Cara memilih papan kekunci untuk komputer anda

Semasa memilih papan kekunci, kemudahan penggunaan adalah yang pertama. Ia juga perlu untuk menentukan jenis dan standard sambungan.

Cara memilih papan kekunci: apa yang perlu dicari

Cara memilih papan kekunci

Semasa memilih papan kekunci, disarankan untuk memperhatikan parameter berikut:

  1. Jenis sambungan (USB atau PS / 2);

  2. Kehadiran wayar;

  3. Jenis pemasangan kunci (mekanikal atau membran);

  4. Lampu latar dan kekunci fungsi tambahan.

Lebih-lebih lagi, hanya parameter pertama yang mempengaruhi keserasian papan kekunci dengan komputer atau peranti periferal.

Standard sambungan (USB atau PS / 2)

Hampir semua papan kekunci moden dilengkapi dengan sambungan USB. Ini adalah standard universal yang membolehkan anda menyambungkan hampir semua peranti ke komputer anda.

Walau bagaimanapun, untuk komputer yang sangat lama yang dilancarkan pada tahun 90-an atau awal 00-an, papan kekunci PS / 2 disyorkan. Ini disebabkan oleh dua faktor. Yang pertama adalah bahawa motherboard komputer seperti itu mungkin tidak mengaktifkan pengawal USB pada waktu boot, akibatnya ia tidak akan berfungsi untuk memasuki B IOS atau mod pemulihan Windows. Kedua, unit sistem seperti itu mungkin tidak mempunyai slot untuk peranti USB lain.

Untuk komputer moden, anda perlu menggunakan papan kekunci USB.

Papan kekunci berwayar atau tanpa wayar?

Papan kekunci berwayar atau tanpa wayar

Papan kekunci tanpa wayar cukup selesa. Mereka boleh diletakkan di mana sahaja di atas meja tanpa kabel menghalangi. Walau bagaimanapun, mereka tanpa kekurangan mereka:

  1. Kelajuan tindak balas yang perlahan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa penerima memilih papan kekunci dengan frekuensi tertentu, dan masih perlu menukar isyarat yang diterima. Oleh itu, papan kekunci wayarles tidak sesuai untuk orang yang betul-betul menaip teks atau memainkan beberapa RPG atau penembak yang dinamik;

  2. Keperluan untuk menukar bateri. Papan kekunci seperti ini berfungsi dalam kebanyakan kes dari bateri AA atau AAA standard. Sekiranya bateri habis, peranti mungkin mula 'kehilangan' watak. Selain itu, bateri ganti tidak selalu tersedia – apabila bateri habis;

  3. Risiko isyarat sampah. Ia sangat jarang berlaku, tetapi kebetulan papan kekunci lain dapat disambungkan ke penerima – jika mereka mempunyai frekuensi dan kod pengenalan yang sama. Risiko isyarat sampah di pejabat besar sangat tinggi;

  4. Keperluan untuk mendekatkan penerima ke papan kekunci. Artinya, ia tidak akan berfungsi dengan mudah untuk mengeluarkan unit sistem di bawah jadual – medan elektromagnetik dari peranti lain di atasnya dapat menyumbat saluran radio, menyebabkan gangguan ketika menerima atau menerima isyarat. Anda perlu membawa penerima secara berasingan di atas meja, atau meninggalkan unit sistem di sana.

Oleh itu, papan kekunci tanpa wayar adalah penyelesaian yang baik untuk komputer yang terletak di rumah atau di pejabat kecil, dan digunakan sebagai standard. Untuk pemain, pengaturcara, penulis, dll. lebih baik membeli yang berwayar.

Mekanikal atau membran?

Sekiranya anda mahukan masa tindak balas secepat mungkin, anda memerlukan papan kekunci mekanikal. Berbeza dengan membran, di mana semua butang terletak di bus biasa yang disurvei pada frekuensi tertentu, setiap tombol di dalamnya adalah kunci yang terpisah, dan oleh itu isyarat tekan dihantar ke pengawal dalam seperseratus dan seperseribu milisaat.

Walau bagaimanapun, papan kekunci mekanikal jauh lebih mahal daripada papan kekunci membran. Oleh itu, disarankan untuk membelinya hanya apabila kelajuan tindak balas sangat penting – untuk permainan atau orang yang sangat cepat menaip teks.

Juga, banyak pengguna mendakwa bahawa papan kekunci mekanikal sangat selesa. Tetapi ini adalah pendapat subjektif semata-mata.

Lampu latar

Pencahayaan papan kekunci iklan

Lampu latar hanya penting jika papan kekunci sering digunakan pada waktu malam, dan pengguna belum mengembangkan kemahiran menaip sentuh. Ini adalah ciri yang sangat berguna, tetapi dengan dua 'buts'.

Yang pertama adalah bahawa LED yang terlalu terang sering digunakan untuk lampu latar, yang dapat 'memotong mata' dalam gelap. Ini biasanya terdapat pada papan kekunci yang murah.

Kedua, adalah wajar lampu latar dapat dimatikan. Sebagai contoh, jika komputer digunakan pada waktu malam untuk menonton filem atau kandungan serupa, cahaya dari papan kekunci hanya boleh merosakkan gambar – dan, sekali lagi, ia dapat menjadi tidak menyenangkan mata.

Kekunci Fungsi

Kekunci fungsi menjadikannya lebih mudah untuk berinteraksi dengan papan kekunci. Mereka membolehkan anda mengawal kelantangan, menyesuaikan kecerahan layar, membuka aplikasi, dan banyak lagi. Walau bagaimanapun, tidak diinginkan papan kekunci mempunyai terlalu banyak butang fungsi – ia boleh mengelirukan pengguna.

Perlu juga dipertimbangkan lokasi mereka. Banyak pengeluar meletakkan baris fungsi kunci yang berasingan di sebelah kiri baris alfanumerik. Ini menyebabkan ketidakselesaan dalam menaip sentuhan – bukannya Ctrl atau Shift yang diinginkan, butang yang sangat berfungsi ini ditekan.

Ringkasan

Semasa memilih papan kekunci, perlu menentukan betapa senangnya melakukan operasi biasa di belakangnya – untuk menaip teks dalam susun atur tertentu, bermain, dll. Maka anda harus memperhatikan keserasiannya dengan komputer.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih kad grafik yang sesuai untuk komputer anda, rahsia memilih kad suara dan panduan lengkap untuk memilih bekalan kuasa untuk komputer desktop anda.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen