Cara memilih pengering rambut

Pengering rambut adalah barang yang berguna dan tidak dapat diganti di rumah. Kanak-kanak perempuan dan semua ahli keluarga menggunakannya. Ia membolehkan anda mengeringkan dan menggayakan rambut dengan cepat setelah mandi. Wanita lebih cenderung menggunakan alat ini kerana mereka mementingkan penampilannya. Hari ini, mudah untuk mencari peranti berfungsi dan murah yang akan membantu anda membuat gaya harian dan asli.

pilih pengering rambut

Pengeluar pengering rambut terbaik, syarikat mana yang harus dipilih

Perhatian pengguna diberikan kepada peranti yang terbukti dari jenama. Pengering rambut adalah kos rendah, jadi terdapat banyak pilihan di pasaran. Pengilang dunia menawarkan model yang berbeza antara satu sama lain, baik dari segi penampilan dan fungsi. Mereka paling berminat.

Rowenta

Tanda perdagangan Perancis, di mana peralatan dan peranti isi rumah berfungsi dihasilkan dengan harga yang rendah. Pengering rambut syarikat mudah dan senang digunakan. Mereka dipilih untuk kedua-dua salun rumah dan salon rambut.

BaByliss

Syarikat Perancis lain yang telah berkecimpung dalam industri ini sejak tahun 1961. Pada mulanya bertujuan untuk profesional dan pihak berkepentingan. Kini pengering rambut BaByliss dibezakan oleh reka bentuk ergonomik, kebolehpercayaan dan fungsi tambahan, termasuk pengionan udara.

Vitek

Jenama Vitek Rusia terkenal di kalangan pengguna kami. Hampir 30% rumah di Rusia mempunyai perkakas jenama ini. Syarikat ini menawarkan pengering rambut murah yang tidak kalah dengan model asing.

Bosch

Syarikat Jerman menawarkan sebilangan besar peralatan rumah tangga. Di antara pelbagai jenis persembahan, pengering rambut yang boleh dipercayai dipamerkan, yang dipilih oleh profesional – pendandan rambut, penata rambut dan sebagainya.

Prinsip operasi dan alat pengering rambut

Pengering rambut bertujuan untuk mengeringkan dan menggayakan rambut. Ia mengeluarkan aliran udara, suhunya berubah bergantung pada mod yang dipilih dari sejuk hingga sangat panas. Reka bentuk alat terdiri daripada elemen berikut:

  1. sarung plastik dengan butang mati dan mod operasi;

  2. kipas;

  3. elemen pemanasan dalam bentuk lingkaran.

Ini adalah reka bentuk khas untuk pengering rambut apa pun. Kipas membuat aliran udara yang diperlukan yang melalui lingkaran panas-merah. Ini menghasilkan semburan panas yang membolehkan rambut kering. Pilihan mod mempengaruhi kelajuan kipas dan suhu pemanasan putaran.

Jet udara yang dipanaskan memasuki rambut, memudahkan hilangnya kelembapan pada mereka. Molekul air secara serentak ditiup udara dan diuap oleh suhu tinggi. Cukup untuk menyeterika keriting dengan sisir sehingga mereka keluar. Ia juga membantu mengeringkan zon akar dan kulit kepala dengan lebih baik.

Pemanasan dengan udara panas mempunyai fungsi lain – ia menjadikan rambut lembut dan lentur. Ini menjadikan gaya rambut anda lebih senang selepas mencuci. Untuk kemudahan, muncung digunakan. Kit ini dilengkapi dengan muncung dalam bentuk muncung sempit, tetapi yang lain juga dijumpai, misalnya, dalam bentuk sisir urut.

Jenis pengering rambut

Peranti itu sendiri sederhana, dan reka bentuknya sama, tetapi pengeluar berusaha untuk menawarkan pelbagai model. Mereka berbeza antara satu sama lain dalam ciri, penampilan dan fungsi tambahan. Pakar membezakan kategori peranti berikut:

  1. isi rumah;

  2. profesional;

  3. styler;

  4. bersaiz kecil (jalan).

Mereka berbeza terutamanya dalam tujuan penggunaan. Setiap peranti sesuai untuk berbagai tugas tertentu, meskipun semuanya dapat mengatasi pengeringan dan gaya rambut yang sederhana.

Pengering rambut isi rumah

Pengering rambut isi rumah

Jenis pengering rambut yang ringkas dan biasa tersedia dengan kos rendah. Watt berada dalam julat 1000-1600 W, sehingga mereka menangani rambut basah. Tetapi ia tidak dirancang untuk penggunaan yang kerap, jadi penting untuk memerhatikan keadaan terlalu panas. Beberapa model dilengkapi dengan lampiran tambahan, tetapi rangkaian fungsinya terhad.

Peralatan rumah sesuai untuk kebanyakan orang, tetapi tidak dapat mengatasi rambut tebal dan panjang. Penggunaan yang kerap membawa kepada kegagalan.

Kelebihan

  • kemudahan penggunaan;

  • kos yang berpatutan;

  • saiz kecil dan berat badan rendah;

keburukan

  • pengeringan perlahan;

  • masa penggunaan yang terhad.

Pengering rambut profesional

Pengering rambut profesional

Peranti jenis ini terdapat di salun rambut dan salun kecantikan. Perbezaan dari pengering rambut isi rumah adalah tempoh operasi – ia dirancang untuk berfungsi 5-6 jam sehari. Kekuatan pengering rambut profesional juga lebih tinggi – dari 1500 hingga 2400 W, sehingga mereka dapat menangani rambut panjang yang tebal bahkan sekali jalan.

Pengering rambut profesional betul-betul kering dan gayakan rambut anda, tetapi kuasa ini tidak diperlukan di rumah. Ia dibeli untuk kegunaan harian.

Kelebihan

  • pemanasan udara seragam;

  • lampiran dan fungsi tambahan;

  • ketahanan dan kebolehpercayaan struktur;

  • kuasa tinggi;

keburukan

  • kesukaran bekerja;

  • harga tinggi.

Styler

Penata Rambut

Styler berbeza dengan pengering rambut dari segi penampilan dan tujuan. Ia mempunyai bentuk silinder dan kelihatan lebih seperti sikat rambut. Ia digunakan terutamanya untuk gaya rambut, jadi alat tambahan disediakan dalam kit. Styler membolehkan anda mengeringkan rambut anda selepas mandi dan menggulungnya dengan cara yang istimewa. Berkat ini, anda tidak perlu menghabiskan banyak masa dan menggunakan produk gaya tambahan.

Styler tidak menggantikan pengering rambut isi rumah, ia hanya membantu menata rambut anda. Ini adalah pilihan untuk potongan rambut pendek, tetapi bagi pemilik kepala yang tebal lebih baik memilih model lain.

Kelebihan

  • saiz padat dan ringan;

  • kos yang berpatutan;

  • universaliti aplikasi;

keburukan

  • peluang terhad.

Pengering rambut perjalanan

pengering rambut perjalanan

Pengering rambut yang ringkas senang digunakan, terutamanya apabila anda perlu membawanya ke jalan raya, ke kolam renang atau sauna. Peranti sedemikian menarik kerana saiznya yang padat dan berat badan yang rendah, sehingga mereka mengambil sedikit ruang. Tetapi kekuatan peranti sedemikian jarang melebihi 1000-1200 W. Beberapa model malah menggunakan bateri terpasang, yang menjadikannya mudah alih dan serba boleh.

Pengering rambut sebegini adalah pilihan perjalanan. Mereka mengeringkan rambut basah, tetapi tidak mungkin menjadi pengganti pengering rambut isi rumah. Dengan penggunaan yang kerap, mereka akan cepat gagal.

Kelebihan

  • saiz padat;

  • kos rendah;

  • kemudahan penggunaan;

keburukan

  • kuasa rendah;

  • sekumpulan fungsi dan lampiran terhad.

Pilihan pemilihan pengering rambut

kriteria untuk memilih pengering rambut

Pengering rambut boleh didapati dalam pelbagai jenama. Sekiranya perlu, anda boleh memilih alat untuk mengeringkan dan menggayakan rambut dengan mudah, baik di rumah dan ketika dalam perjalanan. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu menilai parameter pengering rambut:

  1. jenis pengering rambut tertentu;

  2. kuasa pemanasan;

  3. dimensi dan berat;

  4. bilangan mod kelajuan dan suhu;

  5. lampiran tambahan disertakan;

  6. membina kualiti sarung dan motor.

Dengan penilaian yang tepat, membuat pilihan pengering rambut yang tepat untuk rumah, perjalanan atau salun kecantikan anda tidaklah sukar. Untuk melakukan ini, pertama sekali, anda perlu memperhatikan jenis pengering rambut tertentu, kerana pengeluar menunjukkan untuk tujuan apa yang dimaksudkan oleh peranti mereka.

Kuasa

Salah satu parameter ciri peranti adalah daya. Ia berkisar antara 400 hingga 2500 watt. Kelajuan kipas dan suhu pemanasan bergantung pada ini. Kadar yang tinggi diperhatikan pada pengering rambut profesional, dan yang paling rendah dalam peralatan perjalanan dan styler.

Mod kelajuan dan suhu

Beberapa tetapan kelajuan dan suhu membolehkan anda memilih pilihan untuk pengeringan dan penggayaan cepat. Peralatan sederhana menawarkan tiga tetapan – rendah dan sejuk, sederhana, tinggi dan panas. Rambut yang tidak teratur dan tebal memerlukan halaju udara yang tinggi.

Fungsi dan lampiran tambahan

Lekapan tambahan membantu anda menggayakan rambut anda. Ini termasuk pemekat, penyebar, styler, yang sudah ditujukan untuk aplikasi tertentu. Pengering rambut moden juga mempunyai ciri tambahan seperti pengionan. Ia mengurangkan kesan negatif udara panas, menjadikan rambut licin dan halus.

Pengering rambut mana yang harus anda pilih?

Setiap peranti disesuaikan dengan keperluan khusus anda. Jangan membayar lebih banyak untuk lampiran atau fungsi yang tidak perlu. Pengering rambut isi rumah melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan tugas yang diberikan kepadanya.

Pertama sekali, anda harus memperhatikan kehebatan peranti:

  1. dari 400 hingga 1000 W (perjalanan) – mengeringkan rambut yang tidak terlalu tebal dan panjang setelah mandi dalam beberapa minit;

  2. dari 1000 hingga 1400 W (stylers) – mengeringkan dan menggayakan rambut dengan styler;

  3. dari 1200 hingga 1600 W (isi rumah) – mengeringkan rambut dengan baik dan cepat;

  4. dari 1800 hingga 2400 W (profesional) – cepat kering walaupun rambut panjang, membantu dalam gaya.

Dalam keadaan domestik, kuasa lebih dari 2000 W jarang diperlukan, bahkan untuk pemilik rambut panjang. Peranti profesional beroperasi selama beberapa jam setiap hari, yang jarang diperlukan di rumah.

Kita juga harus memperhatikan jumlah lampiran dan mod operasi. Mereka tidak mendapat permintaan di rumah jika anda hanya perlu mengeringkan rambut anda selepas mandi. Fungsi pengionan, yang menjadikan rambut halus, akan berguna, tetapi anda harus membayar lebih banyak wang untuk ini.

Pengering rambut kecil yang ringkas berfungsi sebagai alat ganti. Anda boleh membawanya di jalan, ke kolam renang atau sauna, jika diperlukan.

Berapa kos pengering rambut?

  1. Pengering rambut sederhana dengan kekuatan 700-1000 W boleh dibeli dengan harga 400-800 rubel.

  2. Pengering rambut isi rumah dengan kekuatan 1600 W dengan 2 kelajuan dan 2 mod suhu berharga 700-1000 rubel.

  3. Styler dengan lampiran berharga sekitar 1000 rubel.

  4. Pengering rambut dengan fungsi yang lebih luas dan alat tambahan berharga dari 1,500 hingga 6,000 rubel.

  5. Pengering rambut perjalanan boleh dibeli dengan harga 400-500 rubel.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih warna rambut yang tepat berdasarkan jenis warna anda dan rahsia memilih tong rambut.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen