Cara memilih pes terma

Prestasi sistem penyejukan bergantung pada kualiti pasta termal. Lapisan yang terbuat dari bahan yang tidak sesuai dapat menyebabkan pemanasan terlalu panas pada pemproses, walaupun dengan pendingin yang kuat.

cara memilih pes terma

Cara memilih pasta termal untuk pemproses dan kad video: ciri apa yang perlu diberi perhatian

Semasa memilih pasta termal untuk komputer riba, unit sistem dan komponennya, anda harus memperhatikan ciri teknikal bahan ini berikut:

  1. Kekonduksian terma dan rintangan haba (nilai yang diukur);

  2. Keplastikan, ketahanan terhadap perubahan suhu (kuantiti yang tidak dapat diukur);

  3. Komposisi.

Di samping itu, penting untuk menentukan sama ada perlu menggunakan haba tampal atau adakah lebih sesuai menggunakan pelindung haba.

Prestasi terma

Kesan yang paling serius terhadap prestasi pasta terma adalah ciri termalnya. Bahan ini mempunyai dua daripadanya – kekonduksian terma dan ketahanan terma.

Kekonduksian terma pasta termal adalah parameter yang menunjukkan intensiti bahan ini menghilangkan haba dari pemproses atau cip pengkomputeran. Ia diukur dalam W / (m × K). Semakin tinggi kekonduksian terma, semakin baik pasta terma memindahkan haba dari sarung pemproses ke pad sentuhan heatsink.

  1. Untuk komputer desktop dan sistem pelayan, pasta termal dengan kekonduksian terma 3-5 W / (m × K) sesuai. Dalam kes ini, semakin tinggi prestasi pemproses, semakin tinggi nilai parameter ini. Perlu diingat bahawa kerepek 'lebih tua' sering menjadi lebih panas daripada yang moden, dan oleh itu ia memerlukan pasta terma yang lebih baik.

  2. Untuk komputer riba yang dilengkapi dengan sistem penyejukan berprestasi rendah, anda memerlukan pasta terma dengan nilai kekonduksian terma yang tinggi – 6-10 W / (m × K). Ini akan meminimumkan risiko pendinginan dan pemanasan berlebihan pemproses, walaupun komputer berlutut dan oleh itu pengambilan udara yang lebih rendah ditutup.

!

Rintangan haba adalah parameter, dari sudut operasi, kekonduksian haba terbalik. Semakin rendah nilainya, semakin baik pasta terma 'menjalankan tugasnya'. Walau bagaimanapun, ia tidak memainkan peranan penting dalam pemilihan bahan, oleh itu disarankan untuk menilai dengan tepat kekonduksian haba.

Keplastikan dan ketahanan terhadap perubahan suhu

Keplastikan dan ketahanan terhadap perubahan suhu adalah kuantiti yang biasanya tidak diukur. Walau bagaimanapun, mereka juga penting. Nilai parameter ini dapat dianggarkan hanya secara tidak langsung.

Rintangan terhadap perubahan suhu menentukan seberapa cepat pasta terma mengering dan berapa lama masa yang diperlukan untuk mengubahnya. Parameter ini dapat ditentukan secara tidak langsung dari julat suhu operasi bahan tertentu. Semakin luas, semakin tinggi kestabilannya. Oleh itu, sebagai contoh, pasta termal Zalman ZM-STG2 mempunyai julat suhu operasi -40 hingga +150 darjah Celsius. Ini akan memastikan ia tidak kering dalam jangka masa yang lama.

Kemudahan penggunaan pes termal bergantung pada keplastikan. Parameter ini dapat ditentukan secara tidak langsung berdasarkan julat suhu operasi dan kekonduksian terma. Semakin luas dan lebih besar, pasta termal semakin tebal dan oleh itu semakin sukar digunakan.

Komposisi

Komposisi

Komposisi pes terma secara langsung menentukan kekonduksian terma. Sebagai tambahan kepada cecair polydimethylsiloxane, ia mengandungi pelbagai logam. Dan kekonduksian terma mereka inilah yang menentukan kekonduksian terma pes terma.

  1. Jenis tampal terma kos rendah, seperti KTP-8, biasanya diperbuat daripada zink. Logam ini mempunyai kekonduksian terma yang baik, tetapi tidak ideal. Pasta termal seperti itu hanya sesuai digunakan pada komputer lama dengan pemproses kuasa rendah dan nilai TDP rendah.

  2. Sebatian termal premium dibuat dari logam yang sangat konduktif seperti tungsten, tembaga, perak, dan emas. Selalunya bahan-bahan ini bahkan diwarnai dengan ciri khas bahan-bahan ini.

Pasta termal sedemikian sangat sesuai untuk cip pengkomputeran yang kuat – pemproses dengan TDP lebih daripada 60 W, serta teras kad video.

Tampal haba atau pelindung haba

termopad

Beberapa sistem penyejukan untuk komputer riba tidak menggunakan tampal haba, tetapi pad haba – 'kusyen' pengalir haba khas antara cip pengkomputeran pemproses atau kad video dan pangkal heatsink.

Pembalut haba digunakan apabila ukuran fizikal cip terlalu kecil untuk bersentuhan dengan pangkal heatsink melalui lapisan pasta termal. Mereka mempunyai kekonduksian terma yang rendah, oleh itu ia digunakan terutamanya untuk menyejukkan elemen komputer berkuasa rendah (pemproses dan kad video dengan prestasi rendah).

Semasa memilih pad termal, perlu dipertimbangkan kekonduksian termal dan ketahanan terma.

Tetapi perlu dipertimbangkan bahawa jika reka bentuk heatsink atau cip membolehkan penggunaan gris terma, dan bukan pad termal, ada baiknya menggunakan gris terma.

Pengilang

Antara pengeluar pes terma adalah:

  1. Syarikat yang menghasilkan KTP-8 dan Alsil-3. KTP-8 adalah pes terma yang paling berpatutan dan banyak digunakan. Walau bagaimanapun, kerana kekonduksian terma yang rendah (kurang dari W / (m × K)), ia hanya sesuai untuk komputer yang sangat lama. Alsil-3 adalah pilihan lain untuk pes terma bajet. Kekonduksian haba adalah 1.8 W / (m × K), jadi ia hanya sesuai untuk komputer yang sangat lama;

  2. Deepcool, Evercool – menghasilkan pasta termal bajet dan premium. Sesuai untuk komputer rumah dan pejabat dengan kuasa rendah, kerana mereka boleh mempunyai julat suhu rendah;

  3. Zalman, Titan, Arctic Cooling, Thermal Grizzly – menghasilkan pasta termal berkualiti tinggi dengan nilai kekonduksian terma yang baik, julat suhu operasi yang luas dan rintangan haba yang rendah. Satu-satunya kelemahan adalah harga yang agak tinggi.

!

By the way, Thermal Grizzly juga menghasilkan pelindung haba berkualiti dengan tembaga atau emas, yang digunakan sebagai konduktor haba.

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih cakera yang sesuai untuk rakaman.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen