Cara memilih pengecas bateri

Malah bateri berkualiti terbaik cenderung habis jika digunakan dengan tidak betul. Untuk mengisi casnya, anda boleh menggunakan perkhidmatan tetangga dan hanya 'menyalakannya' dengan mempercayakan pengecasan berikutnya ke penjana, atau anda boleh mengeluarkan bateri dan menyambungkan pengecasnya, menetapkan nilai semasa yang diperlukan dan mengisi semula cas dengannya. Yang diperlukan dalam kes kedua adalah dengan menggunakan pengecas bateri padat.

Cara memilih pengecas bateri

!

Sebaiknya baca artikel ini dari pakar memilih bateri terbaik untuk kereta anda.

Pengilang Pengecas Teratas

Pengecas moden untuk bateri kereta adalah peranti berteknologi tinggi yang membolehkan anda mengawal arus yang dijana hingga beberapa miliamper, dengan itu memastikan pengecasan yang sedikit. Model terbaik dianggap dari pengeluar elektronik automotif terkenal:

  1. Varta;

  2. Bosch;

  3. Delphi;

  4. Htachi;

  5. Mitsubishi;

  6. Topla;

Semasa memilih pengecas untuk bateri, perlu memusatkan perhatian bukan hanya pada ciri prestasi peranti dan parameter bateri yang dipasang pada kereta, tetapi juga pada ulasan pengguna yang menunjukkan kekuatan dan kelemahan model tertentu. Cara termudah untuk mencari maklumat tersebut adalah di Internet dengan menetapkan pertanyaan carian yang sesuai, serta di pelbagai rangkaian sosial awam dan di forum automotif tematik.

Jenis pengecas kereta

Pengecas kereta moden dikelaskan dengan cara yang berbeza, tetapi yang paling betul adalah pembahagian kepada jenis bergantung pada fungsi peranti, dan juga prinsip operasinya.

Pengecas mengikut prinsip operasi

Pengecas pengubah

Pengecasan pengubah

Model yang diuji masa, digunakan secara meluas pada abad yang lalu. Mereka didasarkan pada transformer step-down, 220 Volt dibekalkan ke belitan primer, dan 12 Volt dikeluarkan dari sekunder. Sesuai untuk mengecas pelbagai jenis bateri 12 volt.

Kelebihan

  • Mahal;

  • Pelbagai jenis bateri serasi;

  • Tidak bersahaja dalam penjagaan dan penyelenggaraan;

  • Pembinaan sederhana;

keburukan

  • Sangat berat;

  • Tidak sesuai untuk bateri moden dengan pengawal mikro cas;

  • Tiada pelarasan tahap caj;

  • Dimensi besar;

Pengecas impuls

Pengecas impuls

Jenis peranti moden, yang berdasarkan litar semikonduktor untuk memproses arus masuk. Mikrokontroler, dipasang di dalam casing, memungkinkan anda mengatur arus keluaran dengan tepat dan mengubah kekuatannya dengan ralat hingga 0,1 Ampere, yang penting ketika 'reanimating' bateri habis sepenuhnya.

Kelebihan

  • Ringkas dan miniatur;

  • Nyaman dan senang dikendalikan;

  • Pelbagai penyesuaian output semasa;

  • Sesuai untuk bateri paling moden;

keburukan

  • Mahal;

Menurut prinsip operasi, semua peranti kelas ini dibahagikan kepada dua kategori:

  1. Pengecas adalah pengecas tradisional yang menghasilkan arus dengan frekuensi dan kekuatan yang sama. Direka untuk penambahan kapasiti bateri yang perlahan dan monoton. Kelemahannya adalah caj yang panjang, yang boleh memakan masa 10-12 jam;

  2. Pengecas permulaan kelihatan lebih baik dalam hal ini. Mereka membenarkan bukan sahaja menghasilkan arus seragam untuk mengecas bateri, tetapi juga mengeluarkan nadi frekuensi tinggi jangka pendek, yang membolehkan kenderaan untuk memulakan walaupun dalam keadaan yang paling buruk. Kelemahan peranti sedemikian adalah kos yang tinggi.

Pilihan pemilihan pengecas

Setelah memilih jenis peranti yang sesuai dengan bateri yang terpasang di dalam kereta, perlu memperhatikan ciri-ciri utamanya yang mempunyai kesan langsung pada operasi.

Prinsip pengecasan bateri

  1. Voltan malar, arus ulang alik. Skema biasa di mana arus yang dibekalkan oleh pengecas menyesuaikan diri dengan keadaan pengecasan, menurun ke nilai minimum pada akhir pengisian. Prinsip ini baik kerana bateri praktikal tidak kehilangan kapasiti dari masa ke masa;

  2. Arus terus, voltan bergantian. Kaedah yang agak intensif, yang dicirikan oleh pengecasan pantas, tetapi boleh menyebabkan penuaan bateri lebih awal. Untuk sebilangan model bateri, kaedah ini adalah satu-satunya yang mungkin.

  3. Jenis gabungan. Peranti ini dilengkapi dengan mikrokontroler yang membolehkan anda mengubah voltan dan kekuatan arus yang dibekalkan semasa proses pengecasan, menyesuaikan dengan keadaan bateri dan memilih algoritma yang sesuai untuk pengecasan.

Ketersediaan peralatan kawalan

Kriteria penting yang memungkinkan untuk menyesuaikan arus yang dibekalkan ke terminal bateri. Alat ini dapat disajikan dalam bentuk ammeter induksi dengan tombol pengatur, mengubah posisi yang mengubah posisi anak panah perangkat. Yang paling maju adalah peranti digital yang mengatur arus yang dibekalkan dengan ralat sehingga 0.1 Ampere. Arus keluaran maksimum hendaklah antara 8 hingga 15 ampere, sehingga membolehkan anda bekerja dengan pelbagai jenis bateri, tanpa mengira voltan dan arus yang dihasilkannya.

Ia juga berguna untuk menyesuaikan voltan keluaran. Model dianggap universal, memberikan kemampuan untuk menetapkan voltan dalam lingkungan 6 hingga 24 volt – ini adalah arus yang diperlukan agar dapat mengisi semua bateri moden tanpa kecuali.

Mod penyulingan

Di bawah keadaan operasi tertentu, serta dengan waktu diam yang lama, sulfat dapat terbentuk pada plat bateri, yang menyebabkan penurunan kapasiti bateri yang signifikan, hingga 60-70 persen. Mod ini memungkinkan untuk meneutralkan sulfat yang terbentuk, dan juga berfungsi pada tahap awal pengisian dengan mikro yang dapat mengembalikan kapasiti bateri.

Peralatan ujian

Pengawal mikro khas membolehkan, apabila disambungkan ke terminal bateri, untuk mengukur kapasiti sisa bateri, voltan dan arus keluaran, serta ketumpatan elektrolit, sehingga memungkinkan untuk menilai keadaan umum bateri dan mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk 'menghidupkannya semula'.

Ciri-ciri memilih pengecas untuk bateri kereta

Dengan mengambil kira banyak ciri model bateri moden, serta sebilangan besar unit elektronik yang menjadi pengguna tenaga dalam kereta moden, pilihan pengecas harus diberi perhatian khusus. Tidak bernilai menyimpan pada peranti, lebih baik memberi pilihan untuk peranti yang:

  1. Tidak hanya mampu mengecas bateri, tetapi juga menghasilkan dorongan jangka pendek untuk memulakan kereta;

  2. Mempunyai julat voltan keluaran dari 6 hingga 24 Volt dan arus dari 0 hingga 15 Amperes;

  3. Dilengkapi dengan mikrokontroler yang menyediakan penyesuaian arus keluaran yang fleksibel bergantung pada ciri teknikal bateri tertentu;

  4. Mempunyai penguji keadaan bateri, yang memungkinkan untuk diagnostik awal;

  5. Dilengkapi dengan mod desulfation;


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen