Cara memilih pencetak foto

Pencetak foto adalah pencetak khas yang direka untuk menghasilkan gambar yang sangat realistik dan terperinci ke kertas.

Cara memilih pencetak foto: ciri-ciri yang perlu diperhatikan

cara memilih pencetak foto

Semasa memilih pencetak foto, perlu dipertimbangkan ciri teknikal peranti berikut:

  1. Jenis;

  2. Resolusi cetakan;

  3. Antara muka sambungan;

  4. Fungsi tambahan.

Perlu diingat bahawa pencetak foto adalah peranti khusus, dan ia direka untuk mencetak gambar, dan bukan dokumen atau bahan serupa. Sudah tentu, “peralatan pejabat” seperti itu tidak mempunyai sekatan fungsional pada output teks, tetapi kerana kos cetakan yang tinggi, ini tidak sesuai.

Juga perlu disebut secara berasingan ialah pencetak foto mudah alih.

Jenis pencetak

Terdapat dua jenis pencetak foto, yang berbeza dalam prinsip operasi – inkjet dan sublimasi.

Pencetak Foto Inkjet

Pencetak Foto Inkjet

Pencetak foto Inkjet dicetak seperti berikut – toner (cat) dalam bentuk cair melalui muncung khas diaplikasikan secara tetes ke sehelai kertas. Oleh kerana kebanyakan model peranti tersebut menyokong 6-8 warna, kualiti cetakannya cukup tinggi dan rendition warna yang baik.

Kelebihan

  • Keupayaan untuk mencetak gambar dari pelbagai format, hingga A4;

  • Kos percetakan yang agak rendah;

  • Keupayaan untuk mencetak teks, dokumen, dll. (tetapi ini tidak praktikal);

keburukan

  • Tahap kebisingan tinggi;

  • Render warna rendah berbanding pencetak foto pemejalwapan;

  • Ketahanan air pada cetakan yang rendah (bagaimanapun, beberapa model menggunakan dakwat yang tahan terhadap kelembapan);

Pencetak Foto sublimasi

Pencetak Foto sublimasi

Dalam pencetak foto pemejalwapan, toner digunakan pada filem khas. Semasa mencetak, kepala peranti memanaskannya, tinta mendidih dan dipindahkan ke kertas. Ini memberikan pembiakan warna yang lebih mendalam.

Kelebihan

  • Pembiakan warna yang sangat baik menurut kebanyakan jurugambar;

  • Tahap kebisingan rendah;

  • Ketahanan air pada cetakan untuk semua model pencetak foto;

keburukan

  • Kos penggunaan yang tinggi;

  • Oleh itu, pencetak foto inkjet sangat sesuai untuk kegunaan rumah, tetapi penyempurnaan untuk profesional;

  • Tidak mungkin mencetak teks dan dokumen serupa.

  • Batasan ukuran cetakan (sebahagian besar kertas penyokong foto menyokong kertas tidak lebih besar dari 10 × 15 cm);

!

Oleh itu, pencetak foto inkjet sangat sesuai untuk kegunaan rumah, tetapi pencetak pemejalwapan adalah untuk kegunaan profesional.

Resolusi cetakan

resolusi cetakan

Resolusi cetakan adalah salah satu ciri terpenting dari pencetak foto. Ini menentukan perincian gambar dan kelancaran pemindahan peralihan warna. Resolusi foto diukur dalam titik per inci (dpi).

Adalah tidak praktikal untuk membeli pencetak foto yang mahal untuk kegunaan rumah dengan resolusi foto lebih dari 4800 × 1200 dpi. Sudah ketumpatan ini memberikan kelancaran dan perincian gambar yang mencukupi. Untuk cetakan yang jarang dilakukan dengan resolusi tinggi, anda boleh menghubungi salun yang sesuai.

Di samping itu, pencetak foto dengan resolusi cetakan lebih dari 4800 × 1200 dpi mahal – baik untuk peranti itu sendiri dan untuk barang habis pakai – dan kelajuan perlahan. Dan inkjet dan pemejalwapan.

Sebagai tambahan kepada resolusi, kualiti cetakan pada pencetak foto inkjet dipengaruhi oleh jumlah warna pada kartrij. Model yang menyokong warna 8 toner menghasilkan pembiakan warna yang lebih baik dan peralihan yang lebih lancar.

Antara muka sambungan

Antara muka sambungan

Sambungan cepat pencetak foto ke komputer diperlukan untuk memastikan kelajuan pencetakan yang cukup cepat. Oleh itu, antara muka yang digunakan dalam peranti tersebut adalah seperti berikut:

  1. USB Tradisional;

  2. Wi-Fi tanpa wayar;

  3. Tanpa wayar Bluetooth untuk komunikasi dengan telefon pintar;

  4. Pembaca kad untuk menyambungkan kad memori;

  5. USB untuk menyambungkan telefon pintar atau kamera.

USB merujuk kepada sambungan berwayar ke komputer. Kelebihan standard ini adalah kadar pemindahan data yang tinggi – lebih pantas daripada Wi-Fi atau antara muka yang serupa. Oleh itu, kelewatan cetakan adalah minimum. Kelemahannya jelas – anda perlu meletakkan pencetak tepat di sebelah komputer.

Pencetak yang menyokong Wi-Fi boleh dipasang di mana sahaja di rumah. Dalam kes ini, mereka bertindak sebagai rangkaian. Kadar pemindahan ke pencetak foto tanpa wayar adalah optimum bagi kebanyakan pengguna. Lebih-lebih lagi, gambar boleh dihantar ke peranti seperti itu dari peranti lain di rangkaian tempatan – beberapa komputer, telefon pintar, tablet, dll.

Bluetooth – Sambungan ini berfungsi dengan baik untuk mencetak dari telefon pintar, tablet, dll. Beberapa komputer juga menyokong antara muka ini, tetapi penyambungannya mungkin hanya kontroversi.

Pembaca kad membolehkan anda mencetak terus dari kad memori SD dan seumpamanya. Cukup antarmuka yang berguna jika anda sering memaparkan gambar dari kamera dan kamera di atas kertas. Tetapi lebih baik tidak menggunakannya sebagai standard sambungan utama.

Penyambung USB (luaran) membolehkan anda menyambungkan telefon pintar atau kamera ke pencetak foto. Ia berfungsi sama dengan pembaca kad atau Bluetooth – iaitu, ia memberikan kemudahan dalam beberapa kes, tetapi tidak sesuai digunakan sebagai yang utama.

Antara muka utama untuk menghubungkan pencetak foto, tentu saja, USB dan Wi-Fi. Model yang dilengkapi dengan kedua-duanya akan menjadi penyelesaian yang baik untuk kediaman atau bahkan studio kecil.

Fungsi tambahan

Fungsi tambahan

Fungsi tambahan tidak menentukan ciri pencetakan pencetak foto, tetapi membuat penggunaan alat tersebut lebih mudah dan menyenangkan. Ciri-ciri ini merangkumi:

  1. Skrin sentuh. Penyelesaian yang sangat baik semasa mencetak foto dari kad memori, pemacu kilat atau kamera USB. Ini menjadikan pemilihan gambar sumber lebih senang;

  2. Penyuntingan gambar. Satu lagi ciri berguna semasa mencetak tanpa komputer. Ini membolehkan anda melakukan sedikit penyesuaian gambar (memotongnya, memutarnya, menggunakan penapis dan topeng) sebelum meletakkannya di atas kertas;

  3. Pengimbas terbina dalam. Membolehkan anda mendigitalkan cetakan kertas atau filem dan negatif;

  4. Sokongan kertas biasa. Sesuai untuk mencetak dokumen, teks, dan lain-lain;

  5. Memori terbina dalam. Membolehkan anda menyalin foto ke memori peranti dan mencetak tanpa menyambungkan komputer atau telefon pintar.

Seperti biasanya, ciri tambahan pencetak foto menambah kos peranti. Oleh itu, bernilai membeli model dengan kemampuan ini hanya jika benar-benar diperlukan.

Pencetak Foto Mudah Alih

Pencetak Foto Mudah Alih

Pencetak foto mudah alih harus dipisahkan menjadi kelas yang berasingan. Mereka adalah peranti yang ringkas dan ringan yang membolehkan anda mengambil cetakan di mana sahaja dan menyambung dengan mudah ke telefon pintar, tablet, dan dalam beberapa kes malah kamera. Mereka memberikan gambar berkualiti tinggi dan kelajuan cetak maksimum.

Walau bagaimanapun, pencetak foto mudah alih mempunyai dua kelemahan utama:

  1. Mereka hanya berfungsi dengan barang keperluan berjenama – iaitu, kertas fotografi khas;

  2. Ukuran cetakan biasanya sangat kecil, akibatnya gambar yang diperoleh dengan alat tersebut hanya dapat digunakan sebagai cenderahati.

Pengilang

Pengilang

Antara pengeluar pencetak foto adalah:

  1. Canon. Dikenal dengan pencetak foto kompak yang bertujuan untuk kegunaan rumah. Berikan kualiti cetakan yang mencukupi untuk pemilik yang tidak memerlukan dan dibezakan dengan harga yang sangat berpatutan;

  2. Epson. Menghasilkan pencetak foto yang cukup mahal, namun dengan fungsi canggih dan kualiti gambar yang tinggi;

  3. Fujifilm. Satu lagi pengeluar pencetak foto yang agak murah. Berbeza dengan kualiti cetakan yang baik, tetapi dalam kebanyakan kes memerlukan penggunaan khas, yang pada gilirannya, boleh menjadi agak mahal;

  4. Polariod. Menghasilkan pencetak padat yang hanya berfungsi dengan barang keperluan berjenama.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih pencetak laser yang tepat, rahsia memilih pencetak untuk rumah anda dan kriteria utama untuk memilih kertas untuk pencetak anda.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen