Cara memilih pembakar – nasihat pakar

Barang untuk pelancongan

Bagi pelancong, pembakar gas telah lama menjadi pembantu sebenar, menyelesaikan banyak masalah pada masa yang sama. Sumber kuasa untuk peranti ini adalah gas asli dalam pelbagai keadaan, dan kerana saiznya yang padat, peranti ini tidak mengambil banyak ruang di dalam beg galas. Yang tinggal hanyalah memilih pembakar yang tepat, berdasarkan keadaan operasi dan keperluan untuknya.

Cara memilih pembakar

Pengilang pembakar gas terbaik

Pembakar gas adalah alat berbahaya kebakaran; model yang dibuat oleh pengeluar peralatan gas rumah tangga dan perindustrian terkenal harus dipilih. Walaupun terdapat spesifikasi pengeluaran yang berbeza, model pembakar kompak terdapat dalam katalog masing-masing:

  1. Indesit

  2. Primus

  3. Bosch;

  4. Kovea;

  5. Ariston;

  6. Maple Api;

Setelah memutuskan model pembakar tertentu dan membiasakan diri dengan ciri-ciri, perlu membandingkannya dengan keadaan di mana operasi akan dijalankan. Lebih mudah untuk melakukan ini dengan mengambil kira ulasan pengguna, yang disajikan di forum tematik dan rangkaian sosial di Internet.

Jenis pembakar gas

Pembakar moden yang dijual ketika ini dibahagikan kepada beberapa kategori konvensional, bergantung pada prinsip operasi, jenis bahan bakar dan tujuan fungsinya.

Pembakar gas atmosfera klasik

Pembakar gas klasik

Peranti berdasarkan prinsip pembakaran gas asli – jenis bahan bakar yang paling biasa dan paling murah. Proses pembakaran berlaku kerana bekalan bahan bakar melalui pengatur ke pembakar khas, penampilannya menyerupai kompor gas klasik. Sumber kuasa adalah gas cair, dijual di stesen minyak di silinder lima liter, dan tin aerosol boleh guna mini dengan gas, yang boleh dibeli di kedai peralatan pelancongan. Model canggih dilengkapi dengan kotak gear khas yang membolehkan mereka berfungsi dari rangkaian gas pegun.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Barang habis sangat murah dan banyak dijual;

  • Menyalakan nyala api dalam semua keadaan;

  • Kos demokratik;

  • Fungsi tinggi;

keburukan

  • Beberapa model agak besar;

  • Bahaya kebakaran, memerlukan pengendalian yang teliti;

Pembakar gas bertekanan

Peranti, yang prinsipnya serupa dengan yang dijelaskan di atas, bagaimanapun, kaedah penyediaan pengoksidaan ke tapak pembakaran berbeza secara mendadak. Model-model ini memerlukan kipas khas yang meniup udara ke sumbernya, menjadikan api stabil dan kuat. Jumlah udara yang dibekalkan dikawal, dan dengannya kekuatan dan intensiti pembakaran berubah.

Kelebihan

  • Api stabil;

  • Kecekapan tinggi;

  • Sesuai untuk pelbagai operasi, domestik dan industri;

  • Keupayaan untuk bekerja walaupun dalam keadaan buruk;

keburukan

  • Bising;

  • Kerumitan reka bentuk;

  • Dimensi dan berat badan yang dapat dilihat;

  • Lebih mahal daripada rakan-rakan atmosfera;

Pembakar suntikan

Pembakar suntikan

Peranti yang menyediakan nyalaan kuat dan seragam yang membolehkan anda melakukan operasi teknologi yang serius, hingga memotong logam. Prinsip operasi mereka adalah pembentukan campuran dengan membekalkan udara termampat di bawah tekanan melalui penyuntik khas, yang secara signifikan meningkatkan kecekapan alat tersebut. Sumber udara termampat hampir selalu adalah silinder oksigen atau pemampat, yang meningkatkan dimensi peranti dan menjadikannya tidak bergerak.

Kelebihan

  • Api yang stabil dan kuat dalam semua keadaan operasi;

  • Reka bentuk ringkas, tidak bersahaja dalam penyelenggaraan dan penjagaan;

  • Membolehkan anda melakukan sebilangan besar operasi teknologi;

keburukan

  • Memerlukan sumber udara termampat berdekatan;

  • Mahal;

  • Berat dan terlalu besar;

Pembakar pencucuhan Piezo

Pembakar pencucuhan Piezo

Hampir selalu peranti padat dan miniatur digunakan untuk keperluan domestik. Sumber peranti tersebut ialah kalung gas collet kompak, yang memberikan dimensi padat dan membolehkan anda membawanya bersama dengan berjalan kaki. Elemen piezoelektrik digunakan untuk menyalakan api, yang secara signifikan meningkatkan kemampuan peranti dan menjamin penyalaan walaupun dalam keadaan basah dan dalam angin kencang.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Kos rendah;

  • Sesuai untuk tujuan pelancongan;

  • Reka bentuk yang boleh dipercayai dan sederhana;

  • Keupayaan pencucuhan walaupun dalam keadaan yang teruk;

  • Berat rendah;

keburukan

  • Satu silinder collet tidak mencukupi untuk masa yang lama;

  • Unsur piezoelektrik cenderung gagal;

Parameter pemilihan pembakar gas

Kriteria pilihan

Setelah jenis peranti dan ciri fungsinya, serta keadaan operasi ditentukan, perlu mengkaji ciri-cirinya dengan teliti dan membandingkannya dengan analog terdekat. Anda perlu memperhatikan perkara-perkara teknikal berikut.

Jenis bateri

Semua model pembakar di atas beroperasi pada gas cair – propana atau butana, yang seterusnya dapat dibekalkan dalam bekas yang sama sekali berbeza.

Pembakar yang paling padat dan mudah alih yang digunakan untuk tujuan domestik dan pelancongan menggunakan kartrij gas kompak sebagai bateri. Beberapa peranti mempunyai ruang yang berasingan untuk kartrij seperti itu, sementara yang lain terpasang di atasnya.

Pembakar pelancongan klasik dengan satu atau dua pembakar beroperasi dari silinder gas lima liter yang disambungkan melalui pengurang khas. Peranti sedemikian banyak digunakan untuk memasak dan pemanasan;

!

Keutamaan harus diberikan kepada model yang membolehkan anda menggunakan pelbagai sumber kuasa dengan kecekapan yang sama, dan juga memiliki kemampuan untuk menyambung ke saluran paip gas pegun.

Gas digunakan untuk menghidupkan pembakar

  1. Isobutane adalah jenis bahan bakar yang paling biasa dan serba boleh. Menyediakan pembakaran bersih tanpa pelepasan tinggi dan pemindahan haba yang tinggi;

  2. Propana adalah gas yang cenderung membersihkan pembakaran dan tidak cenderung mengeluarkan bahan berbahaya semasa pembakaran. Ia didapati lebih jarang dijual berbanding campuran isobutana;

  3. Butana sama dengan sifat propana, tetapi proses pembakarannya kurang murni, di samping itu, ia agak tidak stabil pada musim sejuk.

Cara memilih kuasa pembakar gas

Kekuatan pembakar gas adalah parameter yang mencerminkan kecekapan operasinya dan pekali kecekapan. Tidak mungkin mencapai kesan 100% dari pembakaran gas, namun, banyak model moden mempunyai faktor kecekapan 80-90%. Kuasa secara tradisional diukur dalam kilowatt dan ditunjukkan dalam spesifikasi teknikal. Di ladang, kuasa pembakar dikira secara sederhana – satu kilowatt tenaga cukup untuk memasak satu liter makanan. Sebagai contoh, bagi sebuah syarikat yang terdiri daripada empat orang, perlu menyediakan kira-kira 2-2,5 liter makanan, dan oleh itu pembakar yang mampu memberikan kuasa 2.5-3 kilowatt akan menjadi yang paling sesuai. Prinsip yang sama digunakan untuk menentukan kekuatan pembakar gas yang digunakan untuk keperluan lain – memanaskan khemah, pemanasan air.

Jenis pencucuhan

  1. Pembakar gas yang murah dalam hal ini tidak mempunyai semua kemudahan – injap membuka bekalan gas ke muncung, sementara pencucuhan dilakukan menggunakan korek api atau lebih ringan. Prinsip ini boleh dipercayai dan tidak – tidak ada unsur mekanikal yang boleh berfungsi, namun perlawanan cenderung lembap, dan pemetik api dapat gagal pada saat yang paling tidak sesuai;

  2. Piezo ignition digunakan dalam peranti canggih. Ini adalah elemen piezoelektrik kompak yang memancarkan percikan dan menyalakan campuran gas-udara dengan menekan butang. Perlu diingat bahawa pencucuhan semacam ini memerlukan pengendalian yang rapi dan penyelenggaraan berkala, dan juga bahawa ia tidak dapat berfungsi pada ketinggian lebih dari 4 kilometer. Walaupun pembakar anda dilengkapi dengan pencucuhan piezo, mancis tidak akan berlebihan;

Memilih pembakar gas untuk kenaikan

pembakar gas pelancongan

Pembakar gas berkhemah dirancang untuk banyak tugas memasak dan pemanasan khemah. Pembakar atmosfera standard atau kompor perkhemahan lebih disukai, dengan kekuatan 3-4 kW dan campuran isobutana sebagai sumber kuasa. Mekanisme pencucuhan tidak memainkan peranan penting, dan oleh itu tidak ada gunanya membayar lebih banyak untuk model dengan pencucuhan piezo.

Memilih pembakar gas untuk tin

Pembakar yang dipasang pada collet adalah peranti ringkas dan miniatur yang direka untuk operasi tempatan, seperti menyalakan api. Untuk tahap tertentu, peranti seperti itu merupakan analog canggih dengan sumber yang jauh lebih lama. Model padat dengan pencucuhan piezo dan kuasa 1-1.5 kW adalah pilihan yang ideal untuk pembakar seperti itu.

Memilih pembakar gas dengan pencucuhan piezo

Pencucuhan Piezo adalah fungsi yang agak berguna yang membolehkan anda menyalakan pembakar sekiranya tiada padanan atau lebih ringan. Sistem seperti ini dipasang di semua jenis pembakar moden, dan pilihannya dilaksanakan bergantung pada tugas yang diberikan pada peranti.

Memilih pembakar untuk pematerian

Memilih pembakar untuk pematerian

Pematerian atau pemotongan dengan pembakar gas biasa tidak akan berfungsi. Untuk tujuan ini, alat yang kuat dan cekap diperlukan, dilengkapi dengan peniup udara atau penyuntik. Dengan menyesuaikan komposisi campuran yang disediakan, adalah mungkin untuk mencapai api kekuatan yang diperlukan dan melakukan kerja yang diperlukan berkaitan dengan logam pematerian atau bahan lain. Pembakar profesional yang digunakan untuk pematerian mahal, dan oleh itu ia diperlukan oleh kalangan pakar yang sempit. Kekuatan peranti sedemikian ialah 10-15 kW.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih ransel perjalanan dan rahsia memilih termos.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen