Cara memilih quadcopter

Elektronik

Semasa memilih quadcopter, perlu dipertimbangkan operasi peranti yang dirancang.

kandungan

  1. Cara memilih quadrocopter: apa yang perlu dicari
  2. Jenis kenderaan udara tanpa pemandu
  3. Kriteria utama untuk memilih quadrocopter
  4. Ciri-ciri memilih quadrocopter untuk kanak-kanak
  5. Ciri-ciri memilih quadrocopter dengan kamera
  6. Memilih quadcopter dengan kamera video
  7. Memilih drone untuk pemula
  8. Ciri-ciri memilih quadcopter perlumbaan
  9. Cara memilih bateri untuk quadcopter
  10. Pengilang quadcopter terbaik

pilih quadrocopter

Cara memilih quadrocopter: apa yang perlu dicari

Pasaran quadcopter berjumlah ratusan model yang berbeza dari segi ukuran dan tujuannya. Menurut parameter kedua, mereka dapat dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan – 'menghiburkan' dan 'untuk penggambaran video'.

  1. Quadcopters 'Hiburan' biasanya agak kecil, murah, dan tidak berfungsi. Tetapi sekurang-kurangnya mereka terbang, dan terima kasih untuk itu. Kadang-kadang drone ini dilengkapi dengan kamera bawaan kecil untuk lebih menyeronokkan, tetapi prestasi fotografinya jauh dari sempurna.

  2. Quadrocopters 'untuk penggambaran video' dibezakan oleh saiznya yang besar, harga tinggi dan kekurangan kamera dalaman. Ia sama ada luaran atau tidak termasuk dalam pakej. Peranti yang tidak ditambah oleh kamera dapat dilengkapi dengan GoPro atau peranti serupa. Dalam kes ini, penting untuk menilai kehadiran pengikat.

Terdapat dua jenis bekalan quadcopters – RTF (siap terbang 'di luar kotak') dan pasang siap. Yang pertama semudah mungkin digunakan, tetapi harganya mahal, dan adalah wajar untuk membelinya di kedai luar talian: semasa membuat pesanan dari luar negara, syarikat pengangkutan mungkin tidak dapat menguruskan kargo dengan berhati-hati. Drone pasang siap mengingatkan perabot IKEA: kotak itu mengandungi sekumpulan bahagian dari mana untuk memasang peranti siap pakai. Anda juga perlu mengkonfigurasinya sendiri, mengikut arahan. Tetapi mereka lebih murah.

Ini adalah dua kriteria terpenting ketika memilih quadcopter. Anda perlu menentukan tujuan penggunaan dan kesediaan menghabiskan beberapa malam untuk memasang dan mengkonfigurasi peranti. Parameter penting lain termasuk:

  1. Jenis Quadcopter;

  2. Kehadiran kamera;

  3. Ciri penerbangan: jarak, kelajuan dan masa;

  4. Jenis pemacu;

  5. Ciri dan ciri tambahan.

  6. Pengilangnya juga penting.

Jenis kenderaan udara tanpa pemandu

Drone, atau kenderaan udara tanpa pemandu (UAV), berbeza dalam jumlah baling-baling yang digunakan.

  1. Tricopters, seperti namanya, dilengkapi dengan tiga skru. Peranti seperti ini lebih murah daripada drone lain, tetapi tidak sesuai untuk penerbangan luar. Helikopter tidak stabil di udara, oleh itu, kerana angin, mereka tersasar atau bahkan jatuh. Selain itu, lif seperti itu kecil, jadi mereka tidak mempunyai kamera luaran. Tetapi berkat kemampuan manuver tertinggi, trikopter dengan tenang melewati lintasan kompleks.

  2. Quadrocopters adalah jenis UAV yang paling biasa. Drone ini dilengkapi dengan empat pemacu, memberikan daya angkat tinggi, kestabilan udara, kemampuan manuver dan jarak yang optimum. Quadrocopters disyorkan untuk pemula dan pengguna profesional.

  3. Hexacopters dan octocopters masing-masing dilengkapi dengan enam dan lapan baling-baling. Akibatnya, mereka mempunyai muatan tinggi dan 'bar teratas' penerbangan. Dan akhirnya, drone tersebut mengekalkan kemampuannya untuk terbang walaupun satu baling-baling rosak. Walau bagaimanapun, heksacopter dan octocopters biasanya lebih mahal daripada quadcopters dan tricopters.

Kriteria utama untuk memilih quadrocopter

kriteria pemilihan quadrocopter

Ketersediaan kamera

Kehadiran kamera secara langsung menentukan tujuan quadcopter. Oleh itu, jika anda hanya memerlukan drone dikendalikan radio untuk hiburan, model yang tidak dilengkapi dengan modul fotografi akan dilakukan. Drone tanpa kamera lebih murah daripada yang lain dan sesuai, misalnya, untuk latihan mengemudi.

Drone dengan kamera bawaan sesuai untuk pengguna yang tidak memerlukan. Pada peranti sedemikian, dipasang sensor dengan resolusi 5 hingga 13 megapiksel, yang memotret dengan perincian yang rendah.

Drone dengan kamera luaran adalah penyelesaian untuk pengendali profesional. GoPro atau DLSR profesional dilampirkan pada mereka, menerima video dan foto dalam resolusi tinggi atau dengan kualiti optik yang diperlukan. Satu-satunya kelemahan drone seperti itu adalah kos tinggi: quadcopters dengan kamera luaran adalah antara pilihan tertinggi.

Ciri penerbangan: jarak, kelajuan dan masa

Semasa memilih quadcopter, perlu menilai kemungkinan kes penggunaan. Maka akan menjadi jelas ciri penerbangan mana yang penting.

Jadi, untuk peminat hiburan, drone dengan masa maksimum yang dihabiskan di udara (dari 20 minit) sesuai; untuk pengendali – dengan jarak maksimum (dari 300 meter); dan untuk penunggang – dengan kelajuan maksimum (dari 100 km / j).

jenis pemacu

Pemacu jenis pemungut atau tanpa sikat dipasang dalam quadcopters. Yang pertama dibezakan oleh harganya yang rendah, namun, dengan penggunaan yang berpanjangan, mereka terlalu panas dan oleh itu perlu diganti secara berkala. Quadcopters berus tahan lama dan mempunyai masa lepas landas yang singkat, tetapi harganya lebih mahal dan hanya boleh dipasang di drone besar.

ciri tambahan

Ciri dan keupayaan tambahan quadrocopters termasuk:

  1. Penerbangan yang boleh diprogramkan. Anda boleh melakarkan lintasan di peta atau menggunakan algoritma ringkas. Ini sangat menarik minat peminat videografi, kerana ia mengotomatisasi pembuatan pemandangan;

  2. Ikut saya mod. Ciri berguna untuk peminat sukan (contohnya pemain salji). Dalam mod ini, quadrocopter secara bebas mengikuti orang yang anda mahu tembak;

  3. Modul Wi-Fi. Quadcopter yang dilengkapi dengannya dapat dikendalikan dari telefon pintar atau peranti mudah alih lain;

  4. Modul GPS. Fungsi yang berguna untuk membuat program atau hanya mengesan pergerakan quadcopter di peta;

  5. Perlindungan bilah. Penyelesaian reka bentuk yang bermaksud pemasangan 'grid' khas pada quadcopter, yang melindungi peranti dari kejutan dan kejatuhan. Penyelesaian yang berguna untuk pemula.

  6. Ini bukan satu-satunya fungsi tambahan yang mungkin, tetapi mereka 'berguna secara universal'.

Ciri-ciri memilih quadrocopter untuk kanak-kanak

memilih quadcopter untuk kanak-kanak

Untuk latihan pandu, quadcopters dengan pelindung pisau sangat sesuai. Mereka akan 'bertahan' setelah memukul dinding atau pokok.

Pilihan quadcopter yang baik untuk kanak-kanak adalah versi mini. Peranti sedemikian adalah kos rendah dan membantu mempelajari kemahiran mengemudi. Bergantung pada minat kanak-kanak, anda boleh membeli versi RTF (siap terbang 'di luar kotak') atau prefab.

Sekiranya seorang kanak-kanak merancang untuk membuat penggambaran video, anda dapat memperhatikan quadcopters dengan kamera terpasang. Dan setelah dia mendapatkannya, ada baiknya memilih model yang lebih besar di mana anda boleh menyambungkan GoPro atau DSLR.

Ciri-ciri memilih quadrocopter dengan kamera

Parameter terpenting quadrocopter dengan kamera terbina dalam adalah ciri fotografi dari sensor itu sendiri dan lensa lengkap. Pertama sekali, anda harus memperhatikan jenis lensa. Kanta sudut lebar lebih sesuai untuk fotografi landskap.

Di samping itu, resolusi fizikal sensor adalah penting. Semakin tinggi, semakin terperinci gambar yang dihasilkan. Pada masa yang sama, resolusi yang diekstrapolasi (misalnya, dari 13 MP pada sensor, 4K mudah diperoleh pada video siap dengan perisian) tidak begitu penting.

Walau bagaimanapun, video definisi tinggi (Full HD, 2K, 4K) biasanya memakan banyak ruang pada kad memori dan memerlukan kelajuan penyimpanan luaran 10 Mbps atau lebih. Oleh itu, sangat penting bahawa quadcopter menyokong MicroSDHC atau MicroSDXC (masing-masing hingga 64GB atau hingga 2TB).

Memilih quadcopter dengan kamera video

Quadcopters dengan kamera dalaman tidak sesuai untuk fotografi profesional. 'Gambar' berkualiti tinggi hanya dapat diperoleh pada peranti tambahan – misalnya, GoPro yang disambungkan atau 'DSLR'. Oleh itu, sangat penting bahawa quadcopter dilengkapi dengan pelekap yang sesuai.

Di samping itu, pengangkatan quadcopter adalah penting. Malah kamera DSRL terkecil dan kamera 'mirrorless' seberat kira-kira 500 gram, tetapi lebih banyak peralatan profesional, lengkap dengan lensa, boleh menimbang lebih dari satu kilogram. Semasa memilih quadcopter untuk kamera yang digunakan, anda harus memperhatikan berat maksimum yang dapat diangkat oleh perangkat.

Bukan hanya quadcopters berkualiti tinggi (seperti DJI Phantom 3) yang sesuai untuk penggambaran video, tetapi juga hexacopters atau octacopters. Peranti seperti ini lebih 'dipercayai' di udara, lebih tahan dengan tindakan angin, dan juga mempunyai daya angkat yang lebih besar.

Memilih drone untuk pemula

Pertama sekali, semasa memilih quadrocopter untuk latihan, anda harus memperhatikan sektor anggaran. Terdapat alat yang terdapat pada harga hingga 10,000 rubel – yang, pada asasnya, tidak akan benar-benar “memukul poket anda” jika ia pecah pada hari pertama penggunaan.

Kelemahan quadcopters anggaran adalah hayat bateri yang rendah, jarak pendek dan ketinggian penerbangan. Dan kelebihannya, tentu saja, terletak pada hakikat bahawa mereka dapat mengajar juruterbang – iaitu, kemahiran asas mengendalikan peranti yang bergerak dalam ruang tiga dimensi, yang berubah secara dinamik. Dan selepas itu, anda boleh membeli quadcopter unggulan.

Ciri-ciri memilih quadcopter perlumbaan

quadcopter perlumbaan

Semasa memilih quadcopter perlumbaan, anda harus memperhatikan 'format' peranti: mikro atau nano (masing-masing hingga 50 dan 20 gram berat badan yang dipasang); serta kelajuan maksimum yang dikembangkannya. Walau bagaimanapun, drone seperti itu biasanya mempunyai masa penerbangan yang pendek – dalam beberapa minit.

Semasa memilih drone bersaiz penuh, anda harus memperhatikan jisimnya (semakin kurang baik) dan, sekali lagi, kelajuan penerbangan. Biasanya ia ditunjukkan oleh pengeluar secara langsung dalam spesifikasi peranti.

Cara memilih bateri untuk quadcopter

Kriteria utama semasa memilih bateri untuk quadcopter adalah:

  1. Berat dan dimensi;

  2. Bilangan sel dan voltan keluaran;

  3. Kapasiti;

  4. Pulangan semasa;

  5. Penyambung;

  6. Parameter yang dikira.

Berat dan dimensi

Keperluan utama untuk bateri adalah bahawa ia masuk ke dalam ruang bateri quadcopter. Maklumat dimensi biasanya disenaraikan dalam spesifikasi kedua-dua peranti.

Di samping itu, berat bateri mestilah sedemikian rupa sehingga quadcopter, bersama dengan bateri dan kamera yang disambungkan, mempunyai jisim kurang dari berat lepas landas yang dikira maksimum. Jika tidak, keseimbangan peranti akan terganggu dan drone akan jatuh.

Bilangan sel dan voltan keluaran

Reka bentuk bateri polimer litium – jenis yang paling biasa digunakan dalam quadcopters – terdiri daripada beberapa sel bateri berasingan yang dihubungkan secara bersiri. Ini memberikan kenaikan voltan.

Voltan keluaran bergantung pada bilangan sel. Masing-masing dari mereka 'memberikan' 3.7 V. Akibatnya, 3 sel yang dihubungkan memberikan voltan 11.1 V, empat – 14.8 V, dll.

Reka bentuk pemacu quadcopter dalam segmen belanjawan dan harga pertengahan menunjukkan peningkatan kuasa secara langsung bergantung pada voltan keluaran yang dibekalkan. Semakin tinggi, semakin cepat pisau berputar. Oleh itu, jika berat dan isipadu ruang bateri memungkinkan, untuk mengangkat maksimum, adalah wajar untuk mengambil bateri dengan voltan keluaran tinggi.

Pada masa yang sama, perlu dipertimbangkan bahawa kebanyakan drone mempunyai had voltan yang dapat dibekalkan ke pemacu. Ia tidak boleh dilebihi.

Tanda berikut menunjukkan bilangan sel dalam bateri:

  1. 1S – satu sel, 3.7V;

  2. 2S – dua sel, 7.4V;

  3. 3S – tiga sel, 11.1 V, dll.

Kapasiti

Kapasiti bateri secara langsung mempengaruhi jangka hayat bateri quadcopter di mana ia dipasang. Penunjuk ini diukur dalam jam miliampere. Semakin tinggi kapasitinya, semakin lama drone akan berada di udara.

Keluaran semasa

Quadrocopters adalah peranti intensif sumber dan oleh itu memerlukan bateri 'tahan lasak'. Parameter panjang umur juga ditunjukkan secara langsung pada casing bateri dan diukur pada kadar output semasa.

Kadar pelepasan optimum (output semasa) berada dalam lingkungan 20C-100C. C adalah parameter bersyarat yang menunjukkan masa di mana bateri dapat sepenuhnya melepaskan elektrik terkumpul tanpa kerosakan pada dirinya sendiri.

Sebagai contoh, bateri dengan output semasa 30C dapat habis dalam 1/30 jam (atau 2 minit) tanpa mengurangkan kapasitinya, dan dengan output semasa 60C – dalam 1/60 jam (atau 1 minit).

Penyambung

Untuk menyambungkan bateri ke litar elektrik quadcopter, penyambung khas digunakan. Walaupun kesederhanaan reka bentuk, praktikalnya tidak ada penyesuai di antara mereka (dan yang sesuai, boleh menyebabkan penggunaan tenaga yang berlebihan pada rintangan). Oleh itu, adalah penting untuk memastikan penyambung bateri betul untuk yang digunakan dalam quadcopter.

Parameter reka bentuk

Kekuatan arus yang dapat ditahan bergantung pada output dan kapasiti semasa bateri. Dan dialah yang menjadi ciri utama, menunjukkan sama ada bateri akan 'menarik' pemacu terpakai.

Sebagai contoh, quadcopter mempunyai empat pemacu 10 A setiap satu. Ia dirancang untuk memasang bateri 1500 mAh dan 10C. Kami mengira penggunaan semasa: 4 × 10 A = 40 A. Hitung arus yang dihasilkan oleh bateri: 1.5 A × 10 C = 15 A. Oleh kerana 15 jauh lebih kecil daripada 40, bateri ini tidak akan berfungsi.

Pengilang yang disyorkan

Antara pengeluar bateri terbaik untuk quadcopters adalah:

  1. Kokam, Kuasa Petir. Relatif murah, berkualiti tinggi, sesuai untuk pelbagai UAV;

  2. Gens Ace. Mereka berkualiti tinggi, mahal;

  3. Turnigy. Murah, tetapi agak baik;

  4. Zippy. Murah, berkualiti optimum, sesuai untuk quadcopters bajet.

Pengilang quadcopter terbaik

Antara pengeluar quadcopters terbaik adalah:

  1. DJI. Pengilang quadcopters terbesar dan terkenal. Ia menghasilkan peranti unggulan yang unik dengan fungsi yang kaya dan ciri penerbangan yang sangat baik. Satu-satunya kelemahan adalah harga. Sebagai contoh, model unggulan Inspire 2 di kedai Rusia boleh dijual dengan harga lebih dari 500 ribu rubel;

  2. Syma. Pengilang bajet, tetapi quadcopters berkualiti tinggi yang sangat sesuai untuk pemula;

  3. Suami. Satu lagi pengeluar drone berkualiti, tetapi tidak mahal;

  4. Burung nuri. Menghasilkan drone jarak jauh dengan reka bentuk tidak standard dan fungsi yang menyenangkan;

  5. Walkera. Pengilang quadcopters berkualiti untuk peminat fotografi udara yang tidak bersedia membelanjakan sejumlah besar wang untuk model DJI.

  6. Sudah tentu, syarikat Xiaomi dengan quadcopters jarak pertengahannya juga patut disebut, tetapi jangkauannya sangat terhad.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih perakam suara, rahsia memilih pemain MP3 dan faktor utama dalam memilih telefon yang tidak mahal.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen