Cara memilih pemproses

Pemproses tidak hanya mempengaruhi prestasi komputer, tetapi juga fungsi peralatan persisian (seperti kad video).

Cara memilih pemproses: apa yang perlu dicari

Cara memilih pemproses

Semasa memilih pemproses untuk komputer (rumah, permainan, pejabat, dll.), Sebaiknya perhatikan parameter berikut:

  1. Soket (jenis soket di mana pemproses dipasang);

  2. Penjanaan pemproses;

  3. Kekerapan jam dan bilangan teras;

  4. Jenis peralatan (KOTAK atau OEM);

  5. Penggunaan kuasa (ditentukan melalui TDP);

  6. Kad grafik bersepadu.

Walau bagaimanapun, jika kita bercakap tentang membeli pemproses bukan untuk permainan, tetapi untuk komputer di rumah atau pejabat, anda hanya dapat mempertimbangkan parameter pertama – dan membeli model termurah.

Soket

soket

Ini adalah parameter terpenting yang menentukan keserasian pemproses dan papan induk. Jenis soket adalah jenis soket di mana cip dipasang. Tidak ada keserasian silang (kecuali untuk beberapa model dari AMD), oleh itu, dalam beberapa kes, jika anda ingin menaik taraf ke 'cip' baru, anda perlu menukar motherboard.

Untuk 2017, yang paling relevan adalah dua soket:

  1. Intel LG A1151 – soket yang digunakan dalam Intel Pemproses Skylake dan Kabu Lake (generasi keenam dan ketujuh, masing-masing dikeluarkan pada tahun 2016 dan 2017);

  2. AMD AM4 adalah soket semasa untuk pemproses siri AMD Ryzen 7.

Soket usang tetapi masih sah:

  1. Intel LG A1150 – soket yang digunakan dalam prosesor Intel hingga generasi Skylake (dari Ivy Bridge ke Broadwell, iaitu dari yang pertama hingga yang kelima). Sekarang cip di atasnya tidak lagi dihasilkan, tetapi beberapa komputer lama dapat ditingkatkan agar serasi dengan beberapa permainan moden;

  2. AMD AM3 dan AM3 + adalah soket serasi silang di mana pemproses AMD Athlon II dihasilkan. Begitu juga Intel, cip baru syarikat adalah untuk AM4, tetapi komputer lama juga dapat ditingkatkan.

Menganggap pemproses pada soket yang lebih tua untuk komputer permainan tidak ada gunanya.

Penjanaan pemproses

Penjanaan pemproses

Banyak parameter bergantung pada generasi pemproses – prestasi dan kuasa, dan tahap pemanasan, dan keserasian dengan komponen semasa, dan pelaksanaan teknologi moden, dan banyak lagi. Oleh itu, parameter ini juga mesti diambil kira semasa memilih cip.

Pengilang pemproses terkemuka mengemas kini rangkaian cip mereka setiap tahun. Pada tahun 2017, generasi syarikat sekarang Intel adalah Kabu Lake (ini adalah yang ketujuh), AMD adalah Zen (ini adalah yang keenam belas).

Jelas sekali, ketika membeli pemproses, lebih baik membeli cip generasi terbaru – jika, tentu saja, ia serasi dengan soket motherboard yang ada. Jadi, Intel Core i5 siri Skylake dan Kabu Lake harganya hampir sama, tetapi yang terakhir adalah 15-20% lebih produktif – kerana lebih 'segar'.

Kelajuan jam dan bilangan teras

bilangan teras pemproses

Parameter seperti 'frekuensi jam' dalam kebanyakan prosesor dan konfigurasi moden mempunyai makna yang sangat tidak langsung. Cip berprestasi tinggi mungkin tidak terlalu tinggi (kira-kira 2.5 GHz), tetapi ia berfungsi dengan sangat cepat. Pada masa yang sama, pemproses anggaran untuk 2.5 GHz yang sama dengan bilangan teras yang sama mungkin 'lemah'.

Semasa memilih pemproses untuk permainan, perlu diingat bahawa kebanyakan projek moden dirancang untuk berjalan pada konfigurasi quad-core. Memandangkan anda perlu memastikan keserasian dengan kad video yang hebat, disarankan untuk membeli Intel Core i7 generasi terbaru (atau kedua) – atau AMD Ryzen 7 dari siri Zen.

Yang lebih penting ialah parameter yang disebut 'bilangan utas komputasi'. Ia bergantung pada bilangan teras. Jadi, pemproses siri Intel Core i5 generasi terakhir dan kedua terakhir mempunyai 4 teras dan 4 utas komputasi, yang jelas tidak cukup untuk permainan moden. Pada masa yang sama, i7 dengan semua 4 teras yang sama mempunyai 8 utas komputasi, menjadikannya sesuai untuk permainan.

Walau bagaimanapun, semua perkara di atas berlaku semasa memilih konfigurasi untuk komputer permainan. Untuk 'mesin taip' pejabat semestinya sebarang cip sesuai, tanpa mengira bilangan teras, kekerapan dan bilangan utas.

Penyelesaian (KOTAK atau OEM)

Pemproses, terutamanya Intel, boleh didapati dalam dua tahap trim:

  1. KOTAK – dalam pakej yang indah, dengan banyak dokumentasi, penyejuk lengkap dan jaminan tiga tahun;

  2. OEM – dalam sarung plastik, tanpa dokumentasi dan lebih sejuk, dengan jaminan satu tahun.

Peralatan BOX selalu lebih mahal – dengan alasan yang jelas. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu membayar lebih untuk itu. Pertama, jaminan yang diperpanjang adalah mitos, kerana pemproses yang tidak putus pada tahun pertama penggunaan akan bertahan ketiga atau lima. Kedua, penyejuk yang dibundel tidak selalu memberikan penyejukan yang sama dengan pesaingnya yang lebih murah.

Penggunaan Kuasa (melalui TDP)

Penggunaan kuasa CPU

Penggunaan tenaga pemproses moden ditentukan dengan pantas melalui TDP. Parameter ini membolehkan anda memilih bukan sahaja bekalan kuasa, tetapi juga sistem penyejukan untuk cip.

Jelas, kekuatan bekalan kuasa komputer mesti mencukupi untuk “menarik” pemproses, dan kad video, dan komponen lain. Oleh itu, jika tidak dirancang untuk mengubahnya, ada baiknya memilih chip seperti itu, kekuatannya sepadan dengan kekuatan yang ada. Memandangkan bahawa teknologi prosesor prosesor terus menurun, model moden memberikan prestasi yang lebih tinggi dengan penggunaan yang sama.

Semakin banyak kuasa yang digunakan oleh cip, semakin cekap. Tetapi ia juga memanas. Oleh itu, jenis pemproses yang lebih sejuk bergantung pada penggunaan kuasa:

  1. Penggunaan hingga 60 W – mana-mana yang lebih sejuk akan dilakukan, baik yang berkotak dan yang sudah ada di komputer;

  2. Penggunaan lebih kurang 95 W – memerlukan kipas baru. Berkualiti tinggi, tetapi tidak lengkap;

  3. Penggunaan 125 W atau lebih – diperlukan sistem penyejukan yang kuat: radiator dengan beberapa paip haba yang kuat (paip tembaga tebal), penyejuk menara penuh, bahkan mungkin sistem cecair.

Hasilnya, jika anda tidak merancang untuk memasang pendingin yang kuat, maka lebih baik dilakukan dengan pemproses yang kurang berkuasa.

Grafik bersepadu

Kad video yang diintegrasikan ke dalam pemproses membolehkan komputer berfungsi tanpa kad yang diskrit. Oleh itu, cip sedemikian adalah penyelesaian yang ideal untuk komputer riba, misalnya, kerana ia memberikan 'gambar' yang optimum dan tidak memerlukan penggunaan kuasa tambahan.

Tetapi penggunaan kad video bersepadu dalam pemproses desktop adalah keputusan yang agak kontroversial. Amat tidak berguna untuk permainan – hanya projek tertua yang akan “berjalan” pada pemecut grafik seperti itu.

Walaupun begitu, ia juga tidak boleh disebut sama sekali tidak perlu. Kad video yang disatukan akan memastikan prestasi komputer, walaupun diskrit rosak kerana satu sebab atau yang lain.

AMD atau Intel

AMD atau Intel

Hari ini, pemproses komputer dihasilkan oleh dua syarikat – AMD dan Intel. Keduanya berbeza dari segi kedudukan dan kemampuan cip mereka.

Jadi, pemproses Intel adalah penyelesaian yang ideal jika anda memerlukan konfigurasi (bahagian atas) yang paling kuat sekarang. Walaupun begitu, mereka terus menukar soket, jadi tidak mustahil untuk meningkatkannya ke cip generasi terbaru dalam beberapa tahun.

Pemproses AMD lebih murah dan kurang berkuasa. Tetapi syarikat ini menyokong soket lebih lama, yang membuka peluang untuk peningkatan, dan membolehkan anda melakukan overclock cip anda (meningkatkan frekuensi jam mereka sendiri).

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih CPU yang lebih tepat dan rahsia memilih pemproses Intel.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen