Cara memilih pedometer

Semasa memilih alat pedometer, pertama sekali perlu dinilai penggunaannya – sama ada alat perubatan untuk penjejakan aktiviti berketepatan tinggi atau hanya alat kecergasan untuk memotivasi aktiviti sukan.

pilih pedometer

Cara memilih pedometer: kriteria asas

Semasa memilih pedometer, anda harus memperhatikan parameter peranti berikut:

  1. Jenis – elektromekanik atau elektronik;

  2. Peletakan (pedometer di lengan, di tali pinggang, pedometer-sneakers);

  3. Kehadiran monitor degupan jantung;

  4. Kesambungan dengan telefon pintar dan fungsi aplikasi mudah alih;

  5. Integrasi ke dalam ekosistem untuk memantau aktiviti fizikal;

  6. Fungsi tambahan.

  7. Pengilangnya juga penting.

Jenis pedometer

Pedometer adalah elektromekanik dan elektronik. Kedua-dua jenis ini berbeza dalam prinsip operasi dan ketepatan pengukuran.

  1. Pedometer elektromekanik adalah alat yang ringkas dan murah. Walau bagaimanapun, mereka sering digunakan dalam perubatan untuk memantau aktiviti fizikal pengguna. Prinsip pengoperasian pedometer seperti itu cukup mudah: setelah dihidupkan, mereka diletakkan di tali pinggang atau pinggul dan, sebenarnya, menghitung jumlah ayunan kaki.

  2. Hampir semua pedometer elektromekanik sangat khusus. Tidak ada hubungan dengan telefon pintar, tidak ada pengiraan kalori yang dibakar, tidak ada fungsi lain yang berguna untuk pengguna 'biasa' (termasuk menyimpan jumlah langkah yang diambil semasa latihan sebelumnya). Sebaliknya, pedometer elektromekanik, kerana penempatannya secara langsung di pinggang atau pinggul, menghitung langkah seakurat mungkin dan tidak mengambil kira pergerakan 'sampah' seperti gelombang tangan.

  3. Pedometer elektronik dilengkapi dengan sebilangan besar sensor kedudukan biometrik dan spasial, termasuk giroskop dan akselerometer, dan menghitung jumlah langkah yang diambil menggunakan algoritma perisian khas. Oleh itu, ketepatannya mungkin tidak terlalu tinggi (hingga 'kehilangan' 10% pergerakan atau 'atribusi' aktiviti yang tidak ada), tetapi ini dikompensasikan oleh fungsi.

  4. Pedometer elektronik, bergantung pada model, dapat mengira jarak yang dilalui, kalori dibakar, memantau aktiviti untuk jangka masa, mengukur degupan jantung, mengenali jenis latihan, membina trek joging, dll.

  5. Tetapi kelebihan utama pedometer elektronik adalah motivasi pengguna. Sebagai 'alat pendamping', peranti seperti itu dipakai oleh pemilik setiap saat dan dapat mengingatkan mereka untuk bergerak sedikit. Elektromekanikal hanyalah langkah penghitung.

!

Pedometer elektronik kini disatukan ke dalam gelang kecergasan, jam pintar, dan alat pendamping yang serupa.

Pedometer mana yang harus anda pilih?

pedometer mana yang hendak dipilih

Sekiranya anda memerlukan penghitungan terperinci mengenai langkah-langkah yang diambil semasa latihan, berjalan kaki atau aktiviti fizikal yang lain, disarankan untuk membeli alat pedometer elektromekanik dengan pelekat pada tali pinggang atau pinggul anda.

Sekiranya anda hanya memerlukan 'pemantauan umum' aktiviti atau motivasi untuk berjalan lebih banyak, anda harus memperhatikan pedometer elektronik.

Perbezaan utama antara pedometer elektromekanik dan elektronik adalah yang pertama hanya menunjukkan hasil yang tepat apabila diletakkan di tali pinggang atau pinggul anda. Yang terakhir menunjukkan ukuran yang sama tidak tepat tanpa mengira penempatan. Tetapi pada masa yang sama, 'kesalahan' pedometer elektronik sangat kecil kerana peningkatan berterusan algoritma perisian untuk analisis aktiviti fizikal.

Hampir semua pedometer elektronik moden (pada akhir 2017) mengalami kesalahan tidak melebihi beberapa peratus aktiviti sebenar.

Pilihan pilihan

Penginapan

Pedometer boleh diletakkan di tangan (pergelangan tangan) atau di pinggang atau pinggul. Juga pada tahun 2016, beberapa model kasut dengan pelacak kecergasan terpasang memasuki pengeluaran besar-besaran sekaligus.

Dalam kes ini, pedometer jenis elektromekanik menyiratkan penempatan secara eksklusif pada kaki atau pinggang. Apabila mereka berada di saku atau di pergelangan tangan, mereka tidak mengira langkah mereka dengan betul. Tetapi pedometer elektronik diletakkan di tempat yang sesuai untuk pengguna.

Pada masa yang sama, pedometer (gelang kecergasan) dengan fungsi yang kaya diletakkan di lengan. Ini dapat membuat pengiraan agak tidak tepat kerana penjejakan aktiviti 'sampah'. Sebagai contoh, beberapa gelang kecergasan malah menganggap mengetik pada papan kekunci komputer sebagai langkah. Tetapi berkat penempatan pergelangan tangan di pedometer, fungsi berguna tambahan dilaksanakan, seperti:

  1. Paparan masa dan beberapa pemberitahuan dari telefon pintar;

  2. Kehadiran monitor degupan jantung;

  3. Ketersediaan GPS, sensor tindak balas kulit galvanik, suhu, dan lain-lain;

  4. Perumahan kalis air.

Pad kaki elektronik yang dipasang pada tali pinggang mempunyai reka bentuk yang dipermudahkan dan hanya bertujuan untuk memantau aktiviti fizikal. Mereka. tidak ada pemberitahuan, tidak ada monitor detak jantung di dalamnya. Tetapi ia berbeza dalam jangka hayat bateri yang jauh lebih lama – hingga beberapa bulan.

Kasut lari dengan pedometer terbina dalam juga mempunyai fungsi terhad. Mereka memantau aktiviti fizikal. Walaupun penempatan pedometer di tempat langkah yang kelihatan langsung, ketepatan analisis tidak jauh lebih tinggi daripada yang dilakukan pergelangan tangan.

Pengilang utama kasut dengan pedometer terbina dalam adalah syarikat Xiaomi. Tetapi pedometer yang dibina ke dalam kasut juga dihasilkan oleh Nike.

Oleh itu, ketika hendak membeli alat pedometer elektronik, anda harus memilih peranti berdasarkan pilihan anda sendiri.

Kehadiran monitor degupan jantung

Monitor denyut jantung terdapat terutamanya dalam gelang kecergasan – alat universal yang menggabungkan pedometer dan beberapa aksesori sukan lain, bergantung pada konfigurasi. Untuk mengira kadar denyutan jantung, dia menggunakan teknologi plethysmography khas: kulit diterangi oleh LED khas, dan penerima fotosensitif menganalisis jumlah cahaya yang dipantulkan dan diserap oleh darah, dan berdasarkan data ini, dia membuat grafik nadi. Ketepatan pengukuran bergantung pada keadaan kulit, tahap berpeluh, sesak sensor dan faktor lain.

Dalam gelang kecergasan moden (dilepaskan, sebenarnya, setelah 2015-2016), monitor denyut jantung cukup sensitif dan mempunyai ketepatan yang tinggi dalam mengukur kadar denyutan jantung, yang berbeza dari yang sebenarnya dengan beberapa peratus atau 5-8 denyut per minit.

Gelang kecergasan dengan monitor denyut jantung harus dibeli untuk atlet pemula yang mempunyai masalah dengan jantung atau sistem kardiovaskular. Sensor denyut jantung akan memberi amaran kepada anda apabila degupan jantung anda tinggi dan mengesyorkan berehat dari maraton.

Kesambungan telefon pintar dan fungsi aplikasi mudah alih

Pedometer elektromekanik adalah 'peranti itu sendiri' – bebas sepenuhnya dan bersama dengan telefon pintar tidak memerlukannya. Peranti elektronik mungkin memerlukan sambungan bergantung pada fungsi. Beberapa model, seperti Fitbit Charge, dapat berfungsi di luar talian selama berminggu-minggu, tetapi Xiaomi Mi Band 2 memerlukan sambungan berterusan dengan telefon pintar.

Fungsi aplikasi mudah alih sangat menentukan fungsi gelang kecergasan dengan pedometer secara keseluruhan. Jadi, jika ia mempunyai mod untuk mengira kalori yang dibakar, peranti akan dikira. Sekiranya mempunyai memori untuk latihan sebelumnya, anda boleh menontonnya. Sekiranya ia mempunyai fungsi peringatan aktiviti fizikal, peranti akan bergetar. Dan lain-lain.

Oleh itu, jika alat pedometer dibeli untuk motivasi, anda harus memperhatikan model dengan aplikasi pendamping mudah alih yang dikembangkan dengan baik.

Integrasi ke dalam aktiviti fizikal memantau ekosistem

Terdapat banyak ekosistem pemantauan aktiviti fizikal yang menyimpan data mengenai senaman, pemakanan, kesihatan, kesihatan, dan banyak lagi. Yang terbesar adalah Kesihatan Runtastic, Endomondo, Google Fit, dan Apple.

Sekiranya anda menggunakan salah satu daripadanya, pastikan data dari pedometer yang dibeli dapat dimuat di sana. Ini akan menjadikan pemantauan aktiviti lebih mudah dan konsisten.

Fungsi tambahan

fungsi tambahan

Antara fungsi tambahan yang paling praktikal adalah:

  1. Perumahan kalis air. Untuk berlari ketika hujan atau ketika anda berpeluh;

  2. Modul GPS. Untuk penjejakan laluan yang tepat;

  3. Penjejakan tidur. Menentukan fasa tidur, kualiti dan dalam beberapa kes berfungsi sebagai jam penggera pintar;

  4. Jurulatih maya. Memberi motivasi dan memberi petua untuk aktiviti fizikal.

  5. Selain itu, gelang kecergasan canggih, selain pedometer, boleh merangkumi sensor untuk suhu, ketinggian, tindak balas kulit galvanik, tahap oksigen darah dan banyak petunjuk biometrik.

Pengilang teratas

Secara umum, pada tahun 2017, mencari pedometer adalah tugas yang agak sukar. Peranti ini secara beransur-ansur dikeluarkan dari pasaran oleh gelang kecergasan dan jam pintar, yang mempunyai fungsi yang sama, tetapi pada masa yang sama memberikan pemantauan menyeluruh terhadap aktiviti fizikal pengguna.

Walau bagaimanapun, beberapa syarikat masih membuat pedometer elektronik dan elektromekanik. Sebagai contoh:

  1. Omron (pengeluar peralatan perubatan untuk kegunaan isi rumah);

  2. Pedometer (pengeluar pedometer ultra anggaran);

  3. Silva, Tanita (pengeluar pedometer harga pertengahan).

  4. Antara pengeluar gelang kecergasan adalah syarikat Xiaomi, Fitbit, Jawbone, Moov, Misfit, Garmin dan Samsung.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan menerangkan cara memilih kasut lari anda dan kasut Nike terbaik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen