Cara memilih perakam suara

Semasa memilih perakam suara, perlu dipertimbangkan penggunaan peranti yang dirancang. Maka akan menjadi jelas ciri reka bentuk atau teknikal mana yang harus anda perhatikan sejak awal.

pilih dikafon

!

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penilaian perakam suara terbaik menurut pakar.

Cara memilih perakam suara: kriteria asas

Kriteria utama semasa memilih perakam suara adalah:

  1. Jenis perakam suara;

  2. Hayat bateri;

  3. Format rakaman;

  4. Kapasiti simpanan terbina dalam dan slot untuk kad memori;

  5. Prestasi akustik;

  6. Mod operasi peranti;

  7. Ciri-ciri tambahan.

  8. Pengilang peranti juga penting.

Jenis perakam suara

Tidak ada perbezaan struktur utama antara pelbagai jenis perakam suara. Walau bagaimanapun, ia masih boleh dikelaskan berdasarkan akustik, bilangan mikrofon, dll. menjadi tiga kumpulan – 'muzikal', 'separa profesional' dan 'universal'.

Perakam muzik

Perakam muzik dibezakan oleh sebilangan besar mikrofon (sekurang-kurangnya dua daripadanya untuk rakaman stereo), kehadiran input baris yang seimbang, mod rakaman selari dan keupayaan lain untuk penangkapan vokal dan bahagian instrumental yang berkualiti tinggi.

Sudah tentu, perakam muzik juga berkualiti tinggi. Oleh itu, mereka dilengkapi dengan storan dalaman yang besar dan slot kad memori.

Perakam suara separa profesional

Perakam suara separa profesional serupa dengan alat muzik, namun, ciri akustiknya mungkin lebih buruk atau lebih rendah. Mereka dilengkapi dengan dua mikrofon omnidirectional untuk rakaman stereo, antara muka mesra pengguna, kapasiti penyimpanan besar atau sokongan untuk kad memori berkapasiti tinggi, serta penanda trek dan ciri tambahan lain.

Perakam suara seperti ini sangat sesuai untuk rakaman suara: ceramah, rundingan perniagaan, temu ramah, dll. Tetapi kerana harganya yang agak tinggi, mereka tidak sesuai untuk pelajar atau wartawan yang bercita-cita tinggi.

Perakam suara sejagat

Perakam suara universal adalah penyelesaian yang baik untuk rakaman suara. Mereka boleh dilengkapi dengan mikrofon arah dan omnidirectional; sistem kawalan yang mudah; storan atau sokongan terbina dalam untuk kad memori, dll. Senarai ciri dan fungsi perakam suara universal sangat luas dan pelbagai.

Kelebihan utama perakam suara sejagat adalah harganya yang agak rendah. Harganya 2-3 kali lebih murah daripada yang separa profesional atau muzikal, yang menjadikan mereka pilihan terbaik untuk pelajar, wartawan, pelaku persembahan, dll.

Kriteria utama untuk memilih perakam suara

kriteria untuk memilih perakam suara

Hayat bateri

Hayat bateri perakam bergantung kepada jenis bateri, jenis perakam dan parameter akustiknya. Oleh kerana hampir semua peranti tersebut tidak mempunyai bateri boleh dicas semula dalaman, elektrik 'ditarik' ke dalamnya dari bateri plug-in AA atau AAA. Sangat sukar untuk mengira jangka hayat bateri yang tepat dari bateri tersebut (bergantung pada kapasiti, model, jenis bateri, dan parameter lain), perkiraan 'daya tahan' perekam ditunjukkan oleh pengeluar.

Rata-rata, perakam suara yang dilengkapi dengan bateri luaran mampu bekerja 6-12 jam dalam mod rakaman. Nilai tepat parameter juga bergantung pada kadar bit fail yang dibuat. Sebagai contoh, MP3 320 kbps akan menggunakan lebih banyak elektrik daripada MP3 48 kbps.

Perlu dibezakan antara hayat bateri dan masa rakaman maksimum. Parameter kedua bergantung pada kapasiti penyimpanan dalaman atau kad memori yang terpasang, serta kadar bit (kualiti) yang dipilih. Tetapi jangka hayat bateri secara langsung ditentukan oleh kapasiti bateri dan penggunaan mikrofon semasa dan elemen struktur lain dari perakam.

Format rakaman dan kapasiti simpanan atau kad memori terbina dalam

'Berat' fail yang dibuat dan kualiti bunyi 'menangkap' bergantung pada format rakaman. Bezakan antara format termampat dan tidak terkompresi (lossless).

  1. Format termampat yang paling biasa digunakan dalam perakam suara ialah MP3. Ia dibezakan dengan ukuran fail kecil dan ketergantungan langsung kualiti rakaman pada kadar bit yang ditetapkan. Pada masa yang sama, jika anda hanya perlu menangkap ucapan (kuliah, rundingan perniagaan, dll.), Kualiti yang tinggi tidak diperlukan – pembesar suara dapat didengar walaupun pada 8 kbps.

  2. Untuk merakam audio, seperti persembahan muzik atau ucapan berkualiti tinggi, anda memerlukan perakam suara yang menyokong format yang tidak terkompresi (tanpa kerugian). Yang paling biasa ialah WMA. Fail yang dikodkan dalam format ini sangat 'berat'. Walau bagaimanapun, untuk pasca pengeluaran adalah wajar untuk menggunakannya: MP3 tidak bertoleransi dengan baik.

  3. Sudah tentu, setelah memilih perakam suara dengan sokongan untuk format yang tidak dimampatkan, disarankan untuk memastikan bahawa ia boleh berfungsi dengan kad memori yang besar (16 GB atau lebih) atau dilengkapi dengan storan dalaman yang serupa. Tetapi untuk peranti yang hanya merakam ke MP3, jumlah ruang rakaman tidak begitu penting. Pemacu dalaman kecil atau kad memori 1-2 GB sudah mencukupi.

  4. 'Ukuran' fail dengan rakaman yang dibuat dalam format yang dimampatkan secara langsung bergantung pada kadar bit rakaman ini. Semakin rendah, semakin sedikit ruang yang diambil fail itu sendiri. Sebagai contoh, 1 jam audio dalam MP3 320 kbps 'berat' sekitar 150-200 MB, dan dalam 8 kbps sudah hanya 3-5 MB.

  5. Tetapi 8 kbps terlalu sedikit. Laju bit ini hanya sesuai untuk merakam ucapan dan kemudian dari mikrofon arah (dan juga tanpa pasca pengeluaran). Untuk 'menangkap' suara satu pembesar suara berkualiti tinggi, anda memerlukan sekurang-kurangnya 24 kbps, dan lebih baik – dari 48 kbps dan lebih.

  6. Sekiranya anda merancang untuk merakam persidangan dan acara sesak yang lain, anda harus memilih perakam suara dengan sokongan untuk rakaman kualiti CD – iaitu MP3 dengan kadar bit sekurang-kurangnya 256 kbps.

Persembahan akustik

Di antara ciri akustik, yang paling penting untuk dikafon, yang dirancang untuk digunakan untuk rakaman ucapan, adalah kepekaan. Ia boleh ditunjukkan dalam desibel atau meter.

  1. Kepekaan desibel adalah parameter 'semata-mata teknikal'. Ini menunjukkan seberapa kuat suara mikrofon perakam suara dapat diambil. Semakin rendah parameter ini, peranti lebih sensitif: ia menangkap bisikan, ucapan lembut, atau kata-kata percakapan yang jauh. Tetapi terdapat banyak 'bunyi sampah' pada rakaman: dari aspirasi hingga bunyi trak yang melintas di luar tingkap.

  2. Sensitiviti dalam meter adalah parameter yang lebih mesra pengguna. Ini menunjukkan jarak maksimum kepada orang yang ucapannya dapat diambil oleh peranti. Semakin tinggi kepekaannya, semakin baik perakamnya sesuai untuk merakam kuliah, rundingan perniagaan dan acara serupa, di mana jarak ke pembesar suara cukup besar.

  3. Untuk dikritik yang dirancang untuk digunakan untuk merakam muzik atau audio 'padat' yang serupa, nisbah isyarat-ke-bunyi juga penting. Kebisingan adalah penyimpangan bunyi dalaman perekam, yang disebabkan, misalnya, oleh kecacatan dalam reka bentuk atau bahan yang digunakan. Semakin tinggi nisbah isyarat-ke-bising, semakin bersih rakamannya.

  4. Nisbah isyarat-ke-kebisingan dapat ditunjukkan oleh parameter SNR. Dalam kes ini, ia diukur dalam desibel dan menunjukkan lebihan kelantangan isyarat yang diinginkan melebihi jumlah bunyi parasit. Untuk rakaman berkualiti tinggi, SNR hingga 60 dB sudah cukup, dan untuk kualiti yang sangat tinggi (misalnya, muzik atau suara untuk pemprosesan berikutnya) – sudah 60-100 dB.

Mod operasi perakam suara

Secara lalai, perakam mengambil hampir semua bunyi di sekitarnya. Ini meningkatkan ketumpatan rakaman dan boleh menghasilkan bunyi yang tidak perlu. Untuk meningkatkan kualiti suara, pengeluar dapat menambahkan mod operasi tambahan yang memberikan gambar akustik yang paling jelas.

Kaedah operasi yang paling biasa adalah:

  1. Pengaktifan suara. Dalam mod ini, perakam menghidupkan dan mematikan rakaman secara automatik, bergantung pada sama ada pembicara bercakap atau tidak. Ini sangat mudah, kerana tidak ada saat-saat sunyi di trek akhir, namun, pada peranti anggaran, mod pengaktifan suara mungkin dicetuskan dengan kelewatan, dan beberapa perkataan pembicara hanya 'hilang';

  2. Mod temu ramah. Di dalamnya, perakam 'memotong' bunyi parasit pada rakaman dan meningkatkan kejelasan suaranya. Intonasi, bagaimanapun, terpelihara;

  3. Mod jalan. Di dalamnya, perakam 'memotong' semua yang tidak kelihatan seperti suara. Dalam kes ini, intonasi hilang, tetapi percakapannya didengar dengan lebih baik.

Adalah wajar mod ini disesuaikan. Mereka. adalah mungkin untuk menetapkan ambang secara bebas untuk menghidupkan atau mematikan semasa pengaktifan suara atau tahap kebisingan parasit di 'Street' dan 'Interview'. Maka kualiti rakaman akan maksimum.

Ciri-ciri tambahan

Ciri tambahan yang akan berguna dalam pelbagai kes termasuk:

  1. Menyambungkan mikrofon luaran pilihan. Sesuai untuk merakam ucapan dengan jelas, rakaman berbilang saluran (contohnya, persembahan muzik), rakaman wawancara atau persidangan perniagaan;

  2. Keuntungan automatik. Dalam mod ini, perakam suara secara automatik menurunkan atau meningkatkan kelantangan ucapan pada rakaman. Sesuai untuk 'menangkap' ucapan, tetapi bukan muzik;

  3. Pembesar suara terbina dalam. Anda boleh mendengar rakaman secara langsung dari perakam suara;

  4. Rakaman stereo. Berguna ketika menggunakan dua mikrofon dan merakam wawancara atau muzik untuk membuat 'suara sekeliling';

  5. USB dikuasakan. Berguna untuk rakaman yang panjang. Membolehkan anda menghidupkan perakam dari bank kuasa atau penyesuai rangkaian;

  6. Sambungan USB ke komputer. Anda boleh lakukan tanpa pembaca kad;

  7. Penyesuaian arah rakaman. Fungsi yang sangat berguna jika anda merancang untuk merakam wawancara, rundingan perniagaan, persidangan dan acara serupa di mana beberapa orang mengambil bahagian;

  8. Penyesuai untuk menyambung ke telefon. Merakam panggilan.

Perlu memilih perakam suara yang dilengkapi dengan fungsi tambahan jika diperlukan.

Memilih perakam suara untuk kuliah

Semasa memilih perakam suara untuk merakam kuliah, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Keketaraan mikrofon. Berguna untuk rakaman di bilik darjah yang bising – maka suara pensyarah akan didengar sejelas mungkin pada fail audio yang sudah siap;

  2. Kepekaan. Sekiranya perakam akan diletakkan jauh dari pensyarah, ia mesti tinggi (baik dalam dB dan dalam meter);

  3. Hayat bateri. Bagi pelajar, disarankan untuk memilih perakam suara dengan bateri yang boleh dicas semula, kerana satu set bateri akan bertahan selama 1-3 hari rakaman berterusan;

  4. Kapasiti simpanan dalaman atau kad memori. Untuk rakaman berkualiti tinggi, mestilah melebihi 4-8 GB agar sesuai dengan fail audio yang dikumpulkan sekurang-kurangnya selama seminggu penggunaan sehari-hari;

  5. Taip – 'separa profesional' atau 'universal'. Oleh kerana adegan akustik yang unik dan pengarahan mikrofon, perakam suara muzik tidak banyak digunakan.

  6. Sudah tentu, belanjawan juga penting.

Memilih perakam suara untuk rakaman tersembunyi

perakam suara untuk rakaman tersembunyi

Sebelum memilih dikafan untuk rakaman tersembunyi, perlu dipertimbangkan bahawa fail audio hanya bukti material di mahkamah jika pembicara diberitahu bahawa ucapannya dapat dirakam. Sebagai tambahan, perakam suara itu sendiri mesti menyokong penerapan tanda keaslian, yang menunjukkan bahawa fail audio belum diubah atau diubah.

Semasa memilih perakam suara untuk rakaman tersembunyi, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Kehadiran bicu untuk menyambungkan mikrofon luaran. Ini akan membolehkan anda meletakkan 'lubang kancing' di suatu tempat di bawah pakaian anda, dan menyembunyikan perakam di dalam poket dalam;

  2. Kepekaan mikrofon. Ia mesti tinggi;

  3. Kualiti rakaman. Adalah wajar bahawa ia adalah rakaman tanpa kerugian, tetapi jika tidak mungkin – MP3 dengan kadar bit yang tinggi.

  4. Dan, tentu saja, anda harus memperhatikan dimensi peranti itu sendiri. Semakin kecil mereka, semakin mudah menyembunyikannya.

Pengilang perakam suara terbaik

Antara pengeluar perakam suara adalah:

  1. Zum. Salah satu pengeluar muzik perakam suara, profesional dan perniagaan terbaik;

  2. Taskam. Menghasilkan perakam suara muzik terutamanya;

  3. Edic-Mini. Jenama Rusia, menghasilkan perakam suara sejagat. Nilai tambah utama ialah adanya tanda keaslian dalam rekod;

  4. Sony. Dikenali dengan alat muzik berkualiti mereka. Dictaphones tergolong dalam segmen harga pertengahan, tetapi berkualiti tinggi;

  5. Olympus. Perakam suara berkualiti tinggi dari kategori harga purata.

  6. Ritmix adalah peneraju segmen belanjawan. Namun, dia mempunyai model berkualiti tinggi dan relatif 'rata-rata' walaupun dengan harganya.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih quadrocopter, rahsia memilih pemain MP3 dan faktor utama dalam memilih telefon yang murah.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen