Cara memilih raket tenis untuk latihan

Tenis adalah sukan yang sangat popular yang dinikmati bukan sahaja oleh orang dewasa, tetapi juga oleh remaja dan juga kanak-kanak. Spektakuler, spektakuler dan sangat beremosi – inilah ciri-ciri tenis moden. Agar permainan dapat memberikan kesenangan maksimum, peranan besar harus diberikan kepada pemilihan peralatan yang betul dan, pertama sekali, raket tenis. Tetapi jika para profesional melakukannya semudah menebang pir – yang perlu mereka lakukan hanyalah mengambil raket, maka memilih aksesori seperti itu untuk pemula memerlukan banyak masa.

cara memilih raket tenis

Pengilang raket tenis terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Pertama sekali, perhatian harus diberikan bukan pada reka bentuk raket, tetapi kepada pengeluar model ini atau model itu. Memilih aksesori berjenama, semua orang boleh yakin bahawa raket mereka paling sesuai untuk permainan ini. Sehubungan dengan itu, pengeluar berikut boleh disyorkan untuk dibeli:

  1. Putera;

  2. Gamma;

  3. Wilson;

  4. Babolat;

Perkara kedua yang perlu dilakukan sebelum membeli adalah membaca ulasan pemain tenis yang telah menangani model tertentu dan berjaya mengujinya dalam praktik. Perhatian harus diberikan bukan hanya kepada yang positif, tetapi juga yang negatif.

Jenis raket tenis

Langkah seterusnya adalah menentukan jenis raket tenis yang anda mahukan. Bergantung pada tujuan fungsi tertentu, semua raket tenis dibahagikan kepada beberapa kumpulan utama.

Raket amatur

Raket amatur

Untuk tahap tertentu, mereka dianggap universal dan memungkinkan hampir semua gaya permainan dan pelaksanaan teknik memukul. Di kalangan profesional, mereka dikenali dengan nama tweener, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai model peringkat pertengahan. Berat raket sedemikian ialah sekitar 300 gram, dan luas permukaan kepala boleh bervariasi dari 500 hingga 650 sentimeter persegi.

Kelebihan

  • Sejagat;

  • Kos demokratik;

  • Pengimbangan sejagat, sesuai untuk sebarang teknik bermain;

keburukan

  • Kepala yang besar boleh menjadi tidak selesa;

  • Jangan biarkan anda mencapai permainan berkelajuan tinggi dan bermanuver;

  • Cukup berat;

Model profesional

Raket profesional

Raket banyak digunakan dalam pelbagai pertandingan tenis. Mereka dibezakan dengan berat badan yang signifikan (lebih dari 300 gram), bagaimanapun, keseimbangan dialihkan ke arah pegangan, yang memberikan keseimbangan yang sangat baik dan memungkinkan penggunaan teknik bermain apa pun. Yang terakhir hanya bergantung pada kemahiran dan kekuatan fizikal pemain tenis.

Kelebihan

  • Peranti yang mudah dan mudah dikendalikan;

  • Prestasi ergonomik yang tinggi;

  • Kualiti binaan yang luar biasa

  • Imbangan yang betul;

  • Membolehkan anda mempraktikkan sebarang teknik permainan;

keburukan

  • Cukup mahal;

  • Memerlukan kemahiran tenis tertentu, tidak sesuai untuk pemula;

Raket latihan

Raket latihan

Sebagai peraturan, mereka dibeli sebagai yang kedua atau ketiga di gudang senjata dan bertujuan untuk meningkatkan teknik bermain mereka sendiri, berlatih pukulan dan meningkatkan kawalan raket. Mereka dicirikan oleh berat, kira-kira 300 gram, berat, keseimbangan beralih ke kepala, serta luas kepala yang diperbesar – kira-kira 700 sentimeter persegi.

Kelebihan

  • Ergonomik dan selesa dikendalikan;

  • Mahal;

  • Kawasan kepala yang besar meminimumkan risiko kehilangan bola;

  • Kuat dan tahan lasak;

  • Keseimbangan yang beralih ke sisi kepala memungkinkan terjadinya serangan yang cukup kuat;

keburukan

  • Oleh kerana kawasan yang bertambah, mesh cepat berubah bentuk;

  • Berat besar;

  • Kebolehan bergerak rendah;

Kriteria utama untuk memilih raket tenis

Kriteria utama untuk memilih raket

Berat

Salah satu ciri utama yang memberi kesan langsung kepada keselesaan permainan. Sekiranya raket terlalu ringan, pemain tidak dapat mencapai kawalan yang mencukupi. Terlalu berat, sebaliknya, boleh menyebabkan keletihan cepat. Berat optimum raket tenis bervariasi antara 300 dan 400 gram – ini adalah model yang popular di kalangan pemula dan pemain tenis berpengalaman;

Panjang raket

Ia juga bergantung pada pengalaman pemain. Seorang pemula harus lebih suka model ringkas, panjangnya 63-65 sentimeter. Dengan bantuan mereka, jauh lebih mudah untuk mengawal bola dan melakukan serangan dengan pelbagai teknik. Sebaliknya, profesional memandang ke arah model yang lebih lama – berkat 'tuas' yang lebih panjang, kebarangkalian memberikan pukulan yang kuat dan tepat meningkat berkali-kali.

Imbangan raket

Pengenalan elemen penyeimbangan khas ke dalam reka bentuk memberikan kemampuan untuk mengubah keseimbangan ke arah pemegang dan ke arah kepala. Dia dipilih, pertama sekali, dengan memperhatikan teknik bermain anda. Jadi, mereka yang lebih suka gaya permainan yang menyerang dan berani harus memilih raket yang pusat gravitasi diarahkan ke kepala. Sebaliknya, gaya permainan bertahan dan bertahan memerlukan keseimbangan pada pegangan.

Bahan dari mana raket dibuat

  1. Aluminium adalah pilihan yang cukup baik untuk raket tenis peringkat awal. Berbeza dengan kekuatan yang baik, ringan dan keseimbangan yang betul. Kelemahannya adalah peningkatan keplastikannya – dengan teknik yang salah, sangat mudah untuk membengkokkan raket aluminium;

  2. Bahan komposit – gentian kaca digabungkan dengan grafit. Bahan yang sukar dan senang digunakan. Berat kebanyakan model boleh diterima, dan oleh itu raket komposit kini dianggap salah satu yang terbaik;

  3. Titanium. Alternatif yang bagus untuk grafit dan aluminium. Bahan ringan, sangat tahan lama dan sukar untuk prestasi maksimum. Minus – kos yang sangat tinggi;

  4. Serat karbon. Atau dengan cara rakyat karbon. Bahan ringan, kuat dan tahan lama kini merupakan salah satu yang terbaik untuk membuat raket tenis. Kelemahannya sama dengan titanium – harga tinggi;

Faktor bentuk kepala

Pada masa ini, anda boleh menemui raket dengan tanda berikut:

  1. Saiz pertengahan. Model terkecil dengan luas 450-500 cm2. Selesa, tangkas dan praktikal. Walau bagaimanapun, raket seperti ini boleh disyorkan untuk dibeli hanya kepada pemain tenis yang kurang berpengalaman, sementara pemula, kerana ukurannya yang kecil, sering kali ketinggalan;

  2. Midplus. Raket bersaiz sederhana, yang sering dibeli oleh pemula dan pemain berpengalaman. Ukuran kepala model sedemikian ialah 550-600 cm2;

  3. Terlalu besar. Model dengan kepala yang cukup besar (700-750 cm2) sangat bagus untuk pemula. Raket ini menahan getaran dengan sangat baik, dan juga membolehkan anda membuat hits yang kuat, sambil memutar bola;

  4. SuperOversize. Raket terbesar, mereka paling sering disukai oleh pemula. Oleh kerana ukuran kanvas meningkat menjadi 750-820 cm2, agak sukar untuk melewatkan bola, tetapi manuver raket semacam itu meninggalkan banyak yang diinginkan.

Apa itu raket tenis?

memilih raket tenis dengan betul

Raket untuk bayi

Untuk pemain tenis kecil, model yang paling padat harus disukai, dimensi dan beratnya tidak akan menimbulkan masalah bagi kanak-kanak itu. Berat raket sedemikian tidak boleh melebihi 200-250 gram, dan sebagai ukuran, anda boleh memilih model yang dipendekkan hingga 45-55 sentimeter. Keseimbangan juga memainkan peranan penting – ia mesti berkecuali atau berat sebelah terhadap pegangan – raket inilah yang paling mudah dikendalikan untuk kanak-kanak.

Memilih raket untuk pemula

Sekiranya anda seorang pemula dan baru memulakan dunia tenis yang indah, pertaruhan terbaik anda adalah raket amatur. Panjangnya hendaklah sekitar 60-65 sentimeter, dan beratnya tidak boleh melebihi 300-320 gram. Ukuran kepala – ukuran terlalu besar atau terlalu besar – adalah cara termudah untuk memukul bola dengan raket seperti itu dan tidak ketinggalan. Keseimbangan juga harus bias ke arah tongkat untuk kelenturan dan keselesaan maksimum.

Memilih raket profesional

Adalah tidak wajar untuk memberi nasihat mengenai model khusus bagi mereka yang telah membuat keputusan dan memiliki pengalaman tenis yang luas, kerana model yang ideal untuk setiap pemain tenis mungkin akan menjadi miliknya sendiri, dan ciri-ciri mereka akan sangat bertentangan. Satu-satunya perkara yang harus anda perhatikan ialah raket semacam itu mestilah kelas profesional dan dibuat oleh pengeluar terkenal dengan reputasi di seluruh dunia. Ukuran kepala biasanya berukuran kecil atau midplus. Keseimbangannya mungkin berbeza bergantung pada taktik permainan yang lebih disukai pemain tenis. Sudah tentu, prasyarat adalah kekuatan maksimum dan berat minimum, dan oleh itu raket titanium atau karbon adalah yang paling popular.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih bulu tangkis dan rahsia memilih raket pingpong.

Video mengenai memilih raket tenis


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen