Cara memilih pencetak untuk kediaman anda

Anda perlu memilih pencetak berdasarkan penggunaannya yang dirancang – sama ada ia akan digunakan untuk mencetak hanya dokumen atau gambar atau gambar.

kandungan

  1. Parameter apa yang perlu diberi perhatian
  2. Kromatik
  3. Jenis pencetak
  4. Resolusi cetakan
  5. Fungsi tambahan
  6. Pembuat Pencetak Teratas

Cara memilih pencetak untuk rumah anda: parameter yang perlu anda perhatikan

Cara memilih pencetak untuk kediaman anda

Semasa memilih pencetak untuk kegunaan rumah, anda perlu memperhatikan parameter berikut:

  1. Chroma (warna, hitam dan putih);

  2. Jenis (laser, inkjet atau pencetak foto secara langsung);

  3. Resolusi cetakan (penting untuk gambar);

  4. Fungsi tambahan.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri seperti kelajuan cetak atau kelewatan halaman pertama untuk pencetak rumah dapat diabaikan. Pada akhirnya, hampir tidak dirancang untuk memanfaatkannya secara intensif.

Kromatik

warna pencetak

Sekiranya anda merancang untuk menggunakan pencetak untuk mencetak abstrak, kertas istilah dan dokumen yang serupa, maka pada kebiasaannya peranti hitam putih sudah mencukupi. Namun, semasa mencetak gambar, grafik dan maklumat serupa di atas kertas, disarankan untuk menggunakan warna.

Walau bagaimanapun, ada satu 'tetapi'. Walaupun pencetak inkjet warna dan hitam dan putih harganya hampir sama, pencetak laser dengan percetakan warna jauh lebih mahal daripada hitam dan putih. Di samping itu, mengisi semula atau mengganti kartrij boleh menjadi agak mahal.

Jenis (inkjet, laser atau pencetak foto)

jenis pencetak

Pencetak yang dimaksudkan untuk digunakan di rumah dibahagikan kepada tiga jenis dari segi prinsip operasi:

  1. Inkjet;

  2. Laser;

  3. Pencetak foto.

Mereka berbeza dalam jenis mekanik dakwat dan percetakan.

Contohnya, pencetak inkjet menggunakan dakwat cair. Melalui muncung, mereka jatuh di atas selembar kertas, meninggalkan jejak di atasnya – teks atau gambar. Pencetak Inkjet adalah antara yang paling murah, mempunyai saiz yang padat, tetapi mereka mempunyai banyak kekurangan:

  1. Kenaikan harga percetakan (rata-rata, kos memaparkan teks atau gambar pada halaman adalah 2-10 rubel – ini adalah harga toner habis);

  2. Tahap kebisingan meningkat – pencetak mungkin mengeluarkan bunyi pengisaran atau bunyi yang tidak menyenangkan semasa mencetak;

  3. Diperlukan 'Pencetakan Pencegahan' Berkala – Jika pencetak tidak digunakan untuk waktu yang lama, toner di muncung akan kering dan boleh mengakibatkan kerosakan.

Sebaliknya, pencetak inkjet boleh dilengkapi dengan CISS – sistem bekalan dakwat berterusan – yang mengurangkan kos percetakan dengan ketara. Walau bagaimanapun, pengubahsuaian ini tidak mungkin dilakukan pada setiap model, dan ini juga menyebabkan kehilangan jaminan.

Pencetak laser jauh lebih mahal. Lebih-lebih lagi, harga untuk model warna lebih tinggi daripada model warna hitam dan putih. Namun, mereka mempunyai kos pencetakan yang rendah (hingga beberapa kopeck per helaian), mereka beroperasi secara senyap dan tidak memerlukan penyelenggaraan pencegahan.

Terdapat juga kelemahan untuk pencetak laser:

  1. Garis-garis gelap muncul dalam gambar kerana penaik toner pada roller. Masalah ini berlaku setelah penggunaan peranti yang berpanjangan dan / atau beberapa pengisian semula;

  2. Bilangan terhad dan kos pengisian semula kartrij yang agak tinggi;

  3. Kos tinggi kartrij baru.

Oleh itu, jika anda jarang mencetak (kira-kira 10 helai seminggu) dan pada masa yang sama anggarannya sangat terhad, maka pencetak inkjet sudah mencukupi. Untuk operasi dalam jumlah besar, lebih baik menggunakan laser.

Pencetak foto terpisah. Peranti ini direka untuk mencetak gambar, yang mana ia menggunakan barang keperluan khas – kertas berkilat dan dakwat pigmen. Pencetak ini dilengkapi dengan toner 6 atau 8 warna, mempunyai resolusi cetak yang sangat tinggi dan pembiakan warna yang sangat baik.

Walaupun begitu, pencetak ini mempunyai kos pencetakan yang sangat tinggi (sekitar 10-15 rubel setiap gambar). Oleh itu, disarankan untuk menggunakannya hanya untuk gambar. Lebih baik jangan mencetak dokumen dan 'gambar' di atasnya.

Resolusi cetakan

resolusi cetakan

Resolusi cetakan menentukan bagaimana 'halus' gambar akan kelihatan. Di samping itu, semakin tinggi, perincian yang lebih kecil dapat dilihat dalam gambar. Walau bagaimanapun, pencetak dengan resolusi cetakan yang lebih tinggi agak mahal.

Sebilangan besar pencetak inkjet dan laser tersedia dalam 300 x 300, 600 x 600, atau 1200 x 1200 dpi (juga dapat disingkat DPI).

Resolusi 300 × 300 dpi mencukupi untuk mencetak teks dan grafik sederhana (gambar rajah). Dengan itu, cetakan kecil akan tetap dapat dibaca. Walau bagaimanapun, semasa mencetak gambar dengan resolusi tinggi atau banyak perincian, beberapa elemen mungkin 'hilang' atau terguris.

Resolusi 600 x 600 dpi sesuai untuk mencetak teks dan gambar pada tahap kualiti yang boleh diterima. Pencetak inilah yang disyorkan untuk digunakan di rumah, kerana ia berbeza dalam penggunaan toner yang seimbang. Tetapi mereka juga tidak digalakkan untuk mencetak foto.

Sekiranya anda perlu mencetak gambar, foto, atau teks yang sangat kecil, lebih baik menggunakan pencetak dengan resolusi 1200 x 1200 dpi. Perlu diingat bahawa ia boleh menjadi asli atau diinterpolasi. Pilihan pertama memberikan 'kelancaran' dan perincian gambar yang terbaik, tetapi pencetak seperti itu agak mahal. Resolusi interpolasi 1200 x 1200 dpi memungkinkan cetakan berkualiti sedikit lebih tinggi daripada peranti dengan 600 x 600 titik.

Sekiranya anda memerlukan percetakan bercampur – iaitu, secara berkala anda perlu mengeluarkan gambar yang sangat terperinci di atas kertas, dan kadang-kadang hanya teks – pencetak beresolusi tinggi dengan mod ekonomi dapat dilakukan. Ia melakukan 'interpolasi terbalik'. Mod ekonomi menjimatkan resolusi cetak menjadi 600 x 600 atau bahkan 300 x 300 dpi, yang dapat membantu mengurangkan penggunaan toner sambil mengekalkan keterbacaan.

Parameter di atas adalah sah untuk pencetak laser dan inkjet. Pencetak foto, kerana pengkhususannya, mempunyai resolusi cetakan yang jauh lebih tinggi – sebagai contoh, untuk Epson Expression Premium XP-710 ia adalah 5760 × 1440 dpi.

Fungsi tambahan

fungsi pencetak tambahan

Banyak model pencetak moden dilengkapi dengan sejumlah ciri tambahan. Semakin banyak daripadanya, semakin tinggi kos peranti. Walau bagaimanapun, banyak ciri ini menjadikan pencetak anda lebih mudah digunakan:

  1. Mod pengimbas dan fotokopi terbina dalam. Model yang mempunyai mod operasi ini disebut MFP (peranti pelbagai fungsi) dan sangat mudah digunakan di rumah;

  2. Sesuai dengan sistem operasi alternatif seperti macOS atau keluarga Linux. Sekiranya anda merancang untuk menggunakan pencetak pada komputer di mana Windows tidak dipasang, maka anda perlu memastikan bahawa pengeluar mempunyai pemacu untuk persekitaran anda;

  3. Keupayaan untuk bekerja dalam rangkaian berwayar atau tanpa wayar (Wi-Fi) tempatan. Ini akan membolehkan anda memasang pencetak di tempat yang mudah dan tidak menyambungkannya ke komputer dengan kabel USB;

  4. Sesuai dengan peranti mudah alih (di Android atau iOS). Pencetak yang dilengkapi dengan fungsi ini dapat digunakan untuk mencetak foto secara langsung dari telefon pintar atau tablet;

  5. Keupayaan untuk mencetak dua sisi tanpa pergeseran halaman. Fungsi yang mudah jika anda perlu mencetak buku, alat bantu mengajar atau hanya dokumen yang besar. Ia menjimatkan kertas dengan baik;

  6. Slot untuk kad memori. Selalunya, fungsi ini terdapat di pencetak foto. Ia membolehkan anda mencetak gambar dari kamera profesional ke kertas tanpa menggunakan komputer;

  7. Paparan kristal cecair, selalunya skrin sentuh. Ciri lain yang biasa terdapat pada pencetak foto mewah. Bersama dengan yang sebelumnya, ia membolehkan anda memilih gambar yang diperlukan dan meletakkannya di atas kertas, serta menjalankan operasi pemotongan atau penyuntingan gambar lain.

Walau bagaimanapun, semua ciri ini hanya perlu dibayar lebih tinggi jika anda benar-benar memerlukannya. Terdapat berpuluh-puluh pengeluar dan ribuan model di pasaran pencetak hari ini, jadi anda sentiasa dapat mencari alternatifnya.

Pembuat Pencetak Teratas

Pembuat Pencetak Teratas

Pasaran pengeluar yang menghasilkan pencetak yang disyorkan untuk kegunaan rumah diwakili terutamanya oleh tiga jenama – HP, Canon dan Epson.

Pencetak HP kebanyakannya berada dalam julat harga yang lebih rendah. Ia sesuai untuk dicetak setiap hari, tetapi mempunyai kos penyelenggaraan yang tinggi – barang habis pakai mahal. Walau bagaimanapun, hampir semua pencetak inkjet HP dapat dilengkapi dengan sistem bekalan dakwat berterusan (yang masih akan membatalkan jaminan).

Pencetak laser Canon, serta model Epson kelas pertengahan, sangat baik untuk digunakan setiap hari kerana ia memberikan kos per cetakan yang optimum. Walau bagaimanapun, beberapa peranti tidak akan mengisi semula kartrij, yang boleh menjadi masalah serius.

Dan untuk mencetak foto, disyorkan untuk menggunakan pencetak Epson, kerana mereka menawarkan fungsi seluas dan ciri yang sangat baik dalam julat harganya.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pencetak laser yang tepat, rahsia memilih kertas pencetak dan kriteria utama untuk memilih pencetak foto untuk mencetak foto yang terang.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen