Cara memilih pesawat elektrik – nasihat pakar

Keinginan untuk mengautomasikan semua bidang pekerjaan pembinaan cukup logik dan dibenarkan – setiap orang ingin mendapatkan produktiviti maksimum, sambil berusaha sedaya upaya untuk menyelesaikan pekerjaan tersebut. Atas sebab inilah semua jenis analog mekanikal peranti tradisional dengan pemacu 'manual' kini dikembangkan. Perwakilan yang menyerlah dari peranti tersebut adalah pesawat elektrik, yang diciptakan oleh Makita pada pertengahan abad yang lalu. Menurut anggaran yang paling konservatif, pesawat elektrik adalah tiga kepala lebih tinggi dalam produktiviti tertentu daripada rakan mekaniknya, dan usaha yang diperlukan adalah minimum.

Cara memilih satah elektrik

Varieti dan ciri reka bentuk kapal elektrik

Unsur utama reka bentuk perancang elektrik adalah drum semua logam di mana bilah dipasang. Merekalah yang melakukan pemrosesan kayu, bagaimanapun, tidak seperti model mekanik, di mana hanya ada satu pisau, pesawat elektrik dilengkapi dengan dua atau empat pisau. Bersama dengan putaran putaran dram yang cukup tinggi (kira-kira 10-15 ribu putaran seminit), pemprosesan kayu berkualiti tinggi dan pantas dijalankan.

Sebagai tambahan kepada drum, badan pesawat elektrik yang padat dan kuat merangkumi elemen berikut:

  1. Motor elektrik;

  2. Konsol kawalan, termasuk butang permulaan cepat dan lembut, serta kawalan kedalaman;

  3. Hentian perjalanan planer yang terletak di bahagian luar badan;

  4. Nozel untuk mengeluarkan kerepek dan beg untuk menyimpannya;

  5. Sistem pemacu tali pinggang mekanisme utama;

Model rumah tangga dan profesional – bagaimana mereka berbeza dan mana yang harus dipilih

Pesawat elektrik mana yang lebih baik untuk dipilih

Pada masa ini, semua model yang dijual dapat dibahagikan kepada dua kumpulan besar – perancang elektrik isi rumah dan profesional. Pembahagian ini, sebenarnya, sangat sewenang-wenangnya, kerana kedua-dua jenis ini dapat digunakan dalam keadaan yang sangat berbeza, dan luas permukaan yang dirawat dalam keadaan hidup yang lain dapat melebihi yang ada di mana-mana perusahaan, tetapi kenyataannya tetap ada. Perbezaannya terletak pada ciri fungsional pesawat ini atau pesawat itu, serta ciri kekuatannya:

  1. Model rumahnya ringkas dan miniatur, beratnya hampir tidak pernah melebihi 1 kilogram, dan kuasa enjin yang dipasang berada pada tahap 0,6-0,8 kW, sambil mengembangkan 8-10 ribu putaran per minit pada putaran puncak. Pelarasan kedalaman pengetatan peranti sedemikian berada pada tahap 0-2.5 milimeter.

  2. Model profesional berbeza dengan ketara dari segi ciri teknikal. Dalam hampir semua kes, motor elektrik yang lebih kuat dipasang di sini, mampu mengembangkan kuasa sehingga 1.5-2 kilowatt pada kelajuan putaran 15-17 ribu putaran seminit. Kedalaman operasi peranti sedemikian dapat mencapai 4 milimeter, yang memungkinkan untuk mengatasi bahkan dengan goresan yang cukup dalam. Beratnya juga berbeza – kebanyakan model profesional mempunyai berat 3-3.5 kilogram atau lebih.

Oleh kerana perbezaan ciri fungsional jenis penyusun elektrik di atas adalah signifikan, maka perbezaan yang ketara perlu dijangkakan dalam kos. Sekiranya pesawat elektrik rumah tangga yang padat dapat dibeli dengan harga 3-4 ribu rubel, maka untuk model profesional anda perlu membayar 2-2,5 kali lebih banyak.

Pesawat elektrik mana yang lebih baik untuk dibeli

syarikat mana yang lebih baik untuk dipilih

Pada masa ini, rangkaian kedai yang menjual produk elektrik merangkumi sebilangan besar peranti yang berbeza dari kelas ini – memang ada banyak pilihan. Namun, sebelum memberi keutamaan kepada model tertentu, anda harus membiasakan diri dengan ciri-cirinya dan menentukan sama ada ia sesuai digunakan di persekitaran anda. Selepas itu, anda perlu memutuskan anggaran dan menganalisis model yang terdapat di dalamnya:

  1. Sekiranya anda mempunyai wang yang cukup untuk membeli pesawat elektrik yang baik dari pengeluar terkenal, keutamaan harus diberikan kepada model yang dibuat oleh Hitachi, Bosch, Makita dan syarikat terkenal di dunia yang lain. Dalam kes ini, pembeli dapat memastikan bahawa pesawat elektriknya akan bertahan lama dan tidak akan menimbulkan banyak masalah;

  2. Sekiranya memilih model tingkat anggaran yang murah dan merancang untuk menggunakannya beberapa kali dalam setahun, sangat mungkin untuk memilih peranti pengeluaran Rusia yang bersyarat. Bersyarat Rusia kerana, dengan adanya nama Rusia, semua peranti ini dipasang di China dan hanya berbeza dengan warna casing dan tulisan di atasnya. Jika tidak, ciri fungsional dan rajah skematik hampir sama;

Semasa memilih pesawat elektrik, anda mesti ingat bahawa bahkan model bajet dari pengeluar terkenal di dunia mungkin akan berubah menjadi lebih berfungsi dan tahan lama daripada model yang diletakkan sebagai berkualiti tinggi dan boleh dipercayai, yang menanggung stigma jenama yang tidak terkenal dari Kerajaan Tengah. Ciri ini, secara umum, berlaku untuk hampir semua jenis peralatan rumah tangga dan pembinaan moden.

Apakah kriteria utama untuk memilih kapal terbang?

kriteria untuk memilih satah elektrik

Bahagian luar dan penampilan

Sebelum membeli, anda mesti memeriksa pesawat elektrik dengan teliti dan menilai keseluruhan kualiti pembinaan, serta penyelesaian teknikal yang digunakan oleh pengeluar. Kandang harus mewujudkan rasa yang kukuh, jurang harus mempunyai lebar yang sama dan rasa kualiti dan kekukuhan keseluruhan harus diciptakan.

Perhatikan keseimbangan keseluruhan peranti, serta ergonomi bahagian dan kawalan utama. Butang dan suis harus mudah dijangkau dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa semasa menggunakan peranti. Peranti harus berada di tangan dengan selesa dan tidak menyebabkan ketidakselesaan semasa penggunaan berpanjangan.

Ciri-ciri motor elektrik

Semakin kuat enjin yang dipasang pada satah elektrik tertentu, peranti ini lebih produktif dan kawasan yang lebih besar dapat dikendalikannya tanpa 'rehat'. Sebilangan besar pesawat elektrik dilengkapi dengan motor hingga 1 kW, tetapi model profesional sangat kerap dilengkapi dengan motor yang lebih berkuasa – kira-kira 1.5-2 kW.

Ciri lain yang harus diperhatikan adalah puncak rpm. Sebilangan besar pengeluar sengaja menilai parameter ini, menunjukkan kelajuan menganggur, tanpa beban. Pengukuran ini tidak sepenuhnya tepat – sebagai peraturan, apabila beban dikenakan, kelajuan mesin turun 15-20%. Sebagai contoh, jika peranti mempunyai kelajuan putaran 10 ribu putaran per minit yang dinyatakan, kemungkinan besar di bawah beban akan memberikan 8-8,5 ribu.

Lebar dan kedalaman kerja kayu

Lebar planing adalah parameter yang secara langsung mempengaruhi prestasi peranti. Adalah mustahil untuk memberikan cadangan khusus di sini: lebar pengangkatan dipilih secara individu untuk jenis papan yang sedang diproses. Sekiranya kita membincangkan beberapa jenis formula sejagat, maka kita harus mengetengahkan pesawat elektrik dengan lebar pelebaran 50-75 mm. Perlu juga diingat bahawa perkadarannya adalah seperti berikut: setiap 100W kuasa motor elektrik sesuai untuk memproses papan selebar 10 mm. Ini bermaksud bahawa untuk bekerja dengan papan dengan lebar 100-120 milimeter, perlu memilih satah elektrik dengan kuasa enjin 1-1.2 kW.

Kata-kata serupa boleh dikatakan mengenai kedalaman rawatan permukaan. Hampir semua peranti moden mempunyai kemampuan untuk menyesuaikan kedalaman kerja dalam lingkungan dari sifar hingga 4-5 milimeter. Nombor atas jarang diperlukan – sebagai peraturan, ketika datang ke kualiti permukaan yang sangat tidak memuaskan. Oleh sebab itulah, peranti yang membenarkan penyesuaian dalam lingkungan dari sifar hingga 2.5-3 milimeter cukup mencukupi untuk kegunaan isi rumah (dan, secara umum, juga untuk profesional).

Berat peranti

Terdapat juga kecenderungan yang sangat jelas di sini – semakin kuat peranti, semakin berfungsi, semakin berat. Ciri yang sama juga adalah sisi belakang duit syiling – alat besar dan besar sangat sukar dan tidak selesa untuk dikendalikan dan digerakkan, terutama ketika memproses permukaan bentuk yang kompleks. Oleh sebab itulah, keutamaan harus diberikan kepada peranti yang beratnya tidak melebihi 2.5-3 kilogram.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih perapi rumput dan rahsia memilih senapang semburan untuk mengecat kediaman anda.

Video pemilihan pesawat elektrik


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen