Cara memilih pemutar skru untuk kerja rumah – ulasan pakar

Pada masa ini, ketika melakukan pembinaan dan pekerjaan rumah tangga, sejumlah besar peralatan dan inventori digunakan, masing-masing unit dirancang untuk melaksanakan tugas yang sangat khusus. Walau bagaimanapun, jika kita bercakap mengenai beberapa jenis fleksibiliti, bahagian terbesar dari semua peralatan ini dapat diganti dengan pemutar skru biasa. Model kompak ini mampu bertindak sebagai gerudi, gerudi tukul dan set pemutar skru jika perlu, ia boleh digunakan untuk mencampurkan campuran bangunan dan melakukan pelbagai manipulasi lain. Sudah tentu, hanya jika peranti dipilih dengan betul, dan ciri-cirinya sepenuhnya sesuai dengan keadaan operasi!

Cara memilih pemutar skru

Syarikat terbaik untuk pengeluaran pemutar skru

Pada masa ini, belasan model pemutar skru terdapat dalam katalog hampir setiap pengeluar peralatan pembinaan yang menghormati diri sendiri. Kedua-duanya berbeza dari segi kualiti prestasi, begitu juga dengan harga – semasa dijual, anda dapat dengan mudah menemukan model buatan Cina yang tidak disebutkan anggaran, dan peranti yang diuji masa yang dikeluarkan di Jepun dan Eropah Barat. Inilah yang terakhir yang harus disukai, dan sebagai contoh, produk dari jenama berikut dapat disebutkan:

  1. Makita;

  2. Bosch;

  3. DeWatt;

  4. Hitachi;

  5. Metabo;

Setiap pengeluar di atas mempunyai pelbagai jenis model, masing-masing pasti akan menjadi penyelesaian terbaik untuk pelbagai tugas tertentu. Untuk mencari alat yang paling sesuai, anda harus mengkaji ciri-cirinya, dan juga membiasakan diri dengan ulasan pembeli yang mempunyai masa untuk menguji peranti tertentu berdasarkan pengalaman mereka sendiri.

Prinsip operasi dan alat pemutar skru

Prinsip operasi pemutar skru dalam banyak cara serupa dengan operasi gerudi konvensional atau gerudi tukul dalam mod penggerudian, dan fungsi yang dilakukan oleh mereka, secara umum, serupa. Pemutar skru klasik terdiri daripada badan pistol yang selesa dan ergonomik. Di dalamnya terdapat litar elektrik yang merangkumi bateri dan motor elektrik yang cukup kuat – elemen mekanikal utama peranti. Dengan bantuannya, chuck digerakkan dengan gerudi atau muncung lain yang terpasang di dalamnya. Kerja pemutar skru dilakukan setelah menekan pemicu dan, bergantung pada daya interaksi, revolusi peranti disesuaikan, dan berkat suis khas di bahagian atas badan, pengguna mempunyai kemampuan untuk menukar arah putaran chuck. Beberapa model dilengkapi dengan lampu suluh yang membolehkan anda menerangi kawasan kerja, yang menyala secara serentak dengan permulaan putaran chuck dengan gerudi atau alat tambahan lain.

Jenis pemutar skru

Pemutar skru rangkaian

Pemutar skru rangkaian

Penyelesaian anggaran paling banyak, yang terdapat dalam katalog hampir semua pengeluar. Secara struktural, peranti seperti itu tidak berbeza dengan rakan sejawatnya, hanya bekalan kuasa yang berbeza – model ini beroperasi dari saluran 220V konvensional. Keadaan ini adalah satu kelebihan dan kekurangan pada peranti tersebut. Voltan berterusan menghilangkan keperluan untuk pengisian semula bateri secara berkala, mempermudah reka bentuk dan mengurangkan berat keseluruhan peranti, tetapi juga 'mengikat' pekerja dengan saluran keluar atau kabel sambungan.

Kelebihan

  • Ringkas;

  • Adakah murah;

  • Tidak memerlukan pengisian semula bateri secara berkala;

  • Mudah digunakan dan dijaga;

  • Paru-paru;

keburukan

  • 'Ikat' ke saluran keluar atau panjang sambungan;

  • Kemustahilan untuk bekerja sekiranya tiada voltan

Pemutar skru tanpa wayar

Pemutar skru tanpa wayar

Model klasik yang digambarkan oleh imaginasi ketika istilah 'pemutar skru' disebut. Bahagian bawah pemegang peranti dilengkapi dengan klip khas yang memasang bateri. Dialah sumber kuasa yang membolehkan anda bekerja dalam hampir semua keadaan, termasuk jauh dari outlet. Satu pengisian bateri cukup untuk operasi 5-6 jam, dan untuk memanjangkan hayat perkhidmatan, banyak pengeluar melengkapkan peranti mereka dengan bateri tambahan, dan juga stesen pengecasan, akibatnya kerja tersebut hampir selalu dijalankan mengikut prinsip 'satu bateri berfungsi, yang kedua diisi'.

Kelebihan

  • Ringkas dan mudah alih;

  • Cukup kuat;

  • Membolehkan anda bekerja dalam apa jua keadaan;

  • Berikan kebebasan bertindak sepenuhnya;

keburukan

  • Berat yang cukup besar;

  • Hayat bateri dikurangkan secara kritikal ketika beroperasi pada suhu subzero;

  • Lebih mahal daripada rakan rangkaian mereka;

  • Satu cas bateri tidak mencukupi untuk masa yang lama;

Parameter pemilihan pemutar skru

kriteria untuk memilih pemutar skru

Tork

Parameter utama yang mencerminkan kekuatan pemutar skru tertentu. Semakin besar penunjuk ini, semakin kuat alat akan memaut skru atau skru mengetuk sendiri ke permukaan. Sebilangan besar pemutar skru mempunyai tork 15-20 Nm, namun, ketika memilih peranti untuk bekerja dengan permukaan keras, perlu memberi keutamaan kepada alat yang lebih kuat dan produktif, yang torknya dapat mencapai 35-40 Nm.

Kelajuan putaran chuck

Parameter lain yang bertanggungjawab terhadap kemampuan pemutar skru berfungsi dengan jenis bahan tertentu. Semakin tinggi kelajuan putaran, semakin baik peranti akan mengatasi laluan bahan tebal – kayu, bata, blok silikat. Oleh itu, peranti padat dengan kelajuan putaran hingga 400-500 rpm mencukupi untuk kebanyakan operasi rutin. Sekiranya memilih pemutar skru sebagai pengganti yang berpotensi untuk gerudi elektrik, anda memerlukan lebih banyak model berkelajuan tinggi, kelajuan putarannya mencapai 1000-1200 rpm. Dikombinasikan dengan tork yang baik, peranti seperti itu akan menggantikan bukan sahaja gerudi, tetapi juga, dalam beberapa kes, gerudi tukul.

Mengenai kemungkinan menyesuaikan kelajuan putaran perforator, keutamaan harus diberikan kepada peranti dengan mekanisme penyesuaian stepless. Menala mereka untuk bekerja dengan bahan dan jenis permukaan yang lebih lancar, halus dan tepat daripada rakan mereka dengan beberapa langkah.

Bateri terpakai

Untuk pemutar skru tanpa wayar, anda perlu memperhatikan jenis bateri yang digunakan. Bergantung pada parameter ini, semua bateri dibahagikan kepada tiga jenis utama:

  1. Hidrida logam nikel. Bateri tahan lasak yang tidak takut terkena suhu rendah. Kelemahan mereka adalah apa yang disebut 'memori', yang dapat memendekkan hayat perkhidmatan setelah 150-200 kitaran pengisian semula;

  2. Nikel-kadmium. Bateri Hardy dengan rintangan intrinsik yang meningkat, yang bertindak sebagai sejenis penstabil voltan. Mereka dibezakan oleh daya tahan yang tinggi – hingga 1000 kitaran pengisian dan pelepasan penuh, tertakluk kepada cadangan pengeluar. Di antara kekurangannya, terdapat sebilangan besar bateri mati yang ketara, yang menjadikannya sangat tidak selesa ketika mengerjakan berat badan;

  3. Ion Lithium. Jenis bateri boleh dicas semula klasik, yang popular di semua jenis peranti elektronik hari ini. Sumber yang sangat baik, kekurangan memori dan berat badan yang hampir lengkap – ini adalah kelebihan utamanya. Tidak tanpa kelemahan – bateri lithium-ion takut pada suhu di bawah sifar, di bawah pengaruh yang mana kapasitinya berkurang dengan ketara;

  4. Tidak kira jenis bateri, perhatikan kapasitinya. Parameter ini diukur dalam ampere-jam dan memaparkan parameter operasi autonomi satu atau bateri lain. Semakin tinggi kapasiti, bateri akan semakin 'tenat'. Jadi, kebanyakan model bateri klasik mempunyai kapasiti 1-1,5 ampere-jam, sementara model profesional dilengkapi dengan bateri yang lebih besar – sekitar 2,2-2,5 ampere-jam.

Berat peranti

Parameter yang sangat penting, yang diberi perhatian khusus oleh mereka yang harus bekerja dengan pemutar skru dengan berat untuk waktu yang lama. Semakin banyak pemutar skru yang berfungsi, semakin banyak baterinya, semakin berat peranti tersebut. Jadi, sebilangan besar model klasik mempunyai berat sekitar 1-1,5 kilogram. Model profesional jelas lebih berat – beratnya boleh mencapai 2-2,5 kilogram.

Parameter kartrij dipasang

Semasa memilih peranti, diameter unit mencengkam chuck memainkan peranan penting. Jurang 0,8-1,2 milimeter dianggap klasik; nilai tersebut memungkinkan penggunaan hampir semua gerudi dan muncung dijual. Sekiranya perlu untuk bekerja dengan gerudi dengan diameter yang lebih besar, mungkin diperlukan peranti yang mempunyai jarak cengkeraman hingga 10-15 milimeter.

Perhatikan kehadiran pembalik pada peranti. Ia bertukar dengan butang khas dan membolehkan putaran terbalik kartrij. Fungsi ini diperlukan apabila perlu bukan mengetatkan, tetapi melepaskan skru atau skru penoreh sendiri.

Fungsi tambahan

Ini termasuk kehadiran chuck yang boleh ditanggalkan dan kemampuan untuk bekerja bukan hanya dengan gerudi atau muncung, tetapi juga dengan alat automotif secara umum dan kepala penutup khususnya. Pemutar skru seperti itu pasti akan menjadi pembantu yang sangat diperlukan untuk mekanik kereta dan akan berguna bukan sahaja di bengkel, tetapi juga di garaj biasa.

Ciri lain ialah kehadiran lampu suluh terbina dalam yang membolehkan anda menonjolkan kawasan kerja. Dalam kegelapan, pilihan ini sangat membantu dan membolehkan anda bekerja tanpa perlu memasang pencahayaan tempatan tambahan.

Pemutar skru mana yang hendak dipilih

pemutar skru mana yang hendak dipilih

  1. Pemutar skru tanpa wayar dengan tork hingga 25-30 Nm, penyesuaian kelajuan stepless dan berat kira-kira 1-1.5 sesuai sebagai peranti sejagat yang sesuai untuk bekerja dengan kayu, blok silikat dan batu bata, serta dengan drywall dan jenis bahan penamat yang lain. kilogram;

  2. Sekiranya anda merancang untuk mengendalikan pemutar skru bukan hanya untuk tujuan yang dimaksudkan, tetapi juga sebagai alat automatik dan sepana, anda perlu memperhatikan model yang kuat, torknya boleh mencapai 60 Nm, dan kelajuan putaran, sebaliknya, akan kecil – hanya 600-700 putaran setiap minit;

  3. Sekiranya anda perlu membeli pembantu sejagat kecil untuk menjalankan operasi rutin, anda harus mengalihkan perhatian kepada pemutar skru murah yang padat dengan puncak tork 10-15 Nm dan kelajuan putaran sekitar 1000 rpm;

  4. Sekiranya anda seorang nelayan, dan pemutar skru yang dipilih pasti akan menjadi salah satu komponen sistem penggerudian ais, anda harus memilih model berkelajuan tinggi, kartrij yang boleh mengembangkan kelajuan putaran hingga 1200-1500 rpm, dan juga membolehkan anda memasang skru ais yang cukup lebar. Bateri peranti sedemikian mestilah nikel-kadmium – hanya 'bateri' seperti itu yang tidak takut dengan suhu di bawah sifar;

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih linoleum yang betul dan rahsia memilih lamina.

Video untuk memilih pemutar skru


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen