Cara memilih penghawa dingin untuk pangsapuri dan rumah

Semasa memilih penghawa dingin, perkara utama adalah menentukan jumlah bilik di mana anda merancang untuk menggunakan teknik ini. Tetapi parameter lain juga penting.

Cara memilih penghawa dingin untuk pangsapuri dan rumah

!

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penilaian penghawa dingin mudah alih terbaik untuk kediaman.

Cara memilih penghawa dingin untuk pangsapuri dan rumah: apa yang perlu dicari

Semasa memilih penghawa dingin untuk pangsapuri, rumah atau pejabat, disarankan untuk memperhatikan parameter berikut:

  1. Jenis penghawa dingin;

  2. Kuasa (termasuk jumlah udara di dalam bilik yang mampu dikondisikan oleh unit);

  3. Mod operasi yang tersedia;

  4. Tahap kebisingan;

  5. Tahap penggunaan kuasa;

  6. Fungsi tambahan (penyahhidratan, pengudaraan, dll.).

Pengilang penghawa dingin juga penting.

Jenis penghawa dingin

Secara struktural, menurut prinsip operasi dan kaedah pemasangan, penghawa dingin dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Tingkap;

  2. Luar;

  3. Sistem pemecahan dinding;

  4. Salur.

Penghawa dingin tingkap

Penghawa dingin tingkap

Penghawa dingin tingkap adalah salah satu pilihan termudah untuk dipasang dan berfungsi. Seperti namanya, mereka dipasang langsung ke bukaan tingkap. Apabila dihidupkan, mereka mengepam udara dari jalan, sambil secara bersamaan memanaskan atau menyejukkannya.

Reka bentuk penghawa dingin sedemikian merangkumi satu unit di mana semua elemen berfungsi dipasang: pemampat, peti sejuk, dll.

Seperti kebanyakan penghawa dingin kelas menengah atau anggaran (dan penghawa dingin tingkap miliknya), mereka boleh berfungsi untuk menyejukkan atau memanaskan bilik, dan fungsi tambahan ditentukan oleh jenis penapis yang dipasang. Komponen ini boleh menjadi arang batu dengan tahap pemurnian yang tinggi, antibakteria dengan kesan pembasmi kuman, boleh dicuci, boleh digunakan semula, dll.

Kelebihan

  • Mudah dipasang. Pemasangan boleh dilakukan walaupun dengan kemahiran tertentu dan bingkai tingkap yang serasi;

  • Mudah dikendalikan. Prosedur servis seperti penggantian penapis atau pembersihan boleh dilakukan sendiri;

  • Tempoh operasi yang panjang. Dengan penjagaan yang betul, penghawa dingin tingkap boleh bertahan selama beberapa dekad;

  • Harga rendah. Selalunya jauh lebih rendah daripada jenis penghawa dingin yang lain;

keburukan

  • Tahap kebisingan tinggi. Oleh kerana pemampat pada dasarnya berada di dalam unit dalaman, operasinya sangat didengar;

  • Kemustahilan atau kerumitan organisasi penyingkiran kelembapan yang sangat tinggi. Air pekat dari penghawa dingin menetes terus dari outlet di luar. Oleh kerana itu, sangat sukar untuk mengatur penyingkirannya.

  • Pelanggaran integriti pembukaan tingkap. Selalunya, penghawa dingin terletak longgar di bingkai, tanpa melekat pada dinding. Ini membawa kepada kenyataan bahawa pada musim sejuk, suhu rendah dari jalan menembusi bilik;

  • Penghawa dingin menempati kawasan yang boleh digunakan pada bukaan tingkap. Ini membawa kepada penurunan jumlah cahaya yang masuk ke dalam bilik;

!

Semua ini menjadikan penghawa dingin tingkap sebagai pilihan yang baik khusus untuk tempat dengan musim sejuk.

Penghawa dingin lantai

Penghawa dingin lantai

Penghawa dingin lantai dua jenis – dengan dan tanpa saluran. Secara struktural, mereka adalah unit mudah alih, di mana, dengan analogi dengan unit tingkap, pemampat, peti sejuk, penapis dan unit fungsional lain dibina.

Saluran udara adalah sistem saluran di dinding bilik. Melalui mereka, udara panas dikeluarkan dari penghawa dingin dan 'dibuang' ke jalan. Ini adalah kelemahan utama peranti sedemikian – sistem ekzos udara panas mesti dipasang walaupun pada peringkat pembinaan atau hiasan premis.

Alternatifnya ialah memasang saluran udara di bukaan tingkap. Maka tiub tidak diperlukan.

Penghawa dingin lantai tanpa saluran udara, sebenarnya bukan penghawa dingin. Ini adalah pelembap udara yang juga memanaskan bilik. Kerana tindakan mereka, secara subyektif mungkin ruangan itu menjadi lebih sejuk, tetapi secara objektif suhu tidak menurun. Selain itu, pelembapan udara yang berlebihan dapat menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan pada orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular atau pernafasan.

Beberapa model penghawa dingin lantai tanpa saluran udara masih menyejukkan udara dengan menyebarkannya melalui briket ais. Tetapi ini juga menyebabkan peningkatan kelembapan dalaman.

Oleh itu, semasa menggunakan pendingin hawa lantai, lebih baik memilih model dengan saluran udara.

Kelebihan

  • Mobiliti. Mereka hanya diletakkan di dalam bilik yang perlu disejukkan;

  • Kemudahan pemasangan saluran udara di bukaan tingkap (jika sistem paip tidak digunakan di dalam bilik);

  • Penggantian mudah mungkin. Sekiranya berlaku kerosakan, cukup untuk membeli unit mudah alih baru, sistem ekzos udara tidak perlu diperbaiki (kecuali jika tersumbat);

  • Kekurangan udara sejuk yang mengalir di kawasan atas bilik. Ini melindungi daripada meniup dan penyakit yang disebabkan olehnya. Perolakan udara berlaku secara semula jadi;

keburukan

  • Produktiviti rendah. Ia memerlukan sedikit masa untuk menyejukkan udara dalaman;

  • Keperluan untuk mengatur saluran udara – baik dalam bentuk sistem paip atau di bahagian tingkap;

  • Keperluan untuk penyingkiran kondensat manual. Secara berkala, bekas yang ada di dalamnya perlu dibersihkan – dan lebih kerap lebih baik, kerana bakteria dapat berkembang di persekitaran yang lembap;

  • Dimensi besar unit utama. Ukurannya serupa dengan meja di sisi katil;

  • Tahap kebisingan tinggi. Sama seperti penghawa dingin tingkap, pemampat – bahagian 'paling keras' unit – terletak di unit dalaman;

  • Mengepam sebahagian udara dari bilik. Amat penting bagi bilik di mana udara segar tidak datang untuk satu atau lain sebab;

!

Penghawa dingin lantai (mudah alih) hanya merupakan alternatif untuk sistem perpecahan penuh, tetapi bukan peranti dengan ciri lengkap untuk penyejukan bilik.

Sistem pemecahan dinding

Sistem pemecahan dinding

Sistem perpecahan, seperti namanya (split dalam terjemahan dari bahasa Inggeris – 'split'), terdiri daripada dua blok. Unit utama penghawa dingin, di mana peti sejuk dipasang, terletak di dinding luar rumah. Alat tambahan, dengan pemampat, terletak betul-betul di dalam bilik dan dirancang untuk mengeluarkan udara yang sejuk atau dipanaskan.

Modul sistem perpecahan dihubungkan dengan satu atau beberapa paip di mana udara panas dikeluarkan atau udara sejuk dipam masuk. Saluran ini diletakkan melalui dinding, akibatnya pemasangan penghawa dingin menjadi tugas yang agak sukar, dan dalam beberapa kes, ia juga memerlukan izin dari syarikat pengurusan (jika kepemilikan fasad rumah didaftarkan kepadanya, misalnya).

Walaupun begitu, sistem split adalah jenis penghawa dingin yang paling produktif dan berfungsi. Mereka bukan sahaja dapat menyejukkan ruangan dengan cepat, tetapi juga dapat memanaskannya. Dan beberapa model juga mempunyai mod untuk mengawal kelembapan dan ketulenan udara.

Kelebihan

  • Prestasi tertinggi untuk kawalan suhu bilik yang cepat;

  • Harga optimum (model yang direka secara eksklusif untuk penyejukan boleh menelan belanja kira-kira beberapa ribu rubel. Pada masa yang sama, peranti pelbagai fungsi mahal);

  • Fungsi lanjutan;

  • Tahap bunyi minimum;

keburukan

  • Kompleks, dan dalam beberapa kes pemasangan unit luaran yang bermasalah;

  • Keperluan untuk penyelenggaraan yang berkala, termasuk membersihkan dan memperbaiki sistem penyejukan.

  • Kekurangan pergerakan – unit dalaman menyejukkan atau memanaskan hanya bilik di mana ia dipasang;

  • Peningkatan penggunaan tenaga;

  • Keperluan untuk menerobos dinding untuk meletakkan paip dan kabel;

!

Walaupun terdapat kelemahan di atas, sistem pemecahan dinding adalah penyelesaian terbaik untuk perlindungan berkesan terhadap suhu tinggi di luar.

Penghawa dingin saluran

Penghawa dingin saluran

Penghawa dingin saluran berfungsi sejenis sistem split. Perbezaan utama adalah bahawa sistem saluran disambungkan ke unit dalaman peranti sedemikian. Melalui udara inilah udara yang disejukkan dibawa ke seluruh premis – beberapa bilik, pejabat, dll.

Oleh kerana penghawa dingin saluran melibatkan penggunaan sistem saluran, pemasangannya harus dirancang walaupun pada peringkat pembinaan atau baik pulih rumah atau apartmen. Tiub dengan saluran keluar boleh diletakkan di dinding, di bawah siling palsu atau di ceruk khas.

Kelebihan utama penghawa dingin seperti itu ialah ketiadaan unit dalaman yang ketara dan kemungkinan penyejukan (atau pemanasan) beberapa bilik sekaligus. Kelemahannya adalah kerumitan pemasangan yang paling tinggi – diperlukan untuk memperuntukkan ruang berasingan untuk penempatan elemen berfungsi dan saluran udara.

Penghawa dingin saluran biasanya dirancang untuk digunakan di bangunan besar dengan lalu lintas tinggi – pusat pejabat, restoran, hotel – oleh itu, dalam kebanyakan kes, mereka mempunyai daya tinggi.

Kelebihan

  • Keupayaan untuk menyejukkan dan membekalkan udara segar ke beberapa bilik sekaligus;

  • Kos rendah apabila digunakan di pusat pejabat besar, rumah, premis besar lain dengan banyak bilik;

  • Prestasi tinggi;

  • Kekurangan unit dalaman di bilik sejuk;

keburukan

  • Kemustahilan atau kerumitan tinggi pengaturan iklim mikro di bilik berasingan;

  • Penggunaan kuasa tinggi;

  • Keperluan untuk penyelenggaraan profesional secara berkala, termasuk membersihkan saluran;

  • Kos tinggi, menjadikannya tidak praktikal apabila digunakan di pangsapuri atau rumah persendirian;

  • Kerumitan pemasangan yang tinggi, akibatnya penempatan penghawa dingin saluran mesti dirancang sebelum pembaikan;

!

Semua ini menjadikan penyaman udara saluran sebagai penyelesaian yang sesuai hanya untuk digunakan di bangunan besar dengan sebilangan besar bilik.

Penghawa dingin mana yang hendak dipilih

Penghawa dingin mana yang hendak dipilih

Semasa memilih penghawa dingin, adalah wajar bermula dari keadaan penggunaan yang dirancang dan ciri struktur di mana ia akan dipasang.

  1. Sekiranya syarat utama penghawa dingin adalah kemudahan pemasangan, maka anda boleh menggunakan model tingkap atau model lantai dengan saluran udara yang membuang udara panas terus ke tingkap.

  2. Sekiranya rumah itu sudah mempunyai sistem saluran, penghawa dingin lantai mudah alih yang menghubungkan ke saluran yang ada adalah penyelesaian yang baik.

  3. Sekiranya syarat utama adalah prestasi dan fungsi yang luas, sistem pemisahan lengkap akan menjadi penyelesaian yang ideal. Dialah yang akan dengan cepat menyejukkan atau memanaskan udara di dalam bilik. Di samping itu, banyak model sistem perpecahan moden memerlukan campur tangan minimum dalam struktur dinding.

  4. Sekiranya anda merancang untuk memasang penghawa dingin tunggal di bangunan persendirian atau pangsapuri, bangunan pejabat atau struktur serupa, penghawa dingin bersalut akan menjadi penyelesaian yang baik.

Kriteria utama untuk memilih penghawa dingin

Semasa memilih penghawa dingin, parameter berikut harus dipertimbangkan:

  1. Prestasi (dari segi kuasa atau kelantangan yang dirancang penghawa dingin);

  2. Tahap penggunaan kuasa;

  3. Tahap kebisingan;

  4. Mod operasi;

  5. Pilihan tambahan.

Prestasi penghawa dingin

Prestasi penghawa dingin adalah parameter yang menentukan pada kelajuan atau kecekapan apa peranti dapat menyejukkan atau memanaskan udara di dalam bilik. Ia dipengaruhi oleh dua ciri – secara langsung kuasa peranti dan isipadu udara yang dirancang.

Kekuatan penghawa dingin diukur dalam watt. Semakin tinggi, semakin cepat peranti menyejukkan (atau memanaskan) udara di dalam bilik. Tetapi pada masa yang sama, penggunaan tenaga dan tahap kebisingan penghawa dingin meningkat, yang sangat penting untuk model tingkap atau lantai.

Secara teknikal, kekuatan penghawa dingin adalah konsep yang agak kabur, kerana pengeluar sering menunjukkan bukan kekuatan langsung pemampat, tetapi kekuatan sistem penyejukan. Ia jauh lebih tinggi daripada yang dimakan. Oleh itu, dalam penghawa dingin dengan sistem penyejukan dengan kapasiti 4 kW, kemungkinan pemampat 1.3 kW dipasang dan penggunaan sebenarnya juga 1.3 kW (atau sedikit lagi untuk pengoperasian elemen fungsional lain).

Untuk kegunaan rumah, perlu memilih penghawa dingin dengan kapasiti sistem penyejukan hingga 4 kW (masing-masing sehingga 1.3 kW penggunaan pemampat). Peranti sedemikian dapat disambungkan ke rangkaian isi rumah tanpa mengubahnya atau mengeluarkan saluran muatan tambahan. Dianjurkan untuk memasukkan penghawa dingin yang lebih kuat dalam barisan yang berasingan untuk melindungi bekalan elektrik ke seluruh rumah.

Isipadu udara nominal

Isipadu udara nominal adalah parameter yang lebih praktikal untuk menilai kapasiti penghawa dingin. Ini menunjukkan berapa banyak (dalam meter padu) udara yang dapat disejukkan atau dipanaskan oleh peranti dengan beban yang optimum. Ia dikira seperti berikut – anda perlu mengambil kawasan bilik atau bilik bersebelahan di mana anda merancang untuk memasang penghawa dingin, dan kalikan dengan ketinggian siling.

Semasa menggunakan penghawa dingin di ruangan yang isipadu lebih besar daripada nominal yang dirancang peranti, ia akan beroperasi dengan peningkatan beban, yang dapat, paling tidak, menyebabkan penyejukan (pemanasan) yang tidak efektif, dan paling buruk, kerosakan pada pemampat atau peti sejuk.

Oleh itu, memilih penghawa dingin terutamanya berdasarkan jumlah bilik.

Penggunaan kuasa penghawa dingin

Penggunaan kuasa penghawa dingin

Penggunaan tenaga penghawa dingin secara langsung bergantung pada kapasiti sebenar pemampatnya dan biasanya sekitar 110-120% dari nilainya. Untuk model pam haba, nilai ini boleh menjadi lebih tinggi.

Sebaiknya beli penghawa dingin inverter untuk mengurangkan penggunaan tenaga. Ini adalah peranti dengan peraturan automatik intensiti pemampat. Penghawa dingin penyongsang menggunakan elektrik paling banyak pada awalnya (segera setelah menghidupkan atau mengubah suhu yang ditetapkan), dan kemudian menjadi sangat ekonomik, kerana mereka tidak memerlukan operasi pemampat secara berterusan untuk mengekalkan keadaan mikroklimatik yang dipilih.

Petunjuk kecekapan tenaga penghawa dingin adalah parameter EER dan COP. Yang pertama menunjukkan nisbah kuasa sistem penyejukan dengan penggunaan kuasa sebenar; yang kedua adalah nisbah kuasa sistem pemanasan dengan penggunaan kuasa sebenar. Kedua-dua parameter ini mempunyai skala sebutan huruf, di mana huruf A menunjukkan kecekapan tenaga tertinggi, dan huruf G – terendah. Sangat jelas bahawa bernilai membeli alat penghawa dingin yang parameter EER dan COP berada dalam julat A-C.

Tahap kebisingan

Tahap kebisingan bergantung pada dua parameter – kekuatan penghawa dingin (semakin tinggi, peralatan semakin kuat) dan lokasi 'unit luaran' dengan pemampat. Oleh itu, pada peranti tingkap dan lantai, pemampat terletak di unit dalaman, dan oleh itu, semasa operasi, mereka mengeluarkan bunyi yang agak kuat. Sistem split dan penghawa dingin saluran dilengkapi dengan unit luaran penuh dan oleh itu mempunyai tahap kebisingan yang rendah atau bahkan sifar.

Sebilangan besar penghawa dingin isi rumah dengan kapasiti sistem penyejukan hingga 3 kW mempunyai tahap kebisingan unit luaran hingga 55 dB – ini sesuai dengan ketegasan ucapan manusia biasa. Di samping itu, kebisingan seperti ini dibenarkan oleh standard kebersihan, termasuk yang Eropah dan Rusia, untuk waktu malam.

Semakin rendah tahap kebisingan, semakin baik. Terutama untuk unit dalaman sistem split. Tahap kebisingan untuk penggunaan yang selesa tidak boleh melebihi 20-30 dB, jika tidak, masalah fizikal mungkin berlaku (sehingga timbulnya sakit kepala).

Jelas bahawa penghawa dingin meja dan tingkap mempunyai tahap kebisingan yang lebih tinggi – hingga 40-50 dB. Oleh itu, alat 'keras' harus digunakan secara berkala, hanya untuk menyejukkan bilik, dan dimatikan pada waktu malam.

Mod operasi

Kaedah operasi secara umum adalah dua jenis – penyejukan dan pemanasan udara. Dan jika penghawa dingin semua model dapat menurunkan suhu udara di dalam bilik, maka hanya beberapa yang dapat menaikkannya. Ini disebabkan oleh perbezaan reka bentuk.

Sekiranya dalam penyejuk udara pendingin hanya peti sejuk digunakan untuk membuat iklim mikro, maka dalam penghawa dingin mereka juga menggunakan elemen pemanas (pemanas elektrik tiub) dan pam panas. Kesemuanya dirancang untuk meningkatkan suhu udara dan, bergantung pada reka bentuknya, dapat ditempatkan di luar dan di unit dalaman.

Mod pemanasan udara adalah fungsi pilihan untuk penghawa dingin atau sistem perpecahan. Oleh itu, jika hanya diperlukan penyejukan dari peranti tersebut, maka anda boleh mendapatkannya dengan model yang tidak dilengkapi dengan elemen pemanasan.

Ciri tambahan penghawa dingin

Ciri tambahan penghawa dingin

Selain menyejukkan dan memanaskan udara, beberapa model penghawa dingin dilengkapi dengan fungsi tambahan. Peluang ini merangkumi:

  1. Dehumidifikasi udara;

  2. Mod pengudaraan;

  3. Pembersihan udara;

  4. Pengionan udara;

  5. Pelarasan arah aliran udara;

  6. Pemasa kerja;

  7. Alat kawalan jauh telefon pintar dan fungsi pintar.

Mod penyahhidratan

Dehumidifikasi udara dalaman membolehkan anda menjadikan iklim mikro lebih selesa dan mesra alam – dalam persekitaran dengan kelembapan rendah, bakteria patogen berkembang lebih perlahan. Hampir semua penghawa dingin dan sistem perpecahan juga mengurangkan kelembapan udara semasa operasi normal (mod penyejukan). Walau bagaimanapun, beberapa model dilengkapi dengan fungsi dehumidification tanpa penyejukan, yang dapat digunakan pada musim gugur dan musim sejuk.

Mod penyahhidratan adalah ciri yang berguna, tetapi hanya jika anda benar-benar memerlukannya. Maksudnya, secara berkala diperlukan untuk mengurangkan tahap kelembapan – misalnya, di bilik tidur, terutama jika bersentuhan dengan bilik mandi atau tandas.

Mod pengudaraan

Mod pengudaraan direka untuk membuat aliran udara segar dari jalan tanpa menyejukkan atau memanaskannya. Sekiranya anda merancang untuk memasang penghawa dingin di bilik tanpa membuka tingkap, sangat disarankan untuk dilengkapi dengan fungsi ini. Di samping itu, ia akan berguna semasa musim sejuk, apabila pengudaraan semula jadi dapat menyebabkan ketidakselesaan.

Mod pembersihan udara

Mod pembersihan udara serupa dengan mod pengudaraan, tetapi dalam hal ini penghawa dingin menggerakkan udara yang ada di dalam ruangan melalui sistem penapis terpasang. Ini mengurangkan tahap debu dan bahan cemar lain.

Kegunaan mod pembersihan udara secara langsung dipengaruhi oleh penapis yang dipasang di penghawa dingin dan 'kesegaran' mereka. Oleh itu, dengan sistem penapis kilang, hanya kekotoran mekanikal seperti habuk yang dikeluarkan dari atmosfera. Penapis arang juga membersihkan pada tahap kimia, dan penapis antibakteria membasmi kuman.

Dalam model penghawa dingin yang sangat jarang berlaku, pemurnian udara dilakukan dengan memprosesnya dengan sinaran ultraviolet. Ini tidak menghilangkan bahan gantung mekanikal, tetapi berkesan membasmi kuman di atmosfera.

Sekiranya penghawa dingin dilengkapi dengan mod pembersihan, maka sangat penting untuk menukar penapis secara berkala dan membilas bekas untuk menyimpan kelembapan pekat.

Mod pengionan udara

Mod pengionan udara serupa dengan mod pembersihan, tetapi dalam hal ini diperkaya dengan ion dengan menyebarkannya melalui penapis karbon atau pengion khas. Berkat ini, udara menjadi lebih segar (sesuai dengan perasaan 'gunung'), dan juga dibersihkan dari patogen.

Penghawa dingin dengan mod pengionan udara harus digunakan di rumah di mana terdapat orang tua, kanak-kanak dan orang yang kurang daya tahan. Selain itu, mereka dapat digunakan hanya untuk meningkatkan iklim mikro. Perkara ini sangat penting di persekitaran bandar di mana pengudaraan melalui tingkap hanya boleh merosakkan kualiti organoleptik udara.

Pelarasan Arah Aliran Udara

Penyesuaian arah aliran udara dilakukan melalui pembahagi bergerak, yang terletak di outlet penghawa dingin. Hampir semua sistem perpecahan moden dilengkapi dengan fungsi ini. Mod kawalan arah membolehkan anda menyejukkan udara di dalam bilik dengan lebih cepat berkat perolakan buatan, atau menyingkirkan draf dan risiko 'meniup', yang sangat penting jika penghawa dingin terletak di kawasan yang berdekatan dengan tempat kerja atau tempat tidur.

Pemasa kerja

Pemasa operasi membolehkan anda mengotomatisasi penutupan penghawa dingin. Ia dapat dilaksanakan dengan dua cara. Yang pertama dan paling popular adalah penutupan automatik penghawa dingin setelah masa tertentu yang ditetapkan oleh pengguna. Pilihan kedua adalah menghentikan penyejukan atau pemanasan ketika suhu yang ditetapkan tercapai.

Kedua-dua pilihan ini mempunyai kelebihan dan kekurangan.

Penghawa dingin dengan keupayaan untuk mengatur pemasa

Kelebihan

  • Tidak ada risiko melupakan penghawa dingin dihidupkan dan dengan itu terlalu sejuk atau terlalu panas bilik;

  • Risiko haus pemampat dan kebocoran bahan pendingin dikurangkan;

  • Anda boleh menetapkan penghawa dingin pada pemasa dan tidur – setelah beberapa lama ia akan mematikan dan berhenti menyejukkan bilik;

  • Penggunaan tenaga dapat dikurangkan dengan ketara;

keburukan

  • Penghawa dingin boleh dimatikan sebelum iklim mikro yang selesa atau sesuai dipasang di dalam bilik;

  • Diperlukan untuk sentiasa menyesuaikan semula pemasa, menetapkan waktu atau suhu operasi.

!

Oleh itu, pemasa adalah fungsi yang berguna, tetapi hanya jika kekurangannya tidak kritikal.

Alat kawalan jauh dari telefon pintar

Alat kawalan jauh telefon pintar dan fungsi 'pintar' lain banyak terdapat di penghawa dingin paling moden. Ini sebenarnya tidak semudah itu, kerana dalam kebanyakan kes kedua-dua peranti mesti berada di rangkaian wayarles yang sama. Oleh itu, penyesuaian penghawa dingin hanya dapat dilakukan di rumah – dan telefon pintar dalam kes ini hanya pengganti alat kawalan jauh.

Walaupun begitu, pelbagai fungsi 'pintar' membolehkan anda mengatur suhu dan mod operasi secara terperinci, dan juga pemasa on – supaya penghawa dingin menyegarkan udara di dalam bilik ketika pemilik tiba.

Fungsi 'Pintar' menjadikan penggunaan penghawa dingin lebih mudah dan tidak menentukan kemampuannya, jadi membeli alat kawalan iklim dengan mod kawalan serupa adalah pilihan.

Kos penghawa dingin

harga untuk penghawa dingin

Kos penghawa dingin ditentukan bukan sahaja mengikut jenisnya, tetapi juga dari segi fungsi, serta kuasa dan parameter operasi lain. Juga, peruncit luar talian dapat meningkatkan harga peranti dengan menambahkan perkhidmatan pemasangan atau penyelenggaraan.

  1. Harga untuk penghawa dingin tingkap bermula dari 8-10 ribu rubel. Walau bagaimanapun, sebilangan besar model berada dalam julat harga 20-30 ribu rubel.

  2. Harga untuk penghawa dingin lantai dengan saluran udara bermula dari 10-12 ribu rubel. Sama seperti model tingkap, sebilangan besar model berada dalam julat harga 20-30 ribu rubel.

  3. Harga untuk sistem perpecahan bermula dari beberapa ribu rubel. Sebilangan besar model berada dalam julat harga 15-35 ribu rubel, kosnya secara langsung bergantung pada kuasa, prestasi dan ciri teknikal lain.

  4. Harga untuk penghawa dingin saluran tanpa pemasangan sistem saluran bermula dari 30-40 ribu rubel, tetapi sebahagian besar model berada dalam julat harga 100-150 ribu rubel. Kosnya secara langsung bergantung kepada kekuatan peranti.

Pengilang penghawa dingin terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Di antara pengeluar penghawa dingin, terdapat syarikat yang produknya dibezakan dengan kebolehpercayaan maksimum:

  1. Daikin, Mitsubishi, Toshiba, Fujitsu sudah menjadi syarikat Jepun yang mapan yang menghasilkan teknologi iklim. Penghawa dingin dari jenama ini berbeza dalam harga yang rata-rata, tetapi sepenuhnya dibenarkan oleh kualiti dan prestasi peranti;

  2. Haier, Ballu adalah pengeluar penghawa dingin China. Teknologi iklim mereka dibezakan dengan harga yang agak rendah dan pada masa yang sama kepraktisan dan ketahanan yang sangat tinggi;

  3. LG, Samsung – pengeluar Korea. Peralatan mereka paling kerap dilengkapi dengan penyelesaian teknologi paling moden, tetapi termasuk dalam julat harga pertengahan atau teratas.

  4. Di samping itu, Hitachi patut diketengahkan. Tekniknya biasanya mahal, tetapi berkualiti tinggi.

!

Dalam artikel berikut, kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pelembap yang sesuai untuk kediaman anda dan rahsia memilih alat pengion untuk iklim yang sihat di pangsapuri anda.

Video mengenai memilih penghawa dingin untuk rumah dan pejabat


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen