Cara memilih pelindung lonjakan untuk komputer anda

Pelindung lonjakan dengan ukuran yang betul dapat melindungi komputer anda – atau perkakas di rumah anda – dari kerosakan yang disebabkan oleh pemadaman elektrik.

Bagaimana memilih pelindung lonjakan untuk komputer anda: apa yang perlu dicari?

Cara memilih pelindung lonjakan untuk komputer anda

Semasa memilih pelindung lonjakan untuk komputer anda, anda harus memperhatikan ciri peranti berikut:

  1. Taip (pelindung lonjakan atau hanya tali lanjutan);

  2. Bilangan soket output;

  3. Kehadiran suis berasingan untuk setiap outlet;

  4. Keserasian UPS;

  5. Ketersediaan penyambung USB;

  6. Arus dan kuasa muatan maksimum.

Lebih-lebih lagi, parameter terakhir lazim berkaitan dengan menyambungkan peralatan berkuasa tinggi yang mahal, seperti komputer permainan atau monitor 4K.

Pelindung lonjakan atau hanya tali lanjutan

Pelindung lonjakan atau kord sambungan

Terdapat dua jenis peranti di pasaran hari ini yang melakukan, dalam perkiraan yang sangat umum, fungsi yang sama untuk meningkatkan jumlah saluran keluar – kabel sambungan dan pelindung lonjakan.

Kabel sambungan adalah alat yang sangat mudah dari sudut struktur. Mereka hanyalah soket tambahan tanpa perlindungan tambahan. Tetapi tali sambungan berharga rendah. Peranti sedemikian sesuai untuk menyambungkan peralatan berkuasa rendah dan murah, kerana tidak memberikan perlindungan terhadap litar pintas.

Pelindung lonjakan pada dasarnya adalah kord pemanjangan yang dilengkapi dengan varistor. Elemen berfungsi ini direka untuk melindungi peralatan yang disambungkan daripada lonjakan voltan, litar pintas dan masalah kuasa lain. Mereka sesuai untuk menyambungkan peralatan berkuasa tinggi, mahal atau sensitif semasa. Ciri penting varistor adalah melindungi litar 'dalaman' dan 'luaran'. Oleh itu, litar pintas di litar luaran tidak akan merosakkan peralatan yang disambungkan ke penapis, dan sebaliknya.

Perlu diingat bahawa varistor adalah peranti 'pakai buang'. Selepas litar pintas atau kerosakan lain dalam litar yang menyebabkan kerosakannya, anda perlu membeli pelindung lonjakan baru. Tetapi harganya lebih murah daripada PC atau monitor baru.

Sekiranya anda merancang untuk menggunakan peralatan dalam litar dengan lonjakan voltan biasa, maka pelindung lonjakan tidak akan berfungsi. Penstabil mesti digunakan.

Bilangan soket output

bilangan soket

Ini adalah parameter subjektif dan bukan objektif. Walau bagaimanapun, apabila memilih pelindung lonjakan, perlu bermula dari jumlah peranti yang disambungkan kepadanya.

Tiga adalah bilangan minimum kedai yang disarankan untuk digunakan. Salah satunya akan dihuni oleh unit sistem, yang kedua oleh monitor, dan yang ketiga, anda dapat menyambungkan MFP atau pencetak, pembesar suara atau penghala.

Sekiranya rumah anda menggunakan banyak peranti yang memerlukan sambungan kuasa (seperti dalam contoh di atas), ada baiknya menggunakan penapis dengan sebilangan besar outlet – dari lima hingga lapan.

Sangat tidak digalakkan untuk menyambungkan kabel sambungan, splitter atau tee ke pelindung lonjakan. Ini membawa kepada peningkatan beban yang signifikan pada varistor kerana penambahan rintangan tambahan pada litar dalaman.

Suis berasingan untuk setiap outlet

Parameter ini menentukan kemudahan menggunakan pelindung lonjakan arus, terutama jika disambungkan ke penstabil atau bekalan kuasa yang tidak terganggu. Suis berasingan membolehkan anda mematikan outlet tertentu – sementara yang lain akan dibekalkan dengan arus.

Pada masa yang sama, pelindung lonjakan dengan fungsi ini tidak begitu biasa. Oleh itu, jika ada pilihan antara, misalnya, kuasa maksimum dan suis individu, ia pasti bernilai membeli model dengan kekuatan maksimum.

Keserasian UPS

Banyak UPS dilengkapi dengan outlet tiga serampang. 'Pin' tambahan dirancang untuk melindungi peralatan yang disambungkan dari kerosakan bekalan kuasa yang berlaku semasa sumber semasa dihidupkan.

Pelindung lonjakan yang serasi dengan UPS dilengkapi dengan palam 3 pin. Mereka disyorkan (tetapi tidak diperlukan) untuk digunakan dengan bekalan kuasa yang tidak terganggu.

Ketersediaan penyambung USB

Penyambung USB direka untuk menyambungkan dan mengecas pelbagai peranti mudah alih – telefon pintar, tablet, pemain, dll. Walau bagaimanapun, kehadiran atau ketiadaan mereka sama sekali tidak menentukan fungsi pelindung lonjakan. Hanya dengan penyambung USB terbina dalam, lebih mudah untuk mengecas telefon pintar anda.

Semasa memilih pelindung lonjakan dengan USB terbina dalam, pertimbangkan arus pengecasan. Jadi, jika ia adalah 1 A, ia sesuai untuk semua peranti mudah alih. Pengecas 2A direka untuk tablet dan beberapa telefon pintar moden, tetapi pada peranti yang lebih lama ia boleh merosakkan bateri.

Arus dan kuasa muatan maksimum

Parameter elektrik sangat penting jika anda perlu membeli pelindung lonjakan yang akan melindungi komputer dan peralatan persisian dari kerosakan dalam litar. Dan dalam kes ini, perlu mengira beban yang akan disambungkan kepadanya.

Beban dikira dengan menjumlahkan kapasiti peralatan yang disambungkan – unit sistem (ditentukan melalui kekuatan bekalan kuasa), monitor dan peralatan lain. Adalah wajar pelindung lonjakan dirancang untuk daya yang sedikit lebih tinggi daripada yang diterima – maka kemungkinan untuk memasukkan peranti lain di dalamnya.

Arus beban (dalam A) dikira dengan cara yang serupa.

Pengilang

Di antara pengeluar pelindung lonjakan, syarikat Sven, Pilot dan 'ERA' dapat dibezakan. Yang pertama menghasilkan pelbagai aksesori komputer. Pelindung lonjakan mereka dibezakan dengan harga rendah dan kebolehpercayaan yang baik.

  1. Pilot adalah salah satu pengeluar pelindung lonjakan yang paling terkenal. Penyelesaiannya adalah yang paling maju dari segi teknologi.

  2. ERA menghasilkan mungkin salah satu pelindung lonjakan yang paling dipercayai.

  3. Tetapi penyelesaian dari Pilot dan ERA agak mahal.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda cara memilih tetikus komputer yang betul, rahsia memilih pemproses untuk komputer, panduan lengkap untuk memilih monitor komputer untuk komputer dan kriteria utama untuk memilih bekalan kuasa komputer.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen