Cara memilih pandangan optik

Optik moden menyediakan keupayaan untuk memburu pada jarak satu kilometer atau lebih, memberikan gambaran yang jelas dan kontras dalam keadaan apa pun dan membiarkan tangkapan dengan banyak pembetulan, meningkatkan ketepatannya berkali-kali. Sudah tentu, kelebihan yang dijelaskan di atas hanya tersedia bagi pemburu apabila pilihan penglihatan optik didekati dengan penuh tanggungjawab dan pemandangan yang paling sesuai untuk jenis senjata dan keadaan operasi lebih disukai.

memilih pemandangan untuk pistol

Pengilang teratas

Walaupun pada masa ini peranti optik berkualiti tinggi dihasilkan oleh sebilangan besar pengeluar, tidak semuanya menguasai pengeluaran skop perburuan. Memandangkan kemampuan pembuatan dan kerumitan pengeluaran yang tinggi, keutamaan harus diberikan secara eksklusif kepada jenama yang telah lama beroperasi di pasaran ini:

  1. Aimpoint

  2. Burris

  3. Leica

  4. Zeiss

  5. Vorteks

  6. Steiner

Sebelum memberi pilihan untuk model tertentu, anda harus membiasakan diri dengan ciri-cirinya, serta fungsinya, setelah membaca ulasan dan kesan para pemburu berpengalaman yang telah mencuba alat tertentu dalam keadaan memburu sebenar.

Jenis pemandangan dan prinsip operasi mereka

Pemandangan moden dalam banyak aspek serupa dengan alat optik lain yang direka untuk memerhatikan kawasan – monokel, teleskop, teropong. Perbezaan mereka hanya terletak pada orientasi tujuan untuk melakukan tangkapan tepat dan memaksimumkan peningkatan ketepatan ini. Untuk tujuan ini, pemandangan berburu dilengkapi dengan banyak alat bantu yang memberikan gambar berkualiti tinggi walaupun dalam keadaan sukar, dan juga membolehkan anda membuat pembetulan jarak, angin dan ketinggian, jika perlu.

Pemandangan optik moden biasanya dibahagikan kepada beberapa kategori utama, berbeza dari segi fungsi dan keadaan operasi.

Senapang Zum Tetap

Senapang Zum Tetap

Model klasik yang dilengkapi lensa dengan parameter optik tetap. Berikan kemungkinan pendekatan yang baik dalam semua keadaan operasi dan berikan gambaran yang jelas dan berbeza tanpa mengira keadaan operasi. Mereka berbeza dalam sudut gambar yang baik dan peningkatan kontras, tetapi kedua parameter ini berkurang dengan peningkatan pembesaran skop. Dilengkapi dengan sekumpulan cakupan berbagai pembesaran, pemburu mendapat kesempatan untuk memburu dalam keadaan apa pun.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Pelbagai jenis model, berbeza dalam pembesaran hingga 40-50x;

  • Sudut gambar yang luas;

  • Kontras dan kejelasan gambar yang tinggi;

  • Operasi yang tidak bersahaja;

keburukan

  • Model jalan raya berkualiti tinggi;

  • Tidak ada model sejagat, dan oleh itu di gudang senjata anda harus menyimpan beberapa model yang berlainan;

  • Sudut tontonan, kecerahan dan kontras gambar secara langsung bergantung pada pembesaran penglihatan;

Skop pankratik

Skop pankratik

Peranti kelas ini berbeza dengan model yang dijelaskan di atas oleh kemampuan mengubah nisbah zoom, yang menjadikannya, paling tidak, lebih serba boleh dan membolehkan anda memburu dalam pelbagai keadaan tanpa perlu mengubah penglihatan. Pelarasan darab dilakukan secara dalam talian dan memberikan kemampuan untuk mendekati atau menjauh dari sasaran, tanpa melupakannya. Model yang paling maju mempunyai skala pengukuran yang membolehkan anda mengukur jarak ke sasaran dan membuat penyesuaian yang diperlukan ketika membidik.

Kelebihan

  • Fungsi tinggi;

  • Kehadiran skala jarak yang membolehkan anda menentukan jarak yang tepat ke sasaran dan membuat pembetulan sebelum tembakan;

  • Penyesuaian yang mudah dan ergonomik;

  • Keupayaan untuk mengubah pembesaran tanpa mengalihkan pandangan dari sasaran;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Kerumitan teknologi dan keperluan untuk perkhidmatan yang sesuai;

Pemandangan collimator

Pemandangan collimator

Peranti optik gabungan, di mana titik terang khas bertindak sebagai penunjuk sasaran, yang terletak seolah-olah tidak terhingga. Terlepas dari bagaimana target diperhatikan, titik akan berada di tengah-tengah penglihatan dan menampilkan tempat peluru terkena ketika ditembak. Untuk memastikan ketepatan maksimum ketika memotret, LED super terang khusus digunakan untuk menarik titik, dikuasakan oleh bateri terpasang.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Mudah menyesuaikan dan mengkonfigurasi pelbagai pembetulan;

  • Kemudahan penggunaan dalam apa jua keadaan;

  • Ketepatan maksimum;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Tidak sesuai untuk semua jenis senjata dan keadaan operasi;

  • Mereka memerlukan pengendalian yang teliti dan teliti;

  • Kecerahan minimum kerana penonjolan titik oleh LED;

Skop penglihatan malam

Skop penglihatan malam

Peranti optik khas yang direka untuk beroperasi dalam kegelapan sepenuhnya. Mereka sangat popular di kalangan pemburu penyergapan, menunggu tembakan di antaranya boleh berlangsung lebih dari satu malam. Prinsip operasi dan reka bentuk ruang lingkup seperti itu sangat menyerupai peranti optik biasa, tetapi elemen utamanya adalah penapis cahaya khas, dengan mengaktifkannya, pemburu mendapat gambaran yang jelas walaupun dalam kegelapan sepenuhnya.

Kelebihan

  • Keupayaan untuk memburu dalam kegelapan sepenuhnya;

  • Gambar yang tajam dan jelas pada waktu malam;

keburukan

  • Mereka takut sumber cahaya yang terang, ia sesuai digunakan secara eksklusif pada waktu malam;

  • Harga tinggi;

  • Reka bentuk yang kompleks, dicirikan oleh perkhidmatan dan penyelenggaraan yang aneh;

Pilihan pilihan. Apa yang perlu dicari semasa memilih penglihatan optik?

kriteria pemilihan skop

Semua pelbagai pemandangan optik yang dijual disatukan oleh senarai umum ciri teknikal yang harus diambil kira semasa memilih satu atau lain pemandangan.

Berat dan dimensi penglihatan

Parameter ini memainkan peranan yang sangat penting, pertama sekali, bagi pemburu yang berlatih berburu berjalan dan bergerak dengan banyak menggunakan pistol. Faktanya ialah pemandangan yang paling berfungsi dengan mudah dapat melebihi tanda kilogram, memberikan ketidakselesaan maksimum dan mengubah perburuan dari keseronokan menjadi siksaan. Walau bagaimanapun, jika perburuan berlaku dari serangan hendap, berat ruang lingkup akan memudar ke latar belakang. Situasi serupa dengan dimensi penglihatan keseluruhan: semakin lama panjangnya, semakin tinggi ketidakselesaan semasa berlari memburu.

Bukaan penglihatan

Atau diameter lensa. Semakin banyak parameter ini, semakin tinggi kualiti, kontras dan gambar terperinci pada output. Bahagian belakang koin mungkin adalah peningkatan berat dan dimensi keseluruhan peranti, yang juga harus diingat.

Kehadiran retikel

Elemen reka bentuk ini sangat memudahkan operasi penglihatan, tanpa mengira jenisnya. Dalam kebanyakan model, digunakan crosshair tradisional (sebagai peraturan, kita membincangkan pemandangan dengan pembesaran rendah), atau ia dipaparkan dalam bentuk beberapa skala pada retikel (disebut Mid Dot). Jenis retikel yang terakhir adalah khas untuk ruang lingkup dengan pembesaran tinggi, dengan pertolongannya anda dapat dengan mudah mengira jarak ke sasaran dan menentukan pembetulan jarak dan angin.

Pelbagai pandangan

Menunjukkan berapa kali ruang lingkup dapat memperbesar gambar asal berbanding dengan lokasi pemburu semasa. Nilai saling bergantung adalah sudut tontonan dan kecerahan keseluruhan gambar – semakin besar penghampirannya, semakin kecil sudut dan semakin rendah kontrasnya. Oleh sebab itulah, cakupan dengan pembesaran urutan 20x-30x tidak akan memungkinkan pengambilan gambar secara langsung dan memerlukan penggunaan hentian khas untuk tujuan, dan setiap pergerakan tiba-tiba berubah menjadi kehilangan objek pemerhatian dari garis penglihatan.

Paralaks dan melepaskan diri daripadanya

Menunjukkan penyimpangan visual titik tujuan berhubung dengan ruang lingkup itu sendiri. Semakin tinggi nilai ini, semakin kabur gambarnya, dan oleh itu pelepasan paralaks hanya disebut ketajaman. Mekanisme penyesuaian parameter ini membolehkan anda menyesuaikan kejelasan dan kontras gambar tanpa mengira jarak ke sasaran. Lebih-lebih lagi, banyak model moden, dipandu oleh nilai offset paralaks dan melakukan algoritma pengiraan pintar, dapat mengukur jarak yang tepat ke sasaran dan memaparkannya secara langsung dalam pandangan.

Semasa memilih jenis penglihatan satu atau lain, anda mesti dipandu oleh keperluan anda sendiri, serta jenis senjata yang digunakan dan keadaan di mana perburuan akan berlaku. Pertimbangkan kedua-dua ciri di atas dan fungsi asasnya. Sebagai contoh, pemandangan kolimator berkuasa bateri dapat menjadi tidak dapat digunakan dengan cepat kerana suhu rendah dan sumber kuasa mati akibatnya. Dan ruang lingkup penglihatan malam yang sama mungkin tidak berguna jika perburuan berlaku di dekat sumber cahaya yang kuat.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih umpan untuk berburu dan rahsia memilih pemandangan pneumatik.

Video pilihan penglihatan


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen