan yang baik untuk menahan tekanan mekanikal, ditambah dengan harga yang rendah – ini adalah kelebihan utamanya.

  3. Reka bentuk profil berdinding tiga khas untuk MTB dari julat harga yang lebih tinggi. Ciri-ciri fungsi pelek tersebut adalah maksimum, namun harganya jauh dari anggaran;

Bilangan jari

Parameter yang secara langsung mempengaruhi kebolehpercayaan roda, keupayaan untuk mengoperasikannya dalam keadaan yang melampau, serta berat penunggang yang dapat ditahan oleh basikal. Semakin banyak bilangan mereka, semakin banyak basikal itu sesuai untuk keadaan operasi yang lebih teruk. Contohnya, basikal gunung hampir selalu dilengkapi dengan roda 32-bicar, basikal jalan raya – 28. Bahan dari mana jari-jari itu dibuat juga memainkan peranan penting. Keutamaan harus diberikan kepada keluli atau titanium, mereka memberikan kebolehpercayaan dan ketegaran maksimum keseluruhan struktur, yang membolehkan pengeluar mengurangkan jumlah bilangan jari tanpa menjejaskan kebolehpercayaan dan fungsi.

Kaedah melekatkan jari ke rim

Lekapan langsung pembesar suara ke pelek aluminium. Kaedah ini mempunyai kelemahan yang ketara – retakan muncul dengan cepat pada titik penyambungan bicara, yang boleh menyebabkan pecahan bicara.

Pengancing dengan penutup – sisipan keluli khas di pelek, di mana bilah dipasang. Reka bentuk ini secara signifikan meningkatkan kekuatan keseluruhan, dan juga membawa kepada kenaikan harga roda, dan oleh itu ia agak jarang berlaku pada basikal bajet.

Reka bentuk dan parameter tayar yang digunakan

Seperti halnya tayar kereta, tayar basikal dibahagikan kepada banyak kelas bersyarat, yang berbeza antara satu sama lain dalam kelembutan getah yang digunakan, ketinggian profil, jenis dan corak tapak. Perhatikan parameter tayar. Mereka ditentukan oleh dua nombor, melalui tanda sempang atau tanda pecahan, yang pertama menunjukkan lebar, yang kedua – diameter pendaratan.

Memilih diameter roda basikal

diameter roda

Diameter roda yang digunakan secara langsung bergantung pada jenis basikal dan kesesuaiannya untuk keadaan penggunaan tertentu.

  1. Roda kecil, berdiameter 13-15 inci, dipasang pada basikal kanak-kanak dan rakan remaja mereka;

  2. Roda dengan diameter 20-22 inci digunakan secara meluas dalam basikal bandar 'perlahan', yang melibatkan pergerakan santai di sekitar bandar;

  3. Basikal MTB gunung dan XC hampir selalu dilengkapi dengan roda 24-28 “dan tapak lumpur yang kuat dan kuat;

  4. Roda dengan radius maksimum (sekitar 30-32 inci), dilengkapi dengan tapak yang sempit dan kaku, dipasang pada basikal jalan raya dan model triathlon. Tujuan mereka adalah untuk mengembangkan kelajuan maksimum dalam jangka waktu yang sangat singkat.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih basikal gunung, rahsia memilih rantai untuk basikal dan keunikan memilih basikal jalan raya.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen