Cara memilih pusing putar vinil

Semasa memilih pemain vinil, anda harus memperhatikan ciri dan reka bentuk elektromekaniknya.

pilih pusing putar vinil

Cara memilih meja putar vinil: kriteria asas

Kriteria utama untuk memilih pemain vinil:

  1. Kehadiran pentas phono;

  2. Kehadiran penguat;

  3. Berat pelat muka atau pemain itu sendiri;

  4. Penyesuaian tekanan jarum;

  5. Jenis kartrij;

  6. Jenis mengasah jarum;

  7. Jenis pemacu.

  8. Pengilangnya juga penting.

Kriteria pemilihan utama

Bagaimana pemain rakaman vinil berfungsi

Untuk menonjolkan ciri teknikal yang paling penting, perlu memahami bagaimana meja putar berfungsi.

  1. Rekod vinil adalah pembawa maklumat di mana gelombang digunakan dalam bentuk penyelewengan permukaan – lintasan getaran akustik. Trek diatur dalam lingkaran dari pusat ke tepi;

  2. Jarum pengambilan (tonearm) bergerak di sepanjang trek, naik dan jatuh pada penyelewengan ini;

  3. Pergerakan jarum dihantar ke transduser elektromekanik, di mana ia ditukar menjadi turun naik semasa;

  4. Arus termodulasi dalam penukar elektromekanik dimasukkan ke tahap phono, di mana ia diubah menjadi 'menyenangkan telinga', kerana muzik direkam di piring dalam bentuk yang sengaja diputarbelitkan (hanya untuk dapat merakam);

  5. Isyarat yang ditukar pada tahap phono menuju ke penguat;

  6. Penguat memberi isyarat kepada pembesar suara yang bersambung.

Oleh itu, ciri-ciri yang paling penting adalah jelas: geometri jarum, kehadiran tahap phono, penguat, serta sebilangan parameter elektromekanik lain.

Kehadiran pentas phono

Pemain vinil boleh dilengkapi dengan pentas phono terbina dalam atau hadir tanpanya. Pilihan pertama lebih disukai untuk pencinta muzik pemula, kerana memudahkan kerja dengan pemain. Walau bagaimanapun, untuk kualiti tertinggi dan – yang paling penting – suara yang dapat disesuaikan, disarankan untuk memilih pemain tanpa penyamaan phono terbina dalam, dan membelinya secara berasingan.

Kehadiran penguat

Meja putar 'di luar kotak' mempunyai pentas dan penguat phono bawaan. Ini, sekali lagi, menjadikan pemain lebih mudah untuk digunakan, tetapi menghadkan kemampuan untuk menyesuaikan suaranya.

Tetapi jika anda mahukan penyesuaian suara yang maksimum, disarankan untuk memilih pemain tanpa pentas dan penguat phono.

Berat pelat muka atau pemain itu sendiri

Memutar pelat muka (elemen bergerak meja putar yang memegang rakaman vinil) boleh bergetar, yang memberi kesan buruk terhadap kualiti muzik yang dimainkan, termasuk menyebabkan herotan.

Untuk mengelakkan gangguan bunyi disebabkan oleh getaran, pengeluar sengaja membuat pelat muka lebih berat. Akibatnya, semakin berat, muziknya akan lebih “rata”. Berat optimum pemain secara keseluruhan adalah dari 10 kg. Jisim pelat muka itu sendiri adalah dari 7 kg.

Penyesuaian tekanan jarum

Kekuatan tekanan stylus pada rakaman mempengaruhi kualiti suara dan kadar keausan pembawa vinil. Oleh itu, adalah wajar pemain anda dilengkapi dengan fungsi ini. Terutama jika anda merancang untuk mendengar komposisi dengan banyak instrumen terpakai atau panggung suara yang padat.

Walau bagaimanapun, putar dengan tekanan jarum boleh laras agak mahal.

Jenis kartrij

Kartrij adalah unsur struktur pengambilan. Jarum berada di dalamnya. Terdapat dua jenis kartrij – standard 1/2 ”dan T4P.

Kartrij 1/2 “untuk penyesuaian audio maksimum. Walau bagaimanapun, sukar untuk disesuaikan – ia memerlukan menetapkan ketinggian jarum, mengimbangkan tonearm, dan operasi lain. Kartrij T4P lebih mudah digunakan, tidak memerlukan pengimbangan tonearm, dan mudah dipasang – tetapi hadkan penyesuaian anda.

Meja putar dengan kartrij yang diganti disyorkan.

Jenis mengasah jarum

Jenis penajaman jarum tidak terlalu mempengaruhi kualiti suara, tetapi pencinta muzik lebih suka yang mengasah oval. Tetapi diasah bulat lebih murah.

jenis pemacu

Pemacu pada putar boleh langsung, tali pinggang atau roller. Pilihan pertama akan menarik minat penggorengan (putaran rekod DJ secara manual). Pemacu tali pinggang memberikan putaran yang paling lancar, tanpa getaran yang tidak perlu. Penggulung tidak menimbulkan gangguan suara hanya pada pemain mahal.

Pengilang teratas

Antara pengeluar pemain vinil adalah:

  1. Teknik. Sebagai syarikat legenda, produknya tetap dihargai oleh audiophiles;

  2. Sherwood, Pro-Ject, Rega. Pengilang pemain dalam kategori harga tengah;

  3. Perintis, Mikro, JVC. Pengilang Jepun yang telah memantapkan diri di kalangan peminat muzik.

  4. Anda juga boleh menonjolkan syarikat Sony dan Denon.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih penerima radio dan rahsia memilih pembesar suara mudah alih.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen