Cara memilih penapis untuk akuarium

Kunci untuk umur panjang penghuni mana-mana akuarium adalah sistem pengudaraan dan penyaringan air yang dibina dengan betul. Untuk tujuan ini, penapis akuarium moden digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Membersihkan akuarium dari kekotoran, serpihan dan sisa buangan makhluk hidup, pengudaraan dan pengoksigenan air adalah beberapa tugas yang dapat diselesaikan oleh penapis yang dipilih dengan betul.

memilih penapis untuk akuarium

Pengilang penapis akuarium teratas

Apabila memilih peranti kelas ini, lebih baik memberi keutamaan kepada jenama yang terkenal di kalangan akuarium:

  1. Tetra;

  2. Eheim;

  3. Jebo;

  4. Aquael;

Ulasan produk-produk jenama yang dinyatakan di atas dapat dikaji di Internet, dalam semua jenis forum tematik yang ditujukan untuk akuarium, dan juga di rangkaian sosial.

Jenis penapis untuk akuarium

Penapis luaran

penapis luaran untuk akuarium

Peranti yang dipasang dari luar dan tidak memakan ruang yang boleh digunakan di dalam akuarium. Produktiviti boleh mencapai 300-400 liter sejam. Direka untuk digunakan dalam tangki kompak, isipadu tidak melebihi 80-100 liter. Membolehkan pemasangan penapis yang boleh diganti, berbeza dalam prinsip operasi – mekanikal, biologi atau kimia.

Kelebihan

  • Pemasangan luar tidak menyembunyikan tempat;

  • Tidak bersahaja dalam penyelenggaraan dan pembersihan;

  • Sesuai digunakan dengan akuarium hingga 100 liter;

  • Prestasi penapisan yang tinggi;

  • Tiga jenis penapis yang berbeza;

keburukan

  • Mahal;

Penapis bawah

Penapis bawah

Peranti padat dipasang di bahagian bawah akuarium dan mempunyai penampilan estetik dari batu atau objek bawah laut khas lainnya. Sesuai untuk akuarium sehingga 60-80 liter. Ia mempunyai operasi yang tenang dan tidak menyebabkan gangguan kepada penduduk di bawah air. Sangat sesuai dengan reka bentuk akuarium dan tidak kelihatan asing di bahagian bawah.

Kelebihan

  • Miniatur;

  • Oksigenat;

  • Menapis air dari serpihan dan sisa;

  • Kerja senyap;

keburukan

  • Tidak sesuai untuk akuarium besar;

  • Memerlukan penyelenggaraan dan pembersihan elemen penapis secara berkala;

Penapis dalaman

Penapis dalaman

Mereka adalah bekas khas yang direka untuk pemasangan terus ke dalam akuarium. Mereka dicirikan oleh pengudaraan yang sangat baik dan penapisan air yang sangat baik. Mereka digunakan dengan akuarium, jumlahnya boleh mencapai 100-120 liter. Tidak bersahaja dalam penyelenggaraan dan pembersihan.

Kelebihan

  • Produktif;

  • Sediakan sambungan selang tambahan untuk pengambilan udara;

  • Dilengkapi dengan muncung berputar untuk mengubah arah aliran air;

  • Mudah dibersihkan dan dijaga;

  • Mahal;

keburukan

  • Mencuri ruang di akuarium;

  • Penapisan sedikit lebih buruk berbanding model luaran;

Kriteria utama untuk memilih penapis akuarium

kriteria pemilihan akuarium

Setelah pembeli memutuskan jenis penapis khusus untuk akuarium dan tempat pemasangannya, adalah perlu untuk mengkaji ciri-ciri teknikal model dan membandingkannya dengan keadaan operasi.

Isipadu akuarium maksimum

Terlepas dari reka bentuknya, jenis penapis tertentu untuk akuarium dirancang untuk membersihkan jumlah air tertentu. Menggunakan alat dalam tangki yang melebihi kapasiti yang disarankan oleh pengeluar akan mengakibatkan pembersihan yang tidak mencukupi dan akibatnya kematian binatang peliharaan. Parameter ini harus dipilih dengan margin 5-10 liter untuk operasi yang cekap.

Prestasi peranti

Memaparkan jumlah air yang melewati elemen penapis dalam satu jam operasi berterusan. Semakin tinggi produktiviti, semakin efisien proses pembersihan air dari pencemaran. Model terbaik menunjukkan produktiviti pada tahap 400-600 liter per jam, yang apabila dipasang di akuarium kecil, sekitar 60-80 liter, membolehkan alat ini mengeluarkan semua air di akuarium 3-4 kali setiap jam operasi.

Jenis penapisan

Terdapat 3 jenis saringan, bergantung pada jenis pencemaran yang akan dineutralkan.

  1. Mekanikal. Penapis serpihan, pasir, kelodak, penggantungan;

  2. Biologi. Direka untuk membersihkan dari produk sisa organisma;

  3. Bahan Kimia. Ia digunakan untuk membersihkan air dari semua jenis sebatian kimia (kalsium, klorin, besi);

Jenis pengisi

Bergantung pada jenis pengisi apa yang digunakan sebagai elemen penapis, sifat prestasi peranti tertentu dapat berbeza dengan ketara.

  1. Span adalah pengisi termudah yang melakukan penyucian air secara mekanikal dan biologi dari bahan terampai dan produk buangan. Mudah dikendalikan dan tidak perlu dijaga. Ia boleh digunakan semula – semua yang diperlukan adalah mengeluarkan elemen penapis dan membilasnya;

  2. Zeolit. Bahan khas berdasarkan tanah liat zeolit. Direka untuk menyaring semua jenis sebatian kimia, klorin, besi dan amonia. Setiap penapis tersebut boleh guna dan memerlukan penggantian setelah 3-4 bulan penggunaan;

  3. Karbon aktif adalah bahan penapis yang paling biasa. Mengalami tahap penyaringan yang tinggi dan membersihkan air dari sisa mekanikal dan biologi. Di antara kekurangannya, seseorang dapat memilih kecenderungan untuk menyerap bukan sahaja bahan berbahaya, tetapi juga bahan berguna, serta keperluan penggantian yang kerap – sekitar 1 kali sebulan;

  4. Sintepon. Bahan berliang yang paling halus, memberikan penyucian air halus dari bahan terampai. Untuk kecekapan maksimum dan jangka hayat yang panjang, disarankan untuk menggunakan penapis span atau zeolit;

  5. Pengisi bio. Bahan khas, yang merupakan persekitaran khas untuk pembiakan aktif bakteria bermanfaat. Merekalah yang menyaring air dari sisa biologi dan kimia. Dianjurkan untuk digunakan bersamaan dengan span atau penapis lain yang mengekalkan suspensi dan zarah mekanikal;

Penggunaan tenaga

Penapis untuk akuarium adalah peranti yang beroperasi pada rangkaian 220 Volt, dan oleh itu anda juga perlu memperhatikan penggunaan tenaga. Sebilangan besar model dilengkapi dengan litar elektrik yang memerlukan 5-7 watt elektrik setiap jam operasi, yang secara praktikal tidak dipaparkan pada bil elektrik.

Keperluan untuk membersihkan dan mengganti elemen penapis

Elemen yang boleh diganti, yang berfungsi sebagai penapis, menjadi tersumbat dengan serpihan dari masa ke masa dan berhenti menjalankan fungsinya. Lebih senang apabila elemen penapis dibersihkan sekerap mungkin tanpa menjejaskan fungsi peranti. Dalam kes ini, menukar penapis dapat digabungkan dengan membersihkan akuarium dan menukar air;

Arah aliran air dan kemungkinan mengubahnya

Aliran air yang keluar dari penapis harus disebarkan secara merata ke seluruh akuarium dan tidak menakutkan penduduk dengan penampilannya. Paling baik apabila perubahan arah dilakukan dengan cara seperti kipas dan menyesuaikan diri secara automatik.

Ciri-ciri memilih penapis luaran untuk akuarium

Penapis luaran sangat sering dipilih dengan sengaja kerana kemudahan penggunaan, pembersihan dan penyelenggaraannya. Parameter peranti yang baik dari kelas ini adalah seperti berikut:

  1. Produktiviti pada tahap 300-400 liter sejam;

  2. Isipadu yang dibenarkan sehingga 100-120 liter;

  3. Semburan kipas aliran air;

  4. Keupayaan untuk menggantikan elemen penapis dengan cepat, jika perlu;

  5. Jenis sistem penapisan yang pelbagai, boleh berubah jika perlu;

  6. Bunyi operasi minimum;

  7. Penggunaan kuasa tidak lebih daripada 10 watt sejam;

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih teleskop dan rahsia memilih mikroskop.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen