Cara memilih pembaca kad

Kriteria utama untuk memilih pembaca kad adalah bahawa ia mesti menyokong semua standard kad memori yang diperlukan untuk pengguna.

Cara memilih pembaca kad: ciri-ciri yang perlu anda perhatikan

cara memilih pembaca kad

Semasa memilih pembaca kad, anda perlu dipandu oleh kriteria berikut:

  1. Jenis (luaran atau dalaman);

  2. Piawaian kad memori yang disokong;

  3. Kelajuan pertukaran data dengan komputer;

  4. Keserasian sistem operasi.

Luaran atau dalaman?

Pembaca kad luaran atau dalaman

Pembaca kad dalaman (atau bersepadu) direka untuk pemasangan dalam casing komputer. Ia menghubungkan terus ke papan induk, paling kerap melalui bas USB, dan dibezakan dengan ergonomi dan kelajuan yang terbaik dalam standard. Walau bagaimanapun, ia perlu dipasang dan memerlukan sekurang-kurangnya satu slot percuma di panel depan.

Sudah jelas bahawa pembaca kad seperti itu tidak dapat digunakan dengan komputer riba. Sekiranya anda memerlukan peranti untuk komputer mudah alih atau anda tidak mahu bersusah payah membongkar unit sistem, alat luaran akan dilakukan. Ia juga menghubungkan melalui USB.

Piawaian kad memori yang disokong

standard kad memori

Parameter terpenting pembaca kad adalah senarai standard kad memori yang disokongnya. Jadi, adalah mustahak bahawa dia dapat bekerja dengan semua pemacu yang digunakan oleh pemiliknya.

Selalunya, kebergantungan “bilangan standard yang disokong – harga” adalah yang paling langsung. Semakin mahal pembaca kad, semakin banyak jenis 'kad' yang dapat 'dibaca'. Walau bagaimanapun, tidak semestinya bernilai membayar tambahan untuk standard yang tidak digunakan.

Selain itu, banyak piawaian disajikan dalam beberapa lelaran. Ini, misalnya, microSD. Walaupun terdapat faktor bentuk yang sama, kad memori jenis ini boleh mempunyai standard yang berbeza – microSDSC, microSDHC, microSDXC – dan semestinya pembaca kad menyokong semuanya.

Kelajuan pembaca kad

Sangat sukar untuk menentukan dengan tepat kelajuan di mana pembaca kad akan membaca atau menulis data ke 'pemacu kilat'. Bagaimanapun, ia bergantung pada tiga parameter:

  1. Sambungan USB generasi;

  2. Kelajuan pengawal pembaca kad (jika ada);

  3. Kelajuan pemacu kilat itu sendiri.

Dan selalunya jumlah kelajuan 'terputus' ke yang paling rendah dalam senarai.

Walau bagaimanapun, kelajuan standard pembaca kad adalah sekitar 480 Mbps. Ini mematuhi protokol USB 2.0. Pemilik komputer dengan USB 3.0 dapat membeli pembaca kad yang menyokong generasi ini, dan kemudian kelajuan membaca / menulis maksimum akan sepadan dengan pemacu kilat.

Keserasian sistem operasi

Perlu juga bahawa pembaca kad serasi dengan sistem operasi. Dan jika peranti tersebut disambungkan ke Windows dengan plug-and-play, selalunya tanpa memerlukan pemasangan pemacu, maka masalah mungkin timbul ketika menyambung dengan macOS. Pastikan pengeluar menyediakan perisian untuk sistem operasi alternatif, jika pembaca kad dimaksudkan untuk digunakan.

Ringkasan

Memilih pembaca kad adalah mudah. Cukup sekadar mengetahui kad memori mana yang akan anda gunakan. Keserasian dengan 'pemacu kilat' adalah kriteria utama untuk memilih. Dan semua yang lain menentukan kebolehgunaan.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda sistem operasi mana yang terbaik untuk komputer dan komputer riba, dan rahsia memilih pemacu kilat yang boleh dipercayai – gambaran keseluruhan pengeluar terbaik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen