Cara memilih pengikat papan salji anda

Untuk melindungi diri anda dari kecederaan dan menjadikan papan luncur salji sebagai emosi dan selesa, pilihan peralatan tambahan mesti diberi perhatian sepenuhnya. Ini terutama berlaku pada pengikatan papan salji – pada diri mereka bahawa kestabilan papan bergantung dan kemampuan untuk yakin dan, yang paling penting, bermanuver dengan selamat semasa menuruni gunung.

memilih pelekap untuk papan salji

Pengeluar papan salji terbaik

Secara tradisional, yang terbaik adalah pengikat yang dibuat oleh pengeluar papan salji dan peralatan terkemuka untuknya:

  1. Van

  2. Burton

  3. Tidak pernah musim panas

  4. Teknologi Lib

  5. GNU

Penunggang yang berpengalaman menasihatkan memilih pengikat dari syarikat yang sama yang membuat papan itu sendiri. Sebelum memberi keutamaan kepada model ini atau model itu, anda harus mengkaji ciri-ciri dan aspek teknikal utama, serta ulasan pengguna tertentu yang mengetahui secara langsung kekuatan dan kelemahan peranti. Hanya dalam kes ini, ciri sebenar akan memenuhi jangkaan sepenuhnya.

Jenis pengikat papan salji. Model mana yang harus anda pilih?

Tujuan utama pengikatan papan salji adalah dengan betul memperbaiki but penunggang dan memindahkan kekuatan yang dikenakan semasa pergerakan ke papan untuk kawalan selanjutnya.

Pelekap lembut

pelekap lembut

Tampilan klasik yang kini paling popular. Mengunci but pada dua titik, belakang dan depan. Tumit di ikat lembut dipasang dengan kaunter tumit keras, sementara bahagian pergelangan kaki ditarik bersama dengan tali khas, yang memungkinkan penunggang melakukan manuver semasa turun.

Kelebihan

  • Mahal;

  • Pembinaan yang boleh dipercayai;

  • Memberi kemampuan bergerak yang baik;

  • Selesa;

keburukan

  • Tidak sesuai untuk melakukan pelbagai muslihat;

Sekarang mengikat

Sekarang mengikat

Salah satu jenis pelekap lembut yang paling moden. Intinya terletak pada kaedah pemasangan khas: pengikat tidak mempunyai fiksasi yang kaku, tetapi untuk tujuan ini elemen engsel khas digunakan, yang fleksibel, tanpa mengira sudut pemasangan. Reka bentuk ini meningkatkan ketajaman dan ketepatan kawalan dengan ketara dan meningkatkan pergerakan pengendara.

Kelebihan

  • Mobiliti tinggi;

  • Kawal ketajaman;

  • Kekurangan fiksasi tegar;

  • Kemudahan penggunaan;

keburukan

  • Keperluan untuk memantau keadaan dengan teliti;

  • Tidak dapat diramalkan kerana penyumbatan struktur dengan salji;

Pemasangan step-in

Pemasangan step-in

Alternatif yang sangat popular untuk sistem pengikatan Now. Direka untuk meningkatkan pergerakan semasa menunggang. Ia dipasang dengan kait khas dalam mod automatik: yang perlu dilakukan penunggang adalah berdiri di bahagian penyokong. Memberikan kawalan dan kelincahan yang baik semasa menuruni gunung.

Kelebihan

  • Mobiliti tinggi;

  • Kawal ketajaman;

  • Kekurangan fiksasi tegar;

  • Kemudahan penggunaan;

keburukan

  • Keperluan untuk memantau keadaan dengan teliti;

  • Tidak dapat diramalkan kerana penyumbatan struktur dengan salji;

Pemasangan tegar

Pemasangan tegar

Direka untuk ski menuruni bukit, serta untuk melakukan semua jenis trik, gaya bebas dan menunggang kuda. Platform dipasang menggunakan dua bingkai khas, salah satunya dilengkapi dengan kunci. Berikan ketegaran maksimum dan but selamat.

Kelebihan

  • Kekakuan maksimum;

  • Sesuai untuk melakukan pelbagai muslihat, gaya bebas dan bebas;

  • Sesuai untuk keturunan berkelajuan tinggi dari gunung;

  • Kestabilan tinggi;

keburukan

  • Besar;

  • Bukan pilihan terbaik untuk pemula;

  • Mahal;

Apakah kriteria utama untuk memilih pengikat papan salji?

kriteria pemilihan pengikat

Ukuran pelekap

Pemasangan yang terdapat di pasaran boleh didapati dalam tiga saiz berbeza – kecil, sederhana dan besar. Model khusus dipilih untuk but yang digunakan. Pilihannya dianggap betul dalam keadaan ketika boot dipasang dengan ketat di dudukan, tidak menggantung dan tidak bermain walaupun dengan pergerakan yang kuat.

Bahan dari mana pengikat dibuat

Model yang diperbuat daripada logam ringan dan keras atau bahan polimer dianggap optimum. Bergantung pada anggaran yang dirancang, anda harus memperhatikan pengikat yang diperbuat daripada aluminium, titanium, gentian kaca, karbon semula jadi. Ciri-ciri bahan di atas dari segi pengikat lebih kurang sama.

Bentuk dan parameter tali

Tali adalah pengikat yang dirancang untuk memasang but ke bingkai lampiran. Mereka mesti mempunyai ketegaran yang mencukupi dan pada masa yang sama tidak mencubit kaki. Tali model moden dibuat dari bahan khas yang mempunyai 'memori': mereka mengingati bentuk but di bahagian pengikat dan memudahkan pemasangan cepat. Pilihan terbaik adalah apa yang disebut multi-strap – sistem pemasangan but berbilang titik, yang tidak termasuk kemungkinan salji turun di bawahnya dan tidak membenarkan but bergerak semasa menunggang;

Highback dan reka bentuknya

Highback adalah dinding belakang pelekap, yang memiliki kemampuan untuk menyesuaikan sudut but. Penyesuaian sudut dilakukan menggunakan mesin basuh khas, yang membolehkan anda menetapkan sudut positif dan negatif jika perlu. Pilihan terbaik untuk pelumba pemula adalah masing-masing 18 dan 9 darjah untuk kaki depan dan belakang;

Jarak antara pengikat semasa pemasangan

Tidak mungkin memberikan nombor yang tepat, tetapi peraturan umum di sini adalah yang berikut – semakin tinggi ketinggian penunggang, semakin besar jaraknya. Jika tidak, penggunaan papan salji akan penuh dengan kehilangan keseimbangan dan kejatuhan berterusan. Mengurangkan jarak antara ikatan hanya mungkin dilakukan dengan peningkatan kemahiran snowboarder.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih kasut papan salji dan rahsia memilih jaket papan salji.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen