Cara memilih pemproses untuk komputer anda

Semasa memilih pemproses untuk komputer, anda harus terlebih dahulu menentukan penggunaannya yang dirancang pada masa akan datang.

Cara memilih pemproses untuk komputer: parameter pemilihan asas

Cara memilih pemproses untuk komputer anda

Semasa memilih pemproses, anda perlu memperhatikan ciri teknikal berikut:

  1. Soket (sangat penting jika pemproses berubah, tetapi papan induk tidak);

  2. Penjanaan pemproses;

  3. Kuasa (penggunaan tenaga);

  4. Kekerapan jam;

  5. Bilangan teras dan utas pengiraan;

  6. Proses teknikal;

  7. Pembuangan Kuasa Termal (TDP);

  8. Pemecut grafik terbina dalam.

Oleh itu, semasa memilih pemproses untuk komputer di rumah semasa peningkatan, anda perlu menggunakan ciri-ciri papan induk, bekalan kuasa dan perkakasan periferal.

Soket

Soket

Soket adalah soket di mana pemproses dipasang. Dialah yang menentukan apakah mungkin untuk memasang cip yang diinginkan di papan induk yang ada, atau adakah anda harus membeli yang baru.

Oleh kerana ini adalah parameter yang paling penting, maka pencarian pemproses baru harus dimulakan dengan menentukan soket mana yang dipasang pada motherboard. Ini boleh dilakukan dengan membongkar unit sistem atau menggunakan program seperti AIDA64.

Sekiranya anda merancang untuk mengganti papan induk juga, anda boleh memilih soket yang diinginkan terlebih dahulu. Hari ini, yang paling biasa adalah:

  1. Intel LG A1150 adalah konfigurasi ringkas untuk komputer pejabat dan rumah. Menyokong pemproses berprestasi rendah dengan grafik bersepadu;

  2. Intel LG A1151 – konfigurasi yang lebih baru untuk semua PC yang sama, hanya dengan prestasi yang sedikit lebih tinggi. Hampir semua pemproses siri Core moden dikeluarkan pada soket ini;

  3. Intel LG A2011-v3 adalah konfigurasi yang paling kuat. Sesuai untuk komputer permainan atau hanya sistem 'teratas'. Berbeza dengan kos tinggi – papan induk dan pemproses;

  4. AMD AM1 adalah platform yang sangat rendah, tetapi menjimatkan tenaga. Untuk PC pejabat, komputer riba, dan lain-lain;

  5. AMD FM2 / FM2 + adalah platform lain yang berkuasa rendah dan murah. Direka untuk digunakan dengan pemproses AMD yang tidak mempunyai pemecut grafik bersepadu;

  6. AMD FM3 + – hampir semua pemproses AMD dihasilkan untuk soket ini.

Penjanaan pemproses

Penjanaan pemproses

Semuanya sangat mudah di sini: semakin tinggi, generasi pemprosesnya lebih baru, semakin baik. Ini menentukan bukan sahaja prestasi cip, tetapi juga penggunaan kuasanya, tahap pemanasan dan sebilangan parameter lain.

Generasi pemproses semasa Intel:

  1. Haswell (keempat);

  2. Broadwell (kelima);

  3. Skylake (keenam);

  4. Tasik Kabu (ketujuh).

Pemproses AMD generasi terkini:

  1. Richland;

  2. Vishera;

  3. Kaveri.

Pemproses kuasa (penggunaan kuasa)

Prestasi pemproses secara langsung bergantung pada kehebatannya. Tetapi, pada masa yang sama, semakin tinggi penggunaan kuasa cip, semakin panas. Jadi, untuk pemproses permainan yang paling berkuasa, prestasi sistem penyejukan klasik biasanya tidak mencukupi, yang digunakan adalah cecair.

Sekiranya anda tidak merancang untuk menukar bekalan kuasa komputer, anda perlu memilih pemproses yang penggunaan kuasa di W sama dengan kuasa yang lama, atau hanya sesuai dengan prestasi bekalan kuasa.

Perlu diingat bahawa pemproses yang paling berkuasa dapat menggunakan elektrik sehingga 200 watt.

Kekerapan jam

Parameter ini menentukan prestasi puncak pemproses. Walau bagaimanapun, bilangan ini sering sangat hampir dan tidak langsung. Jadi, pemproses lama dengan frekuensi jam 3.5 GHz mempunyai prestasi yang jauh lebih rendah daripada yang baru dengan yang sama.

Sebagai tambahan, parameter 'Clock Speed' paling kerap menunjukkan prestasi keseluruhan pemproses. Walau bagaimanapun, cip siri Intel Core dapat beroperasi dalam mod Hyper-Threading, di mana kelajuan pengiraan meningkat sekitar 1.5 kali. Apabila terlalu panas, pendikit diperhatikan – penurunan frekuensi jam.

Walau bagaimanapun, prosesor membeli dengan kelajuan jam kurang dari 2.0 GHz tidak dibenarkan. Dan untuk sistem desktop, terutamanya permainan, parameter ini harus lebih dari 2.7 GHz.

Bilangan Inti

Bilangan teras pemproses

Bilangan teras juga sangat penting untuk prestasi pemproses. Walau bagaimanapun, ia menentukan berapa banyak tugas yang dapat dilakukan cip secara serentak, dan bukannya seberapa cepat ia dapat mengatasinya.

Walau bagaimanapun, dalam kes ini, semakin banyak teras, semakin baik. Sekatan bilangan mereka, jika ada, tidak signifikan. Tetapi standard untuk PC rumah atau permainan adalah 4 teras. Berkat teknologi moden, mereka dapat diekstrapolasi – hingga 8 utas komputasi – untuk meningkatkan lagi prestasi komputer.

Pemproses 10-teras seperti bahagian atas Intel Core i9 tidak begitu diperlukan di komputer rumah atau permainan, kerana ia hanya memberikan sedikit peningkatan jika dibandingkan dengan Core i7 4-teras Intel moden.

Proses teknikal

Proses teknikal menentukan tahap pemanasan pemproses. Dan semakin kecil, semakin baik. Sebagai contoh, pemproses moden Intel Core Kabu Lake dihasilkan menggunakan teknologi proses 14nm dan oleh itu memanaskan Haswells kurang daripada 22nm.

Oleh itu, prosesornya semakin segar, semakin kurang proses teknikalnya dan semakin lemah prosesnya.

Pembuangan Kuasa Termal (TDP)

Parameter ini menentukan seberapa baik prosesor disesuaikan untuk menghilangkan haba. Semakin kecil parameter ini, semakin baik. Walau bagaimanapun, anda boleh mengabaikan parameter ini.

Kecuali pemproses dengan TDP tinggi (lebih dari 65 W) disyorkan untuk dilengkapi dengan sistem penyejukan yang lebih kuat daripada yang stok.

Pemecut grafik terbina dalam

Pemecut grafik terbina dalam

Pemecut grafik terbina dalam menentukan sama ada komputer dapat berjalan tanpa kad grafik diskrit. Sekiranya anda berencana untuk menggunakan PC untuk melayari web atau sebagai 'mesin taip', maka 'video' yang terpisah tidak diperlukan, ia akan cukup disatukan ke dalam pemproses.

Kad grafik diskrit diperlukan untuk permainan, rendering 3D, berfungsi dengan fail video, penyuntingan gambar dan tujuan serupa. Dalam kes ini, pemproses dengan pemecut grafik bersepadu tidak diperlukan. Tetapi kad video yang dimasukkan ke dalam cip tidak akan menyusahkan – sistem operasi sendiri akan menentukan apa yang harus 'dilukis'.

Oleh itu, kehadiran atau ketiadaan pemecut grafik dalam pemproses tidak lebih daripada soal pilihan peribadi.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda cara memilih tetikus komputer yang betul, rahsia memilih monitor untuk komputer, panduan lengkap untuk memilih pelindung lonjakan untuk komputer dan kriteria utama untuk memilih bekalan kuasa komputer.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen